• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78

    Mjölkfria gröten som man beställer på apoteket är det leverans stopp på och de vet inte när de kan leverera igen. Ifall någons barn är "beroende" av denna gröt är det läge att försöka hamstra ifall era apotek har hemma.

  • Frisören

    Här hemma är det full rulle nu. Veten ska plockas bort och fisk ska provoceras i helgen. Ska bli spännande att se!

  • TheLove
    Snutten skrev 2010-03-12 12:15:07 följande:
    Hur har han reagerat?
    Han får röda utslag i ansiktet som kliar...
  • Kavat
    TheLove skrev 2010-03-13 00:43:51 följande:
    Han får röda utslag i ansiktet som kliar...
    Hej!
    Ja, om dagis godkänner det och inte måste ha ett intyg på det från läkaren så bör det ju funka!?
    Dubbelkolla med dagis så att det är ok med kök och personal, alltså att de vet om det så det blir rätt mat.
  • TheLove

    Det är ej okej med dagis men de ska försöka ge honom mat fri från det fram tills vi fått träffa läkare...

  • EL I

    kavat skrev: "OJ! Ja, det var mage det, han ser onekligen jätte svullen ut!

    Vete och havre är två olika sädesslag, men båda är sädeslag liksom råg och korn.
    Ofta så är man allergisk mot alla, då de är så lika i proteinstruktur, men självklart finns det de som inte tål en sak, medans de andra funkar.

    Sen finns t.ex majs som också räknas till sädesslag i vissa fall, men det skiljer sig från övriga och ofta brukar det funka.

    Havreallergi ökar eftersom man ersätter mjölk med havre i så många produkter.
    Så jag tror att det beror på att havren överkonsumeras. Både jag och Blå Myran har barn som vi tror har fått allergi pga överkonsumering av havre.

    Jag tror att för att få ett bra resultat om du tar bort så ska du ta bort både ock. Jag hade i alla fall tagit bort alla (havre, råg, korn och vete) för att sedan provocera med en sak i taget. Ofta tillverkas även produkterna i samma kvarnar osv, så det är bara om man köper REN havre som man vet att den inte innehåller vete. Råg och korn finns inte rent vad jag sett.
    Dvs, i praktiken, tar du bort vete så måste du även ta många av havreprodukterna ändå, så då kan man lika gärna köra hela racet på en gång. Tyvärr är det inte säkert att läkaren vet detta (att det finns vete i de flesta andra sädesslagsprodukter) så där kanske ni måste stå på er lite.

    Känns även lättare att ta bort allt under en tid, än att först ta bort vete minst en månad och så blir han inte bättre och sen får ni ta bort även havre osv. Det tar ju så mycket onödig tid i mina ögon.

    Angående dagis. Nu har ni en läkare som tror er, det är bara att begära ett intyg om dagis kräver det."

    Jag skriver här ist för mjölktråden eftersom det inte gäller mjölk det här. Tog några fler bilder i dag o la in, blir mer tydligt på nåt sätt när man ser det på bild Han ser ju ut som en ballong

    Det svåra tycker jag är att byta ut sädesslagen mot annat, vad byter man till liksom??  Jag inser ju att det kanske inte är helt normalt att han ser ut som han gör...men jag tycker det blir så avancerat. Dagis har alltid stöttat (sen var de tänker egenltigen vet jag inte och det är väl skitsamma också...så länge han får mat han tål).
    Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga liksom ALLT ställs ju upp och ner känns det som

  • Snutten

    Idag har jag skickat in vb papprena för prövning i Länsrätten. Ska bli "intressant" att se hur det går och hur lång tid det tar.

    Imorgon åker vi till Sälen i en efterlängtad vecka. Ska bli SÅ skönt. Jag får läsa ikapp när jag kommer hem. Kram

  • Maddisen80

    i torsdags fick jag i mig lite mjölk från leverpastej och jag fick världens magkramp och svettningar och diarre och illamående,det höll på ända fram till fredagförmiddag, fy jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv ,var på väg att åka in till akuten  för citykliniken ville det, men så ringde jag sjukrådsgivningen och hon tyckte inte det för de är så svårt när de gäller magen. jag testade papavariin och de hjälpte lite bara.

  • JPL
    EL I skrev 2010-03-13 14:30:56 följande:
    Havreallergi ökar eftersom man ersätter mjölk med havre i så många produkter. Så jag tror att det beror på att havren överkonsumeras. Både jag och Blå Myran har barn som vi tror har fått allergi pga överkonsumering av havre. Jag tror att för att få ett bra resultat om du tar bort så ska du ta bort både ock.
    Om jag bara hade heft en havreallergiker så hade jag hållit med om teorin att det har med dosen att göra. Min äldste drack havremjölk och blev havreallergiker. Men samtidigt helammade jag mellankillen och han blev havreallergiker. Då fick jag enbart i mig havre genom att vi använde mycket Oatly iMat. Jag dricker inte "mjölk". Dosen han
    fick i sig måste därmed varit rätt liten om än regelbunden. Min misstanke är istället att mjölk- och gräddersättningarna innehåller havre i väldigt finmald form så att kroppen har svårare att hindra att den tar sig igenom barriärerna (tarmarna?). Och vissa har ju ätit havregrynsgört dagligen i alla tider utan att utveckla havreallergi.  
  • Kavat
    JPL skrev 2010-03-14 10:52:35 följande:
    Om jag bara hade heft en havreallergiker så hade jag hållit med om teorin att det har med dosen att göra. Min äldste drack havremjölk och blev havreallergiker. Men samtidigt helammade jag mellankillen och han blev havreallergiker. Då fick jag enbart i mig havre genom att vi använde mycket Oatly iMat. Jag dricker inte "mjölk". Dosen han fick i sig måste därmed varit rätt liten om än regelbunden. Min misstanke är istället att mjölk- och gräddersättningarna innehåller havre i väldigt finmald form så att kroppen har svårare att hindra att den tar sig igenom barriärerna (tarmarna?). Och vissa har ju ätit havregrynsgört dagligen i alla tider utan att utveckla havreallergi.  
    Mm, det stämmer ju med sojatesorin också. Att guarkärnmjöl mm är så finmalda så att man ofta blir allergiska mot dem för att de lättare tar sig igenom.

    Dottern dricker ju havredryck och hon är inte allergisk, vad vi vet. Så självklart blir man inte allergisk _bara_ för den saken skull, då hade ju alla varit allergiska som dricker havre-mjökersättningar.
    Men i sonens fall tror jag ändå på överkonsumtion. Jag åt havre och vete i det mesta jag fick i mig. Jag tror inte att det hade blivit så illa annars. Och han fick ju också i sig via amning så då är det ju finfördelat till honom oavsett.
Svar på tråden Allergitråden