• Anonym (Tjej)

Män är efterblivna

Har på senaste börjat tänkt på hur killar kan vara så efter med vissa grejer. Har en sambo jag dagligen undrar hur det ser ut där uppe i huvet. Det är allt från hur killar städar, handlar, lagar mat, problemlösning eller bara vardagliga grejer. Är 22 år och när jag ser min sambo eller ser andra tjejer lägga upp om sina killar vad dom gjort konstigt blir jag helt paff. Hur kan dom eller ni killar som läser vara så efter liksom hur tänker ni eller är ni bara dumma? 
    Blir ju svårt att inte ha lite attityd när man dagligen får så dumma frågor. Dessutom måste man ju göra allt i hushållet för killen ser ju helt efterbliven ut i köket eller med tvätt osv. Tänker inte stå som en mamma och säga gör si gör så.

• Svar på tråden Män är efterblivna
  • Anonym (Jadu)

Att en tråd med detta namn får vara kvar så länge säger mer om modereringen på Familjeliv. Förakt och generaliseringar är ok så länge det riktas åt rätt håll.

• Anonym (Många_millenials)
    Anonym (Jadu) skrev 2025-07-21 07:11:32 följande:

Att en tråd med detta namn får vara kvar så länge säger mer om modereringen på Familjeliv. Förakt och generaliseringar är ok så länge det riktas åt rätt håll.

Det är ok att generalisera, både för kvinnor och män, däremot personangrepp är inte tillåtna. 
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Många_millenials) skrev 2025-07-21 08:25:33 följande:
    Det är ok att generalisera, både för kvinnor och män, däremot personangrepp är inte tillåtna. 
    Om personen ifråga uttryckt sig på ett annat, så hade jag köpt ditt resonemang. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jadu) skrev 2025-07-21 07:11:32 följande:

varför skulle den inte få vara kvar?
  • Anonym (Jadu)
    ClumsySmurf skrev 2025-07-21 09:19:21 följande:
    varför skulle den inte få vara kvar?
    En liknande tråd riktad mot kvinnor hade inte överlevt.
  • Anonym (haha)

De finns ju så många åsikter som människor på ett sånt här inlägg, men lika barn leka bäst kanske är ett svar!

• ClumsySmurf
    Anonym (Moss) skrev 2025-07-21 05:44:45 följande:

Vilka långa härskartekniksutläggningar. Antar att alla ska ha en hobby. Finns alltid något litet, kanske bräckligt att kompensera för.

Trodde förresten det var uppenbart att det här är en sån där filurtråd.

det kan vara sån där filurtråd, men det kan vara betydligt värre på instagramkontot mansbebisar och inlägg som kritiserat TS hade blivit raderade.

• molly50
    Ezmeraldah skrev 2025-07-21 04:40:16 följande:
    Det är väl inte hennes ansvar att lära honom? Om han vill lära sig så tar han väl själv ansvar och ser till att det blir så? 
    Javisst. Men varför då stanna kvar med en sådan man om hon nu anser honom vara så dålig?
  • Postman
    ClumsySmurf skrev 2025-07-21 06:40:46 följande:
    Att en sån här tråd, misstänkt trolltråd inte kommer att få så trevliga svar är inte svårt att förstå, självklarheter.

Det är inte svårare att förstå ungefär vilka trevliga och intressanta svar den hypotetiska tråden "kvinnor är efterblivna" får.

Jag är inte särskilt trevlig i såna trådar, varför skulle kvinnor vara det?

Så jag bytte kön på tråden...

Börjar du inte dribblat bort dej själv när du blir strategiskt inkompetent och plockar kommentarer från en flashback tråd, ett helt annat forum? Det är intressant att du fortsätter med "bloggande lyxhustru..."   "som desperat griper efter halmstrån"  när jag inte är nöjd med svaret på min fråga som du fultolkat. 

"Vad är det du vill säga? Att det är okej att vara otrevlig mot kvinnor för att kvinnor är otrevliga mot män?"

Du påminner själv om någon desperat griper efter halmstrån.

Varför är kvinnor mer efterblivna än män?
    www.flashback.org/t3124880

Och du utelämnar naturligtvis trevliga och intressanta svar
    TS blir själv kallad efterbliven.
    Som vanligt samma gamla snack av efterblivna fb-män. Jag har aldrig märkt någon skillnad och fattar inte ens vad ni snackar om. Får utmärkt service av både kvinnor och män, fast sämre av män baserat på nåt fåtal tillfälle. Har varit på banken och fått skitbra service av kvinnor två gånger senast. Sådana som gör lite extra och läser på även lite över sitt eget område för att se till att kunden har all info som behövs.
    Hoppla vilka intressanta kopplingar. Där ser man, bra att du skrev om detta så fler får upp ögonen. 
  • Core
    Ezmeraldah skrev 2025-07-20 23:34:23 följande:
    Det är dina åsikter och inte fakta. Jag håller verkligen inte med. 

Det finns massor av forskning i ämnet för den som är intresserad. Och ja, det finns forskning gällande relationer och familjebildning inom både adel och raggarkultur. Samt litteratur, dokumentärfilm osv.

Om vi säger att du har rätt: dessa kvinnor har låg intelligens. ...och sen vadå? Är man mindre värd om man har låg intelligens? Förtjänar man inte en jämnställd relation och att bli behandlad som en jämlike? Är det rätt att behandla nån illa för att denne har låg intelligens? Får man skylla sig själv? Eller vart vill du komma egentligen? 

Jag tror som sagt inte att varken männen eller kvinnorna är korkade. Jag tror att det handlar om sociala strukturer.

Medans trådens ämne, att män är efterblivna, är ett förankrat faktum då menar du? 

Jag motsätter mig inte att sociala strukturer delvis ligger bakom, problemet är när gemene man ska bära hundhuvudet, istället för att nyanserat inse att kvinnan lika mycket själv cementerar sin roll både genom att skaffa familj med sådana män och indirekt via mödraskap, och inte minst genom att vägra se sin egen del i den individuella relationen. 

Ni som sitter och generaliserar män, skriver en saga som förstärker roller. Varför menar du att jag helt okritiskt ska acceptera påståenden som att män är efterblivna, män tänker med kuken, män gör inte sin del i hushållet, män är idioter, män män män, när absolut inte alla män är så? visst, ni kanske väljer sådana män, men det är då fan inte på mitt bord att må dåligt över, jag tar ansvar för mig själv och mina söner, inte minst genom att ta de här diskussionerna.

Generalisering förstärker sociala strukturer. Som att säga att invandrare är kriminella, det är en annan generalisering som delvis fungerat som en självuppfyllande profetia, som inte längre är accepterat att dra som en bred generalisering.

Ni skapar dessutom en saga som unga flickor får lära sig, där andemeningen i slutändan blir att de står maktlösa. Den lata efterblivna mannen styr ditt öde, flicka lilla.

Nej, ingen är väl värd att leva inne dålig relation. Men vänd på det, det finns en hel del män som lever med iskalla fruar som varken ger kärlek eller närhet, som ställer skyhöga krav på sin partner som bara går där som en nickedocka. Det är vanligare än du tror, bara det att det är skamligt för mannen att gnälla, varför vi inte hör om det lika ofta. Ligger inte ett rätt stort ansvar hos mannen som enskil individ att ta ansvar för sitt eget liv, att själv kunna välja bort att bilda familj med en sådan kvinna?

• molly50
    Anonym (Jadu) skrev 2025-07-21 10:02:44 följande:
    En liknande tråd riktad mot kvinnor hade inte överlevt.
    Då har du nog missat alla inceltrådar som finns här.
    Du kan också prova att anmäla denna tråden så kanske den tas bort.
  • Lönnsirap

Nä, att kalla män efterblivna är att helt tro på nån sorts allmän tanke om att könet gör att vissa människor inte klarar basic saker. 

Likaså att bara skylla på deras fostran, och kön. 

Det är ju fullständigt rimligt att separera ifrån någon som beter sig som en idiot, speciellt nu när ni är så unga.

Det finns något paradoxalt i att oacceptabelt beteende, såsom att strunta i hushållet och bete sig som ett barn "accepteras" nu av den nya unga generationen. Likaså att man idag vet mer om det mesta, samtidigt som vi tydligen fortfarande behöver berätta för andra att jorden är rund och att höga höjder är farliga om man ramlar ner för ett stup.

Så folk är dumma ibland.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Tecum
    Anonym (Ture) skrev 2025-07-20 13:28:57 följande:
    Eller så var tråden bara till för att provocera och "hon" sitter och njuter......
    Eller så förstod hon plötsligt vad det säger om henne och hennes tjejkompisar när de väljer att leva med efterblivna män...Skrattande
Svar på tråden Män är efterblivna