• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • k girl
    musli skrev 2009-09-17 13:09:32 följande:
    I mitt inlägg tidigare kan ni se hur mycket kolhydrater en del av alla grönsaker innehåller...Pasta t.ex. i jämförelse, innehåller ca. 70 gram kolhydrater per 100 gram. Det är ungefär 20 - 25 gånger så mycket som grönsaker. Samt att kolhydraterna i grönsaker är långsamma...
    Pasta är också en långsam kolhydratkälla, i den bemärkelsen att den våldshöjer blodsockret, utan ger en lång och jämn blodsockerkurva. Däremot är pasta extremt energirikt; de flesta äter alldeles för MYCKET av det och får alltså i sig väldigt mycket energi.
  • minafyra

    Måste förästen fråga...ngn som vet ngt om lchf och tex adhd damp. Alltså om de på ngt vis kan bli hjälpta av att äta mindre kolhydrater och mer som lchf rekomenderar??? Man vet ju redan att socker är en dålig ideé för dem och att fetter som omega3 kan hjälpa dem.. *funderar*

  • IsaCMoJs
    minafyra skrev 2009-09-17 16:13:29 följande:
    Måste förästen fråga...ngn som vet ngt om lchf och tex adhd damp. Alltså om de på ngt vis kan bli hjälpta av att äta mindre kolhydrater och mer som lchf rekomenderar??? Man vet ju redan att socker är en dålig ideé för dem och att fetter som omega3 kan hjälpa dem.. *funderar*
    På Annikas blogg så finns det en lista där folk som sett skillnader på olika sjukdomar och annat kunnat skriva in, där finns ADHD med att dom blivit hjälpta!

    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
  • Immer

    Jennie med ie skrev 2009-09-17 13:24:09 följande:


    Ja, kolhydrater är det absolut största energigivande näringsämnet i grönsaker. Däremot är de flesta kolhydratsnåla så så sätt att "mängden" kolhydrater är liten och därmed också energimängden så att säga. Det är väl där ni talar förbi varandra.  
    Alltså, kolhydrater behöver INTE innehålla någon energi ALLS , för människor(cellulosa =lösliga och olösliga kostfibrer) men är jätteviktiga ur hälsoperspektivet.
    Förebygger gallsten, divertikulit, tjocktarmscancer (naturlig detox) och är mycket inblandade i immunförsvaret och blodkropparnas funktioner, sänker blodsocker.
  • minafyra
    IsaCMoJs skrev 2009-09-17 16:24:38 följande:
    På Annikas blogg så finns det en lista där folk som sett skillnader på olika sjukdomar och annat kunnat skriva in, där finns ADHD med att dom blivit hjälpta!blogg.passagen.se/dahlqvistannika/...
    Tack så mycket =) Har en son som vi just nu har lite för mycket problem med känner jag..främst i skolan. Han har då lättare autism, han ligger i utkanterna och kommer kunna klara sig som vem som hällst som vuxen men dock kommer hans personlighet alltid färgas av svårigheter att rellatera till andra och han har lite svårt att hantera sitt humör och tar aldeles för lätt illa vid sig i olika situationer. Jag har gett honom omega tre och vi ser förändring när han äter det. Men nu har vi glömt köpa och det är mer eller mindre kris i skolan igen efter ngr veckor utan :p Jag har alltid varit noga med vilka fetter han äter (bregott eller milda/rapsolja/smör/standardmjölk/vispgrädde i maten osv). Håller oxå nere rejält på intaget av socker, men han får ju lördagsgodis. Jag har alltid trott att mycket av hans problematik beror på vad han fick i sig under graviditeten...jag var mycket smal och hade alltså inte mycket att ge och så mådde jag extremt illa och spydde dygnet runt. Vaknade på nätterna och var tvungen att spy. I början kunde jag vissa dagar bara fått behålla ngr rostmackor på hela dagen ( var det ända jag inte spydde av...). Senare kunde jag äta mer men fortfarande väldigt begränsat om jag inte skullle spy upp allt igen. ALLT kött var jätte svårt och så även de flästa grönsaker, allt mjukt bröd, pasta/ris *ryyyser*, ägg kunde jag inte äta på över ett år efteråt då de lutade ngt så sjuuukt äckligt när jag var gravid. Potatis var det ÄNDA som smakade gott under graviditeten Men ja rent allmänt blev dieten ganska begränsad fram till ca v30 när illamåendet gav sig helt..sedan var det bara ägg, köttfärs och gurka jag inte kunde äta utan att må illa. Jag tror/vet att vi det är ärftligt från min sida och därför påverkade nog kosten honnom mer än den kanske gjort med ngt annat barn. Blev väl inte bättre av att han (pga sin problematik) var JÄTTE svår att få att äta mat som bebis och även efter det åt han väääldig begränsat. Varje ny smak var en stoooooor grej att vänja honom vid :p Nu äter han dock mer eller mindre allt men det har varit en lång väg hit!!!!

    Med de andra (framför allt de två yngsta) har jag varit mycket noga under graviditeterna med vad jag fått i mig och framför allt tänkt att jag behövde få i mig nyttiga fetter för deras hjärnas utvecklings skull..samt undvikit skadliga ämnen som kaffe/the tex. De har inte alls samma problematik..övht inte. Funderar lite på om jag kanske ska försöka se över hans kost ytterliggare (samt köpa ny fiskolja NU!!!!) För just nu fungerar han inte alls i skolan..har jätte svårt och vare sig han eller ngn annan mår bra av det.
  • Jennie med ie
    Immer skrev 2009-09-17 22:15:44 följande:
    Alltså, kolhydrater behöver INTE innehålla någon energi ALLS , för människor(cellulosa =lösliga och olösliga kostfibrer) men är jätteviktiga ur hälsoperspektivet. Förebygger gallsten, divertikulit, tjocktarmscancer (naturlig detox) och är mycket inblandade i immunförsvaret och blodkropparnas funktioner, sänker blodsocker.
    Och relevansen är....?

    Kolhydrater ÄR det största energigivande näringsämnet i grönsaker precis som jag skrev. Försöker du säga emot det?
  • musli

    Nu ska vi se... Gallsten ja... För att förebygga gallsten måste du äta mat som triggar igång gallan för att "skölja ur" gallblåsan ofta. Det som triggar igång gallan är fett, inte kolhydrater. Kolhydrater är inte alls särskilt bra ur ett perspektiv som handlar om gallblåsan....


    Hanna 050511 & Elias 090910
  • musli
    musli skrev 2009-09-17 23:12:12 följande:
    Nu ska vi se... Gallsten ja... För att förebygga gallsten måste du äta mat som triggar igång gallan för att "skölja ur" gallblåsan ofta. Det som triggar igång gallan är fett, inte kolhydrater. Kolhydrater är inte alls särskilt bra ur ett perspektiv som handlar om gallblåsan....
    Åh, om du redan har stenar och grus i gallblåsan så kan ett ökat intag av fett framkalla anfall eftersom gallblåsan vill jobba ut galla och då följer naturligtvis stenar och grus med och kan då fastna. Så har man redan STORA stenar så är det naturligtvis bättre att först spränga dem eller operera sig innan man byter till mera fett/mindre kolhydrater...
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Immer

    Jennie med ie skrev 2009-09-17 22:54:14 följande:


    Och relevansen är....?Kolhydrater ÄR det största energigivande näringsämnet i grönsaker precis som jag skrev. Försöker du säga emot det?
    Nejdå, du har rätt i det. Däremot tycker jag att begreppet kolhydrater används ofta på ett slarvigt sätt i debatten....som något närmast giftigt. Om man ser på kolhydrater- polysackarider ur det biokemiska perspektivet så inser man snabbt att fullt så enkelt är det inte, eftersom deras funktioner och egenskaper är så många och olika.
  • Immer
    musli skrev 2009-09-17 23:12:12 följande:
    Nu ska vi se... Gallsten ja... För att förebygga gallsten måste du äta mat som triggar igång gallan för att "skölja ur" gallblåsan ofta. Det som triggar igång gallan är fett, inte kolhydrater. Kolhydrater är inte alls särskilt bra ur ett perspektiv som handlar om gallblåsan....
    Kolla då upp betaglukaner och deras effekter, dvs att de binder gallsalter och transporterar dem ut ur kroppen.
Svar på tråden LCHF en sekt?