• Anonym

    Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!

    Min sambo var på firmafest förra tisdagen och drack en MASSA sprit. På morgonen försov han sig när han skulle lämna barnen på dagis (barnen sov oxå och jag var på jobbet).
    Så, han tog bilen för vår äldsta skulle på utflykt (jättedumt, det vet han också, så snälla inga kommentarer om detta!)
    100 m ifrån dagis blev han stoppad i en rutinkontroll och blåste 0,41 mg per lite utandad luft.
    I dag kom bötern 35300:-!!! Hur sjutton ska vi kunna betala det????
    Visst räknar de ut bötern på årsinkomsten? Min sambo har bilförmån 4500:- på lönen varje månad och det är ju inte pengar han får ut. Tror ni man kan få bötern ändrad då om man ringer till RPS?
    Jag är helt chockad & vet inte hur vi ska klara detta. HAn blir antagligen av med körkortet i 10 mån oxå.
    Grejen är den att han blev varslad förra månaden och slutar sitt jobb i morgon.
    Vet inte vad han ska söka för jobb nu när han inte kommer ha körkort på så länge.... (Han har alltid jobbat som säljare och då måste man ju ha körkort)

    Snälla är det någon som är insatt i detta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-23 18:39
    Är det någon som vet hur man räknar ut bötern?

  • Svar på tråden Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!
  • Anonym

    Hjege:

    Det var inte meningen att han skulle köra bil dagen efter utan att han skulle gå till dagis.
    Det här är ingen vardagshändelse i vårt liv, så jag hade inte en tanke på att det kunde hända...

    Och gud vad trött jag är på alla påhopp nu....

    Det tycker det verkar som alla ¨duktiga¨ människor som inte gjort fel i hela sitt liv hänger på FL.

    Jag skrev inte här för att bli påhoppad utan för att få råd och svar på mina frågor....

  • Anonym

    Hade det varit min man som kört med mina barn i bilen onykter så hade jag lämnat honom direkt och han hade aldrig fått träffa barnen oövervakat igen.

    Skulle inte kunna leva med någon som inte kan stötta mej genom livets misstag...

  • Anonym (ok)
    Anonym skrev 2008-10-23 19:23:43 följande:
    Hjege:Det var inte meningen att han skulle köra bil dagen efter utan att han skulle gå till dagis.Det här är ingen vardagshändelse i vårt liv, så jag hade inte en tanke på att det kunde hända...Och gud vad trött jag är på alla påhopp nu....Det tycker det verkar som alla ¨duktiga¨ människor som inte gjort fel i hela sitt liv hänger på FL.Jag skrev inte här för att bli påhoppad utan för att få råd och svar på mina frågor....
    jo slälvklart måste man få be om råd, o jag hoppas att du fått några (ej läst tråden som sagt)

    men du måste oxå förstå att när du lägger ut en sån här ytterst provocerande histroria på ett öppet forum så får du oxå kommentarer kring denna, även om du inte gillar det...du får väl helt enkelt välja att bortse från dessa, ealternativt söka hjälp på "riktigt" håll (ringa jiurist, polis el vad de tnu kan handla om). Det finns ju ganska många andra ställen att få råd från än just Fl

    du måste förstå att jag som mamma till en liten tjej tex känner mig väldigt provocerad av att tom "vanliga människor" uppenbarligen känner att det e ok att sätta sig drucken bakom ratten...
  • Anonym

    Anonym (ok):

    Ingen i det här hemmet tycker att det är ok, inte heller min man...

  • Meli

    Usch vad jobbigt.

    Först hade jag tänkt skriva något om hur för djävligt det var, och det var det ju, men det vet ni ju....

    Men jag tror inte att man får böterna ändrade, utan de är lagda så att man verkligen ska få offra......
    Ni kanske kan låna upp på huset eller nåt.....

    Har ni inga sparade pengar?

    Jag är säker på att man kan dela upp betalningen i alla fall.


  • Anonym

    Meli:

    Jo, vi har lite sparade pengar. Men, grejen är den att vi ska gifta oss i februari och behöver pengar till det.
    Allt är redan bokat och klart. Klänning och ringar beställda. Inbjudningar skickade, så det vill vi verkligen inte ställa in...

    Åh, jag känner att jag kommer bli påhoppad för detta nu...

  • Hjege

    Usch vilken taskig attityd du har.
    Är du helt omedveten om att du lämnat din barn att åka bil med en rattonykter person? Tycker du att du är ansvarsfull som mamma som utsätter ditt barn för det?

    Det finns massor med anhöriga och andra närstående som utsatts för att mista en kär vuxen eller ett kärt barn just på grund av en onykter person som kör rattonykter, varför skulle inte dessa personer finnas även på fl?

    Det handlar inte om att de skulle vara "duktigare", det handlar om att man INTE sätter sig och kör en bil onykter. 35300:- är en piss i nilen i jämförelse med den förlust den uppmärksamhetsstörningen kan medföra. Förstår du skillnaden?


    Anonym skrev 2008-10-23 19:23:43 följande:
    Och gud vad trött jag är på alla påhopp nu....Det tycker det verkar som alla ¨duktiga¨ människor som inte gjort fel i hela sitt liv hänger på FL.
  • Anonym (hmm)
    Hjege skrev 2008-10-23 19:40:52 följande:
    Usch vilken taskig attityd du har.Är du helt omedveten om att du lämnat din barn att åka bil med en rattonykter person? Tycker du att du är ansvarsfull som mamma som utsätter ditt barn för det?Det finns massor med anhöriga och andra närstående som utsatts för att mista en kär vuxen eller ett kärt barn just på grund av en onykter person som kör rattonykter, varför skulle inte dessa personer finnas även på fl?Det handlar inte om att de skulle vara "duktigare", det handlar om att man INTE sätter sig och kör en bil onykter. 35300:- är en piss i nilen i jämförelse med den förlust den uppmärksamhetsstörningen kan medföra. Förstår du skillnaden?
    Äh, jag får kila in hos snuten och be om ett utdrag...
    Vill veta så man inte bor granne med en rattfyllerist....
  • Anonym

    Hjege:

    Självklart tycker jag att det är för djävligt, men det är INTE jag som kört rattfull, fortfarande...

    Det har gått en vecka sen det hände, så vi har hunnit diskutera det väldigt mycket! Och min sambo vet precis vad jag tycker (jag lovar att han haft det hett om öronen!)
    Men, det var idag bötern kom och jag blev faktiskt chockad, för jag har aldrig hört talas om så hög böter förut.

    Hade det vart min sambo som startat tråden, så fine, hoppa på han bara... Det är han värd!!!

  • Polly S

    hur menar du? utdrag?

    Anonym (hmm) skrev 2008-10-23 19:45:09 följande:


    Äh, jag får kila in hos snuten och be om ett utdrag...
    Vill veta så man inte bor granne med en rattfyllerist...
Svar på tråden Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!