gelemamman skrev 2010-02-11 16:40:21 följande:
Hej! Tänkte be er om lite hjälp för här verkar finnas bra mycket mer allergikunniga människor än vad jag själv är. Min son fyller år snart och vill bjuda på tårta med godis som dekoration på dagis. Först tänkte jag göra en vanlig sockerkaksbotten och sen fylla med choklad, grädde och sylt, dekorera med olika godisbitar. MEN som tur är så frågade jag på dagis innan ang allergier och då är där en flicka som INTE TÅL mjölk och ägg. Har ni recept kanske eller tips på tårtor OCH godis som inte innehåller detta?? Mycket tacksam för hjälp!!
enkel variant - att göra lite "morotskakeliknande" tårta i form av sockerkaka, och sen toppa med ett lager smörkräm och sen lite godis på toppen?
Enkelt basrecept för sockerkaka - 4 dl vetemjöl, 2 dl socker, 3 tsk bakpulver, + ngn smaksättning (vaniljsocker, kakao, kanel, kardemumma, citron, mosad banan mm), ½ dl neutral olja (raps/solros etc), 2 dl vatten. Blanda alla torra ingredienser i en skål, häll i vätskan och rör ihop till en slät smet. Olja en form och mjöla med potatismjöl. Häll upp i formen och grädda som vanlig sockerkaka (175 grader). Känn med provsticka.
Du skulle kunna göra dubbla satsen ovan en eller ett par gånger och grädda den i en långpanna och sen när den är klar med smörkräm och godis skära i bitar. anpassa med lite högre gräddningstemperatur och lite kortare tid.
Smörkräm kan du göra av
mjölkfritt margarin (Carlshamn/Milda), florsocker + ngn smaksättning (vaniljsocker, kakao, citronskal tex) som du rör ihop och sen brer över och gör lite mönster med en gaffel i.
(Rosa hallonsmörkräm - rör mjölkfritt margarin med lite tinade hallon kraftigt med elvisp och blanda ner florsocker, lite mer florsocker än för vanlig smörkräm)
Toppa med godisar, tex geléhallon, Ahlgrens bilar, Haribo gelénappar, PimPim hallonbåtar, Zoo, Fruxo mm - de flesta gelegodisar brukar funka, kolla innehållsförteckningarna. Men köp förpackat godis och inte lösgodis.
Vill du ha chokladigt kan man t.ex blanda ut chokladpuddingspulver med kokosmjölk eller havregrädde (kokosmjölk blir bäst och godast i mitt tycke)