• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Immer
    IsaCMoJs skrev 2009-09-28 22:15:54 följande:
    vart har jag påstått att det är motion? Jag skrev att jag inte sitter på rumpan!Nänä men jag får faktiskt hellre det än att behöva må dåligt psykiskt för att jag tvingas göra något jag inte vill!
    Om du blir sjuk blir du tvungen att göra mycket som du inte vill...
  • Immer
    IsaCMoJs skrev 2009-09-28 19:30:37 följande:
    Tack !! Är man överviktig så belastas lederna extra mycket oavsett motion. Jag har problem med både knän och mina fotleder och det känns direkt efter en promenad!
    Simma & vattenjympa dårå, det finns motion som funkar för nästan alla.
  • Virriga Vera
    bakeacake skrev 2009-09-28 17:22:42 följande:
    jag sprang en mil igår.. är reumatiker, OCH gravt överviktig.. men se vad bra de gick.. :)
    Grattis, men varför är det svårt att förstå att det finns överviktiga där knä och höfter inte orkar med vikten vid viss motion.
  • Virriga Vera
    Scarlet skrev 2009-09-28 19:40:14 följande:
    Alla ni som ar fralsta av LCHF - kom tillbaka om 10 ar nar ni fortfarande ar lika smala och fortfarande aldrig har atit lite pasta, en semla pa semmeldagen, tarta pa ett kalas, potatis till sillen eller en glass en varm sommardag.... Jag kanner manga personer som bantat ner sig med Stkins, GI och LCHF for att sedan ga upp allt igen och lite till... Man orkar helt enkelt inte leva sa i langden! Jag tror att de allra flesta smala och sunda manniskor med ett normalt forhallande till mat inte behoever halla pa med konstiga dieter som LCHF dar man utesluter sa mycket vanlig mat. Det ar bara tjockisar som har en helt konstig syn pa mat och frossar i socker och pizza hela dagarna som maste ata enligt LCHF.
    Här flödar fördomarna måste jag säga. Jag har en sund syn på mat, jag har inte ätit en pizza på säkert 10år. Äter sällan eller aldrig godis. Läsk, öl eller vin dricker jag aldrig. Har levt på en mycket fiberrik och fettfri kost. Jag har varit med i viktväktarna och inte gått ner i vikt, läkarna har tagit alla prover de kan och de är alla bra. Förr simmande jag 5 dagar i veckan och gick ändå inte ner något. Jag har nästan 50kg övervikt. Har hund och promenerar så mycket jag kan men mina knä, höfter och fötter blir allt sämre så promenaderna blir tyvärr kortare.

    Nu har jag ätit enl LCHF i 2 veckor, inte gått ner något men faktiskt så kan jag använda mina ringar. Så jag måste ha minskat lite i omfång.

    Jag hoppas att dieten skall hjälpa mig att gå ner i vikt så att jag får tillbaka min rörlighet och så att jag börjar må bättre.
  • bakeacake

    Virriga Vera skrev 2009-09-29 18:51:15 följande:


    Grattis, men varför är det svårt att förstå att det finns överviktiga där knä och höfter inte orkar med vikten vid viss motion.
    jag förstår det.. men man kan träna på olika sätt.. eller du kanske påstår att man belastar knän å fötter när man simmar? å att alla läkare som ordinerar cykling för knä och fotskadade har fel?
  • Virriga Vera
    bakeacake skrev 2009-09-29 20:31:38 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-29 18:51:15 följande: jag förstår det.. men man kan träna på olika sätt.. eller du kanske påstår att man belastar knän å fötter när man simmar? å att alla läkare som ordinerar cykling för knä och fotskadade har fel?
    Men snälla du, allt är inte enbart svart eller vitt. Jag har öht inte nämnt läkare i mitt svar. Vad jag reagerar över är ditt sätt att skriva, det är faktiskt både aggressivt och arrogant. Man kan framföra sina åsikter precis lika bra utan att sätta sig på höga hästar.
  • bakeacake

    Virriga Vera skrev 2009-09-29 20:42:17 följande:


    Men snälla du, allt är inte enbart svart eller vitt. Jag har öht inte nämnt läkare i mitt svar. Vad jag reagerar över är ditt sätt att skriva, det är faktiskt både aggressivt och arrogant. Man kan framföra sina åsikter precis lika bra utan att sätta sig på höga hästar.
    det jag reagerar på är att många (speciellt överviktiga) är rädda för motion, eller allergiska.. varför inte testa olika saker och se vad som funkar för just dig. istället för att säga nej jag kan inte träna för ja får ont.. Här finns inge höga hästar, utan det är bara en reaktion från mig.. att man tror att motion är något skadligt..
  • IsaCMoJs
    bakeacake skrev 2009-09-29 20:47:10 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-29 20:42:17 följande: det jag reagerar på är att många (speciellt överviktiga) är rädda för motion, eller allergiska.. varför inte testa olika saker och se vad som funkar för just dig. istället för att säga nej jag kan inte träna för ja får ont.. Här finns inge höga hästar, utan det är bara en reaktion från mig.. att man tror att motion är något skadligt..
    Jag har provat olika motionsformer men antingen är det för dyrt, är för tråkigt eller så får jag ont. Jag är inte och kommer aldrig att bli en människa som gillar att motionera!
    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Virriga Vera
    bakeacake skrev 2009-09-29 20:47:10 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-29 20:42:17 följande: det jag reagerar på är att många (speciellt överviktiga) är rädda för motion, eller allergiska.. varför inte testa olika saker och se vad som funkar för just dig. istället för att säga nej jag kan inte träna för ja får ont.. Här finns inge höga hästar, utan det är bara en reaktion från mig.. att man tror att motion är något skadligt..
    Jag kan bara tala för mig själv. Jag har levt med värk i snart 20 år pga av en förslitningskada i nacken/ryggen. När den är som värst kan jag knappt ta mig ur sängen för egen maskin. Bra dagar kan jag promenera i timmar. Trots detta så arbetar jag som servitris/bartender/kock, inte heltid men ändå. Efter en helg så tar det nästan 1 vecka innan jag har full rörlighet igen. Jag är helt övertygad att en del av min värk kommer att försvinna om jag går ner i vikt, men här har min läkare sagt ifrån att jag INTE skall belasta kroppen mer än vad jag gör, men att jag MÅSTE tappa vikt. Sedan kan jag börja tänka på att börja motionera. Att fortsätta med mina promenader är inget jag skall sluta med.
  • bakeacake

    Virriga Vera skrev 2009-09-29 20:58:25 följande:


    Jag kan bara tala för mig själv. Jag har levt med värk i snart 20 år pga av en förslitningskada i nacken/ryggen. När den är som värst kan jag knappt ta mig ur sängen för egen maskin. Bra dagar kan jag promenera i timmar. Trots detta så arbetar jag som servitris/bartender/kock, inte heltid men ändå. Efter en helg så tar det nästan 1 vecka innan jag har full rörlighet igen. Jag är helt övertygad att en del av min värk kommer att försvinna om jag går ner i vikt, men här har min läkare sagt ifrån att jag INTE skall belasta kroppen mer än vad jag gör, men att jag MÅSTE tappa vikt. Sedan kan jag börja tänka på att börja motionera. Att fortsätta med mina promenader är inget jag skall sluta med.
    jag har levt med värk sedan ja var 3 månader så ja fick min diagnos, kronisk juvenil artrit.. Det jag blivit tillsagd år ut och år in är just att motionera.. simma gör ja 2 dagar i veckan och det är en motionsform som inte sliter på några leder.. men det är ju självklart upp till var å en att bestämma.. tycker bara det är synd att vissa vägrar prova utan använder uttryck som jag kan inte för ja får ont som en ursäkt att inte prova..

    hoppas verkligen att du blir kvitt din smärta..
Svar på tråden LCHF en sekt?