• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Stella 78
    LYCKA82 skrev 2010-05-29 19:18:05 följande:
    Här är en till som haft ett X. Det är fem år sedan nu med min förra pojkvän. Fick operera bort min vänstra äggledare. Har inte försökt bli gravid sen dess.. ,men nu så har bebisverkstan börjat. Är lite smått orolig att det ska bli ett X igen! Har hört nånstans att man har minskad chans att bli gravid, bara 60% chans. Stämmer det? Kul att höra att det är några som blivit gravida.. grattis. Och till er som fortfarande kämpar på.. jag håller tummarna för er!!
    Det där med chanserna att bli gravid efter X fick jag många förklaringar på... Förstod det  i alla fall att om ägget fastnat pga att man har sammanväxningar i äggledaren där X satt på grund av infektion så är det hög risk att man har det även i andra äggledaren. Däremot kan det ju vara så att bara den ena äggledaren är defekt eller haft någon slags ärrvävnad och då bör ju den andra ledaren fungera perfekt. Så då har man ingen nedsatt chans alls. Jag tror (inte kollat ordentligt) att det där med 80% chans osv är när de räknat på alla som haft X och inte på anledningen till varför man fick X. 
    På mig så gjordes en spolning av kvarvarande äggledare och det verkade totalt kört då de inte ens fick igenom en droppe vätska. Men jag blev gravid redan samma månad som jag gjorde spolningen. Dock slutade det i vanligt mf. Då sa min fertilitetsläkare som jag gick hos för IVF (hann aldrig genomföra den) att det var ett litet mirakel med tanke på prognosen jag fått. Men det sjuka är att jag fick flera mf på raken i höstas tills det äntligen satte sig ordentligt i november och nu är jag höggravid
    Så jag verkade bli superfertil efter att den skadade äggeledaren togs bort. Vi hade ju trots allt kämpat i 2 år innan vi fick X.
    Håller tummarna för att det sk gå vägen för dig!
  • LYCKA82
    Stella 78 skrev 2010-05-30 08:49:32 följande:
    Det där med chanserna att bli gravid efter X fick jag många förklaringar på... Förstod det  i alla fall att om ägget fastnat pga att man har sammanväxningar i äggledaren där X satt på grund av infektion så är det hög risk att man har det även i andra äggledaren. Däremot kan det ju vara så att bara den ena äggledaren är defekt eller haft någon slags ärrvävnad och då bör ju den andra ledaren fungera perfekt. Så då har man ingen nedsatt chans alls. Jag tror (inte kollat ordentligt) att det där med 80% chans osv är när de räknat på alla som haft X och inte på anledningen till varför man fick X.  På mig så gjordes en spolning av kvarvarande äggledare och det verkade totalt kört då de inte ens fick igenom en droppe vätska. Men jag blev gravid redan samma månad som jag gjorde spolningen. Dock slutade det i vanligt mf. Då sa min fertilitetsläkare som jag gick hos för IVF (hann aldrig genomföra den) att det var ett litet mirakel med tanke på prognosen jag fått. Men det sjuka är att jag fick flera mf på raken i höstas tills det äntligen satte sig ordentligt i november och nu är jag höggravid Så jag verkade bli superfertil efter att den skadade äggeledaren togs bort. Vi hade ju trots allt kämpat i 2 år innan vi fick X. Håller tummarna för att det sk gå vägen för dig!
    Vad roligt att höra att det lyckats för dig! Det ger mig hopp om jag själv oxå kan bli gravid. Jag har ingen aning om varför ägget fastnade i min äggledare, men det kan ha varit en inflammation som funnits där, har dock inte haft en könssjukdom, vilket är konstigt. Minns när jag var 19 år att jag hade jätteont på vänster sida när jag var i fjällen.. kunde inte åka skidor, hade feber osv. 2 år senare var jag hos en homeopat och då säger hon att hon kan se att jag haft en äggledareinflammation på vänster sida.. coolt att hon kunde se det. Hoppas nu bara att den högra äggledaren är oskadad!!! Det lär jag ju märka...
    Jag har ringt gyn om att få göra en spolning för att risken för X skall minska men de ville inte göra det pågrund av riskerna som kommer med det.

    Jag är otroligt glad för din skull!! Höggravid.. det låter så mysigt. När har du BF?
    Du måste höra av dig här när din lilla bebis har kommit..
    Tack för att du ville svara på min fråga..
  • Stella 78
    LYCKA82 skrev 2010-05-30 09:21:55 följande:
    Vad roligt att höra att det lyckats för dig! Det ger mig hopp om jag själv oxå kan bli gravid. Jag har ingen aning om varför ägget fastnade i min äggledare, men det kan ha varit en inflammation som funnits där, har dock inte haft en könssjukdom, vilket är konstigt. Minns när jag var 19 år att jag hade jätteont på vänster sida när jag var i fjällen.. kunde inte åka skidor, hade feber osv. 2 år senare var jag hos en homeopat och då säger hon att hon kan se att jag haft en äggledareinflammation på vänster sida.. coolt att hon kunde se det. Hoppas nu bara att den högra äggledaren är oskadad!!! Det lär jag ju märka... Jag har ringt gyn om att få göra en spolning för att risken för X skall minska men de ville inte göra det pågrund av riskerna som kommer med det. Jag är otroligt glad för din skull!! Höggravid.. det låter så mysigt. När har du BF? Du måste höra av dig här när din lilla bebis har kommit.. Tack för att du ville svara på min fråga..
    Vilka risker menade de att det var med spolning??? Aldrig hört det, snarare tvärtom att det månaderna efter kan öka chanserna. Hmm... kolla med någon annan gyn.
    Bf är 9 augusti
  • LYCKA82
    Stella 78 skrev 2010-05-30 11:17:05 följande:
    Vilka risker menade de att det var med spolning??? Aldrig hört det, snarare tvärtom att det månaderna efter kan öka chanserna. Hmm... kolla med någon annan gyn. Bf är 9 augusti
    Min gynekolog sa att det finns risk för att man drabbas av infektion om man gör en spolning och att hon inte tyckte att jag skulle riskera det utan först testa att bli gravid ändå.. nån annan som hört om denna risk??
  • Mammiztill2
    LYCKA82 skrev 2010-05-30 22:47:13 följande:
    Min gynekolog sa att det finns risk för att man drabbas av infektion om man gör en spolning och att hon inte tyckte att jag skulle riskera det utan först testa att bli gravid ändå.. nån annan som hört om denna risk??
    inte alls hört talas om någon risk. och har gjort 2 vanliga spolningar och en spec röntgen spolnin (hsg röntgen)
  • saltflingan

    Åhh, vad glad jag blev av att hitta denna tråd! Fick ett x dagen innan valborg, blev av med en del av vänster äggledare.

    Vad jag funderar på är om man skulle ha sån fruktansvärd otur att råka ut för det en gång till, vem står då för kostnaden för ivf? Kan tillägga att vi har en son (om det skulle påverka om man får ivf via landstinget).

  • ewaulrica
    saltflingan skrev 2010-05-30 23:16:58 följande:
    Åhh, vad glad jag blev av att hitta denna tråd! Fick ett x dagen innan valborg, blev av med en del av vänster äggledare.Vad jag funderar på är om man skulle ha sån fruktansvärd otur att råka ut för det en gång till, vem står då för kostnaden för ivf? Kan tillägga att vi har en son (om det skulle påverka om man får ivf via landstinget).
    Har ingen aning faktiskt.. jag har också tänkt tanken.. nu är jag ändå så pass gammal så att jag hinner inte få IVF ändå, från landstingen oavsett, eftersom man måste vara under 39 här i Stockholm. (kön är på 1-1,5 år inom landstinget)

    Här i Stockholm är det dessutom så att om man redan har ett gemensamt barn innan så får man ingen IVF från landstinget heller. Då får man bekosta privat IVF..Det svaret fick jag iaf.
  • Mammiztill2
    saltflingan skrev 2010-05-30 23:16:58 följande:
    Åhh, vad glad jag blev av att hitta denna tråd! Fick ett x dagen innan valborg, blev av med en del av vänster äggledare.Vad jag funderar på är om man skulle ha sån fruktansvärd otur att råka ut för det en gång till, vem står då för kostnaden för ivf? Kan tillägga att vi har en son (om det skulle påverka om man får ivf via landstinget).
    jag har blivit av med mina båda äggledare, och ivf med sskon får man finansera själva tyvärr
  • Rondellen

    Jag blir fullständigt tokig! JAg är på dag 26 i cykeln. Jag testade mig med testa tidigt i söndags. Det var negativt. Jag testade med vanligt test igår (rfsu) det var också negativt. Men båda testen har ju tagits för tidigt för att få ett säkert resultat. Så det blir till att testa i övermorgon eller på lördag. Dessa dagar i månaden är VÄRST. Det är fruktansvärt att pendla mellan hopp och förtvivland. Att ena stunden hoppas på graviditet men andra stunden vara rädd för just det, för det kan innebäre ett nytt X, eller missfall.

    Jag tolkar allt som grav-tecken. JAg har haft ömma bröst sedan ÄL, jag tycker att jag har känslig näsa nu, och är urhård i magen. Samtidigt så säger de flesta jag pratar med att egentligen mräker man itne så mkt i början, så allt detta är säkert i mitt huvud.

    Jag vill bara få börja en graviditet, lita tilla tt den är normal, och få börja med livet som förälder som ajg längtar så mycket efter. Det känns som jag hållits gisslan sedan juli förra året. Varje dag måste jag brottas med min egen ängslan och ångest. Emellan blir det bättre, men så är det som om någon bara drar undan mattan under mig. Hopp och förtvivlan. Det är fullkomligt vedervärdigt!

    Detta blev långt, men ajg ville bara skriva av mig. Jag vet att ni andra går igenom samma saker, och det är därför jag fäller äkta lyckotårar när ajg läser om hur flera blivit gravida ändå! Det hjälper mig igenom vardagen.

  • angio101

    Var på vul idag... såå nervös

    Doktorn sa att det var ett litet hjärta som tickade därinne och på rätt plats dessutom. Flyger på moln nu.Solig

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3