• Anonym (Love is blind?)

Dejt ljög om utseende

Jag har sedan en tid tillbaka chattat med en kille via en dejtingapp. Vi har verkligen klickat på alla fronter med värderingar, framtidsplaner, osv och förra helgen var det äntligen dags att träffas.

Hans bilder var minst (!) tio år gamla. Han hade gått upp ganska mycket i vikt och trots att han skrivit i sin presentation att han är 1,80 så var jag tvungen att vrida huvudet lite neråt för att hålla ögonkontakt, så han har ljugit om ungefär 10 cm.

Dejten var ändå bra. Det är ju samma fina personlighet som jag fallit för över text och i slutet när han frågade så sa jag att jag ville träffa honom igen, vilket kommer ske nu i helgen.

Men det som gnager mig nu är elefanten i rummet. Jag känner mig aningen lurad och även om jag inte skulle uttrycka mig så till honom så känns det konstigt att båda bara ska låtsas som om han inte rent utseendemässigt vridit på sanningen. Det är alltså inte utseendet i sig som gnager, utan en uppenbar lögn som skulle avslöjas samma sekund som jag såg honom i verkligheten.

Jag utgår från att jag inte är den enda som varit med om detta. Är det någon som har några tankar om min situation?

• Svar på tråden Dejt ljög om utseende
  • Anonym (Dateing)
    Anonym (Love is blind?) skrev 2025-05-10 13:54:35 följande:
    Om jag inte varit ärlig med mina bilder så hade jag inte startat tråden från början.

Jag har fem bilder, allihopa utan filter. En från i somras, en från jul och tre från det här året, varav två stycken är helkroppsbilder. Jag hade aldrig vågat ha äldre bilder än så.
    Hur nära kom ni i samtalen innan träffen? Pratade ni i mobilen eller skrev ni bara?

Lever ni samma typ av liv eller har något där skurit sig? Tex barn eller annat. Ibland försvinner folk när de känner mer än de tänkt ibland av motsatt orsak.
    Men i vilket fall, kom ihåg att det finns fler. Jag vet, tröttsam kommentar, men det är ju så.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Dateing) skrev 2025-05-10 13:55:54 följande:
    Jo precis började skriva min längd i profilen när jag upptäckte att det var viktigt. Det har blivit lugnare men kommentarer får jag ändå angående längd. Alla möjliga frågor och kommentarer.
    Jag har varit på ganska många dejter och aldrig fått en kommentar om min längd.  Trots att jag inte skrivit ut min längd i profilen. 
    Men finns väl inget positivt att säga om den så då håller man tyst antar jag.
    Har däremot i efterhand fått höra från nån enstaka att jag varit för kort. Men de flesta väljer nog bara att ghosta när de tycker så...
  • Anonym (Abc)

Jag har aldrig nätdejtat eftersom jag varit i förhållande sen innan det blev standard Men jag tycker Det verkar krångligt. Just pga såna här saker.

Det fina med att träffa någon irl på ett spontant sätt är att man klickar och kan finna attraktion trots ev brister. Det måste vara jättesvårt att sitta bakom skärmen och tänka att den man ska hitta ska vara på ett visst sätt.

• Anonym (Dateing)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-10 14:03:18 följande:
    Jag har varit på ganska många dejter och aldrig fått en kommentar om min längd.  Trots att jag inte skrivit ut min längd i profilen. 
    Men finns väl inget positivt att säga om den så då håller man tyst antar jag.
    Har däremot i efterhand fått höra från nån enstaka att jag varit för kort. Men de flesta väljer nog bara att ghosta när de tycker så...

Det här är intressant tycker jag. För jag har sett så många män skriva i sina profiler sin längd och lagt till en kommentar om att det verkar viktigt här. Vilket antyder att de flesta kvinnor skriver sin längd och att det utifrån det verkar vara viktigt med längden.

pga att jag fick kommentarer om längden så började jag skriva längden i profilen. Annars hade jag aldrig tänkt på att de infon behövdes. En dejt hade fantiserat om mig att jag skulle vara en Nicole Kidman. Han blev så paff så når jag inte var det. Tröttsamt?

• Anonym (Dateing)
    Anonym (Dateing) skrev 2025-05-10 14:12:29 följande:

Det här är intressant tycker jag. För jag har sett så många män skriva i sina profiler sin längd och lagt till en kommentar om att det verkar viktigt här. Vilket antyder att de flesta kvinnor skriver sin längd och att det utifrån det verkar vara viktigt med längden.

pga att jag fick kommentarer om längden så började jag skriva längden i profilen. Annars hade jag aldrig tänkt på att de infon behövdes. En dejt hade fantiserat om mig att jag skulle vara en Nicole Kidman. Han blev så paff så når jag inte var det. Tröttsamt?

Inte menat som fråga. Men svar är så klart intressant.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Dateing) skrev 2025-05-10 14:12:29 följande:

Det är ett trick för att kunna highlighta sin längd utan att det ska framstå som konstigt.  De vet att de är långa och de flesta kvinnor föredrar långa män.  

Numera går det ju att ange sin längd under fakta delen. Så man behöver inte skriva sin längd i profil texten.
    Jag har inte gjort en undersökning. Men det kanske är 50/50 om kvinnor anger sin längd.  För mig kvittar det ganska mycket hur lång hon är.  De flesta kvinnor är ändå oftast kortare.  Så frågar aldrig hur lång hon är om det inte står. Det får mer bli en överraskning.
  • Anonym (Love is blind?)
    Anonym (Dateing) skrev 2025-05-10 14:01:24 följande:
    Hur nära kom ni i samtalen innan träffen? Pratade ni i mobilen eller skrev ni bara?

Lever ni samma typ av liv eller har något där skurit sig? Tex barn eller annat. Ibland försvinner folk när de känner mer än de tänkt ibland av motsatt orsak.
    Men i vilket fall, kom ihåg att det finns fler. Jag vet, tröttsam kommentar, men det är ju så.
    Vi chattade och pratade i telefon. Vi har samma intressen, politiska åsikter, jobbar i samma bransch, ingen har barn men båda vill.

Och allt det här spelar ju uppenbarligen ingen roll eftersom han gick upp i rök. Absolut att det finns fler, jag är bara så obeskrivligt trött på att det aldrig är över.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Love is blind?) skrev 2025-05-10 13:54:35 följande:
    Om jag inte varit ärlig med mina bilder så hade jag inte startat tråden från början.

Jag har fem bilder, allihopa utan filter. En från i somras, en från jul och tre från det här året, varav två stycken är helkroppsbilder. Jag hade aldrig vågat ha äldre bilder än så.
    Okej, det är ju bra att du har ärliga bilder.  Iof, säger väl inte helkroppsbilder så mycket heller alltid.  Jag har sett kvinnor som har vida svarta kläder så hennes figur syns inte övh. I första anblicken ser hon normal ut men tittar man närmare kan man exempelvis se på hennes fingrar att hon inte är särskilt smal.  Oldest trick in the book :D.
  • Anonym (Carl Balt)

TS, hur går det? Blir det göka?

• Anonym (Lill)
    Anonym (Love is blind?) skrev 2025-05-10 14:36:30 följande:
    Vi chattade och pratade i telefon. Vi har samma intressen, politiska åsikter, jobbar i samma bransch, ingen har barn men båda vill.

Och allt det här spelar ju uppenbarligen ingen roll eftersom han gick upp i rök. Absolut att det finns fler, jag är bara så obeskrivligt trött på att det aldrig är över.
    Vilken datingsajt använder du? Jag har uppfattningen att Mötesplatsen är serös, där kan man till och med legitimera sig med Bank-id. Då visas en liten symbol i presentatione på att man har identifierat sig inför Mötesplatsen.
  • Anonym (SA)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-10 14:45:56 följande:
    Okej, det är ju bra att du har ärliga bilder.  Iof, säger väl inte helkroppsbilder så mycket heller alltid.  Jag har sett kvinnor som har vida svarta kläder så hennes figur syns inte övh. I första anblicken ser hon normal ut men tittar man närmare kan man exempelvis se på hennes fingrar att hon inte är särskilt smal.  Oldest trick in the book :D.
    Men vad är en "ärlig" bild då?? Jag lägger ut bilder där jag själv tycker att jag ser bra och glad ut, där jag trivs, inte för att någon ska värdera minsta vinkel på min kropp, om jag är "överviktig", hur mina bröst ser ut, hur min mage ser ut, hur min rumpa ser ut, hur mina lår ser ut. Då är det ju bara att be om en nakenbild på en gång? Om det nu är vad som är absolut viktigast för att bli attraherad av någon!
  • Anonym (Rob)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-11 16:16:04 följande:
    Men vad är en "ärlig" bild då?? Jag lägger ut bilder där jag själv tycker att jag ser bra och glad ut, där jag trivs, inte för att någon ska värdera minsta vinkel på min kropp, om jag är "överviktig", hur mina bröst ser ut, hur min mage ser ut, hur min rumpa ser ut, hur mina lår ser ut. Då är det ju bara att be om en nakenbild på en gång? Om det nu är vad som är absolut viktigast för att bli attraherad av någon!
    Om du är överviktig syns ju direkt om du har normala kläder.  
    Förstår att de som är överviktiga tycker de ser bäst ut i vida svarta kläder där varje bilring inte syns.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-11 18:02:24 följande:
    Förstår att de som är överviktiga tycker de ser bäst ut i vida svarta kläder där varje bilring inte syns.
    Hur orkar du tjata vidare och vidare och vidare om detta???
  • Anonym (SA)
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-11 18:02:24 följande:
    Vad är "normala" kläder? Folk klär sig sällan för att visa upp sin kropp eller behaga dig, vet du. Kan bara skönt med lite luft under kläderna utan att för den delen vara smällfet, speciellt till vardags. Och är man nu överviktig så är man skyldig att klä sig så att "varje bilring syns" så att inte idioter som du ska känna sig lurade?
  • Anonym (Rob)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-12 17:42:10 följande:
    Vad är "normala" kläder? Folk klär sig sällan för att visa upp sin kropp eller behaga dig, vet du. Kan bara skönt med lite luft under kläderna utan att för den delen vara smällfet, speciellt till vardags. Och är man nu överviktig så är man skyldig att klä sig så att "varje bilring syns" så att inte idioter som du ska känna sig lurade?
    Ja, inte en sovsäck.  En där man ser figuren någorlunda. Behöver inte va va naken heller :D
Svar på tråden Dejt ljög om utseende