Ezmeraldah skrev 2025-07-20 23:34:23 följande:
Det är dina åsikter och inte fakta. Jag håller verkligen inte med.
Det finns massor av forskning i ämnet för den som är intresserad. Och ja, det finns forskning gällande relationer och familjebildning inom både adel och raggarkultur. Samt litteratur, dokumentärfilm osv.
Om vi säger att du har rätt: dessa kvinnor har låg intelligens. ...och sen vadå? Är man mindre värd om man har låg intelligens? Förtjänar man inte en jämnställd relation och att bli behandlad som en jämlike? Är det rätt att behandla nån illa för att denne har låg intelligens? Får man skylla sig själv? Eller vart vill du komma egentligen?
Jag tror som sagt inte att varken männen eller kvinnorna är korkade. Jag tror att det handlar om sociala strukturer.
Medans trådens ämne, att män är efterblivna, är ett förankrat faktum då menar du?
Jag motsätter mig inte att sociala strukturer delvis ligger bakom, problemet är när gemene man ska bära hundhuvudet, istället för att nyanserat inse att kvinnan lika mycket själv cementerar sin roll både genom att skaffa familj med sådana män och indirekt via mödraskap, och inte minst genom att vägra se sin egen del i den individuella relationen.
Ni som sitter och generaliserar män, skriver en saga som förstärker roller. Varför menar du att jag helt okritiskt ska acceptera påståenden som att män är efterblivna, män tänker med kuken, män gör inte sin del i hushållet, män är idioter, män män män, när absolut inte alla män är så? visst, ni kanske väljer sådana män, men det är då fan inte på mitt bord att må dåligt över, jag tar ansvar för mig själv och mina söner, inte minst genom att ta de här diskussionerna.
Generalisering förstärker sociala strukturer. Som att säga att invandrare är kriminella, det är en annan generalisering som delvis fungerat som en självuppfyllande profetia, som inte längre är accepterat att dra som en bred generalisering.
Ni skapar dessutom en saga som unga flickor får lära sig, där andemeningen i slutändan blir att de står maktlösa. Den lata efterblivna mannen styr ditt öde, flicka lilla.
Nej, ingen är väl värd att leva inne dålig relation. Men vänd på det, det finns en hel del män som lever med iskalla fruar som varken ger kärlek eller närhet, som ställer skyhöga krav på sin partner som bara går där som en nickedocka. Det är vanligare än du tror, bara det att det är skamligt för mannen att gnälla, varför vi inte hör om det lika ofta. Ligger inte ett rätt stort ansvar hos mannen som enskil individ att ta ansvar för sitt eget liv, att själv kunna välja bort att bilda familj med en sådan kvinna?