• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • sasssyy
    linjes skrev 2009-10-01 14:11:46 följande:
    Lchf är inte en sekt,den som tror det kanske ska ta och läsa en bok eller två
    se där... då kom det igen.. jag HAR läst 5-6 böcker om LCHF och har fortfarande den känslan att det är sektstämning och så fort man säger något negativt så får man en sån kommentar som du skrev här....
  • bakeacake
    sasssyy skrev 2009-10-01 14:13:12 följande:
    se där... då kom det igen.. jag HAR läst 5-6 böcker om LCHF och har fortfarande den känslan att det är sektstämning och så fort man säger något negativt så får man en sån kommentar som du skrev här....
    men de är väl bara att inse.. AA och LCHF har mycke gemensamt.. dom har rätt, vi har fel.. ;)
  • Lady Dahmer
    sasssyy skrev 2009-10-01 14:08:11 följande:
    Nu vet jag ju vad den allmänna uppfattningen om Livsmedelsverket är hos LCHF:are menwww.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-inneh.../diabetolognytt.se/detta_nummer01-2005/artikel...Den var även intressant och den pekar ju på det här med euforin som folk känner när de börjat med LCHF och det visar också på att TS inte alls har fel i sitt sektantagande eftersom det finns biologiska bevis på att man faktiskt i o med ketosen hamnar i ett "lyckorus" som dövar hungerkänslorna och gör en avtrubbad... låter det fortfarande som en bra diet??Nää i mina öron låter det fortfarande lika korkat.. men som sagt. ni äter vad ni vill, bara ni låter mig äta vad jag vill.

    då måste masajjer, eskimåer och samer vara väldigt väldigt sjuka eller korkade eller nåt.

    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    sasssyy skrev 2009-10-01 14:11:34 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-10-01 14:10:05 följande: Jodå.. men om någon säger till mig att "du det där är jag inte intresserad utav.. jag har testat och det kändes inte bra"då backar iaf JAG och säger.. "ok to bad" och så pratar jag om någon annat.
    jaså. Jag är en sån person som gillar att diskutera saker och lära mig nya saker, så jag brukar faktiskt fråga "varför?".
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    bakeacake skrev 2009-10-01 14:14:26 följande:
    men de är väl bara att inse.. AA och LCHF har mycke gemensamt.. dom har rätt, vi har fel.. ;)
    fast jag tycker att du har en "jag har rätt och alla som går på lchf är dumma i huvudet och kan inte tänka själv" -attityd.

    Fast man känner ju andra genom sig själv....
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • bakeacake

    Lady Dahmer skrev 2009-10-01 14:16:53 följande:


    fast jag tycker att du har en "jag har rätt och alla som går på lchf är dumma i huvudet och kan inte tänka själv" -attityd. Fast man känner ju andra genom sig själv....
    haha ja men med brist på jolhydrater så blir man ju faktiskt dum i huvudet.. ;)
  • sasssyy

    Lady Dahmer skrev 2009-10-01 14:14:44 följande:


    tja. deras utbildningsstandard är ju lägre än vår, hur många proffesorer kommer från dessa folkslag??? *S*

    Rent genrellt så har också dessa folkslag mycket lägre medellivslängd än vad vi som äter mer varierat har.. men det är ju också ett vanligt angreppssätt att ta till. Eskimåerna nämns ju som förnämligt exempel i mycket av den litteratur som LCHF-rörelsen ger ut... visste du att en eskimå har en medellivslängd på 48 år och över 50% av den vuxna befolkningen har alkoholproblem?? Vill du fortfarande leva som dem.. är inte en rättvis jämförelse på något vis men det var du som drog den.

    Hel konkret bara... ni har hittat ett sätt att leva.. thats fine with me... men varför klarar ni inte av att man ifrågasätter??

    Man ska alltid vara kritisk, man ska alltid ifrågasätta ni behöver inte hugga vilt åt höger o vänster så fort man säger att man inte gillar det ni följer. Acceptera och backa bara..
  • sasssyy
    bakeacake skrev 2009-10-01 14:18:29 följande:
    kolhydrater skulle de stå.. slank lite på tangenterna..
    ät en sockerbit så darrar du inte så *S*
  • linjes
    sasssyy skrev 2009-10-01 14:13:12 följande:
    se där... då kom det igen.. jag HAR läst 5-6 böcker om LCHF och har fortfarande den känslan att det är sektstämning och så fort man säger något negativt så får man en sån kommentar som du skrev här....
    Du har den erfarenheten att det inte fungerar på dig,jag har provat massa dieter som inte funkar för mig och jag sitter inte påstår att dom dieterna är sekter för det..

    O för övrigt så var inte kommentaren menat åt dig personligen men tog du åt dig är det inte mycket jag kan göra åt saken

    Jag mår bra av lchf,jag går ner i vikt jag blir piggare, allert...Jag dikterar inte åt andra att börja med lchf jag gör detta för min skull efter mycket tänkande, läsande så bestämde jag mig för att pröva och jag är medveten om att det inte fungerar för alla...
Svar på tråden LCHF en sekt?