Anonym (Well) skrev 2025-07-31 20:01:28 följande:
Jodå jag läser vad du skriver. Jag pratar inte om dig utan jag pratat om fenomenet generellt.
Såklart är ingenting på ett visst vis till 100%. Det är ju självklart. Jag är dock tex glad för mina pojkar därför att den oron för en tonårstjej jag skulle ha vore otroligt tufft på ett vis som för mig vore kämpigare som kvinna. Jag bor inte heller i ett gated community, men jag har vuxit upp som kvinna och sett i efterhand finns det nog både en och fem gånger jag hade kunnat bli överfallen, våldtagen, rånad och nedslagen. Inget hände dock, men det hade kunnat hända. Jag skulle vara rädd som tonårstjejmamma på ett annat vis.
Det jag menar med min kommentar är att om någon som ts som haft en del grubblerier kring kön ändå landar i att det blir kul med tex två pojkar för de nog kommer väldigt nära varann då på vis man ser framför sig - så hjälper kommentarer som " meeen, det hade ju varit preciiis så med en tjej med, ju ju, sluta säg att killar är bättre där!!" Ingenting. Också då den typen av kommentatrer ofta kommer ihop med ett "ja jag är ju lycklig som fick en av varje då". Det blir liksom en jäkla onödig pik.
Jag är såklart orolig för sånt när det gäller mina döttrar. Jag har som många kvinnor tyvärr själv blivit utsatt när jag var yngre (våldtäkt). Men jag är orolig för andra saker när det gäller min son (när han blir äldre alltså, nu är han liten). När såna saker (skjutningar) har hänt har jag sagt att är tur på ett sätt att jag har en tonårstjej nu och inte en kille. Men han kommer ju bli tonåring också. Det kanske blir mer på riktigt när det händer personer man känner och så nära där man bor. Min granne och vän blev skjuten precis utanför mitt köksfönster, nu har vi flyttat till ett lite lugnare område några km bort men sånt kan ju hända nästan överallt. Skönt att du slipper känna dig orolig för dina söner men så känner tyvärr verkligen inte alla mammor nuförtiden när det händer så mycket.
Jag menar inte att man är mer orolig för söner för så är det inte, man är nog lika orolig för båda men för olika saker. Det är ju så det är att ha barn och speciellt tonåringar. Så det måste inte vara så att det ena eller det andra är lättare i tonåren, det kan man ju inte veta innan hur det blir. Det kan kanske vara så att tjejer oftare bråkar mer med sina mammor .. men som sagt vet man inte det innan.
Det finns nog många fördelar med att ha två söner, att ha två döttrar , att ha en av varje och alla andra konstellationer. Det jag menar är bara att man kan prata om fördelarna med det utan att säga att det andra är sämre. Och jag känner att det ofta blir väldigt mycket negativt om tjejer i såna här trådar, även om man menar väl blir det inte så bra. Man kan väl prata om det som är positivt med söner utan att prata illa om att ha döttrar.
Och tänk om TS faktiskt inte ens väntar en son till utan en dotter.. och så har hon fått läsa alla kommentarer här om hur dåligt det är. Som sagt, det är ingen barnmorska eller läkare som har sagt att det är en pojke utan det är personer på Familjeliv som har gissat.
Både min pappa och min sambo har förresten vuxit upp med två bröder (och inga systrar) och de har inget dåligt att säga om det , det har såklart hänt att de bråkar men de har jättefin relation med bröderna. Pappas storebror fick själv två söner sen (inga döttrar) och nu har hans äldsta son (min kusin) fått tre söner (inga döttrar heller), jättefina och snälla , lite lugnare än min son och leker jättebra med mina barn. Så det kan bli jättebra med bara söner också. Eller med bara döttrar såklart eller med både och.