• abuelita

    Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)

    Under flera hundra år har nyfödda avnavlats för tidigt, och så sker fortfarande på flera sjukhus runt om i landet även om rekommendationer från 2008 förespråkar sen avnavling.
    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609
    Om navelsträngen klampas under de första 20 sekunderna räknas det som tidig avnavling.  Den nya rekommendationen är att barnet hålls under moderkakans nivå i 30 sekunder och avnavlas först efter 2-3 minuter för friska fullgångna barn och mellan 30 och 120 sekunder för för tidigt födda.  Om mamman lägger  barnet på bröstet direkt efter födseln går det dock inte miste om något blod eftersom blodet pulserar tills moderkakan är tömd, det tar bara lite längre tid.

    Att  vänta med att klampa navelsträngen tills den har slutat pulsera  innebär alltså att barnet får  det  blod   som finns i moderkakan (för fullgångna barn räknar man med ca 30 % av den totala blodmängden och för prematurer upp till 50%) . Detta blod innehåller viktiga stamceller, bland annat cancerbekämpande t-celler och annat  sjukdomsskydd.  Vid sen avnavling  slipper barnet även gå miste om den naturliga syretillförsel som moderkakan ger under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas. . Men om det avbryts abrupt  får lungornas en chockstart, vilket är både fysiskt och psykiskt smärtsamt för barnet , och lungorna har mycket svårt att ta upp syre innan det finns blodflöde i dem. , Dessutom krävs det blod för att  syret ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ..

    Medtagna barn och barn som  föds för tidigt har ännu större behov av syretillförseln från navelsträngen och det blod som finns i moderkakan.. Men oftast  prioriteras att de här barnen avnavlas tidigt för att tas ut i akutrummet, istället för att låta dem ta del av det syrerika moderkaksblodet först. 
    Även om de är i behov av annan livsviktig vård ger varje extra sekund som navelsträngen är intakt tillgång till mer viktigt blod och syre. Och pH-provet, som de flesta förlossningskliniker vill ta för att få en kvalitetssäkring av vården, kan tas med  spruta från pulserande navelsträng, vilket man numera gör på de flesta sjukhus.

    Facebook-gruppen Leaving A Babie´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping)
    http://www.facebook.com/delayedcordclamping

    Facebook-gruppen Sen avnavling - Barnets födslorätt
    http://www.facebook.com/group.php?gid=98718282961
     


    Mer information och länkar hittar ni på de första sidorna i tråden..


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 13:31
    Länk till nya tråden
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html
  • Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)
  • Anaiah
    Rockan skrev 2009-10-05 11:59:16 följande:
    Jag födde på Östra. Förutom just tjatet om tidig klampning & Ph-prov så är jag faktiskt jättenöjd med min förlossning. Den andra BM jag kom i kontakt med var jättebra, & tillmötesgående. Det var hon som sa att det går att ta ett blodprov för att se om Ph-prov skulle tillföra något. Nu blev det aldrig nåt sånt blodprov heller, då utdrivningsskedet gick rätt fort för mig, hade bara krystvärkar i 10 minuter innan dottern var ute, så det blev aldrig nödvändigt. Jag tror inte det är lika otäckt som det låter Jag vet inte riktigt hur lång tid som gick, fick upp dottern på bröstet direkt, men kanske 5-10 minuter, sen tyckte USK:an som var med att "nu kan vi nog klampa", & min man tittade efter & den var då vit & slapp, så vi sa ok. Moderkakan kom efter. Förstår att det är otäckt när man vet att det finns risk för komplikationer. Östra har jag också hört har bättre Spec. förlossning, fler läkare finns tillgängliga där bl.a. Jag födde på Normal, men tyckte ändå det var en trygghet jämfört med Mölndal.
    Det stämmer att det är Östra som har specialförlossningen i Göteborg, jag fick åka dit med regelbundna sammandragningar i v 27 när jag väntade sonen. På Mölndal var jag inte välkommen (trots att jag satt i en lägenhet 100 meter därifrån).
  • abuelita
    Anaiah skrev 2009-10-05 12:21:08 följande:
    Det stämmer att det är Östra som har specialförlossningen i Göteborg, jag fick åka dit med regelbundna sammandragningar i v 27 när jag väntade sonen. På Mölndal var jag inte välkommen (trots att jag satt i en lägenhet 100 meter därifrån).
    Oj, föddes han då, eller lyckades de häva värkarna!  Med tanke på att det var så tidigt som  v 27, och dessutom Göteborg,  så antar att han i så fall avnavlades  meddetsamma och togs iväg från dig? Hur har det gått för honom?
  • Ekorrfamiljen
    Anaiah skrev 2009-10-05 11:27:09 följande:
    Det är sån jag är. När jag väl blir intresserad av något så läser jag allt jag kan komma över kring det, jag är en fakta-svamp. Jag blev "expert" på vaccin på någon dag eller två när jag var med i diskussioner om svininfluensan för några veckor sedan. Min pappa är likadan och det är väl därifrån det kommer, han är ett vandrande lexikon Oh ja, länkar uppskattas verkligen! Framförallt sådant som går till bra källor som Läkartidningen, Dagens Medicin och liknande som faktiskt skriver artiklar utifrån riktig forskning. Jag har sett alldeles för många hänvisningar till know-how-sidor när jag argumenterar med folk och det stör mig. Att länka till någon som bara tycker och tror är inte en hållbar källa och amerikanska källor är jag allmänt kritisk till då det ofta visar sig vara just oseriösa forskare, doktorer och annat som påstår felaktiga saker eller presenterar bristande fakta utan självkritik.Just järndepåer har jag läst mycket om eftersom min son var väldigt sen med att börja visa intresse för mat överhuvudtaget. Han helammades tills han var 8 månader och delammas fortfarande (16 månader) så då var man ju tvungen att läsa på för att ha något som försvar när bvc-sköterskorna tittade snett på en.Vidare har jag diskuterat ju oxytocinets positiva inverkan på hela vår person och på ammande barn i synnerhet (och som sagt då hänvisat till Kerstin Uvnäs-Mobergs forskning.Hehe, det är inte första gången jag snöar in mig på ett ämne och det lär inte bli sista heller. På förlossningen blev de imponerade när jag frågade om livmodermunnen var retraherad (mittemellan värkarna) när de berättade att jag hade öppnat mig helt.Jag försöker leva som jag lär och ska man då vara besserwisser så bör man ju läsa på också
    Haha, du låter precis som min man.. Han är också arbetssökande arkeolog. (Jag är glad att han är såpass akademisk och nyfiken så att han själv blir "proffs" på saker han läser in sig på, skulle inte stå ut med någon som inte ville vidare!) Han har läxat upp många, både läkare och forskare, inom deras egna områden!
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Anaiah
    abuelita skrev 2009-10-05 12:51:15 följande:
    Oj, föddes han då, eller lyckades de häva värkarna!  Med tanke på att det var så tidigt som  v 27, och dessutom Göteborg,  så antar att han i så fall avnavlades  meddetsamma och togs iväg från dig? Hur har det gått för honom?
    Han föddes inte då, jag hade visserligen regelbundna sammandragningar, men jag hade inte öppnat mig något och sammandragningarna lugnade ner sig efter en vecka i sängen och dagen efter kunde jag åka hem till Stockholm igen (var på besök hos mina föräldrar). Han föddes v 39 och jag vet faktiskt inte om han avnavlades sent eller tidigt, i journalen står det bara att pH-prov gjordes (men inte hur), men hans apgar var 9, 10, 10 och han mådde fint trots lite gulsot. Hans amning tog lite tid att komma igång ordentligt men det kan lika gärna ha berott på att jag fick EDA under förlossningen antar jag.
  • Anaiah
    Anaiah skrev 2009-10-05 13:58:35 följande:
    Han föddes inte då, jag hade visserligen regelbundna sammandragningar, men jag hade inte öppnat mig något och sammandragningarna lugnade ner sig efter en vecka i sängen och dagen efter kunde jag åka hem till Stockholm igen (var på besök hos mina föräldrar). Han föddes v 39 och jag vet faktiskt inte om han avnavlades sent eller tidigt, i journalen står det bara att pH-prov gjordes (men inte hur), men hans apgar var 9, 10, 10 och han mådde fint trots lite gulsot. Hans amning tog lite tid att komma igång ordentligt men det kan lika gärna ha berott på att jag fick EDA under förlossningen antar jag.
    Gah, inte en vecka i sängen, en DAG skulle det stå.
  • abuelita
    Rockan skrev 2009-10-05 11:42:05 följande:
    Ja, jag var förberedd på att få försvara att jag ville ha sen avnavling, men jag var INTE beredd på att de skulle vägra Ph-prov! :-S Jag försökte få ett svar på varför de inte kunde ta det ändå, eftersom man gör det på andra sjukhus, men svaret blev typ "därför"...det fanns inget svar, helt enkelt.
    Jag tror inte ni behöver bekymra er för att de vägrar ta pH-provet när ni begärt sen avnavling. Enligt George M Morley, den läkare som nog är mest insatt i det här i världen, så har analysen av pH-provet ingenting att göra med behandling eller livräddning. Utan det är rent rättsmedicinska bevis för att lförlossningspersonal/sjukhuset ska skyddas om ett barn skadas eller dör. Kan de med hjälp av det här provet bevisa  att barnet mådde bra i födelseögonblicket så har de ryggen fri.. 

    Och när provet tas från avklippt navelsträng, som klampats direkt när barnet föddes,  istället för från pulserande navelsträng, så är det för att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till stamcellsforskarna.
  • abuelita
    abuelita skrev 2009-10-05 14:03:11 följande:
    Jag tror inte ni behöver bekymra er för att de vägrar ta pH-provet när ni begärt sen avnavling. Enligt George M Morley, den läkare som nog är mest insatt i det här i världen, så har analysen av pH-provet ingenting att göra med behandling eller livräddning. Utan det är rent rättsmedicinska bevis för att lförlossningspersonal/sjukhuset ska skyddas om ett barn skadas eller dör. Kan de med hjälp av det här provet bevisa  att barnet mådde bra i födelseögonblicket så har de ryggen fri.. Och när provet tas från avklippt navelsträng, som klampats direkt när barnet föddes,  istället för från pulserande navelsträng, så är det för att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till stamcellsforskarna.
    Se Morley´s rapid response Cerebral Plasy (CP) and cord blood gases (pH-provet) här i British Medical Journal
    http://www.bmj.com/cgi/eletters/323/7315/727#21915
  • abuelita
    Anaiah skrev 2009-10-05 11:27:09 följande:
    Oh ja, länkar uppskattas verkligen! Framförallt sådant som går till bra källor som Läkartidningen, Dagens Medicin och liknande som faktiskt skriver artiklar utifrån riktig forskning. Jag har sett alldeles för många hänvisningar till know-how-sidor när jag argumenterar med folk och det stör mig. Att länka till någon som bara tycker och tror är inte en hållbar källa och amerikanska källor är jag allmänt kritisk till då det ofta visar sig vara just oseriösa forskare, doktorer och annat som påstår felaktiga saker eller presenterar bristande fakta utan självkritik.
    Dela gärna med dig här när du hittar länkar av värde inom det här ämnet.
  • Anaiah
    abuelita skrev 2009-10-05 14:20:12 följande:
    Dela gärna med dig här när du hittar länkar av värde inom det här ämnet.
    Absolut! Men jag kan inte garantera att ni inte sett dem tidigare (i de tidigare 6 trådarna t ex)
  • abuelita
    Anaiah skrev 2009-10-05 14:23:01 följande:
    Absolut! Men jag kan inte garantera att ni inte sett dem tidigare (i de tidigare 6 trådarna t ex)
    Även om du hittar länkar som varit med här i trådarna tidigare så är det jättebra att få se vilka du anser som trovärdiga. Dessutom kommer det hela tiden nya besökare hit, som inte sett vad som finns i de gamla trådarna.
Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)