• Anonym (Gravid)

Låt gravida gå före!

Som rubriken lyder. Låt gravida gå före i toalettkön! Det är allmänt folkvett. Igår på ikea var det kö när jag skulle gå på toaletten. Jag var tredje personen i kön. Kvinnan längst fram i kön var vänlig och vinkade fram mig, men kvinnan framför mig protesterade och gick inte med på att jag gick före, vilket gjorde mig sur. Varför låter man inte gravida gå före i toalettkön? Hur resonerar ni som inte släpper före gravida?

• Svar på tråden Låt gravida gå före!
  • Anonym (Maya)
    Anonym (Meh) skrev 2025-04-18 21:41:58 följande:
    Haha men du svarar ju själv i så fall på frågan. Hur många gravida ser du kissa på sig i toakön? Skulle det vara ett samhällsprobelm? Nej just det. Dåså, då behöver inte de heller gå före i kön med ditt resonemang. De kan gott vänta några sekunder extra de också. 

Jag vet inte om urininkontinens är ett jättestort problem i samhället och jag kan bara prata för mig själv så jag säger att jag har åtminstone större problem nu efter att jag fött 3 barn än när jag var gravid. Samhällsproblem eller ej. 

Så ja berätta för mig varför skulle man släppa fram gravida först? 
    Du fattar alltså inte att det handlar om en vänlig gest mot en gravid person där personen som släpper före kanske tänker, utifrån egen erfarenhet att en gravid kan ha extra besvär med både trängningar och foglossning osv. Om personen som är gravid inte har några problem kan den ju vänligt bara svara att nej tack för vänligheten men jag kan vänta. Hur i h-e kan detta ens vara ett problem eller en fråga att diskutera öht. Förstår mig verkligen inte på folk ibland! Suck! 
  • Anonym (Fast)
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-18 22:33:07 följande:
    Du fattar alltså inte att det handlar om en vänlig gest mot en gravid person där personen som släpper före kanske tänker, utifrån egen erfarenhet att en gravid kan ha extra besvär med både trängningar och foglossning osv. Om personen som är gravid inte har några problem kan den ju vänligt bara svara att nej tack för vänligheten men jag kan vänta. Hur i h-e kan detta ens vara ett problem eller en fråga att diskutera öht. Förstår mig verkligen inte på folk ibland! Suck! 
    Håller helt med dig. 

Folk som lever efter jag jag jag har jag inte mycket till övers för. 
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Meh) skrev 2025-04-18 21:41:58 följande:
    Haha men du svarar ju själv i så fall på frågan. Hur många gravida ser du kissa på sig i toakön? Skulle det vara ett samhällsprobelm? Nej just det. Dåså, då behöver inte de heller gå före i kön med ditt resonemang. De kan gott vänta några sekunder extra de också. 

Jag vet inte om urininkontinens är ett jättestort problem i samhället och jag kan bara prata för mig själv så jag säger att jag har åtminstone större problem nu efter att jag fött 3 barn än när jag var gravid. Samhällsproblem eller ej. 

Så ja berätta för mig varför skulle man släppa fram gravida först? 

Precis , jag har också haft större problem efter graviditeterna. Då har jag ändå bara fött ett barn vanligt och tre med snitt men graviditeterna har påverkat musklerna i bäckenbotten, har precis fått remiss till någon som ska hjälpa till med övningar och om det inte hjälper blir det kanske operation. 

Fick dessutom urinvägsinfektion några veckor efter jag fick yngsta barnet (uttorkad och sköra slemhinnor på grund av amning , slarvat med att dricka tillräckligt), då var det bråttom när jag behövde gå på toa , mycket värre än när jag var gravid men det kunde ju ingen se på mig.

Och personen som skriver om att inkontinens är så extremt ovanligt så att nästan ingen som inte är gravid kan vara drabbad av det borde nog läsa på lite.  Jobbar själv inom vården också och det är verkligen inte ovanligt , speciellt hos kvinnor.

När jag var gravid kunde det förresten kännas som att jag var väldigt kissnödig ibland när jag fick en sammandragning eller när barnet la sig på något sätt så det tryckte på eller sparkade på blåsan men sen gick det över så det var inte alltid superbråttom för att jag kände mig kissnödig.

Och efter andra barnet (första snittet) kände jag inte att jag behövde kissa förrän jag fick ont i magen när jag verkligen behövde det , vet inte om det var pga någon nerv när de snittade eller på grund av spinalbedövningen men det gick över efter några veckor. Så ja , min poäng är väl att det inte går att se på någon om personen har problem med sånt. Det kan ju vara någon som har problem med magen också och har bråttom av den anledningen. Tycker TS låter väldigt egoistisk. Jag har aldrig förväntat mig att få gå före när jag har varit gravid. Att få sittplats på tåg och buss är ju en annan sak. 

• Anonym (Belle)
    Anonym (Fast) skrev 2025-04-18 17:25:02 följande:
    Jag håller med dig. 
    Men det som gör mig rädd för mänskligheten är att det finns folk som inte ens skulle släppa fram barn. 

Finns flera som lever livet med iden om att jag ska sätta mig själv alltid först och andra kommer sen och jag bryr mig inte om andra mentaliteten. Tror jag ser flera i den här tråden. Skrämmande.

Ja men när ett litet barn behöver gå på toa är det ju nästan alltid bråttom. Jag har frågat någon gång också om det är ok att vi går före för det är bråttom när nått av barnen ska gå på toa. Men hade nån också haft jättebråttom hade jag såklart förstått om de sa nej. 

När man är gravid är det inte alltid bråttom bara för att man står i toakön. Jag har som sagt fyra barn och har alltså antagligen varit gravid fler gånger än många i tråden. Som sagt gick jag ofta på toa i förebyggande syfte också t.ex när jag skulle åka långt och då var det ju inte bråttom, det fanns säkert andra i toakön då som hade mer bråttom än jag. Om det står en gravid kvinna och en kvinna som inte är gravid men kanske har fött flera barn , hur ska någon veta vem som har mest problem med att hålla tätt? För jag kan ju säga att om man jämför när jag väntade mitt första barn med när jag nyss hade fött barnet så var det definitivt värre efteråt. Som många i tråden också har sagt. 

• Anonym (Belle)

Och till TS kanske jag skulle säga att jag hoppas att när du har fött barnet och kanske har värre problem än nu så försöker någon gravid gå före dig i kön. Nej usch , tycker du verkar riktigt egoistisk. 

• Anonym (Belle)
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-18 22:33:07 följande:

Jag har fyra barn så jag gissar att jag kanske har varit gravid fler gånger än både du och TS? Och av egen erfarenhet av att vara gravid vet jag (precis som många i tråden redan har skrivit) att det oftast är värre efteråt. Om jag står först i kön och släpper fram en gravid kvinna som är nummer tre kanske nummer två i kön är en kvinna som har fött flera barn och har ännu svårare att hålla tätt. 

Problem att hålla tätt är vanligt hos kvinnor som har fött flera barn (även om det är med snitt). Även efter ett barn är det inte helt ovanligt. Och det syns ju inte på någon. Förresten vet man inte alltid säkert om någon är gravid. Har en kompis som knappt såg gravid ut när hon var i 7:e månaden ungefär. Då ska man alltså gissa och riskera att förolämpa nån? Nej jag säger som andra har sagt , har man jättebråttom oavsett anledning får man väl fråga om man får gå före, det har jag gjort när barnen har bråttom. Och får man nej har antagligen personen som är före också bråttom och då får man acceptera det. 

Tycker det är du och TS som verkar vara egoistiska , ni har ingen aning om vad andra har för problem men allt handlar om er. Efter andra barnet som föddes med snitt kände jag inte att jag behövde kissa förrän jag var väldigt kissnödig och det gjorde ont magen, på grund av spinalen eller någon nerv antagligen men det gick över sen. Tycker du att du eller TS hade haft rätt att tränga er före mig då bara för att jag inte var gravid? 

• Anonym (Maya)
    Anonym (Belle) skrev 2025-04-19 06:23:25 följande:

Jag har fyra barn så jag gissar att jag kanske har varit gravid fler gånger än både du och TS? Och av egen erfarenhet av att vara gravid vet jag (precis som många i tråden redan har skrivit) att det oftast är värre efteråt. Om jag står först i kön och släpper fram en gravid kvinna som är nummer tre kanske nummer två i kön är en kvinna som har fött flera barn och har ännu svårare att hålla tätt. 

Problem att hålla tätt är vanligt hos kvinnor som har fött flera barn (även om det är med snitt). Även efter ett barn är det inte helt ovanligt. Och det syns ju inte på någon. Förresten vet man inte alltid säkert om någon är gravid. Har en kompis som knappt såg gravid ut när hon var i 7:e månaden ungefär. Då ska man alltså gissa och riskera att förolämpa nån? Nej jag säger som andra har sagt , har man jättebråttom oavsett anledning får man väl fråga om man får gå före, det har jag gjort när barnen har bråttom. Och får man nej har antagligen personen som är före också bråttom och då får man acceptera det. 

Tycker det är du och TS som verkar vara egoistiska , ni har ingen aning om vad andra har för problem men allt handlar om er. Efter andra barnet som föddes med snitt kände jag inte att jag behövde kissa förrän jag var väldigt kissnödig och det gjorde ont magen, på grund av spinalen eller någon nerv antagligen men det gick över sen. Tycker du att du eller TS hade haft rätt att tränga er före mig då bara för att jag inte var gravid? 

Helt sanslöst vad folk skriver här. Situationen handlar om en person som ser en gravid kvinna och tänker att jag kan vara vänlig och släppa före henne. Det ska man alltså inte få göra enligt flera i tråden för då är man egoist??? För det kan ju stå en annan som håller på att kissa på sig. Men då får väl vederbörande öppna munnen och säga det då. Jag förstår verkligen inte att vänlighet mot en person kan skapa så mycket idiotiska kommentarer.  Om hur extremt kissnödig "JAG JAG JAG är". För "JAG har minsann mer besvär nu än innan". Ja men så är det inte för alla. Ja det är ju jättetråkigt att du kissar på dig titt som tätt. Sök hjälp, det finns. Men snälla förstå att det finns andra människor som är vänliga och empatiska mot gravida personer eller andra. 
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-19 06:37:09 följande:
    . Det ska man alltså inte få göra enligt flera i tråden för då är man egoist??? För det kan ju stå en annan som håller på att kissa på sig. Men då får väl vederbörande öppna munnen och säga det då. 
    Men det var ju exakt det du skriver som hände. När ts skulle gå före I kön var det ju nån som öppnade munnen och sa ifrån. Och det är ju just det som ts är sur. För hon tycker att HON HON HON ska gå före utan att ha en aning om vad denna personen kan ha haft för problem. 

Och det är väl det som stör folk här i tråden
  • Anonym (Ann)

Vilken sanslös diskussion. Man har inte rätt per se att gå före bara för att man är gravid.  Däremot hör det till hyfs att släppa någon före som verkligen behöver det, som antingen är jättenödig eller av fysiska skäl kan va det svårt att stå i kö, tex vissa äldre.  Jag släpper gärna förbi någon som behöver men om jag själv är orolig över att jag faktiskt kommer att kissa på mig så ber jag om att få gå före. I värsta fall går jag helt enkelt förbi kön om det är panikkris. Det är inte ofta men det händer.  Vad är problemet med att man köar som vanligt men ber om att få gå före vid behov oavsett om man är gravid eller inte? 

• Anonym (Belle)
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-19 06:37:09 följande:
    Helt sanslöst vad folk skriver här. Situationen handlar om en person som ser en gravid kvinna och tänker att jag kan vara vänlig och släppa före henne. Det ska man alltså inte få göra enligt flera i tråden för då är man egoist??? För det kan ju stå en annan som håller på att kissa på sig. Men då får väl vederbörande öppna munnen och säga det då. Jag förstår verkligen inte att vänlighet mot en person kan skapa så mycket idiotiska kommentarer.  Om hur extremt kissnödig "JAG JAG JAG är". För "JAG har minsann mer besvär nu än innan". Ja men så är det inte för alla. Ja det är ju jättetråkigt att du kissar på dig titt som tätt. Sök hjälp, det finns. Men snälla förstå att det finns andra människor som är vänliga och empatiska mot gravida personer eller andra. 

Usch vilken elak människa du verkar vara. Nej jag kissar inte på mig titt som tätt , när har jag skrivit det? Det kan läcka lite när jag hostar eller nyser och min läkare på MVC skickade precis remiss så att jag kan få hjälp med det, antingen övningar eller operation om det inte hjälper. Och jag är långt ifrån ensam. Har jobbat inom vården och träffat hur många som helst som har såna problem. 

Och man för gärna låta någon gå före en själv men nu var det ju exakt det du beskriver som hände. Den som stod först i kön lät henne gå före någon annan också och det är såklart inte ok, inte heller ok att TS blev sur för att den personen inte var ok med det. Du eller TS har ingen aning om vad den personen hade för problem. Hur vet ni ens att hon inte också var gravid? För det kan göra så man behöver kissa oftare långt innan det syns ordentligt. 

• Anonym (Maya)
    Anonym (Meh) skrev 2025-04-19 09:42:33 följande:
    Men det var ju exakt det du skriver som hände. När ts skulle gå före I kön var det ju nån som öppnade munnen och sa ifrån. Och det är ju just det som ts är sur. För hon tycker att HON HON HON ska gå före utan att ha en aning om vad denna personen kan ha haft för problem. 

Och det är väl det som stör folk här i tråden
    Nej det är inte exakt det jag skrev. Man behöver inte bli sur. Personen blev sur. Det går bra att säga till att ursäkta men jag kan inte heller vänta. Helt sanslöst vad folk kan bli upprörda över en sån bagatell.
  • Anonym (Maya)
    Anonym (Belle) skrev 2025-04-19 13:48:57 följande:

Usch vilken elak människa du verkar vara. Nej jag kissar inte på mig titt som tätt , när har jag skrivit det? Det kan läcka lite när jag hostar eller nyser och min läkare på MVC skickade precis remiss så att jag kan få hjälp med det, antingen övningar eller operation om det inte hjälper. Och jag är långt ifrån ensam. Har jobbat inom vården och träffat hur många som helst som har såna problem. 

Och man för gärna låta någon gå före en själv men nu var det ju exakt det du beskriver som hände. Den som stod först i kön lät henne gå före någon annan också och det är såklart inte ok, inte heller ok att TS blev sur för att den personen inte var ok med det. Du eller TS har ingen aning om vad den personen hade för problem. Hur vet ni ens att hon inte också var gravid? För det kan göra så man behöver kissa oftare långt innan det syns ordentligt. 

Man är alltså elak för att man tycker det är ok att släppa före en gravid kvinna i toalettkön? Maken till lättkränkta människor har jag aldrig sett och hört. Denna tråd är verkligen skrattretande. 
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-19 13:58:43 följande:
    Man är alltså elak för att man tycker det är ok att släppa före en gravid kvinna i toalettkön? Maken till lättkränkta människor har jag aldrig sett och hört. Denna tråd är verkligen skrattretande. 
    Nej det är inte därför du är elak utan för att du hånar någon som har problem efter flera graviditeter. ?Du kissar på dig titt som tätt?. 

Ingen har sagt att det inte är ok att släppa före en gravid kvinna, man kan släppa före någon av vilken anledning man vill i toakön eller kassan på ICA eller var man vill men man kan inte släppa fram någon framför någon annan utan den personens tillåtelse, det är inte ok. Förstår du skillnaden? Och TS skriver att det är självklart att man ska få gå före precis alla bara för att man är gravid och så är det inte. 
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-19 13:56:08 följande:
    Nej det är inte exakt det jag skrev. Man behöver inte bli sur. Personen blev sur. Det går bra att säga till att ursäkta men jag kan inte heller vänta. Helt sanslöst vad folk kan bli upprörda över en sån bagatell.
    Nej TS skriver bara att personen protesterade och att HON (TS) blev sur. Du verkar ha väldigt svårt med läsförståelsen. 

Protesterade betyder att hon sa ifrån, det står inget om att kvinnan var sur eller otrevlig. 
  • Anonym (Sjuk)

Ni som fått problem efter förlossning, jag måste bara tipsa om emsella! Jag gjorde den fulla kuren i höstas och även om det inte blev perfekt så är det otroligt mycket bättre än innan. Framfallet försvann nästan helt (inget sticker ut längre, känner bara av tappen inuti vid mens nu) och från att ha behövt kissa konstant är det bara några gånger per dag nu och fått mycket lättare att hålla mig. Jag överväger att köra en kur till i framtiden och förhoppningsvis bli av med problemen helt.

• Anonym (Maya)
    Anonym (Belle) skrev 2025-04-19 14:58:13 följande:
    Nej det är inte därför du är elak utan för att du hånar någon som har problem efter flera graviditeter. ?Du kissar på dig titt som tätt?. 

Ingen har sagt att det inte är ok att släppa före en gravid kvinna, man kan släppa före någon av vilken anledning man vill i toakön eller kassan på ICA eller var man vill men man kan inte släppa fram någon framför någon annan utan den personens tillåtelse, det är inte ok. Förstår du skillnaden? Och TS skriver att det är självklart att man ska få gå före precis alla bara för att man är gravid och så är det inte. 
    Det är väl ingen som skrivit att gravida ska gå före alla hela tiden. . En vänlig person kan släppa före en gravid. Hur kan det vara ett problem. Jag kan släppa före dig också om du håller på att kissa på dig. Förstår inte problemet öht
     Det verkar jättesvårt för folk att förstå att en hel del gravida kan få problem av olika slag oavsett om man själv hade det eller inte när man var gravid. Om du har svårt att hålla tätt går det ju bra att fråga om att få gå före. Vad är problemet. Jag hånar inte någon för att den har svårt att hålla tätt, däremot kan jag vara hånfull mot folk som är egoister. Problemet är att de inte verkar förstå själva att de är det. 
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-19 15:13:19 följande:
    Det är väl ingen som skrivit att gravida ska gå före alla hela tiden. . En vänlig person kan släppa före en gravid. Hur kan det vara ett problem. Jag kan släppa före dig också om du håller på att kissa på dig. Förstår inte problemet öht
     Det verkar jättesvårt för folk att förstå att en hel del gravida kan få problem av olika slag oavsett om man själv hade det eller inte när man var gravid. Om du har svårt att hålla tätt går det ju bra att fråga om att få gå före. Vad är problemet. Jag hånar inte någon för att den har svårt att hålla tätt, däremot kan jag vara hånfull mot folk som är egoister. Problemet är att de inte verkar förstå själva att de är det. 
    Jag brukar oftast inte ha superbråttom när jag står i kö till toa , varken nu eller när jag var gravid eftersom jag oftast brukar se till att gå i god tid, det har nog hänt några enstaka gånger bara och nej jag har inte kissat på mig då även om du gärna vill ha det till att jag gör det hela tiden. Att det läcker lite när man hostar och nyser till exempel är inte riktigt samma sak som att man brukar kissa på sig när man står i toakön. Ansträngninsinkontinens och trängningsinkontinens är olika , man kan ha en sort eller båda.  Läs på lite om det innan du pratar om hur vanligt eller ovanligt det är att icke-gravida har problem. 

Om jag inte själv har bråttom och någon hade bett om att få gå före hade jag låtit personen göra det oavsett om han eller hon är gravid eller inte. Jag skulle däremot inte släppa fram någon som jag tror är gravid utan att personen bad om det av massa olika anledningar, för det första brukar man ofta inte tänka på personer bakom en i köns kroppsform, det kan vara svårt att se säkert vem som är gravid och alla som är gravida har inte jättebråttom bara för att de står i toakön. Och om jag lät någon gå före skulle jag låta personen gå före mig, INTE andra i kön utan att fråga dom. 
  • Anonym (Belle)
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-19 15:13:19 följande:
    Och det jag skrev om efter mitt andra barn , att jag inte kände att jag behövde kissa förrän det var jättebråttom  på grund av spinalbedövningen eller någon nerv som hade skadats under snittet, det gick över efter någon månad och det var 9 år sen nu , jag frågade såklart läkarna om det så men det blir svårt att söka hjälp för nu eftersom jag inte har kvar problemet. Däremot var det ett exempel på problem som inte syns. Jag kissade aldrig på mig då heller , ledsen att göra dig besviken. Jag försökte gissa när jag behövde kissa men det var riktigt obehagligt och jobbigt. 
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-19 13:56:08 följande:
    Personen blev inte alls sur. Personen sa nej. Det var TS som blev sur. Trots att personen som sa ifrån kanske hade väldigt goda skäl till det. Men ts blev sur för hon tycker att HON HON HON ska gå före för hon tror att det bara är gravida här i världen som kan ha bråttom till toan. En gravzilla med andra ord.  
Svar på tråden Låt gravida gå före!