• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Jennie med ie

    Att äta INGA som helst kolhydrater är i det närmaste omöjligt, men det går inte att komma ifrån att LCHF innebär att kolhydratsintaget begräsas rejält. Till skillnad från GI, att äta med GI i baknacken behöver inte innebära en begränsning av kolhydraterna ö h t utan ett medvetet val av kolhydratkälla som är snäll mot blodsockret t ex, även om många minskar på mängden också.

    Många LCHF-förespråkare mer eller mindre idiotförklarar den som äter pasta till maten t ex eller reagerar på ett intag av potatis med "du kan lika gärna käka en chokladkaka", kolhydratkällor som sådana ses som djävulens verk till människan. Ungefär som fettrika produkter traditionellt skytts som pesten av VV:are t ex och de som äter nyttiga nötter och avocado får höra at "det är klart du blir tjock av de feta sakerna". Det är de där extrema svart-och-vitt-varianterna, och det där "deta trivs jag med och funkar för mig så äter man annorlunda äter man fel"-resonemanget, som skapar irritationen.


  • Immer

    A Andersson skrev 2009-09-16 22:24:28 följande:


    grönsaker och sallad ÄR kolhydrater.
    Ja, definitivt, till närmast 100% - man läser många konstiga, verklighetsfrämmande påståenden när det handlar om dieter.
  • musli
    Lady Dahmer skrev 2009-09-17 07:32:46 följande:
    nu tycker jag att det är lite orättvist att kalla folk man aldrig träffat för fanatiker. Jag äter helst inga kolhydrater alls mer än pyttesallad vid sidan om. PYTTE. Det är för att jag är så otroligt känslig mot kolhydrater. Minsta lilla och mitt sötsug kommer igång och min viktnedgång stannar upp. Runt 20 gram brukar man hålla sig till om man ska gå ner i vikt. Men man kan äta upp till 100 gram och fortfarande vara inom ramarna för lchf. Det är helt individuellt.
    Jo, jag skrev tidigare att vissa personer inte KAN äta kolhydrater mer än i pytte-liten mängd, men i det stora hela så är det inte så många som är så pass känsliga för kolisarna. Menade inte att näpsa någon på näsan MEN de som är fanatiska och predikar i forum till höger och vänster om att LCHF är det enda rätta är oftast de som inte äter kolisar alls, alltså NCHF i princip. Det är DE som förstör för oss andra som äter LCHF. Jag har hittills inte sett dig predika någonting utan har full förståelse för de som inte kan äta kolisar utan att få problemen tillbaks! Ber om ursäkt om det misstolkades.
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • musli
    Immer skrev 2009-09-17 13:05:01 följande:
    Ja, definitivt, till närmast 100% - man läser många konstiga, verklighetsfrämmande påståenden när det handlar om dieter.
    I mitt inlägg tidigare kan ni se hur mycket kolhydrater en del av alla grönsaker innehåller...
    Pasta t.ex. i jämförelse, innehåller ca. 70 gram kolhydrater per 100 gram. Det är ungefär 20 - 25 gånger så mycket som grönsaker. Samt att kolhydraterna i grönsaker är långsamma...
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Immer
    musli skrev 2009-09-17 13:09:32 följande:
    I mitt inlägg tidigare kan ni se hur mycket kolhydrater en del av alla grönsaker innehåller...Pasta t.ex. i jämförelse, innehåller ca. 70 gram kolhydrater per 100 gram. Det är ungefär 20 - 25 gånger så mycket som grönsaker. Samt att kolhydraterna i grönsaker är långsamma...
    Precis, kolhydrater har olika sammansättningar och funktioner. Kolhydrater är inte "ett kemiskt ämne", utan finns i oändliga varianter.
  • Jennie med ie
    Immer skrev 2009-09-17 13:05:01 följande:
    Ja, definitivt, till närmast 100% - man läser många konstiga, verklighetsfrämmande påståenden när det handlar om dieter.
    Ja, kolhydrater är det absolut största energigivande näringsämnet i grönsaker. Däremot är de flesta kolhydratsnåla så så sätt att "mängden" kolhydrater är liten och därmed också energimängden så att säga. Det är väl där ni talar förbi varandra.  
  • minafyra
    Vildhonung skrev 2009-09-16 21:34:58 följande:
    Det är du det som gjort så. Känner du till att Livsmedelsverkets starkt rekommenderar alla daghem och skolor att endast servera lättmjölk och lättmargarin till barnen? Det är ju sådana frågor som gör vissa LCHF-are lite aggressiva i debatten eftersom det faktiskt inte finns något stöd för detta med det mättade fettets farlighet i forskningen. Det är en myt som bygger på dåligt genomföra studier på 1960-talet.
    Ja här började de för ett år sedan att ta servera mellanmjölk till maten istället för standarmjölk och lättfil på morgonen, lätt margariner osv...de tog även bort allt socker ur barnens kost. Alltså aldrig ngn ketshup, aldrig ngn sylt på gröten osv. Jag gick faktiskt i taket då för jag vill inte att mina barn äter en massa lätt produkter. Jag försökte DÅ föra en diskution om detta på föräldramötet och få fram att det inte var standardmjölken osv som var problemet samt att lättprodukter ofta innehåller socker som gör att de har motsatt verkan. Dessutom tyckte jag det var fel att utesluta ALL ketshup, sylt på gröten osv och att det där var bättre att lära barnen äta lagom av dessa saker samt välja bättre allternativ med mindre socker. Men jag ska säga att alla de andra föräldrarna tyckte det var sååååååå bra att de skulle förändra kosten på detta viset och ge dem en massa lättprodukter...så där blev man nerröstad av människor som tydligen hade väldigt dålig koll på detta med kost och matvanor.

    Jag är som jag sagt väldigt emot hela grejen med att utesluta saker ur maten och lättprodukter tror jag inte på sedan länge pga studier jag läste om dessa för många år sedan. Det jag tror på är att lära barnen att det går att äta av allt om man äter det lagom...att visa dem att man kan ha en hållbar kosthållning och framför allt nu senaste åren har jag tänkt mer på det. För jag vill att de när de är vuxna ska ha en hållbarkosthållning med sig i ryggsäcken så att de slipper börja med dieter och sådant då. Jag tycker det är direkt jobbigt med deras kompisars föräldrar som bjuder dem på saker i tid och otid...trots att jag sagt ifrån om att jag INTE vill det. Jag avgör när de ska äta godis och annat...jag vill ha kontroll över hur mycket dyl de äter och jag vill kunna bjuda dem på sådant ibland utan att det genast blir mycket mer än jag anser är bra pga att kompisarnas föräldrar redan gett dem.

    Jag är för en förändring av våra kostvanor i samhället men uteslutande tror jag inte är nödvändigt egentligen. Och om våra barn växer upp med en hållbar kosthållning tror jag att DE får ett ännu mindre behov av att utesluta saker ur kosten. Men får de utveckla ett sockerberoende redan under uppväxten och/eller ledas in på vägen mot övervikt redan under uppväxten samt överkonsumera kolhydrater i form av välling/gröt som bebisar och senare pommes/pasta/mackor osv så kommer de sitta i samma sits som många av de som nu måste leva efter lchf för att de annars inte klarar av att ha en hållbar kosthållning..
  • Lady Dahmer
    musli skrev 2009-09-17 13:06:32 följande:
    Jo, jag skrev tidigare att vissa personer inte KAN äta kolhydrater mer än i pytte-liten mängd, men i det stora hela så är det inte så många som är så pass känsliga för kolisarna. Menade inte att näpsa någon på näsan MEN de som är fanatiska och predikar i forum till höger och vänster om att LCHF är det enda rätta är oftast de som inte äter kolisar alls, alltså NCHF i princip. Det är DE som förstör för oss andra som äter LCHF. Jag har hittills inte sett dig predika någonting utan har full förståelse för de som inte kan äta kolisar utan att få problemen tillbaks! Ber om ursäkt om det misstolkades.
    oh ok. Det är jag som ska be om ursäkt för att jag bara hoppar in i tråden och drar slutsatser ur luften!

    Jag har dock ärligt talat aldrig stött på nån lchf-fanatiker. Däremot på den andra sidan så att säga. Fanatiska anti-lchf'are som rabiat vrålar om hur tröga och dum i huvudet man blir av lchf och vilken bluff det är och ja... bla bla. Och jag har träffat på en hel del som tar det personligt! *s

    Men visst är man lite frälst. Jag som var ordentligt misstänksam innan, totalt hjärntvättad av "kunskap" ja aldrig ens ifrågasatt eller omvärderat. Tänkte att de där lchfarna måste vara dumma i huvudet som tror att man kan leva på fett å grädde. Typ.

    Sen blev jag fet och desperat. Inget jag gjorde gav resultat. (sen ÄR jag ju lat) Så jag tänkte what the hell liksom. Varför inte prova? Och WOW. Att jag gick ner i vikt är bara en bonus. Men hur BRA jag har mått sen jag la av med kolhydraterna.... det går inte att beskriva. Så man vill ju gärna berätta, vittna, predika! Halleluja liksom!
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    minafyra skrev 2009-09-17 13:56:05 följande:
    Ja här började de för ett år sedan att ta servera mellanmjölk till maten istället för standarmjölk och lättfil på morgonen, lätt margariner osv...de tog även bort allt socker ur barnens kost. Alltså aldrig ngn ketshup, aldrig ngn sylt på gröten osv. Jag gick faktiskt i taket då för jag vill inte att mina barn äter en massa lätt produkter. Jag försökte DÅ föra en diskution om detta på föräldramötet och få fram att det inte var standardmjölken osv som var problemet samt att lättprodukter ofta innehåller socker som gör att de har motsatt verkan. Dessutom tyckte jag det var fel att utesluta ALL ketshup, sylt på gröten osv och att det där var bättre att lära barnen äta lagom av dessa saker samt välja bättre allternativ med mindre socker. Men jag ska säga att alla de andra föräldrarna tyckte det var sååååååå bra att de skulle förändra kosten på detta viset och ge dem en massa lättprodukter...så där blev man nerröstad av människor som tydligen hade väldigt dålig koll på detta med kost och matvanor.Jag är som jag sagt väldigt emot hela grejen med att utesluta saker ur maten och lättprodukter tror jag inte på sedan länge pga studier jag läste om dessa för många år sedan. Det jag tror på är att lära barnen att det går att äta av allt om man äter det lagom...att visa dem att man kan ha en hållbar kosthållning och framför allt nu senaste åren har jag tänkt mer på det. För jag vill att de när de är vuxna ska ha en hållbarkosthållning med sig i ryggsäcken så att de slipper börja med dieter och sådant då. Jag tycker det är direkt jobbigt med deras kompisars föräldrar som bjuder dem på saker i tid och otid...trots att jag sagt ifrån om att jag INTE vill det. Jag avgör när de ska äta godis och annat...jag vill ha kontroll över hur mycket dyl de äter och jag vill kunna bjuda dem på sådant ibland utan att det genast blir mycket mer än jag anser är bra pga att kompisarnas föräldrar redan gett dem. Jag är för en förändring av våra kostvanor i samhället men uteslutande tror jag inte är nödvändigt egentligen. Och om våra barn växer upp med en hållbar kosthållning tror jag att DE får ett ännu mindre behov av att utesluta saker ur kosten. Men får de utveckla ett sockerberoende redan under uppväxten och/eller ledas in på vägen mot övervikt redan under uppväxten samt överkonsumera kolhydrater i form av välling/gröt som bebisar och senare pommes/pasta/mackor osv så kommer de sitta i samma sits som många av de som nu måste leva efter lchf för att de annars inte klarar av att ha en hållbar kosthållning..
    på mitt förra jobb (är barnskötare) så ifrågasatte jag beslutet att ge ungarna becell. (fast de mer än gärna serverades saftsoppor, krämer och sötad yoghurt dagligen) Svaret jag fick av vår hälsoansvarige (som gått kurs och allt) var att det var "bättre för kolesterolet".

    Jag höll på att tappa hakan. Sen NÄR behöver barn oroa sig för kolesterolet? Och sen NÄR blev margarin nyttigare än smör?

    Needless to say så höll alla föräldrar med mig, men ingen ändring gjordes för vi i personalen skulle ju "lita på att hälsoansvarige visste vad hon gjorde". Jo tjena.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • musli
    Lady Dahmer skrev 2009-09-17 14:05:01 följande:
    oh ok. Det är jag som ska be om ursäkt för att jag bara hoppar in i tråden och drar slutsatser ur luften! Jag har dock ärligt talat aldrig stött på nån lchf-fanatiker. Däremot på den andra sidan så att säga. Fanatiska anti-lchf'are som rabiat vrålar om hur tröga och dum i huvudet man blir av lchf och vilken bluff det är och ja... bla bla. Och jag har träffat på en hel del som tar det personligt! *s Men visst är man lite frälst. Jag som var ordentligt misstänksam innan, totalt hjärntvättad av "kunskap" ja aldrig ens ifrågasatt eller omvärderat. Tänkte att de där lchfarna måste vara dumma i huvudet som tror att man kan leva på fett å grädde. Typ. Sen blev jag fet och desperat. Inget jag gjorde gav resultat. (sen ÄR jag ju lat) Så jag tänkte what the hell liksom. Varför inte prova? Och WOW. Att jag gick ner i vikt är bara en bonus. Men hur BRA jag har mått sen jag la av med kolhydraterna.... det går inte att beskriva. Så man vill ju gärna berätta, vittna, predika! Halleluja liksom!
    Oh ja, "andra sidan" är väldigt duktiga på att påtala att våra hjärnor kommer att skrumpna ihop till russin, finns ju vissa själv-utnämnda experter på hur hjärnan fungerar och den kaaan ju inte fungera utan kolhydrater i stooor mängd typ... Huvudsaken är ju att man äter fullkorns-pasta... doh... Jag är också lat av naturen och är inte särskilt överviktig (förutom just nu då eftersom jag klämt ut en son för en vecka sen) utan jag äter LCHF för att slippa min led- och muskel-värk. Men ska man tro andra så är det ju inte nyttigt att äta som jag gör, jag måste äta mer kolhydrater och hellre då äta värk-tabletter för jämnan... Sen att jag mår bättre, tänker bättre och orkar mera när jag äter LCHF, det är det ingen som lyssnar på... {#lang_emotions_dreamer}
    Hanna 050511 & Elias 090910
Svar på tråden LCHF en sekt?