• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Anonym (Lägg ner)
    Goneril skrev 2025-11-26 19:55:34 följande:

Abc undrar om man kan åka tidsmaskin och varna TS, det hade ju varit bra, men nu kanske andra som läser tråden låter bli att svara på konstiga SMS. Att upprätthålla en dialog med bedragare är mycket oklokt. Flera skribenter är bara nyfikna på svaret som TS får, alltså ingen omtanke om TS. Tidningen Råd och Rön skriver om bedragare som kapar telefonnummer. "Så enkelt kapas ditt mobilnummer". 

Råd och rön skriver om en tabbe som telefonbolaget gjorde. 

Råd och rön skriver INTE om något som ens liknar TS situation.

• Tow2Mater
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-26 06:40:11 följande:
    Jag har frågat samma sak upprepade gånger men inte lyckats få mer svar än att googla. Tyvärr berättar inte googlingen det heller.
    SIM swap är en sak.

To successfully commit this type of fraud, they need additional information about you, like your email, home address, and your phone number. Often, this information is available online, either through a search engine or social media. Once the fraudster has this information, they may call your wireless provider and pretend to be you in order to transfer your phone number to a new SIM card and device.

www.ctia.org/protecting-against-sim-swap-fraud
  • Anonym (Lägg ner)
    Tow2Mater skrev 2025-11-26 21:31:03 följande:
    SIM swap är en sak.

To successfully commit this type of fraud, they need additional information about you, like your email, home address, and your phone number. Often, this information is available online, either through a search engine or social media. Once the fraudster has this information, they may call your wireless provider and pretend to be you in order to transfer your phone number to a new SIM card and device.

Det går ju i så fall att göra på alla personer i Sverige. Varför skulle personen fiska efter TS adress då allt redan står på nätet?
  • Anonym (Abc)
    Tow2Mater skrev 2025-11-26 21:31:03 följande:
    SIM swap är en sak.

Nu tänker jag inte trycka på en länk i en tråd som handlar  om att inte trycka på länkar.

Jag har svårt att tro att det skulle funka i ett land där man behöver bank-id för att ordna med abonnemang, tar emot simkort i brevlådan samt får en massa sms och mail vid ändringar av sitt abonnemang.
  • Tow2Mater
    Anonym (Lägg ner) skrev 2025-11-26 21:37:12 följande:
    Det går ju i så fall att göra på alla personer i Sverige. Varför skulle personen fiska efter TS adress då allt redan står på nätet?
    Står mobilnummer på nätet tillsammans med namn och address är det ju inte bra. Det verkar kunna missbrukas. Bara skaffa personnumret, SIM swappa och det är väl ingen hejd på vad man kan gora.
  • Tow2Mater
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-26 21:50:05 följande:
    Nu tänker jag inte trycka på en länk i en tråd som handlar  om att inte trycka på länkar.

Jag har svårt att tro att det skulle funka i ett land där man behöver bank-id för att ordna med abonnemang, tar emot simkort i brevlådan samt får en massa sms och mail vid ändringar av sitt abonnemang.
    Enligt googling; 'Den stora risken uppstår om bedragaren, med hjälp av kapad SMS-kommunikation och annan stulen personlig information, lyckas övertyga din bank att utfärda ett nytt Bank-ID till en enhet de kontrollerar. De kan använda din information för att utge sig för att vara du'
  • Anonym (Abc)
    Tow2Mater skrev 2025-11-26 22:03:21 följande:
    Enligt googling; 'Den stora risken uppstår om bedragaren, med hjälp av kapad SMS-kommunikation och annan stulen personlig information, lyckas övertyga din bank att utfärda ett nytt Bank-ID till en enhet de kontrollerar. De kan använda din information för att utge sig för att vara du'
    Jag har bara lite svårt att förstå hur det går till rent tekniskt med alla säkerhetslager.

Om banken går med på något sådant så har jag svårt att se att det är någon annan än banken som brustit.

Eftersom din länk var utländsk gissar jag att detta förekommer främst i andra länder?
  • Tow2Mater
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-26 22:14:47 följande:
    Jag har bara lite svårt att förstå hur det går till rent tekniskt med alla säkerhetslager.

Om banken går med på något sådant så har jag svårt att se att det är någon annan än banken som brustit.

Eftersom din länk var utländsk gissar jag att detta förekommer främst i andra länder?
    Kanske. Jag vet inte. Men om de forsoker med 1000 personers info och får igenom En falsk identitet har de ju lyckats. Men stackarn som råkar ut for det får ett helvete.
  • Anonym (Abc)
    Tow2Mater skrev 2025-11-26 22:18:54 följande:
    Kanske. Jag vet inte. Men om de forsoker med 1000 personers info och får igenom En falsk identitet har de ju lyckats. Men stackarn som råkar ut for det får ett helvete.
    Definitivt.
    Men jag tror nästan det krävs att banken eller telefonbolaget inte följer sina regler.
  • Anonym (m)
    Tow2Mater skrev 2025-11-26 22:03:21 följande:
    Men varför kan de göra detta efter att TS svarat om en otrohet men inte innan? Det var väl det som var frågan. Vad det blir för skillnad om TS svarar på smsen eller ej. De hade ju redan numret så de kan väl börja den där processen du har beskrivit ändå 
  • Tow2Mater
    Anonym (m) skrev 2025-11-28 10:26:20 följande:
    Men varför kan de göra detta efter att TS svarat om en otrohet men inte innan? Det var väl det som var frågan. Vad det blir för skillnad om TS svarar på smsen eller ej. De hade ju redan numret så de kan väl börja den där processen du har beskrivit ändå 
    Kan och kan; de kanske inte vet vem numret tillhör och de spenderar inte sin tid på att leta upp info om personen innan de vet att numret faktist är aktivt. Jag är ingen expert, jag vet bara scammare blir bättre och bättre, och man vet inte hur de gör vad de gör. Man kan lyssna på sk experter inom området och försöka hålla sig till de råd de ger, och på det sättet göra sitt bästa för att minska risken för att utsätta sig för scamförsök.
  • Anonym (qwerty)

TS har lämnat för länge sedan.
    Svara på scam är dumt. Låt bli att trycka på länkar. Fastslaget

Kan vi låta tråden dö nu?

• Tow2Mater
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-28 23:14:36 följande:

TS har lämnat för länge sedan.
    Svara på scam är dumt. Låt bli att trycka på länkar. Fastslaget

Kan vi låta tråden dö nu?

Det finns en knapp som heter 'ta bort favorit' du kan använda, högst upp till höger. Det finns inte en suspekt link under den.
  • Anonym (qwerty)
    Tow2Mater skrev 2025-11-28 23:26:40 följande:
    Det finns en knapp som heter 'ta bort favorit' du kan använda, högst upp till höger. Det finns inte en suspekt link under den.
    Det finns också ett uttryck som säger att det inte är värt att spilla krut på döda kråkor... Men fortsätt du.
  • Tow2Mater
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-29 01:21:38 följande:
    Det finns också ett uttryck som säger att det inte är värt att spilla krut på döda kråkor... Men fortsätt du.
    Japp! Den som inte vill vara med i diskussionen brukar vara den som ska lämna den. Inte säga till andra att de ska sluta diskutera.
  • Anonym (Anonym1)
    Tow2Mater skrev 2025-11-28 14:16:17 följande:
    Kan och kan; de kanske inte vet vem numret tillhör och de spenderar inte sin tid på att leta upp info om personen innan de vet att numret faktist är aktivt. Jag är ingen expert, jag vet bara scammare blir bättre och bättre, och man vet inte hur de gör vad de gör. Man kan lyssna på sk experter inom området och försöka hålla sig till de råd de ger, och på det sättet göra sitt bästa för att minska risken för att utsätta sig för scamförsök.
    Update. Fick aldrig fler SMS eller någon länk, jag står fast vid att det är en riktig människa bakom smsen:)  sen om det som står i texten om otrohet stämmer eller inte fet vet jag inte, men för tillfället har jag lagt det på hyllan..
  • Corrie
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-30 21:17:35 följande:
    Update. Fick aldrig fler SMS eller någon länk, jag står fast vid att det är en riktig människa bakom smsen:)  sen om det som står i texten om otrohet stämmer eller inte fet vet jag inte, men för tillfället har jag lagt det på hyllan..
    Lita på oss som skriver ett det är hundra procent scam. Din mans obrydda reaktion beror på att han ser det för vad det är med klara ögon. Det finns personer i andra länder som arbetar heltid med att lura folk på fantasirika vis, min bror var i ett afrikanskt land och såg dem öppet på ett internetkafé, jobbandes med falska facebookprofiler och chattandes med kärlekstörstande västerlänningar. Vad gäller ditt SMS så ser jag så tydligt i hela språkhanteringen och uttryckssättet vad det är fråga om. Man behöver inte alltid förstå vad de är ute efter, man behöver bara förstå ATT de är ute efter något. Glöm detta.
Svar på tråden Borde detta vara en varning?