• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • bakeacake

    Men kom igen! det är inte BARA mina bekanta, eftersom man kan läsa i var å varannan tråd här på fl att "ät LCHF så kommer du bli frisk, kvitt från alla krämpor"

  • bakeacake
    Mannehkunda skrev 2009-09-30 20:52:16 följande:
    glömde länken sv.wikipedia.org/wiki/Sekt
    redan läst den där.. jag vet mycke väl vad en sekt är.. har en rätt gedigen utbildning i religion..
  • Vildhonung
    bakeacake skrev 2009-09-30 20:53:08 följande:
    Men kom igen! det är inte BARA mina bekanta, eftersom man kan läsa i var å varannan tråd här på fl att "ät LCHF så kommer du bli frisk, kvitt från alla krämpor"
    Tja riktigt så står det inte. Det är specifika krämpor det handlar om som magbesvär, ledproblem och diabetes. Att socker göder cancerceller är väl också intressant i sammanhanget.

    Att vi hittills blivit itutade att fett är farligt utan vetenskaplig evidens är väl i så fall lika allvarligt som det du anklagar företrädare för LCHF för?
  • Immer
    Vildhonung skrev 2009-09-30 21:05:03 följande:
    Tja riktigt så står det inte. Det är specifika krämpor det handlar om som magbesvär, ledproblem och diabetes. Att socker göder cancerceller är väl också intressant i sammanhanget.Att vi hittills blivit itutade att fett är farligt utan vetenskaplig evidens är väl i så fall lika allvarligt som det du anklagar företrädare för LCHF för?
    ALLA kroppens celler använder glukos som bränsle. Övervikt, för hög östrogen-halt, för högt intag av folat eller för högt serum-järn är dock NÅGRA av riskfaktorerna för cancer.
  • bakeacake
    Vildhonung skrev 2009-09-30 21:05:03 följande:
    Tja riktigt så står det inte. Det är specifika krämpor det handlar om som magbesvär, ledproblem och diabetes. Att socker göder cancerceller är väl också intressant i sammanhanget.Att vi hittills blivit itutade att fett är farligt utan vetenskaplig evidens är väl i så fall lika allvarligt som det du anklagar företrädare för LCHF för?
    Ja men snälla! håll era åsiker om vad det botar för er själva! Jag är reumatiker sen 3 månaders ålder! och jag har ALDRIG fått som tips från mina läkare att äta enligt den här "dieten".. jag är en vuxen människa och kan ta reda på saker själv.. å behöver inte blir "frälst"! Visst! ni gillar eran nya diet å tycker de hjälper er..va bra.. men försök inte frälsa resten av världen! för många med mig tycker bara det är jävligt irriterande..

    Finns det förövrigt medicinska studier på att det botar vissa specifika krämpor?
    Ja allt i den här världen göder cancerceller.. fett med..
  • Immer

    F.ö. leder stress och högt kortisol-påslag till ett högt blodsocker. För att få ner kortisol-värdet måste man motionera och sköta om sej- kort sagt är det inte fullt så enkelt att "bara" insulin höjer b-glukos. Kroppen har åtskilligt fler och invecklade hormonella feed-back- system. Verkar så egendomligt när folk skriver att "det är bra att slippa motionera", hur kan man tro det?

  • bakeacake

    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Mannehkunda
    bakeacake skrev 2009-09-30 21:17:27 följande:
    Ja men snälla! håll era åsiker om vad det botar för er själva! Jag är reumatiker sen 3 månaders ålder! och jag har ALDRIG fått som tips från mina läkare att äta enligt den här "dieten".. jag är en vuxen människa och kan ta reda på saker själv.. å behöver inte blir "frälst"! Visst! ni gillar eran nya diet å tycker de hjälper er..va bra.. men försök inte frälsa resten av världen! för många med mig tycker bara det är jävligt irriterande.. Finns det förövrigt medicinska studier på att det botar vissa specifika krämpor? Ja allt i den här världen göder cancerceller.. fett med..
    Men vad du är aggressiv! Ingen tvingar dig att läsa, minns att det var du som kom in och ställde frågor i lchf-tråden, ingen släpade dig dit!

    Vill du inte testa, eller du kanske har testat utan önskat resultat? Fine, men du behöver inte bli så hysterisk över det. Jag har än så länge bara stött på positiva människor, inga predikningar utan bara tips och stöd.

    Hitta något annat att lägga din energi och låt oss som vill och klarar av att äta enligt lchf göra det, please!
  • Virriga Vera
    bakeacake skrev 2009-09-30 21:17:27 följande:
    Ja men snälla! håll era åsiker om vad det botar för er själva! Jag är reumatiker sen 3 månaders ålder! och jag har ALDRIG fått som tips från mina läkare att äta enligt den här "dieten".. jag är en vuxen människa och kan ta reda på saker själv.. å behöver inte blir "frälst"! Visst! ni gillar eran nya diet å tycker de hjälper er..va bra.. men försök inte frälsa resten av världen! för många med mig tycker bara det är jävligt irriterande.. Finns det förövrigt medicinska studier på att det botar vissa specifika krämpor? Ja allt i den här världen göder cancerceller.. fett med..
    Ja, det finns medicinska studier. Bl.a så har ju svenska Socialstyrelsen godkänt LCHF som kost för diabetes2 patienter. Det är bevisat att det kan hjälpa dessa patienter att sluta med medicinering. Det är bevisat att det kan sänka blodtryck och blodfetter.
  • bakeacake

    Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:26:15 följande:


    Ja, det finns medicinska studier. Bl.a så har ju svenska Socialstyrelsen godkänt LCHF som kost för diabetes2 patienter. Det är bevisat att det kan hjälpa dessa patienter att sluta med medicinering. Det är bevisat att det kan sänka blodtryck och blodfetter.
    varför har ingen då hänvisat till de medicinska studierna. utan bara till kostdoktorn?
Svar på tråden LCHF en sekt?