• Joma

    Åksjuk 1-åring!

    Hej!

    Jag har en dotter som är drygt året och sen vi bytte till bilstol nr 2 så har hon vid flera tillfällen blivit åksjuk och kräkts ner hela sig. Jag har aldrig hört någon berätta att så små barn kan bli åksjuka och undrar om någon har någon erfarenhet och kan ge mig några tips!

    Jag tycker så synd om henne, men nu i sommar så har vi en längre bilresa framför oss och jag är livrädd och väldigt orolig för min dotter! Vill inte att hon ska må så dåligt och spy ner sig!

    Någon som vet om det är vanligt vid byte till bilstol nr 2 och vad kan man göra för att barnen ska slippa må illa?

  • Svar på tråden Åksjuk 1-åring!
  • Mrs Elly

    En kompis till mig, hennes son blev oxå åksjuk när dom bytte stolen (undra om det kan bero på att dom kommer upp och kan se ut??) Ingenting hjälpte, varken bandet eller tabletter, så det slutade med att dom köpte en vanligt bilstol med ryggstödoch lät sonen åka framåtvänd, trots att han bara var runt 1,5år. Men han var extrem, dom kunde inte ens ta bilen 1km så kräktes han! Dom blev ju helt låsta (bor man på ett ställe där man alltid behöver bil så blir det inte lätt). Jag förstår faktiskt att dom gjorde som dom gjorde, tillslut gick det inte att få bort lukten, så bilen luktade kräks och dom fick lämna in den på nån speciall rengöring! Sen dom vände sonen framåt har det gått bra!

  • Joma

    Usch, jag har sån ångest inför varje bilresa. Vet egentligen inte vad jag är så rädd för, kräks hon så kräks hon, men det känns verkligen jättejobbigt. Blir så orolig, fast jag egentligen vet att det inte är farligt. Om 3 veckor ska vi åka från Wien där vi bor till Sverige med bilen och jag har sån grym oro. . Blähh!! Förstör nästan glädjen att komma hem på semestern... suck.

  • suramin

    Min dotter (2 år nu) har alltid varit jätteåksjuk. Vi har provat allt (seabands, postafen m.m.) men det enda som hjälpte för oss var en bärbar DVD i bilen. Så länge som hon tittar på film och aldrig tittar ut så kräks hon inte. För oss har det varit räddningen för hon kräktes efter bara ett par minuter i bilen och vi bor i norra norrlands inland, vilket innebär många och långa bilresor. Det kanske kan vara värt ett försök även för er! Lycka till!

    Förresten så förstår jag precis ångesten inför åksjukespyorna. Jag vägrar fortfarande att sitta bredvid henne när vi ska åka långt utan jag kör istället så får mannen sitta där bak, för jag får fruktansvärd ångest över att hon ska kräkas. Det är inte kul alls, och otroligt handikappande att inte ta sig ut med bilen som vanligt.

  • Cecci78
    Joma skrev 2009-06-23 10:43:30 följande:
    Usch, jag har sån ångest inför varje bilresa. Vet egentligen inte vad jag är så rädd för, kräks hon så kräks hon, men det känns verkligen jättejobbigt. Blir så orolig, fast jag egentligen vet att det inte är farligt. Om 3 veckor ska vi åka från Wien där vi bor till Sverige med bilen och jag har sån grym oro. . Blähh!! Förstör nästan glädjen att komma hem på semestern... suck.
    vår 4½-åring började också kräkas runt 1-1½ år. Postafen hjälpte inte, ibland kunde det hjälpa med lite att äta på i bilen, choklad tex. han brukade somna efter att han kräkts en eller två gånger.

    Fråga vårdcentralen eller liknande efter sådan där kräkpåsar/muggar de har, de är lättare att handskas med än plastpåsar.

    Nu är han inte riktigt lika åksjuk längre men sitter fortfarande bakåtvänt. Vad ni än gör, vänd inte barnet framåt, det är fullkomligt livsfarligt om ni skulle krocka, nacken bryts förmodligen.
  • mamsett

    Mrs Elly skrev 2009-06-22 22:03:25 följande:


    En kompis till mig, hennes son blev oxå åksjuk när dom bytte stolen (undra om det kan bero på att dom kommer upp och kan se ut??) Ingenting hjälpte, varken bandet eller tabletter, så det slutade med att dom köpte en vanligt bilstol med ryggstödoch lät sonen åka framåtvänd, trots att han bara var runt 1,5år. Men han var extrem, dom kunde inte ens ta bilen 1km så kräktes han! Dom blev ju helt låsta (bor man på ett ställe där man alltid behöver bil så blir det inte lätt). Jag förstår faktiskt att dom gjorde som dom gjorde, tillslut gick det inte att få bort lukten, så bilen luktade kräks och dom fick lämna in den på nån speciall rengöring! Sen dom vände sonen framåt har det gått bra!
    så var det m min son med! det ända som hjälpte var att vända på honom
  • Olycksbarn

    Det vi använder på sonen som är 14 månader är att vi ger skorpor och rån vid bilresor. Sen blir det inte mycket åkande den närmaste timmen efter mat.
    Han kräks inte lika ofta längre, jag ska själv ta upp detta med BVC nästa gång vi ska dit.

  • Joico

    Det finns många tips om man googlar.. det är värst runt 2års-åldern då balanssinnet förändras. Men för allt i världen - vänd inte barnen för tidigt p.g.a åksjuka!!

  • thecarseatlady

    Jag tycker också att detta verkar vara ett väldigt vanligt problem. Men många kan få bra hjälp av åksjukearmband(sea-band), så testa det innan ni tar till mediciner. Vår son blev åksjuk när han snart skulle fylla 2år. Det som hjälpte för honom var att ha väldigt svalt i bilen och att stanna och röra på sig ofta(ibland var 15-20min.). Men nu kan jag tack och lov säga att det verkar ha växt bort!(hoppas!!) För nu är det ganska länge sen han har mått illa i bilen(trots sommarvärmen). Jag skulle nog inte heller överväga att vända barnet framåt trots åksjuka. Då skulle man ju aldrig förlåta sig själv om det hände barnet nåt...

  • Mrs Elly
    Joico skrev 2009-06-28 19:38:25 följande:
    Det finns många tips om man googlar.. det är värst runt 2års-åldern då balanssinnet förändras. Men för allt i världen - vänd inte barnen för tidigt p.g.a åksjuka!!
    lätt å säga när man som vi verkligen är beroende av bil för att överhuvudtaget kunna lämna på dagis eller ta sig till jobbet! mina vänner gjorde verkligen allt, googlade och tog till sig alla knep å råd dom fick men inget hjälpte! när då deras barn sen börjar att vägra åka bil för hon vet vad som väntar, ja då är det inte så svårt att ta till det där sista drastiska för att se om det hjälper! det är lätt att tycka om man inte vet all info runtomkring...
  • Mrs Elly

    en liten notis i det hela... många andra länder väljer att ha framåtvända stolar, finns säkert nån anledning, nån undersökning som visar att det är säkrare....

Svar på tråden Åksjuk 1-åring!