nov91 skrev 2025-09-04 18:27:04 följande:
Haha ja visst kan det bli så! Man vill ju inte heller ställa in sig på saker och så blir det helt tvärtom :)
du får gärna komma med tips!
Jag tänker att jag börjar med en brasklapp: det här är bara några av de tipsen som har funkat för oss, våra bebisar och vår familj, och jag har all respekt för att andra gör på andra sätt och jag dömer heller inte någon som gör på annat sätt. Jag är väldigt vetenskapligt lagd och läser ständigt vetenskapliga studier för att hålla mig uppdaterad (och med en bakgrund i statistik känner jag mig trygg att utvärdera vilka studier som genomförts på mer eller mindre "bra" sätt och vilka resultat som är mer eller mindre viktiga att ta till sig av) och då jag också är en nojig person blir jag stressad av att göra sånt som går emot vad den senaste forskningen säger, men det är som sagt bara hur jag är som person. Alla ska göra det som känns bäst en själv/familjen.
Ett av mina bästa tips är att ha en liten rullvagn med allt man behöver för matning och blöjbyte bredvid sängen. Så om det behövs blöjbyte under natten kan man göra det i mörkret (eller med en röd nattlampa, vars ljus sägs vara mindre störande än vitt ljus) i sängen utan att behöva ta upp bebis och lägga på ett kallt skötbord. I vår rullvagn har vi extra pyjamaser (sådana med dragkedja som går både upp och ner för att slippa öppna/ta av hela pyjamasen vid blöjbyte och slippa hålla på med knappar eller behöva dra något över huvudet, samt med vikbara muddar som kan vikas över både händer och fötter så man slipper strumpor och/eller vantar, om man inte hunnit klippa naglarna, vilka växer galet mycket i början), extra sovpåse (alla gör självklart som de vill men jag har alltid nojat över att bebis ska vara säker när den sover, så vi har aldrig haft några filtar, täcken, spjälsängsskydd, gosedjur, etc. i sängen med bebis - de senaste åren har det dock kommit ut minst ett babynest som faktiskt är godkänt för sömn, så beroende på vilken individ den här bebisen är kanske vi skaffar ett sånt också), blöjor, våtservetter (eller tvättlappar + vatten om man inte vill använda våtservetter), engångsunderlägg att byta på (eller tvättbara underlägg som kan vikas/rullas ihop), papperskorg, hundbajspåsar (att lägga bajsblöjor i innan de läggs i papperskorgen), torra tvättlappar (för att torka torrt, de från Easitex tycker vi är sååå mjuka), krämer (Inotyol tycker vi är den absolut bästa blöjkrämen som både torkar ut begynnande blöjeksem och håller huden mjuk), färdig koksaltlösning i nässprayform + snorsug (då nyfödda vanligtvis inte andas genom munnen, med undantag för när de skriker, och ofta kan vara snoriga/täppta kort efter födseln, så kan lite koksaltlösning och snorsug underlätta vid behov, Physiomer baby tycker vi är en så smidig spray och Näsfrida snorsug tycker vi också är superbra - det kan kännas konstigt att suga snor men det är en ventil i snorsugen så det är absolut inget som hamnar i din mun).
Den röda nattlampan vi har är från Amazon och slås på via en touch-knapp ovanpå, så jag aldrig behöver leta efter någon lampknapp. På rullvagnen har jag även en induktionsladdare till min mobil, så jag inte behöver fippla med en sladd nära bebis. På rullvagnen står även en stor vattenflaska med sugrör där det endast kommer vatten när man fällt ut och suger i sugröret. Om man ammar kan man bli sjukt törstig/torr i munnen och postpartum kan man nattsvettas en del, så det är viktigt att fylla på med vatten, och jag har alltid tyckt att det är bra med en vattenflaska som jag kan dricka ur när jag liggammar på natten.
Med ena barnet hade jag en sån sjuk överproduktion av mjölk så jag behövde ha en bröstmjölksuppsamlare på det bröstet jag inte ammade på för att det inte skulle spruta mjölk överallt, och då jag gärna sparade mjölken hade jag en pytteliten minikyl som stod på nedersta hyllan på rullvagnen, som jag kunde ställa in bröstmjölksuppsamlaren i (bröstmjölk håller ca 3-6 h i rumstemperatur så det är inte jättebråttom att ställa in i kylen men jag gillade att inte behöva tänka på att stressa upp på morgonen).
Gällande bebis sovplats gör alla återigen som de vill men jag har sovit bäst när jag har vetat att jag har gjort så mycket som möjligt för säker sömn. Så vi har alltid haft bebis i en egen säng i vårt sovrum. Men det vi har gjort är att vi har tagit en vanlig spjälsäng från IKEA där man kan montera bort ena långsidan och sen har vi monterat fast spjälsängen i vår säng med spännband (vi är ingenjörer så vi känner oss trygga med att kolla att sängen behåller sin strukturella integritet och är fastmonterad ordentligt men jag skulle säga att vem som helst klarar av det). På så sätt har vi en "bedside crib" som är lika stor som en vanlig spjälsäng. Fördelen med det är att bebis är nära mig men inte i vår säng och innan den kan rulla/vända sig kan den heller inte ta sig in i vår säng. Spjälsängen hindrar även mig från att rulla på bebis men då spjälsängens madrass hamnar i samma höjd som vår madrass kan jag jätteenkelt rulla upp bebis på sidan och liggamma på natten för att sedan rulla tillbaka bebis på rygg för sömn. Med den här lösningen har jag aldrig behövt sätta/ställa mig upp på natten och i de fallen där jag behövt byta blöja på bebis har jag haft allt nära till hands på rullvagnen som stått som "nattduksbord". I bebis säng har vi haft en madrass godkänd för sömn med "dra på"-madrasskydd (som tål väta) och "dra på"-lakan som är anpassade för madrassen. Med de madrasskydden och lakanen vi har går det bra att ha allt i lager, alltså madrasskydd + lakan, madrasskydd + lakan, utan att det påverkar hur mycket luft som släpps igenom (så bebis inte blir överhettad) eller hur mjuk/hård madrassen är (bebisar ska enligt senaste forskningen sova på fastare madrasser). Med lager kan man enkelt ta av det översta lakanet + översta madrasskyddet om det sker en olycka på natten, utan att behöva tänka på att bädda om i sängen, då det redan är bäddat med madrasskydd + lakan under, vilket är supersmidigt. När jag hade slutat nattamma satte vi på långsidan på spjälsängen igen och använde den som en "vanlig" spjälsäng. Då satte vi även på så kallade sängtassar (vaggningsfötter, vyssan-lull-tassar, bed rocker feet, etc. - kärt barn har många namn) så hela spjälsängen gick att vagga. Det räddade ryggen då vi slapp luta oss över sängen för att natta bebis.
Nu blev det en liten uppsats och mest tips om natten/sömn men för vår familj var det viktigt att prioritera god sömn.
Återigen, då alla oroar sig över olika saker och känner sig trygga med att göra saker på olika sätt så är detta, som sagt, bara det som har funkat för oss, det vi har känt oss trygga med och det som har stillat min oro.