-
Förlåt för superlångt inlägg!!Jag är sjukskriven för utmattning sedan ett par månader tillbaka. Största orsaken är hemmet. Det plus en längre period med hög belastning på jobbet tog knäcken på mig. Nu är jobbet lungt, det finns en planering för mig med minskad belastning osv.Men hemmet är egentligen den största faktorn. Jobbet har varit min återhämtning innan det blev för mycket även där. Jag lever i en familj där alla utom jag har olika diagnoser. Vi har fyra barn i varierande ålder. Äldsta går på gymnasiet och yngsta på förskolan. De har olika diagnoser som adhd, autism, inlärningssvårigheter, depression, anorexia. Hela livssituationen tär på mig. Jag ska stå för struktur och rutiner, förbereda och påminna alla om saker. Får sällan stöd av sambon som själv har diagnoser och svårt med struktur och rutiner, svårt att ta initiativ och komma igång, svårt att kunna tillgodose der känslomässiga. Har barn som är extremt hyperaktiva, behöver motivation, påminnelser inför alla sysslor, läxor, ta sig iväg till skolan osv. Dåligt psykiskt mående på det där det är regelbundna träffar med BUP, skolan osv. Anorexia som tagit knäcken på hela familjen (nu friskare).När jag varit sjukskriven har allt varit knappt så jag mäktat med. Innan sjukskrivningen var jag så slutkörd att jag bara låg i sängen, hade daglig huvudvärk, grät varje morgon av orkeslöshet, ont i kroppen osv. Under sjukskrivningen har jag fått mer energi och såsmåningom orkar med det mesta. Men nu har jag börjat jobba deltid igen och bara efter några dagar har huvudvärken kommit tillbaka igen, dagligen. Jag tänker ofta att det inte går att jobba och ha såhär mycket privat. Borta flera gånger per vecka för olika vårdbesök, möten osv. Sambon kan inte gå ensam, för han kommer inte ihåg vad som ska tas upp och glömmer sedan vad som sagts på mötet. Känner mig så ledsen. Hur ska jag någonsin må bra? Känner press på att komma tillbaka till jobbet. Känns som att hemsituationen inte är en legitim orsak till sjukskrivning utan att det måste handla om för hög belastning på jobbet.Har stöd från företagshälsovården, men där fokuseras det bara på jobbet, anpassningar där, hur jag ska säga nej där osv. Men det är ju egentligen min hemsituation som är det jobbiga. Har kontakt med olika insatser såsom habilitering och BUP, men alla stödinsatser som erbjuds t ex bildstöd, scheman, tavlor, klockor osv hänger det på att jag fixar det. Sambon har inte förmågan. Han går själv till arbetsterapeut för stöd med struktur och rutiner och jag tycker inte det ger så mycket. Inte märkt någon förändring i vardagen.Jag känner mig så ledsen. Ensam. Slutkörd. Jag vet inte hur man ska komma tillrätta med hensituationen?Jag blir helt matt av att hålla reda på allt. Läxor som ska göras, idrottspåsar som ska packas/packas upp, barn och sambo som ska motiveras, pushas till ALLT, selektiva i maten så olika maträtter ska lagas varje dag, tjat om dusch, tjat om läxor, tjat om att gå och lägga sig osv. Samtidigt behöver sambon stöd i nästan allt. Vilka kläder som ska tvättas tillsammans och inte, på vilka grader, hur maten ska lagas, hur mycket mat, temperaturer, tillbehör osv. Sen ska jag tjata och pusha till att hjälpa till med hushållssysslor, bli besviken, dubbelkolla, påminna osv.Jag har försökt med olika scheman, listor, ansvarsområden, matsedlar, veckohandling osv, men det funkar inte. Då står jag själv och följer dessa, men ingen annan. Jag får planera veckohandling och matscheman. Ska sambon handla bombarderas jag med meddelanden med frågor om vilket märke han ska välja, bilder på olika varor med frågan "Är det denna?". Jag får ALDRIG en lugn stund på hela dagen.Jag älskar verkligen min sambo och förstår att han har svårigheter, precis som mina barn har. Men jag är helt slutkörd varje dag. Huvudvärk, trött i huvudet, nedstämd. Jag är den som alla vänder sig till och den som förväntas veta allt. Sambon kan aldrig svara på frågor, har svårt med det känslomässiga behovet så alla barn kommer till mig. De vill prata om mående, svåra saker, ha närhet osv och de får det bara från mig. Jag ska vara psykolog, pedagog, taxi, lärare, kokerska, hembiträde, hjälp-jag, hela dagarna. Jag har tappat bort mig själv och mitt mående, mina intressen.Vi har viss hjälp. Yngsta är ofta hos farmor och farfar, de hjälper till med hämtning från förskolan ofta. Ett av mellanbarnen är ofta hos mormor. Äldsta är mycket med kompisar. Ett av barnen är dock alltid hemma. Vägrar göra något annat än att spela, vilket också tar tid och energi att motivera, pusha, förbereda inför allt annat. Det tar energi med utbrott, vägrar göra saker, vägrar fixa saker själv t ex enklare frukost, gå bort med sin disk osv. Men det är inte tillräckligt. Hemma själv i flera månader har inte varit tillräckligt egentligen, behöver hitta en hållbar lösning i vardagen...Jag känner att om jag inte kommer tillrätta med detta så kommer jag aldrig bli frisk. Vad gör man?
-
Svar på tråden Hemmet är orsaken till min utmattning. Hur ska man komma tillbaka?
-
Använder han inte mobilen? måltider tex, varför funkar det inte att sätta påminnelse på mobilen?Anonym (TS) skrev 2025-05-01 07:00:57 följande:Alla barn är inte gemensamma. Han har fått sin diagnos långt efter barnen. Men ja, såklart jag sett att han har svårigheter. Jag är dock inte en person som lämnar i första taget. Vi är en familj och man ställer upp för varandra. Jag skrev denna tråd i syfte att få råd från andra som kanske lever med många diagnoser inom familjen och hur de fått ihop det.
Jag älskar min sambo. Skulle han vara elak och lämna mig med allt med flit skulle det vara en sak, men han vill ju kunna bidra och vara en hjälp för mig. Men har själv svårt med struktur. Som förälder till barn med NPF så ställs det ännu högre krav på föräldraförmågan, förmågan till struktur, rutiner osv, något som jag är bra på. Det har egentligen inte varit ett problem fören mer allvarligt psykisk ohälsa kom in i familjen i form av självskada, depression och ätstörning. Det blev för mycket för mig.Det är komplext. Det som kommer naturligt för mig. "Min inre klocka" funkar inte på samma sätt för honom. Är han inte hungrig så tappar han uppfattningen om tiden och glömmer att laga mat åt familjen t ex. Det är hans minne som är största problemet egentligen. Jag har inte något problem att be honom om att göra saker, men det som är problemet är att han glömmer. Han glömmer göra det jag bett om. Glömmer handla saker jag sagt åt honom, glömmer hänga tvätten, glömmer fixa kvällsmat till barnen osv. Han glömmer berätta för mig om tider han får för utvecklingssamtal, om ett barn berättat att denna inte kommer hem efter skolan, att hans föräldrar hämtar barnet från förskolan osv. Det ställer till det mycket. Sen glömmer han att han glömt, så för det är svårt för honom att se hur stort problemet faktiskt är. Det är flera gånger dagligen som han glömmer saker och det blir en extra belastning på mig som då behöver komma ihåg, påminna, säkerställa att det blir gjort osv. Han tycker själv det är jobbigt att glömma. Han skäms och det blir mycket merarbete för honom osv. Vi har gått olika utbildningar via kommunen för diagnoser och även via BUP. Jag tycker barnen ändå har det stödet de behöver. Det som gör det tungdraget är att det är jag som får stå för allt stöd de behöver. Sambon har försökt få en utredning i 10 års tid, han vill ha stöd och hjälp. Men har svårt att uttrycka sina behov. Först blev det avslag på utredning två gånger för att han är för välfungerande då han har jobb och familj. Sedan har han stått i kö lång tid, endast för att få veta att han måste testa alla övriga insatser först. I tre år gick han till en arbetsterapeut, men han kan inte uttrycka sina behov. Han fick scheman han skulle fylla i under dagarna vad han gör och när, vilket han glömt fylla i osv. Han fick en utredning först efter att jag skrev och skickade in en egenremiss. Nu står han sedan snart ett år i kö för att få testa medicinering. Men det verkar dröja. Han har även kontakt med en arbetsterapeut. Men vi har skilda syner på vilka behov han egentligen har, så nu går han dit själv och det blir inte så mycket gjort där. Han har som sagt svårt att beskriva sina svårigheter.Anonym (Nej) skrev 2025-04-30 23:43:43 följande:Jag försöker verkligen inte shamea ts för hennes val av sambo/förälder. Men ibland kan det vara svårt att sortera ut vad som är "det rätta" sättet att göra saker på vs sätt folk gör saker på.
Jag tänker att hans osäkerhet gällande mat tex handlar om att göra rätt. Inte om att han inte förstår att barnen behöver mat.
.
Vi har inte så mycket övriga insatser i vår kommun. Bor på en mindre ort. LSS är inte aktuellt ännu utifrån barnens åldrar. Sambon är inte berättigad LSS såsom boendestöd osv. Han tillhör ingen personkrets som faller inom LSS. Stödfamilj har vi inte rätt till eftersom vi har sånt stort nätverk som hjälper oss.
Angörigstöd har vi och jag har tagit kontakt med dem och skulle få en tid dit.
Gemensamma whatsapp-chattar för att kommunicera hämtning osv. -
Har du någon hjälp eller kurator som inte är företagshälsovården?
Kan hans barn bo mer hos sin mamma?
-
Jag får ut mycket av relationenAnonym (TS) skrev 2025-05-04 00:08:49 följande:[...]
Jag får ut mycket av relationen. Vi har kul tillsammans, har en lättsam relation där vi skojar och busar mycket. När det är "bara vi" så fungerar det väldigt bra. Det är alla krav och flexibiliteten som ställer till för honom. Vilket också är en del av hans svårigheter med de diagnoser han har. Det är inget jag skyller på, utom ett faktum.
[...]
Du ja, men hur mycket tid och ork har du haft över till dina egna barn efter du valde att ta hand om en vuxen man och hans barn?
-
Som flera övriga i tråden måste jag ifrågasätta hela livssituationen, TS. Den är ohållbar. Det som framstår som en gåta är att mannen kan sköta sitt arbete till punkt och pricka men inte, till exempel, komma ihåg att tömma diskmaskinen. TS, du ursäktar honom hela tiden i stället för att faktiskt kräva att han börjar se sin del av ansvaret hemma, du har blivit medberoende. Det går inte, hävdar du, att han steppar upp eftersom han har en diagnos. Det tror jag inte. Efter en uppväxt med ett utvecklingstört syskon har jag en annan erfarenhet. En situation vi kom till rätta med var att förmå honom att ta av sig ytterskorna innan han klev in i huset. Det kom han inte ihåg och det krävdes oändliga påminnelser " Vad var det nu du skulle kom Man måste påminna i STUNDEN, just när saker händer, ,"Töm diskmaskinen nu" och upprepa detta varje gång Jan glömmer. Han ska handla I affären utan hålla på och ringa och störa, han får väl för sjutton kolla hemma vad det är för typ av vara ni vanligtvis använder! Nu är detta inget utvecklingsstört barn utan en vuxen som arbetar, bidrar ekonomiskt och som till och med lyckats sätta barn till världen, diagnos till trots. Och viket samhällsstöd ska han få just i den sekund hans minne sviktar? Vem från "kommunen" ska dyka upp i det läget, vem ska komma rusande just i den sekund hans glömska slår till? Många i tråden klagar på övriga skribenters brist på kunskap om NPF och att det inte GÅR att ställa krav. Jag tror inte på det. När det gällde syskonet märkte vi att fasta rutiner och krav, hela tiden,, hjälpte. Jag tror att TS måste vara mer ihärdig och ställa större krav för stt inte gå under.ClumsySmurf skrev 2025-05-05 00:26:41 följande:Jag får ut mycket av relationen
Du ja, men hur mycket tid och ork har du haft över till dina egna barn efter du valde att ta hand om en vuxen man och hans barn?
När han inte kommer ihåg saker och ting får han väl skriva lappar? Att hela tiden krypa bakom NPF håller inte när han verkar fungera yrkesmässigt och han borde inte komma undan så lätt. TS påstår sig älska honom, men älskar hon honom som en fullvärdig partner eller handlar det om medlidande? Hon skriver att hon får ut så mycket av relationen, han busar och skämtar och då verkar allt dåligt vara glömt. Fullständigt surrealistiskt, mitt i glömskekaoset skämtar och skojar han.TS har inga högt ställda krav, må jag säga, när hon tycker att detta uppväger lite av det dåliga. När han skojat lite tycker TS att allt är bra, diskmaskinen är ännu inte tömd. Att TS går på knäna ser han inte, han har ju varit så skojig och glad och då räcker det, mer ska TS inte begära. -
För att du beskriver en dysfunktionell familj med en förälder som är en dålig förebild och som inte axlar sitt föräldraansvar?Anonym (TS) skrev 2025-05-01 18:49:47 följande:På vilket sätt tänker du att barnen mår dåligt av att vi är tillsammans?Anonym (GA) skrev 2025-05-01 10:17:58 följande:Fast du måste ju se till hela biten, inte bara din känslor för honom. Ingen i er familj mår ju bra, speciellt inte barnen. Då kan du inte bara säga "jag älskar honom så jag lämnar honom inte". Tänk på dina barn istället för på dig själv. Att du mår dåligt är ju delvis självvalt, men dina barn har inte valt detta.
-
Tillägg till tidigare: detta är en klassiker, mannen hittar snart en ny partner efter en skilsmässa, mycket bekvämt. Hopflyttning, som jag ser det, ägde rum alldeles för fort, om den ens någonsin skulle ha ägt rum, med facit i hand. Under dejtingperioden skärpte han nog till sig och visade framfötterna men väl ihopflyttad kunde han låta glömskan ta över, helt OK, det behövs nu bara lite skämt och skoj emellanåt för att lätta upp stämningen. Nu när TS råddar, och räddar familjen kan han lugnt falla tillbaka i glömskan. Att TS är nära utbrändhet ser han inte, och ser han det till äventyrs är det "inte hans business". Handling talar starkare än ord. TS, det är ju väldigt korkat att låta läkare tro att det är jobbet som spökar när det är hemsituationen som är problemet. Om dina chefer tror att du inte klarar jobbet kan du ju bli omplacerad, väldigt ofördelaktigt. Det kan ju bli rent fatalt, sämre lön, om du nu ska separera, vilket du ju borde göra. Du kan inte leva som vårdhemsföreståndare. Skaffa en egen bostad och flytta dit med de barn som är dina.
-
Orkar inte ens läsa all denna gallimatias... Vi är många med diagnoser (din man är ju för den delen inte ens utredd...) som löser livet ändå. Jag visste inte ens att jag hade en diagnos förrän jag var 30+, jag lyckades hantera mina svårigheter långt innan jag fick diagnosen. Vuxna människor får ta ansvar, och jag om någon vet att det inte är lätt alltid.Anonym (TS) skrev 2025-05-02 21:57:02 följande:Han uppfyller ju trots allt många kriterier för autism, men inte tillräckligt för en diagnos. Autister har ju oftast svårt med kognitiv empati, dvs förmågan att mentalisera, att förstå någon annans situation. De har ju ofta god affektiv empati. Att förstå att någon annan får ont när de slår i tån i en tröskel t ex.
Men ja, han har svårt med kognitiv empati. Att förstå min situation, att förstå barnens situation. Skulle han ha god kognitiv empati så tänker jag att han inte skulle agera som han gör. Han tänker att alla fungerar på samma sätt som honom, vilket också ställer till det. Han har svårt att visa uppskattning, svårt att förstå att andra har behov av känslomässig närhet, för han har inte det t ex.
Han kan såklart visa kärlek med kramar, pussar osv. Men det sker på hans villkor mer än när det faktiskt skulle ge mest. Han har svårt att se om jag har en jobbig dag och kan skämta, busa osv fast det inte är läge. Han kan kramas när det inte är läge och tar illa vid sig om han blir avvisad. Just för att han saknar förmågan att förstå andra.Jag tänker att hans största problem är just det jag beskrivit ovan detta. Att han har svårt med mentalisering och se hur han beteende påverkar andra. Det gör också att motivationen till att ta tag i svårigheterna är låg, för han ser inte att det drabbar någon negativt. Att han hela tiden glömmer saker, glömmer han bort. Så det är svårt för honom att se att detta är ett jätte stort problem för mig t ex. För i hans huvud händer det sällan, för majoriteten av alla gånger glömmer han att han glömt. Han förstår inte belastningen på mig när jag hela tiden behöver påminna, ledsaga, dubbelkolla. T ex så skulle han fråga sina föräldrar om barnvakt. "Jag ska göra det nu" säger han. Istället visar han mig ett inlägg på Facebook. Pch börjar sedan med annat. Jag frågar igen "Skulle du kolla upp barnvakten?" Ja, jag glömde, jag ska göra det nu säger han. Går 30 min och jag frågar om han gjort det. "Nej, jag glömde, ska göra det nu." Gjorde han det? Nej, först fjärde gången jag sa åt honom och blev irriterad så gjorde han det. Såhär är det med det mesta, det innebär att jag ska hålla saker i huvudet för att säkerställa att det blir gjort. Hade jag inte påminna honom där och då hade han frågat först 5 min innan vi ska åka iväg. Han ser inte detta som ett problem. Han har förmodligen redan glömt att jag fått påminna honom fyra gånger innan han gjorde det han skulle.Anonym (Hm) skrev 2025-05-02 18:42:02 följande:Nu har jag ju då erfarenhet av npf, både hos mig själv och mitt barn...
Och jo: det går att bete sig som en ansvarstagande vuxen trots det. Det är stundtals skitsvårt och man får kompensera och använda hjälpmedel men det hänger på att man anstränger sig i alla fall lite. Du beskriver honom som helt inkapabel, det går inte ihop med att klara av att sköta ett jobb (även om det är ett specialintresse). Är det så pass illa som du skriver behöver han boendestöd. och han borde knappast ha ensam vårdnad om barn.
Men skitsamma, om han nu är så hopplös och oföränderlig, vad tror du behövs för att du ska bli frisk? Att bara köra på i samma hjulspår funkar ju inte, du kommer bara bli sämre då. Vad behöver förändras? Du måste själv reda ut och ta tag i det.
Han frågar mig om allt och när jag lyfter att det är betungande för mig så säger han bara "Jag vill att det ska bli rätt" eller "Man måste väl få fråga". Han glömmer hur ofta han faktiskt frågar mig om saker och har därmed svårt att se hela bilden, hur ofta det faktiskt blir och vilken belastning det blir på mig.
På vilket sätt är det en omöjlighet att klara ett jobb med inte ett hem? Ett jobb där han gör samma sak varje dag, samma tid och har gjort i 20 år? Det är det enda han behöver fokusera på på dagarna. I hemmet, med flera barn, krävs flexibilitet. Det är betydligt högre krav på att kunna växla mellan olika aktiviteter, avbryta det man gör när ett barn behöver hjälp på toaletten t ex för att sedan återuppta det när man gjort det. Man behöver komma ihåg läxor och dagar de ska lämnas in t ex. Ibland kommer läxor efter sjukdom som spontant ska göras. Man behöver kunna åka och hämta ett barn för att sedan återuppta det man gjorde när man kommer hem. Man behöver ha förmågan att kunna lyssna och vara med med öronen samtidigt som man gör något annat, speciellt med barn med NPF som är impulsiva och gör mycket hyss.
Att han glömmer saker hela tiden, inte ser hela bilden och har svårt att förstå min situation gör det också svårt med motivationen. Att se vinsten med att följa scheman, ha larm på telefonen osv. För honom blir det en belastning och han ser inte vinsten för mig och övriga familjen, för han ser inte att det är någon problem som det är nu.
Jag har lyft detta många gånger genom åren. Att han inte alla fall kan testa och se hur det blir, att det skulle bli en större trygghet för mig att jag kan lita på att han gör det han säger och inte glömmer osv. Jag har ställt ultimatum. Nu senast var det angående utredningenoch att han ska göra en sådan och få hjälp och det ultimatumet är ju inte riktigt "klart" fören han fått prova medicin. Det är mitt absolut sista hopp. Blir det inte bättre då, så kommer jag lämna. Då har jag uttömt alla möjligheter till att stötta och hjälpa honom.
Din man är bara lat och oansvarig. Sluta curla honom, du behöver spara din energi till att ta hand om dina barn. -
Jag är i lite likadane situation som dig. Vi har gjort så att mannen som har svårt att vara flexibel har ett schema där han gör de flesta fasta hemmasysslor som att laga mat, skjutsa till träning, handla och städa. Jag tar mer med barnen och allt planerande och fix som dyker upp utanför det fasta schemat.
I början tyckte jag det kändes fel att han skulle göra så mycket för det ser mycket mer ut på pappret än det jag gör. Men jag var också utbränd och det var inte min man, han hade kapacitet att göra mer och jag behövde avlastning.
I verkligheten gör jag fortfarande mer än vad han gör eftersom det tar så mycket tid och energi att styra upp en familj där flera har npf. Man måste bara inse att allt det arbetet som inte syns också är arbete och måste räknas in när man ska få en rättvis fördelning hemma.
-
Du har läget under kontroll verkar det som. Hoppas TS tar lärdom av dina erfarenheter. Ni har en fungerande tillvaro och risken för utbrändhet har reducerats. Det som är svårt i TS fall är att nu måste det bli annan ordning därhemma och det kommer inte mannen att gilla. Glömma att tömma diskmaskinen efter några sekunder, har väl aldrig hört på maken...när man är fungerande i arbetslivet, nej, den mannen har byggt upp ordentliga ridåer. Tror inte inte ögonblick på den glömskan.Anonym (Silla) skrev 2025-05-05 10:02:36 följande:
Jag är i lite likadane situation som dig. Vi har gjort så att mannen som har svårt att vara flexibel har ett schema där han gör de flesta fasta hemmasysslor som att laga mat, skjutsa till träning, handla och städa. Jag tar mer med barnen och allt planerande och fix som dyker upp utanför det fasta schemat.
I början tyckte jag det kändes fel att han skulle göra så mycket för det ser mycket mer ut på pappret än det jag gör. Men jag var också utbränd och det var inte min man, han hade kapacitet att göra mer och jag behövde avlastning.
I verkligheten gör jag fortfarande mer än vad han gör eftersom det tar så mycket tid och energi att styra upp en familj där flera har npf. Man måste bara inse att allt det arbetet som inte syns också är arbete och måste räknas in när man ska få en rättvis fördelning hemma.
-
Anonym (M) skrev 2025-05-04 09:36:37 följande:
Varför pratar du med din sambos psykolog, kuratorer och arbetsterapeut?
Anonym (M) skrev 2025-05-04 09:36:37 följande:Varför pratar du med din sambos psykolog, kuratorer och arbetsterapeut?
Jag har varit med under utredningen och återgivningen av utredningen. Även varit med vid något tillfälle i början hos arbetsterapeuten. Det är väl inte konstigt? Är ju jag som skrivit remissen och de vill ju även ha med anhörigas perspektiv. Precis som de också pratat med hans föräldrar under utredningen. -
För att han glömmer. Han har en notis i telefonen som plingar när han är på toa ex. Han ska tvätta händerna klart efter toalettbesök och när han gjort det har han glömt notisen. Eller att han sitter vid datorn, notisen plingar, han ska skriva klart meningen och då har han glömt. Hela tiden, varje dag.Jemp skrev 2025-05-04 21:14:57 följande:Använder han inte mobilen? måltider tex, varför funkar det inte att sätta påminnelse på mobilen?
Gemensamma whatsapp-chattar för att kommunicera hämtning osv.
Vi har gemensam chatt, men hans mamma kan endast skriva sms eller ringa. Sen glömmer han att skriva till mig. Vi har en familjechatt för familjen. Men äldsta barnet envisas att skriva på snapchat. Och då glömmer han meddela mig t ex.
.Anonym (H) skrev 2025-05-05 09:54:57 följande:Orkar inte ens läsa all denna gallimatias... Vi är många med diagnoser (din man är ju för den delen inte ens utredd...) som löser livet ändå. Jag visste inte ens att jag hade en diagnos förrän jag var 30+, jag lyckades hantera mina svårigheter långt innan jag fick diagnosen. Vuxna människor får ta ansvar, och jag om någon vet att det inte är lätt alltid.
Din man är bara lat och oansvarig. Sluta curla honom, du behöver spara din energi till att ta hand om dina barn.
Vad sökte du stöd för om du inte hade några problem? Varför behövde du få en diagnos då?Anonym (Silla) skrev 2025-05-05 10:02:36 följande:Jag är i lite likadane situation som dig. Vi har gjort så att mannen som har svårt att vara flexibel har ett schema där han gör de flesta fasta hemmasysslor som att laga mat, skjutsa till träning, handla och städa. Jag tar mer med barnen och allt planerande och fix som dyker upp utanför det fasta schemat.
En tråd på SEX sidor och ett enda vettigt svar. Det som jag efterfrågade i trådstarten. Hur har ni fått det att funka i vardagen?
Är det bara en uppdelning på sysslor eller scheman med tider osv? -
Av den anledningen finns ju snooze-funktionen.Anonym (TS) skrev 2025-05-06 22:07:40 följande:För att han glömmer. Han har en notis i telefonen som plingar när han är på toa ex. Han ska tvätta händerna klart efter toalettbesök och när han gjort det har han glömt notisen. Eller att han sitter vid datorn, notisen plingar, han ska skriva klart meningen och då har han glömt. Hela tiden, varje dag.
Vi har gemensam chatt, men hans mamma kan endast skriva sms eller ringa. Sen glömmer han att skriva till mig. Vi har en familjechatt för familjen. Men äldsta barnet envisas att skriva på snapchat. Och då glömmer han meddela mig t ex.
.Anonym (H) skrev 2025-05-05 09:54:57 följande:Orkar inte ens läsa all denna gallimatias... Vi är många med diagnoser (din man är ju för den delen inte ens utredd...) som löser livet ändå. Jag visste inte ens att jag hade en diagnos förrän jag var 30+, jag lyckades hantera mina svårigheter långt innan jag fick diagnosen. Vuxna människor får ta ansvar, och jag om någon vet att det inte är lätt alltid.
Din man är bara lat och oansvarig. Sluta curla honom, du behöver spara din energi till att ta hand om dina barn.
Vad sökte du stöd för om du inte hade några problem? Varför behövde du få en diagnos då?
En tråd på SEX sidor och ett enda vettigt svar. Det som jag efterfrågade i trådstarten. Hur har ni fått det att funka i vardagen?
Är det bara en uppdelning på sysslor eller scheman med tider osv?
Kan man inte ha gruppchatt på Snapchat? (Jag använder det inte själv). Gruppsms funkar ju också, när det kommer till hans mamma. Jag antar att hon är medveten om hans svårigheter.
Förstår han inte alls problemet och att er sk lättsamma relation gör dig sjuk? Det är ju extra anmärkningsvärt att han t.o.m. håvar in pengar för det och du får ta förlusten både vad gäller hälsa och ekonomi. Varför har inte du omvårdnadsbidragen tex? Varför har ni inte gemensam ekonomi? -
Jag förstår verkligen att du blir ledsen och frustrerad när du läser de flesta svar i den här tråden. Och den totala oförståelsen kring hur en vuxen man, NPF eller inte, kan sköta sitt lönearbete och dra in pengar till familjen, men inte utföra de enklaste sysslorna hemma. Vi har det ju likadant och jag förstår dig till fullo. Och jag har ingen lösning på problemet. Den enda gångbara lösningen är att jag vränger mig ut och in. Hade min man tillslut lyckats förmå sig till att hantera det detaljarbete som krävs för att projektleda en familj, så hade han inte haft någon kapacitet kvar till att lönearbeta = inga pengar in till familjen. Och det här med bristande förmåga till att hantera flera bollar i luften samtidigt, tex lönearbeta och ta hand om barn/hem/hushåll, är ju något som är väl förekommande inom NPF.
Det här med att människor med NPF många gånger har svårt för att hantera flera bollar i luften samtidigt, vilket då kan visa sig som svårigheter att kombinera olika roller, tex att vara en duktig medarbetare på jobbet, att vara en bra pappa, att vara en bra partner.. det är som sagt inget ovanligt. Det är ju pga det fenomenet som tex många framgångsrika musiker också har NPF. Man kan inte kombinera olika bollar i luften / olika roller, utan man har istället EN boll i luften som man går "all in" på, och som ett resultat av det energifokuset blir man många gånger framgångsrik inom just det intresset / den begåvningen. Detsamma gäller för många framgångsrika idrottsstjärnor. Medan man kan ha ett kaosigt liv i övrigt.
Tänk vad många talanger som inte hade utvecklats utan NPF och drivet att gå "all in" på en endaste grej.. men i ett vanligt familjeliv med barn och hushåll så ställer NPF till det riktigt rejält. -
Lite fler tips
Beställ mat på nätet.
Sortera tvätten per färg direkt.
Gäller inte vårdgarantin för hans medicinering?
Skaffa kurator för din egen del (utanför Företagshälsan) -
Beställer på nätet ibland, men ibland finns det inte lediga tider för leverans.Jemp skrev 2025-05-06 22:55:43 följande:
Lite fler tips
Beställ mat på nätet.
Sortera tvätten per färg direkt.
Gäller inte vårdgarantin för hans medicinering?
Skaffa kurator för din egen del (utanför Företagshälsan)
Vårdgarantin gäller inte medicin, endast utredning.
Vart kan man skaffa en kurator? -
Ja, det är så det känns här också.Anonym (Igenkänning) skrev 2025-05-06 22:41:00 följande:
Jag förstår verkligen att du blir ledsen och frustrerad när du läser de flesta svar i den här tråden. Och den totala oförståelsen kring hur en vuxen man, NPF eller inte, kan sköta sitt lönearbete och dra in pengar till familjen, men inte utföra de enklaste sysslorna hemma. Vi har det ju likadant och jag förstår dig till fullo. Och jag har ingen lösning på problemet. Den enda gångbara lösningen är att jag vränger mig ut och in. Hade min man tillslut lyckats förmå sig till att hantera det detaljarbete som krävs för att projektleda en familj, så hade han inte haft någon kapacitet kvar till att lönearbeta = inga pengar in till familjen. Och det här med bristande förmåga till att hantera flera bollar i luften samtidigt, tex lönearbeta och ta hand om barn/hem/hushåll, är ju något som är väl förekommande inom NPF.
Det här med att människor med NPF många gånger har svårt för att hantera flera bollar i luften samtidigt, vilket då kan visa sig som svårigheter att kombinera olika roller, tex att vara en duktig medarbetare på jobbet, att vara en bra pappa, att vara en bra partner.. det är som sagt inget ovanligt. Det är ju pga det fenomenet som tex många framgångsrika musiker också har NPF. Man kan inte kombinera olika bollar i luften / olika roller, utan man har istället EN boll i luften som man går "all in" på, och som ett resultat av det energifokuset blir man många gånger framgångsrik inom just det intresset / den begåvningen. Detsamma gäller för många framgångsrika idrottsstjärnor. Medan man kan ha ett kaosigt liv i övrigt.
Tänk vad många talanger som inte hade utvecklats utan NPF och drivet att gå "all in" på en endaste grej.. men i ett vanligt familjeliv med barn och hushåll så ställer NPF till det riktigt rejält.
Han fokuserar på jobbet som är en del av hans specialintresse och då finns inte orken till annat. Idag kom han hem från jobbet och la sig i sängen och somnade direkt. Nu har han sovit två timmar. Jag har fått fixa middag, läxor och tvätt och sköta barnen.
Såhär är det oftast varje dag. Han sover flera timmar efter jobbet. Han somnar där han sitter. I soffan, vid bordet eller i sängen. Han somnar på 2 minuter och han sover sig igenom alla typer av oljud. Resten av kvällen går ut på att klaga över att han är trött. Vilket jag också förstår eftersom all han energi går till att hålla ihop på arbetet. -
Jaha... och så här vill du leva resten av livet? Det finns ju ingenting du kan göra som kan ändra honom så alla tips du kan få blir ju bara vad DU kan göra annorlunda fast allt egentligen handlar om honom.Anonym (TS) skrev 2025-05-07 18:24:48 följande:Ja, det är så det känns här också.
Han fokuserar på jobbet som är en del av hans specialintresse och då finns inte orken till annat. Idag kom han hem från jobbet och la sig i sängen och somnade direkt. Nu har han sovit två timmar. Jag har fått fixa middag, läxor och tvätt och sköta barnen.
Såhär är det oftast varje dag. Han sover flera timmar efter jobbet. Han somnar där han sitter. I soffan, vid bordet eller i sängen. Han somnar på 2 minuter och han sover sig igenom alla typer av oljud. Resten av kvällen går ut på att klaga över att han är trött. Vilket jag också förstår eftersom all han energi går till att hålla ihop på arbetet.
Bli särbo. Den absolut bästa lösningen är särbo och hans barn blir hans och du har fokus på dina barn för fortsätter du som nu blir alla utbrända. -
Instämmer i ovanstående även om TS inte vill läsa det.
Just nu väljer TS att leva med en man som tar energi som hon behöver för att hjälpa sina barn. Jag har svårt att förstå hur man kan prioritera att leva med en man vars problem går ut över barnen.
-
Folk i tråden svarar inte som de gör för att vara elaka, utan för att försöka hjälpa dig. Få dig att vakna.Anonym (TS) skrev 2025-05-07 18:24:48 följande:Ja, det är så det känns här också.
Såhär är det oftast varje dag. Han sover flera timmar efter jobbet. Han somnar där han sitter. I soffan, vid bordet eller i sängen. Han somnar på 2 minuter och han sover sig igenom alla typer av oljud. Resten av kvällen går ut på att klaga över att han är trött. Vilket jag också förstår eftersom all han energi går till att hålla ihop på arbetet.
Din man kanske inte orkar mer än jobbet, men du kan inte fortsätta ta hand om alla. Det förstår du väl? Du är utmattad, på väg in i väggen, det är antagligen därför du inte tänker klart.
Du har i första hand ansvar för dina barn. Vem ska ta hand om dem när du kraschar totalt?
Har man NPF som gör det svårt att kombinera jobb och familjeliv, kan man kanske inte ha båda delarna. Det kan funka om barnen är gemensamma och man har en partner som vill och orkar dra ett tungt lass. Men du tar inte bara hand om dina egna barn, utan hans barn också. Troligen är det detta som knäcker dig. Du vill men du orkar inte. Och det räcker inte att ni får lite mer hjälp. Hela er livssituation måste ändras.
Så länge du inte förstår det, kommer inget att bli bättre. -
Känner med dig TS. Jag har själv diagnos och barn med diagnos. Jag arbeta med ett förhållande krävande arbete och mycket av min energi går åt till att få ihop vardagen. Jag har gått ned i tid för att få det att fungera. Har hundra larm för att trigga allt som behöver göras. Lägger in nya larm löpande under hela dagen. Telefonen ringer flera gånger i timman för att påminna om allt från möten, samtal, mail som ska skickas till hämtning ärenden mediciner och paket som ska hämtas eller gympapåse som ska packas. mitt minne fungerar inte i vardagen och skulle glöms hämta barn varje dag om jag inte hade larm. jag glömmer att jag har hund eller barn med mig i bilen och har en super strikt regel att ta av mig skorna och lägga i baksätet med barnet när hon var liten för att inte glömma. Tricks och stödgrejer hela tiden gör att få saker att fungera. Jag har rullade inköp i mataffär med leverans varje vecka samt städhjälp en gång i veckan. Livet går ihop men det kräver mycket av mig. konstant hantering av saker som jag upplever kommer naturligt för många.
Däremot har jag aktivt valt att leva själv. Det fungerar bättre för mig att bara ha mig själv och mitt barn att fokusera på. väldigt tråkigt och ett väldigt tufft beslut men jag bestämde mig för att det var det bästa för mig och mitt barn.
Oberoende av skäl att din man inte förmår att avlasta dig eller ta sitt föräldraansvar bör du fundera över dina egna prioriteringar. Det låter som du kämpar så otroligt för att försöka förändra den men inget verkar hända. Barnen blir större och med det större problem. Barn som du dessutom uppger har egna utmaningar och behöver bästa möjliga förutsättningar för att faktiskt lyckas i livet. Att du väljer att stanna med en man som försämrar dina möjligheter att ge dina barn det är något jag tror du behöver ta en ordentlig fundering över. Gör du verkligen det som är bäst för dig och dina barn? Ibland räcker man inte till och då måste man göra avkall på. Är du verkligen okej med de avkall du har valt att göra? Har det bara blivit så eller är det faktiskt aktiva val du gjort att prioritera ned din egen och dina barns förutsättningar och välmående för din man och hans barn. Ni ska alltså gå ner i det sjunkande skeppet allihop? Är det de valet du har gjort är det ju så, men fundera bara över om det verkligen var ett aktivt val du gjorde på resan eller om du plötsligt stod där i ett skepp som sjunker och istället för att försöka rädda dig själv och dina barn står du kvar för att familjen ska hålla ihop och ger ner allihop... för det är det man gör i en familj. Beundrar din lojalitet och styrka men går du under så är varken eller speciellt mycket värd. Vem ska ta hand om dig och dina barn när skeppet har sjunkit? Finns de stödet? nyttja det för guds skull redan nu i så fall innan du går i bitar och du inte kan komma tillbaka.