• abuelita

    Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)

    Under flera hundra år har nyfödda avnavlats för tidigt, och så sker fortfarande på flera sjukhus runt om i landet även om rekommendationer från 2008 förespråkar sen avnavling.
    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609
    Om navelsträngen klampas under de första 20 sekunderna räknas det som tidig avnavling.  Den nya rekommendationen är att barnet hålls under moderkakans nivå i 30 sekunder och avnavlas först efter 2-3 minuter för friska fullgångna barn och mellan 30 och 120 sekunder för för tidigt födda.  Om mamman lägger  barnet på bröstet direkt efter födseln går det dock inte miste om något blod eftersom blodet pulserar tills moderkakan är tömd, det tar bara lite längre tid.

    Att  vänta med att klampa navelsträngen tills den har slutat pulsera  innebär alltså att barnet får  det  blod   som finns i moderkakan (för fullgångna barn räknar man med ca 30 % av den totala blodmängden och för prematurer upp till 50%) . Detta blod innehåller viktiga stamceller, bland annat cancerbekämpande t-celler och annat  sjukdomsskydd.  Vid sen avnavling  slipper barnet även gå miste om den naturliga syretillförsel som moderkakan ger under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas. . Men om det avbryts abrupt  får lungornas en chockstart, vilket är både fysiskt och psykiskt smärtsamt för barnet , och lungorna har mycket svårt att ta upp syre innan det finns blodflöde i dem. , Dessutom krävs det blod för att  syret ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ..

    Medtagna barn och barn som  föds för tidigt har ännu större behov av syretillförseln från navelsträngen och det blod som finns i moderkakan.. Men oftast  prioriteras att de här barnen avnavlas tidigt för att tas ut i akutrummet, istället för att låta dem ta del av det syrerika moderkaksblodet först. 
    Även om de är i behov av annan livsviktig vård ger varje extra sekund som navelsträngen är intakt tillgång till mer viktigt blod och syre. Och pH-provet, som de flesta förlossningskliniker vill ta för att få en kvalitetssäkring av vården, kan tas med  spruta från pulserande navelsträng, vilket man numera gör på de flesta sjukhus.

    Facebook-gruppen Leaving A Babie´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping)
    http://www.facebook.com/delayedcordclamping

    Facebook-gruppen Sen avnavling - Barnets födslorätt
    http://www.facebook.com/group.php?gid=98718282961
     


    Mer information och länkar hittar ni på de första sidorna i tråden..


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 13:31
    Länk till nya tråden
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html
  • Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)
  • abuelita
    fruganL skrev 2009-10-04 20:06:37 följande:
    janina76 - jag är fräck nog med att svara med ett citat från första stycket i TS. Du behöver inte läsa hela tråden får att få svar på dina frågor. TS innehåller en hel del grundläggande information.
    Tack snälla fruganL för att du är "fräck nog" att hjälpa till med att besvara frågor! 
    Jag är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få med det här. Blir förstås enbart glad om ni som redan är insatta hjälper till med att besvara frågor från nykomlingar i tråden, i synnerhet när ni märker att jag inte är här, som idag när jag varit upptagen på annat håll.
  • abuelita
    Rockan skrev 2009-10-04 21:02:53 följande:
    Nu slänger jag mig in lite här, i egenskap av nån som fött i GBG & begärde sen avnavnling :)Det informeras tyvärr väldigt, väldigt dåligt här om sen avnavling, det är visserligen 9 månader sen jag födde, men den enda information vi fick var om hur bra det var att donera "navelsträngsblodet" (alltså bebisens blod) & moderkakan. För att man ska kunna göra det så krävs det att man klampar navelsträngen direkt, före första andetaget, vilket berättades vara rutinen här. Det informerades inte alls om att man faktiskt kan vänta med att klampa.På MVC möttes det inte av något motstånd att jag ville ha sen avnavling, det skrevs in i min journal & min BM tyckte det lät bra. På förlossningen så var det en annan historia. Den första barnmorskan vi var i kontakt med informerade oss om att det är "omöjligt" att ta ph-prov om man inte klampar direkt, & att ett sånt prov kan vara livsviktigt. Jag vägrade dock tidig klampning ändå, & efter att hon frågat mig & min man kanske 4 ggr om vi var säkra så godtogs detta. Vi fick avsäga oss ph-provet helt, men förlossningen gick utan problem som tur var.Jag vet även att en vän till mig fick det där donationsformuläret när hon kom in på förlossningen, inte under MVC-tiden, & alltså förväntades fatta det beslutet under pågående värkarbete. Även då informerades bara om fördelar, & att det är rutin att man klampar navelsträngen direkt.
    Hej Rockabillan! TACK för att du berättar det här!!! Detta är verkligen värdefull information, som förtydligar bilden av hur det går till på de sjukhus där det finns forskare som är ute efter bebisblod.
    Det som din vän blev utsatt för, alltså att få denna fråga mitt under pågående förlossning , och dessutom gavs vilseledande information, måste vara rent kriminellt.  GRRRRRR    {#lang_emotions_yell}

    Jättebra av dig att du stod på dig trots de ihärdiga påtryckningarna från bm!!! 
  • Anaiah
    abuelita skrev 2009-10-04 23:34:17 följande:
    Dina kommentarer skiljer sig verkligen från övriga blivande föräldrars..  Nästan så man skulle kunna tro att du själv forskar inom det här området, Nu är det ju så att när tidig avnavling infördes för flera hundra år sedan hade man inte ens gjort djurförsök för att ta reda på om det verkligen var helt risktfritt att göra detta ingepp. I dag kan det väl knappast vara tillåtet att göra ett ingrepp i det naturliga födelseförloppet utan att först ha vattentäta bevis för att det är ofarligt? Inte heller kan  det väl anses OK att fortsätta med ett sådant oprövat ingrepp bara för att det ha pågått i en herrans massa år? Alla läkare och barnmorskor som nu får veta att det faktiskt aldrig prövades innan det infördes borde rimligtvis reagera  ungefär så här" Åh 17, vet man alltså inte om det  är ofarligt?? Då  måste vi ju genast sluta med det!"  Eller hur? Och innan man startar en randomiserad avnavlingsstudie, där barn alltså används som försökskaniner , borde man väl först kolla upp vilka andra studier som gjorts runt om i världen (för det har gjorts- och det görs fortfarande många sådana, utan att forskarna har någon  koll på varandra), och även ta reda på vad resultaten blev? Jag tror knappast att det finns någon enda seriöst gjord studie som visar på något annat än att det är klart bäst att LÅTA BLI att klampa av innan det slutat pulsera. Och om man är barnläkare borde man väl vara mån om att se till så inget barn utsätts för farliga ingrepp? I synnerhet om man är den läkare i landet som förmodligen är mest insatt i tidig avnavlings negativa inverkan på barnets fysiska och mentala hälsa och utveckling.  En studie som gäller barns hälsa får naturligtvis inte ha  något annat än barnens bästa som högsta mål,  och alltså inte forskarnas egen ära , berömmelse och längtan efter doktorshattar och Nobelpris. Eller hur? Varför inte istället undersöka häslotillståndet hos barn som hunnit bli några och ta reda på  hur de navlats av. En sådan studie skulle jag verkligen välkomna, Men man kan bara inte  ta sig rätten att använda oskyldiga  barn som förökskaniner och navla av dem tidigt bara för att bevisa att det är skadligt, och samtidig smussla bakom ryggen på föräldrarna. Här är ett par artiklar av och om en barnläkare som just nu sysslar med en sådan studie, där hälften av barnen offras för "den goda sakens skull", eftersom han vill bevisa att detta är skadligt, och där föräldrarna undanhålls viktig information, både  om de redan kända riskerna, att både svenska riklinjer , WHO och IFOG rekommenderar sen avnavling, samt att de har rätt att välja sen avnavling, information som de alltså inte får på det sjukhus som studien görs... www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/12/05/okat-... www.lakartidningen.se/engine.php...
    Forskare inom området? Nej verkligen inte! Jag är arbetslös och "föräldraledig" barnskötare/arkeolog, haha! Men jag har två forskande föräldrar, dock absolut inte inom något närrelaterat område och jag har fostrats (både av mina föräldrar och under min utbildning) att tänka kritiskt på sådant som publiceras som "fakta" och att alltid ifrågasätta källor och liknande för att i största möjlig mån undanröja tvivel - alltså inte för att motbevisa.

    Att något förekommit i hundratals år är inte en ursäkt att fortsätta med det, absolut inte, snarare bör rutiner (och framförallt sjukhusrutiner) alltid ses över regelbundet. Men enligt artikeln i Dagens Medicin, som du länkade till, så visade ju forskning på 60-70-talet att det var fördelaktigt med tidig avnavling. Något som senare visat sig vara felaktigt och att man därför börjat ändra på rutinerna och föredra sen avnavling, alltså ett steg i rätt riktning enligt mig.

    Jag är inte emot sen avnavling, jag tycker det låter som något att föredra som blivande förälder och jag kommer med största sannolikhet skriva in det i mitt förlossningsbrev alternativt be sambo och doula att påminna mig om att kräva detta under förlossningen.

    Det var sambanden mellan tidig avnavling och autism som jag ställde mig kritisk till eftersom jag hört argument med amish-befolkning som "slagkraft" förr men om HELT andra orsaker. Det är DET jag tycker tyder på en viss oseriositet i sammanhanget, det känns som att man kan bevis precis vad som helst om man använder amish-befolkningen som argument och det känns inte ok för mig.

    När jag efterlyste studier så menade jag naturligtvis på människor som man redan vet har avnavlats tidigt, inte att man ska använda barn som försöksdjur nu. Jag kan dock förstå att forskare gör det ändå, men det tror jag har att göra med att man kanske inte fört speciellt noga anteckningar över just avnavlingen tidigare och att det därför kan vara svårt att bevisa sambanden mellan de negativa effekterna och avnavlingsrutinerna. Jag tror inte det har så himla mycket med jakt på rikedom och berömmelse dock, forskare är i regel inte så väldigt högavlönade att det skulle löna sig. Dessutom ligger det så jäkla mycket jobb och år bakom en professur att jag inte kan tänka mig att annat än genuint intresse driver på (min far är professor i biokemi och det var definitivt inte fame and fortune som drev honom i alla fall). Oseriösa forskare orkar i regel inte hålla på med samma sak i 10-20 år. Men det är vad jag tror på, vad andra tror är upp till dem.

    För mig är sen avnvaling synnerligen intressant eftersom jag kommer långtidsamma och inte direkt stressa med införandet av fast föda (och som du kanske vet så är ju låga järndepåer vid 6 månaders ålder ett av bvc's huvudargument för tidig matinvänjning, något som visat sig vara delvis felaktigt och dessutom att järndepåerna ser bättre ut för barn som avnavlats sent).

    Missförstå mig rätt, jag är på er "sida"!
    abuelita skrev 2009-10-04 23:52:46 följande:
    provet från navelsträngen är ett pH-prov, och inget prov till stamcellsforskning. Det provet tas för att förlossningspersonalen vill kunna bevisa att barnet mådde bra i födelseögonblicket. Hur det mår av själva avnavlinge verkar de strunta i.  Så tolkar åtminstone jag  artikeln i Borås Tidning med rubrilen SÄS går emot experternas rön om avnavling (googla på det, det går nämligen inte att länka till BT här), och Olika metoder för navelsträngsprov, i Norrköping Tidning www.nt.se/nyheter/artikel.aspx...
    Ok, då förstår jag. Så det är själva doneringen av moderkakan innehållande allt blod som går till stamcellsforskningen, men bara inom vissa delar av Sverige?

    Jag har lite svårt att förstå varför man i efterhand (alltså när barnet redan är ute) ska ta reda på hur det mådde när det föddes. Borde inte det vara överspelat då? Det finns ju inget man kan göra åt förlossningen i efterhand, eller är det så att man ska se om man behöver behandla med syrgas? Vad har man då apgar-värdena till?
  • SchumiFerrari
    Ok, då förstår jag. Så det är själva doneringen av moderkakan innehållande allt blod som går till stamcellsforskningen, men bara inom vissa delar av Sverige?Jag har lite svårt att förstå varför man i efterhand (alltså när barnet redan är ute) ska ta reda på hur det mådde när det föddes. Borde inte det vara överspelat då? Det finns ju inget man kan göra åt förlossningen i efterhand, eller är det så att man ska se om man behöver behandla med syrgas? Vad har man då apgar-värdena till?
    Det har´att göra med om det visar sig att något är fel med barnet så kan man bevisa att barnet mådde bra i födelseögonblicket. Det är med andra ord för att skydda personalen..Bevis på att de inte gjort fel typ...
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Anaiah
    SchumiFerrari skrev 2009-10-05 09:28:51 följande:
    Det har´att göra med om det visar sig att något är fel med barnet så kan man bevisa att barnet mådde bra i födelseögonblicket. Det är med andra ord för att skydda personalen..Bevis på att de inte gjort fel typ...
    Hehehe... "bra"
  • janina76
    abuelita skrev 2009-10-05 00:07:41 följande:
    Hej Janina!  Det finns faktiskt ingen som helst anledning att ha bråttom med avnavlingen, man kan  vänta med det ända tills mamman själv tycker att moderkakan börjar vara i vägen. Och barnet kan vara i din famn/på ditt bröst så länge DU känner att du vill ha det där. En mamma måste få lämnas ifred med sitt nyfödda barn och känna efter själv precis hur hon vill göra.  Jättebra att du hittat hit, eftersom den här informationen  är särskilt viktigt för er som ska föda i Göteborg, Borås, Halmstad (de har en pågående avnavlingsstudie där) , Norrköping (vad jag vet har Norrköping inte slutat med tidig avnavling än) och de flesta  univeritetssjukhus,  eftersom det är efterfrågan på blodfyllda moderkakor bland forskarna..
    Tack för svar=)
    Ursäktar dumma frågor men då kan man i princip krysta ut moderkakan innan man klipper navelsträngen??
    Och det här med ph provet,rockabillan skrev att hon fick avsäga sig det pga.sen avnavling och att barnmorskan sa att det var livsviktigt.
    kan dom inte ta det ändå?
    Jag kommer att skriva i journalen att jag vill ha sen avnavling,men vill inte bli ifrågasatt när jag kommer till förlossning då jag inte är så jätte insatt i ämnet.
  • SchumiFerrari
    janina76 skrev 2009-10-05 09:50:56 följande:
    Tack för svar=)Ursäktar dumma frågor men då kan man i princip krysta ut moderkakan innan man klipper navelsträngen??Och det här med ph provet,rockabillan skrev att hon fick avsäga sig det pga.sen avnavling och att barnmorskan sa att det var livsviktigt. kan dom inte ta det ändå?Jag kommer att skriva i journalen att jag vill ha sen avnavling,men vill inte bli ifrågasatt när jag kommer till förlossning då jag inte är så jätte insatt i ämnet.
    Det går alldeles utmärkt att vänta med att krysta ut moderkakan. Man kan till och med krysta ut den innan de klipper.
    PHprov går att ta utan att klampa. Man tar det med spruta och klämmer bara åt tillfälligt med fingrarna. Det har min mamma gjort nästan hela tiden under sin yrkesvärksamma karriär och det gjorde de på båda mina pojkar. När man bara klämmer tillfälligt så fortsätter ju blodet att pulsera så fort de tagit sitt prov.
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • abuelita
    janina76 skrev 2009-10-05 09:50:56 följande:
    Tack för svar=)Ursäktar dumma frågor men då kan man i princip krysta ut moderkakan innan man klipper navelsträngen??Och det här med ph provet,rockabillan skrev att hon fick avsäga sig det pga.sen avnavling och att barnmorskan sa att det var livsviktigt. kan dom inte ta det ändå?Jag kommer att skriva i journalen att jag vill ha sen avnavling,men vill inte bli ifrågasatt när jag kommer till förlossning då jag inte är så jätte insatt i ämnet.
    Inte alls dumma frågor du ställer Janina, utan faktiskt jätteviktiga.
    Precis, man behöver varken klampa (klämma åt med peang) eller klippa förrän moderkakan kommit ut, och mycket visar på att både mamma och barn mår allra bäst av att man väntar till dess.
    Men förlossningspersonal verkar ha det här i ryggmärgen att det ska klampas så fort som möjligt,  så det brukar vara svårt att få dem att vänta så länge.  Det viktigaste är i alla fall att de väntar med avklampningen tills navelsträngen är vit och slapp och helt tömd på blod, vilket ta ta allt från 2 minuter till  en halvtimme, ja ibland t.o.m. lite mer...

    Läs gärna förlossningsbreven på sidan 1, och övrig information på de första sidorna i tråden.
Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)