• molly50

Eurovision song contest 2025.

Här diskuterar vi Eurovision song contest 2025.  Välkomna!

• Svar på tråden Eurovision song contest 2025.
  • Tecum
    Anonym (sch-sh-sk) skrev 2025-05-19 08:29:05 följande:

Min vän som är professor och duktig på statistik gjorde lite beräkningar på de svenska rösterna och konstaterade att det räckte med ca 500 röster på Israel för att ge en 12:a och visst finns det 500 personer i Sverige som kan tänka sig att rösta på Israel bara för att de är Israel.

Glöm inte heller att i Sverige kostade det ca 4 kr att rösta, medan det i exvis Finland kostade 1,5 Euro. Då drar man sig för att rösta om det inte är väldigt viktigt för en. Har ingen koll på vad det kostade i andra länder, men det är klart summan spelar in.

KAJ är mina vinnare oavsett, de har fått flest strömningar av alla bidrag och dessutom lyckats med konststycket att skapa en större förbrödring mellan Sverige och Finland utöver att få en jättehit som exponerades för 200 miljoner tittare. Vem kan sjunga Österrikes bidrag idag? Inte jag i alla fall. Jag minns inte ett skit av den melodin.

Älskade Kärrijäs framträdande också. 

Hoppas verkligen att du missuppfattat professorn, annars sjunker mitt förtroende för ämbetet till noll. För vad hjälper det om Israel får 500 röster om någon annan får tusen? Svenska folket har avgett flera hundra tusen röster och den som får tolvan har alltså fått flest röster!. Den matematiken förstår alla utom möjligen en och annan professor.
    Det är alltså väldigt många svenskar som röstat på Israel.
  • Xenia
    Spucks skrev 2025-05-19 08:32:29 följande:
    Jag skrev Crimea - invasionen började då och Ryssland var med efter det (och blev buade rätt mycket).
    Xenia skrev 2025-05-18 19:12:39 följande:
    Var har jag skrivit att folk hatar Sverige och att det var därför KAJ inte vann?
    Här. Men kanske jag har missförstått vad du menade i ditt svar till Molly?

Krim heter det på svenska. Jag tror inte det var så allmänt känt som rysligheterna vi fått läsa om senare. Dessutom så var ju Krim ryskt innan Krustjev skänkte det till Ukraina. Och dessförinnan tillhörde det tatarerna men Stalin deporterade dem. Kände inte så viktigt.

Kanske ville man hålla kvar Ryssland till vår civilisation, en del av Europa.

Men 2022 förstod omvärlden att Putin var ute efter hela Ukraina. Även vi som inte var så insatta.

Egentligen borde inga länder i krig vara med i ESC. Då skulle vi slippa Israel också. Men det skulle ju drabba Ukraina. 
  • Nandez
    Spucks skrev 2025-05-19 08:33:26 följande:
    Så det är okej att skriva och prata skit om andra, så länge de inte läser/hör det? Trevlig attityd.
    Man pratar inte skit om man säger att man inte gillar en artist, skådis o.s.v. Det är tycke och smak
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-05-19 13:22:12 följande:
    Jodå,det gör jag allt. Men eftersom du verkar ha bestämt dig för att jag menar något annat än vad jag har skrivit,trots ytterligare förklaringar, så är det ingen idé att fortsätta diskussionen. Där håller jag med dig.
    Det verkar inte vara någon ide
  • Xenia
    Anonym (Hmm) skrev 2025-05-18 23:55:04 följande:
    Överanalys .... de luxe!
    Vad menar du? Är det personerna jag citerar som "överanalyserar" eller jag?

Hursomhelst, det fanns anledning att undra över att så många av folket (och inte bara svenska folket) röstade på just Israel. Och nu fick jag svaret.
  • Tecum
    Xenia skrev 2025-05-19 18:15:27 följande:
    Vad menar du? Är det personerna jag citerar som "överanalyserar" eller jag?

Hursomhelst, det fanns anledning att undra över att så många av folket (och inte bara svenska folket) röstade på just Israel. Och nu fick jag svaret.
    Men har du hört eller läst någon propaganda från Israel om låten? Här i Sverige alltså? Jag har inte sett något, bara kritik mot Israel från olika håll.
    Jag tror mer på att det är en reaktion mot alla protester och den antisemitism som följer i spåren, folk tycker synd om tjejen och proteströstar mot alla protester.
  • molly50
    Nandez skrev 2025-05-19 18:08:22 följande:
    Det verkar inte vara någon ide
    Nej,precis.
  • Xenia
    Tecum skrev 2025-05-19 18:59:48 följande:
    Men har du hört eller läst någon propaganda från Israel om låten? Här i Sverige alltså? Jag har inte sett något, bara kritik mot Israel från olika håll.
    Jag tror mer på att det är en reaktion mot alla protester och den antisemitism som följer i spåren, folk tycker synd om tjejen och proteströstar mot alla protester.
    Nej, men jag är inte inne på så många ställen på internet heller.

Betr juryar så röstade 37 jurygrupper, och ett bidrag kunde maximalt få 36 x 12 poäng (har aldrig hänt och kommer nog aldrig att hända).

Betr tittarrösterna så kan 38 grupper rösta.

"Utöver detta införs också en så kallad "Rest of the World"-tittargrupp som innebär att personer som inte befinner sig i någon av tävlingsländerna får rösta på bidragen via en onlineröstning. Denna omröstning finns med i bägge semifinalerna och i finalen vilket gör att tittarna i finalen får en något större procentandel i makten att avgöra slutresultatet. Den nya maktfördelningen blir 50,6 procent för tittarna och 49,3 procent för juryerna."

Men jag har inte läst något om hur denna grupp "Rest of the world" röstat. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Jag har inte hellerhört någon propaganda för Israel, bara kritik mot Israel. 
  • Anonym (Nej)
    Ja jag har sett propaganda från Israel gällande röstningen. Men oavsett, de som stödjer Israel röstar och de som inte gör det har 25 andra låtar att välja mellan. Så det blir politik oavsett. 
  • Anonym (Nej)
    Spucks skrev 2025-05-19 08:35:38 följande:
    Du vet uppenbarligen inte vad du själv skriver. Igen mitt råd: läs dina egna inlägg igen, men låtsas att någon annan skrev dem, om ett annat land. Vänta en vecka med det kanske.

Men ja, jag ger mig nu, jag har sagt vad jag tror om ert löjliga beteende, så nu får det vara nog :)
    Fast Sverige är rätt impopulärt. Bara titta på reactions från tidigare år, den allmänna uppfattningen har varit generic och radiopop. Sverige har räddats av juryn i 10 år och det kanske är helt ok för vissa. Personligen föredrar jag årets resultat, där platsen speglar folkets röst och inte en räddning av juryn. 

Å andra sidan så vann inte Israel tack vare juryn, så de gör absolut sitt jobb eftersom folk uppenbarligen inte kan hålla isär politik och musik. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-23 23:07:24 följande:
    Ja jag har sett propaganda från Israel gällande röstningen. Men oavsett, de som stödjer Israel röstar och de som inte gör det har 25 andra låtar att välja mellan. Så det blir politik oavsett. 
    Har också sett det, musik och politik hör inte ihop.
  • Xenia
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-23 23:11:51 följande:
    Fast Sverige är rätt impopulärt. Bara titta på reactions från tidigare år, den allmänna uppfattningen har varit generic och radiopop. Sverige har räddats av juryn i 10 år och det kanske är helt ok för vissa. Personligen föredrar jag årets resultat, där platsen speglar folkets röst och inte en räddning av juryn. 

Å andra sidan så vann inte Israel tack vare juryn, så de gör absolut sitt jobb eftersom folk uppenbarligen inte kan hålla isär politik och musik. 
    Men det blev ju inte folkets röst som vann. Folket röstade på Israel, Estland, Sverige och först som fyra Österrike. Men ESC går i Österrike nästa år.

Vad är det för fel på radiopop då? Sverige har ofta bidragit med sådana låtar som går att sjunga med i.  Inga galna låtar. Även årets humorpopbidrag Bara bada bastu går att tralla med i.
  • Anonym (Nej)
    Xenia skrev 2025-05-24 13:50:34 följande:
    Men det blev ju inte folkets röst som vann. Folket röstade på Israel, Estland, Sverige och först som fyra Österrike. Men ESC går i Österrike nästa år.

Vad är det för fel på radiopop då? Sverige har ofta bidragit med sådana låtar som går att sjunga med i.  Inga galna låtar. Även årets humorpopbidrag Bara bada bastu går att tralla med i.
    JAG säger inte att radiopop är fel. Tvärtom så är det ju vad Sverige är känt för. Professionellt producerad popmusik. 

Sverige visade att man kan mer än radiopop och man förtjänade dessutom sin plats utan att räddas av juryn som tidigare år. Man har återvunnit en del respekt, så nu kan Sverige återgå till sina vanliga låtar. 

Eller, så gör man en Käärija nästa år. Cool
Svar på tråden Eurovision song contest 2025.