LineZZZ13 skrev 2025-08-08 17:44:34 följande:
Tack för omtanken!
Ja, kanske det, har inte kollat specifikt på det.
Just nu känns det lite mörkt, ska se om.jag ev kan bli sjukskriven för nån form av depression, egentligen ingenting har den här graviditeten varit som jag hade önskat... Och när det gäller åldern så vet jag inte riktigt varför (för jag tänker inte så om andra) men där känner jag mest skam bara. Skäms över att va gravid. När man egentligen borde va glad.
Grattis själv till graviditeten 🥰
Ledsen att du känner så. För oss är det också tredje barnet och barnet kommer i princip samtidigt som jag fyller 39. Kan känna igen mig lite i det du berättar men inte helt.
första besöket hos barnmorskan så hejdade hon mig i slutet av samtalet och sa något i stil med: Nu har du nämnt din ålder tre ggr och jag får känslan av att du känner dig gammal och jag vill bara säga att de flesta kvinnor hos oss som är gravid med tredje barnet är en bra bit över 40 år.
jag hade knappt reflekterat över att jag verkade skämmas över att vara gravid i min ålder men insåg att jag undermedvetet var det. Sen dess har jag jobbat på att få bort den känslan och det har blivit bättre.
tyckte också att det var jobbigt att berätta för vänner och familj. alla var överlyckliga när vi berättade om första barnet och nu var jag rädd för att få kommentarer som Vad har ni gett er in på och Hur ska ni orka med.
det är bara två st som sagt så, resten har varit jätteglada för vår skull så det känns också bra.
hoppas du mår bättre snart.