• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • PixL
    bakeacake skrev 2009-09-28 17:22:42 följande:
    jag sprang en mil igår.. är reumatiker, OCH gravt överviktig.. men se vad bra de gick.. :)
    Akta dig så att inte benen trillar av
    Bra jobbat förresten!
  • bakeacake
    PixL skrev 2009-09-28 17:23:36 följande:
    Akta dig så att inte benen trillar av Bra jobbat förresten!
    tackar..

    nej fy, va obehagligt de skulle vara att när ja kliver upp imorgon så ligger mina ben kvar.. :)
  • IsaCMoJs
    Mannehkunda skrev 2009-09-28 16:15:11 följande:
    Antagligen inte, för att förklara närmare så är det ju väldigt vanligt att överviktiga får problem med lederna i tex knäna, då är det ju bättre att bekämpa övervikten först och sen ta tag i motionen. Rör den överviktiga på sig för hårt så sliter det ännu mer på lederna, helt logiskt eller?
    Tack !! Är man överviktig så belastas lederna extra mycket oavsett motion. Jag har problem med både knän och mina fotleder och det känns direkt efter en promenad!
    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • bakeacake
    IsaCMoJs skrev 2009-09-28 19:30:37 följande:
    Tack !! Är man överviktig så belastas lederna extra mycket oavsett motion. Jag har problem med både knän och mina fotleder och det känns direkt efter en promenad!
    med rätt skor så kan man faktiskt förebygga väldigt mycke.. :)
  • IsaCMoJs
    bakeacake skrev 2009-09-28 19:31:30 följande:
    med rätt skor så kan man faktiskt förebygga väldigt mycke.. :)
    jag har varit och fått utprovade skor för min gångstil och sättet mina fötter rör sig mm men det hjälper inte ändå... Belastningen försvinner inte för att man har bra eller dåliga skor!
    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • bakeacake
    IsaCMoJs skrev 2009-09-28 19:33:19 följande:
    jag har varit och fått utprovade skor för min gångstil och sättet mina fötter rör sig mm men det hjälper inte ändå... Belastningen försvinner inte för att man har bra eller dåliga skor!
    men man kan ju röra på sig på andra sätt.. man kan cykla t ex.. ordineras till folk med just fot och knäskador..
  • bakeacake

    fast uppenbarligen finns de folk som är allergiska mot motion å tror man dör av det...

  • IsaCMoJs

    Dessutom så har jag läst många som säger att motionen varken gör till eller från om man äter fel, jag äter LCHF och kan slippa att motionera då jag ändå går ner i vikt. Jag HATAR att motionera och gillar inte tanken på att tvingas till det för att gå ner i vikt som man typ måste göra med alla andra dieter som inte fungerar på mig då jag är kolhydratsintolerant då jag har PCO-S.


    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Scarlet

    Alla ni som ar fralsta av LCHF - kom tillbaka om 10 ar nar ni fortfarande ar lika smala och fortfarande aldrig har atit lite pasta, en semla pa semmeldagen, tarta pa ett kalas, potatis till sillen eller en glass en varm sommardag.... Jag kanner manga personer som bantat ner sig med Stkins, GI och LCHF for att sedan ga upp allt igen och lite till... Man orkar helt enkelt inte leva sa i langden!

    Jag tror att de allra flesta smala och sunda manniskor med ett normalt forhallande till mat inte behoever halla pa med konstiga dieter som LCHF dar man utesluter sa mycket vanlig mat. Det ar bara tjockisar som har en helt konstig syn pa mat och frossar i socker och pizza hela dagarna som maste ata enligt LCHF.

  • bakeacake
    IsaCMoJs skrev 2009-09-28 19:38:32 följande:
    Dessutom så har jag läst många som säger att motionen varken gör till eller från om man äter fel, jag äter LCHF och kan slippa att motionera då jag ändå går ner i vikt. Jag HATAR att motionera och gillar inte tanken på att tvingas till det för att gå ner i vikt som man typ måste göra med alla andra dieter som inte fungerar på mig då jag är kolhydratsintolerant då jag har PCO-S.
    då kan ja säga att de gör en jävla skillnad.. som sagt gör du av med mer kalorier än vad du stoppar i så går man ner i vikt.. eller i mitt fall.. byter ut fett mot muskler.. på vågen har ja gått ner 10 kg.. på ett halvår.. men på måttbandet har ja minskat 15 cm på 4 veckor..
Svar på tråden LCHF en sekt?