• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    gelemamman skrev 2010-02-11 16:40:21 följande:
    Hej! Tänkte be er om lite hjälp för här verkar finnas bra mycket mer allergikunniga människor än vad jag själv är. Min son fyller år snart och vill bjuda på tårta med godis som dekoration på dagis. Först tänkte jag göra en vanlig sockerkaksbotten och sen fylla med choklad, grädde och sylt, dekorera med olika godisbitar. MEN som tur är så frågade jag på dagis innan ang allergier och då är där en flicka som INTE TÅL mjölk och ägg. Har ni recept kanske eller tips på tårtor OCH godis som inte innehåller detta?? Mycket tacksam för hjälp!!
    enkel variant - att göra lite "morotskakeliknande" tårta i form av sockerkaka, och sen toppa med ett lager smörkräm och sen lite godis på toppen?

Enkelt basrecept för sockerkaka - 4 dl vetemjöl, 2 dl socker, 3 tsk bakpulver, + ngn smaksättning (vaniljsocker, kakao, kanel, kardemumma, citron, mosad banan mm), ½ dl neutral olja (raps/solros etc), 2 dl vatten. Blanda alla torra ingredienser i en skål, häll i vätskan och rör ihop till en slät smet. Olja en form och mjöla med potatismjöl. Häll upp i formen och grädda som vanlig sockerkaka (175 grader). Känn med provsticka.

Du skulle kunna göra dubbla satsen ovan en eller ett par gånger och grädda den i en långpanna och sen när den är klar med smörkräm och godis skära i bitar. anpassa med lite högre gräddningstemperatur och lite kortare tid.

Smörkräm kan du göra av mjölkfritt margarin (Carlshamn/Milda), florsocker + ngn smaksättning (vaniljsocker, kakao, citronskal tex) som du rör ihop och sen brer över och gör lite mönster med en gaffel i.

(Rosa hallonsmörkräm - rör mjölkfritt margarin med lite tinade hallon kraftigt med elvisp och blanda ner florsocker, lite mer florsocker än för vanlig smörkräm)

Toppa med godisar, tex geléhallon, Ahlgrens bilar, Haribo gelénappar, PimPim hallonbåtar, Zoo, Fruxo mm - de flesta gelegodisar brukar funka, kolla innehållsförteckningarna. Men köp förpackat godis och inte lösgodis.

Vill du ha chokladigt kan man t.ex blanda ut chokladpuddingspulver med kokosmjölk eller havregrädde (kokosmjölk blir bäst och godast i mitt tycke)
  • gelemamman
    Snutten skrev 2010-02-11 17:09:26 följande:
    gelemamman: ta inte illa upp men jag brukar inte ge min dotter sådant som andra har bakat om jag inte känner personen väldigt väl. Det är itne så lätt att få ihop en tårta utan mjölk och ägg heller. Om jag var du hade jag köpt mjölkfri glass, sorbet eller oatlys havreglass, och sedan dekorerat med mashmallows eller något annat skum alternativt gelegodis som barnet tål. Fråga föräldrarna, de tar garanterat inte illa upp.
    tar inte illa upp men det är ju upp till var och en och i detta fallet är det ingen fara.
    baka eget skräms jag inte av, har gluten och laktos intoleranta i familjen, bakar ofta eget till dom.
    Miralicia skrev 2010-02-11 17:11:36 följande:
    enkel variant - att göra lite "morotskakeliknande" tårta i form av sockerkaka, och sen toppa med ett lager smörkräm och sen lite godis på toppen?Enkelt basrecept för sockerkaka - 4 dl vetemjöl, 2 dl socker, 3 tsk bakpulver, + ngn smaksättning (vaniljsocker, kakao, kanel, kardemumma, citron, mosad banan mm), ½ dl neutral olja (raps/solros etc), 2 dl vatten. Blanda alla torra ingredienser i en skål, häll i vätskan och rör ihop till en slät smet. Olja en form och mjöla med potatismjöl. Häll upp i formen och grädda som vanlig sockerkaka (175 grader). Känn med provsticka. Du skulle kunna göra dubbla satsen ovan en eller ett par gånger och grädda den i en långpanna och sen när den är klar med smörkräm och godis skära i bitar. anpassa med lite högre gräddningstemperatur och lite kortare tid.Smörkräm kan du göra av mjölkfritt margarin (Carlshamn/Milda), florsocker + ngn smaksättning (vaniljsocker, kakao, citronskal tex) som du rör ihop och sen brer över och gör lite mönster med en gaffel i. (Rosa hallonsmörkräm - rör mjölkfritt margarin med lite tinade hallon kraftigt med elvisp och blanda ner florsocker, lite mer florsocker än för vanlig smörkräm)Toppa med godisar, tex geléhallon, Ahlgrens bilar, Haribo gelénappar, PimPim hallonbåtar, Zoo, Fruxo mm - de flesta gelegodisar brukar funka, kolla innehållsförteckningarna. Men köp förpackat godis och inte lösgodis.Vill du ha chokladigt kan man t.ex blanda ut chokladpuddingspulver med kokosmjölk eller havregrädde (kokosmjölk blir bäst och godast i mitt tycke)
    tack! =)

chokladpuddingspulver, är det helt mjölk och äggfritt??
  • Snutten

Åhh, choklad pudding det var länge sedan. Ska jag köpa nästa gång jag är i affären.

Gelemamman: om du har laktos och glutenintolerant i familjen vet du ju lite vad det handlar om. Blå myran har ett recept i sina bloggar på tårtbottnar som blir riktigt bra.

Jag har gjort en hallonmousse på oatlys vaniljvisp, hallon och gelatin som jag hade emellan tårtbottnarna. Man kan göra sugarpaste oxå och kavla ut som ett lock och lägga på tårtan.

• gelemamman
    Snutten skrev 2010-02-11 18:22:50 följande:
    Gelemamman: om du har laktos och glutenintolerant i familjen vet du ju lite vad det handlar om. Blå myran har ett recept i sina bloggar på tårtbottnar som blir riktigt bra.Jag har gjort en hallonmousse på oatlys vaniljvisp, hallon och gelatin som jag hade emellan tårtbottnarna. Man kan göra sugarpaste oxå och kavla ut som ett lock och lägga på tårtan.
    ja precis, men jag förstår verkligen er föräldrar om man är noga och nervös över vad som kan finnas i. jag hade själv varit supernojjig om det gällt mina barn.
    åh ska kolla in hennes blogg, känns ganska viktigt för mig att alla barnen får ta del av samma tårta. tänkte provbaka och testa på några vänner innan så det inte smakar helt åt skogen! ;)
  • Snutten

gelemamman: bra att du itne tar illa upp. Det är bara det att jag vid flera tillfällen varit med om att bekanta har sagt att de ska fixa mat till min dotter. Sedan när man väl står där så har de tex stekt mamma scans som hon tål i vanligt smör. Sååå segt. JAg rekommenderar verkligen att provbaka, det blir ju inte riktigt som när man använder mjölk och framförallt ägg. Om du använder havremjölk kan man dölja den smaken med vanlijsocker

• EL I
    Snutten skrev 2010-02-11 20:49:00 följande:
    gelemamman: bra att du itne tar illa upp. Det är bara det att jag vid flera tillfällen varit med om att bekanta har sagt att de ska fixa mat till min dotter. Sedan när man väl står där så har de tex stekt mamma scans som hon tål i vanligt smör. Sååå segt. JAg rekommenderar verkligen att provbaka, det blir ju inte riktigt som när man använder mjölk och framförallt ägg. Om du använder havremjölk kan man dölja den smaken med vanlijsocker
    precis det jag tänkte säga också.
    Det handlar nog inte om att DU gelemamman inte bakar helt ägg och mjölkfritt men som förälder så känns det sällan som om man kan lita helt på det.
    Har också kompisar som sagt att de har mjölkfri mat (mamma scans eller korv mm) och sedan som sagt steker i vanligt smör!

Jag känner hela tiden att jag vill ta med eget till min son för att vara säker på att det verkligen blir rätt! Litar inte helt på dagis ens än gång som faktiskt haft mjölk- och soja allergiska barn många många gånger, men man vill inte att de ska må dåligt.

Nu är inte mitt barn jätteallergiskt så jag förstå de som har superallergiska barn att de är rädda och inte vågar låta sitt barn äta "andras" mat.
  • Lillasnigel07
    Miralicia skrev 2010-02-11 17:11:36 följande:
    enkel variant - att göra lite "morotskakeliknande" tårta i form av sockerkaka, och sen toppa med ett lager smörkräm och sen lite godis på toppen? Enkelt basrecept för sockerkaka - 4 dl vetemjöl, 2 dl socker, 3 tsk bakpulver, + ngn smaksättning (vaniljsocker, kakao, kanel, kardemumma, citron, mosad banan mm), ½ dl neutral olja (raps/solros etc), 2 dl vatten. Blanda alla torra ingredienser i en skål, häll i vätskan och rör ihop till en slät smet. Olja en form och mjöla med potatismjöl. Häll upp i formen och grädda som vanlig sockerkaka (175 grader). Känn med provsticka. Du skulle kunna göra dubbla satsen ovan en eller ett par gånger och grädda den i en långpanna och sen när den är klar med smörkräm och godis skära i bitar. anpassa med lite högre gräddningstemperatur och lite kortare tid. Smörkräm kan du göra av mjölkfritt margarin (Carlshamn/Milda), florsocker + ngn smaksättning (vaniljsocker, kakao, citronskal tex) som du rör ihop och sen brer över och gör lite mönster med en gaffel i. (Rosa hallonsmörkräm - rör mjölkfritt margarin med lite tinade hallon kraftigt med elvisp och blanda ner florsocker, lite mer florsocker än för vanlig smörkräm) Toppa med godisar, tex geléhallon, Ahlgrens bilar, Haribo gelénappar, PimPim hallonbåtar, Zoo, Fruxo mm - de flesta gelegodisar brukar funka, kolla innehållsförteckningarna. Men köp förpackat godis och inte lösgodis. Vill du ha chokladigt kan man t.ex blanda ut chokladpuddingspulver med kokosmjölk eller havregrädde (kokosmjölk blir bäst och godast i mitt tycke)
    Underbart recept! Ja brukar dock ha i vichyvatten ist för vanligt vatten. Blir fluffigare har jag fått för mig. (Riktigt vichyvatten o inte ramlösa el vichy novoeu o dyl). Någons om gjort det fast med glutenfrit mjöl?
  • Lillasnigel07
    Kavat skrev 2010-02-10 17:58:39 följande:
    Jag har inte varit där på 1,5 vecka, så jag har inte kollat. Ring dem och fråga, de är super om man ringer också och springer och kollar i hyllorna!
    Coop Kungsbacka hade fått in mjölkfria vällingen! Köpte dock ingen då vi har annan hemma för tillfället... 
  • 2små2stora

Jag hittar ingenting på sempers hemsida om den mjölkfria vällingen.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
Svar på tråden Allergitråden