• Anonym (Carl)

Flera trådar om ekonomi i relationer nu

Varför tror vissa att man kan sko sig på andra? Flera aktiva trådar nu om partners som vill betala mindre del av kakan för att den andre har mer pengar/kapital eller av andra orsaker. På FL söker man mer eller mindre mandat av andra för att man ska ha rätt att komma undan ekonomiskt.

Om den ena partnern har mer pengar så är det fint att bjussa lite mer, men att kräva detta som vuxen människa är inte lika vackert enligt mig. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Flera trådar om ekonomi i relationer nu
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-05 19:18:17 följande:

Men varför är det då så viktigt med jämställdhet , om ni inte är ute efter att göra karriär?

Får väl erkänna att jag kanske har mina sextiotalist-glasögon på mig. För min generation var målet med jämställdhet att kunna göra karriär, även som kvinna. 

Men ni som ör föräldrar idag, nittiotalister, vad driver er, varför är jämställdhet viktigt för er? 

Varför skulle jämställdhet inte vara viktigt? 

Dessutom har inte jämställdhet något med karriär att göra. Det två olika saker. 

Jag är inte nittiotalet btw. 
  • Anonym (Guy)
    EpicF skrev 2025-10-05 19:22:42 följande:
    Varför skulle jämställdhet inte vara viktigt? 

Dessutom har inte jämställdhet något med karriär att göra. Det två olika saker. 

Jag är inte nittiotalet btw. 
    Beror på vad man menar med jämställdhet 

Lika rättigheter är viktigt.
    Lika resultat är oviktigt.
  • Postman
    Jemp skrev 2025-10-05 18:19:45 följande:
    Därmed har båda könen mer att vinna på ökad jämställdhet.

Det stämmer, jag har heller inte påstått något annat. Däremot har kvinnor inte tolkningsföreträde på vad som är ökad jämställdhet vilket jag upplever att många kvinnor vill ta sig den rätten. 

• EpicF
    Anonym (Guy) skrev 2025-10-05 19:27:57 följande:
    Beror på vad man menar med jämställdhet 

Lika rättigheter är viktigt.
    Lika resultat är oviktigt.
    Lika rättigheter är jämställdhet 
  • Anonym (H)
    EpicF skrev 2025-10-05 20:20:53 följande:
    Precis just så.
  • Postman
    Anonym (Kaktus) skrev 2025-10-05 18:09:09 följande:
    I min uppväxt hade idrott exakt noll betydelse. Det var inte intressant överhuvudtaget. Och tänk, det blev folk av mig ändå. Varför är livet så extra svårt för vissa killar som inte får leka klankrig? Ni står ändå för 95% av all vandalism i samhället så är det de sista 4% då som vi slipper för att det finns ungdomsidrott?

Min son hade inte heller behov av några halvdana brölfarsor som visade upp sina trötta knäskador på en gräsplan några gånger i veckan. Han tränade kampsport för två normalt avlönade tränare, och det var det.

Jag vill vidare att lagsporten betalar för de poliser och bussar och vandalism som blir av deras primitiva klankrig. Vad kostar det per år?
    En småbarnsfarsa fick en flaska i skallen och dog här ett år- lönt?

När jag själv gick i skolan utmärkte sig fotbollskillarna främst genom att de var tafsande idioter som inte respekterade tjejers kroppar och deras tränare gav dem öl på läger från att vi gick i femte klass. 
    Njae du blandar och ger rätt rejält och jag kan bara beklaga, du verkar ha en bitter inställning, synd. Det händer mycket skit i spåren av idrott men i stort så är det ändå samhällsvinster. 
  • Anonym (Guy)
    EpicF skrev 2025-10-05 20:20:53 följande:
    Det har vi haft länge så vad är problemet?
  • Anonym (Guy)
    Anonym (Kaktus) skrev 2025-10-05 18:09:09 följande:
    I min uppväxt hade idrott exakt noll betydelse. Det var inte intressant överhuvudtaget. Och tänk, det blev folk av mig ändå. Varför är livet så extra svårt för vissa killar som inte får leka klankrig? Ni står ändå för 95% av all vandalism i samhället så är det de sista 4% då som vi slipper för att det finns ungdomsidrott?

Min son hade inte heller behov av några halvdana brölfarsor som visade upp sina trötta knäskador på en gräsplan några gånger i veckan. Han tränade kampsport för två normalt avlönade tränare, och det var det.

Jag vill vidare att lagsporten betalar för de poliser och bussar och vandalism som blir av deras primitiva klankrig. Vad kostar det per år?
    En småbarnsfarsa fick en flaska i skallen och dog här ett år- lönt?

När jag själv gick i skolan utmärkte sig fotbollskillarna främst genom att de var tafsande idioter som inte respekterade tjejers kroppar och deras tränare gav dem öl på läger från att vi gick i femte klass. 
    Blir nästan alltid bättre folk av de som växt upp med att utöva lagidrott.
  • EpicF
    Anonym (Guy) skrev 2025-10-05 20:28:56 följande:
    Det har vi haft länge så vad är problemet?
    Varför skulle jämställdhet vara ett problem?
  • Anonym (Guy)
    EpicF skrev 2025-10-05 20:33:11 följande:
    Varför skulle jämställdhet vara ett problem?
    Vi har redan jämställdhet. Så uppenbarligen behöver man inte jobba med jämställdhetsfrågor annat än marginellt i fortsättningen.
  • EpicF
    Anonym (Guy) skrev 2025-10-05 20:40:00 följande:
    Vi har redan jämställdhet. Så uppenbarligen behöver man inte jobba med jämställdhetsfrågor annat än marginellt i fortsättningen.
    Det behövs alltid jobbas med jämställdhetsfrågor. 
  • Anonym (Guy)
    EpicF skrev 2025-10-05 20:59:02 följande:
    Det behövs alltid jobbas med jämställdhetsfrågor. 
    I någon utsträckning ja, för att se till så att man bibehåller lika rättigheter. Fast det är en fråga som inte behöver alls samma resurser längre nu när jämställdhet redan är uppnått.
  • Anonym (Klasskillnader inom familjen)

Varje viktigt framsteg när det gäller jämnställdheten har kvinnor fått strida för. I England dog tom kvinnor. 

Nu stänger många av de ideella kvinnojourerna i Sverige på grund av nya lagar. Dessa ställen har hjälp misshandlade kvinnor i 40-50 år. Så jag funderar på om vi är på väg bakåt istället?

• Anonym (Carl)
    Anonym (Klasskillnader inom familjen) skrev 2025-10-05 21:12:48 följande:

Varje viktigt framsteg när det gäller jämnställdheten har kvinnor fått strida för. I England dog tom kvinnor. 

Nu stänger många av de ideella kvinnojourerna i Sverige på grund av nya lagar. Dessa ställen har hjälp misshandlade kvinnor i 40-50 år. Så jag funderar på om vi är på väg bakåt istället?

Du får det att låta unikt att kvinnor dog för att kämpa om rättigheter och frihet. Det har män också gjort i alla tider. Inte just för jämställdhet, men många andra rättigheter.
  • Jemp
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-05 19:18:17 följande:

Men varför är det då så viktigt med jämställdhet , om ni inte är ute efter att göra karriär?

Får väl erkänna att jag kanske har mina sextiotalist-glasögon på mig. För min generation var målet med jämställdhet att kunna göra karriär, även som kvinna. 

Men ni som ör föräldrar idag, nittiotalister, vad driver er, varför är jämställdhet viktigt för er? 

Nu har jag fortfarande inte sagt nånting om hur viktig jag anser min karriär vara eller ej. 

Men i övrigt: ja, diskussionen kring jämställdhet idag är väl nån helt annan stans än där för det mesta.
    Det är viktigt för mig för att jag vill att mina barn ska ha en god relation till båda sina föräldrar (inte bli en av dem som heller vänder sig till alla andra inkl ingen alls, än att anförtro sig till sin pappa), att visa dem ett jämställt liv där de har samma förutsättningar oberoende av kön, att min sambo vill ha en god relation till dem, att jag inte vill bli utnyttjad, och att jag inte vill gå in i väggen. Till exempel. 

Svar på tråden Flera trådar om ekonomi i relationer nu