• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Sunflower Sthlm
    ingela0101 skrev 2010-10-11 19:51:53 följande:
    Jag spolade min äggledare efter 4 månader men jag gick privat. Jag tror inte det spelar ngn roll när spolningen görs. Det viktigaste är bara att man inte spolar i närheten av när man ska ha ägglossning. Spola på!
    Tack för ditt svar!

    Jag är bara orolig att min äggledare inte har läkt ordentligt, jag har ju båda kvar eftersom jag fick cellgifter. Men, men... det löser sig. Glad 
  • Sunflower Sthlm

    Mika:
    Svårt att ordna, vad är det för svar...? Tröttsamt, det borde vara lika för alla. Den enda skillnaden jag kan se, om man jämför oss två, är att de tog bort din äggledare medan min är kvar eftersom jag fick cellgift.

  • Ting81

    Hej tjejer. Vilken märklig situation detta är. Lämnade blodprov imorse och har gått som på nålar för att få svar i em. Läkaren ringde nyss. Det var en annan läkare. Hon meddelade att provsvaret inte var klart än och frågade om hon kunde ringa imorgon?! Jag lämnade ju proverna på SÖS kl 08:00 imorse...vaddå inte svar än? Innan hon sa att hon ringer imorgon frågade hon ju om jag hade ont. Jag svarade nej. För jag har inte ont, känner INGENTING för tillfället förutom att min bröst gör så ont att behån känns som en tortyr.

    Jag passade på att fråga henne lite frågor som jag i min chock i söndags inte frågade. Denna läkaren sa att de trodde att det kunde vara tidigt missfall, utomkveds eller så kan det vara tidig graviditet!? Jag frågade om de hade sett ngt misstänkt. På höger sida hade de sett ngn "förstoring" knappt synbar och detta var en eventuell misstanke om utomkveds. Hon sa att läkaren som hade undersökt mig var väldigt erfaren. Däremot var hon tydlig med att bilderna inte gick att tolka, inte ens området hon hade förstorat för att det är så tidigt. 

    Jaha? Nu sitter jag här och är inte mycket klokare Rynkar på näsan Lite räddare och blir ju snart knäpp i huvudet...
    Men utomkveds är ju farligt?! Får jag bara sitta hemma och vänta såhär då?!

    De ringer imorgon. Imorgon får jag veta om hcg:n gått upp eller ner. Det känns som om ngn tog ifrån mig möjligheten att styra över mitt eget liv helt plötsligt....denna väntan. 

    Acinna . vad härligt att läsa om din energi!! {#emotions_dlg.flower}

    Kram på er.

     

  • Ting81

    Läkaren ringde upp igen. Nu hade de fått provsvaren och det är med all sannolikhet utomkveds sa de.
    Jag ska in dit kl 08:00 imorgon.

    Jag är helt tom.

     

  • RaraS
    Ting81 skrev 2010-10-12 16:24:29 följande:
    Läkaren ringde upp igen. Nu hade de fått provsvaren och det är med all sannolikhet utomkveds sa de.
    Jag ska in dit kl 08:00 imorgon.

    Jag är helt tom.

     

    Förstår din oro...men så länge du inte har ont så bör ju inte äggledaren spricka (som för Mika80 och angio101), det är då det börjar bli farligt.

    Vi håller alla tummarna för dig imorgon!!!

    Och alla andra:
    Tack för all info om sår och ärr. Mina är ju fortfarande under bandage och teip, så jag ser de ju inte ännu. Men har varit och storhandlat idag på apoteket! Redo mer sårrengörning och kompresser!  Och jag inbillade mig i morse att svullnaden över ena såret hade gått ner lite, så det är väl på rätt väg, och nu är jag inte så orolig längre när ni andra säger att era också varit svullna. På läkarna lät det som om allt skulle vara bra typ på en vecka...men det är det ju inte. Och skönt på något sätt att höra från er att det verkar normalt! Och sedan ska jag besöka hälsokosten för den där krämen.

    Lycka82: Kommer du ihåg vad den där krämen hette som du använde?

    Angio101:
    Kul att höra om din graviditet! Det gick lätt för mig att bli gravid första gången också...så jag håller tummarna på det gör det andra gången med!

    Sunflower:
    En dum fråga angående det här med spolning av äggledare. Är det något som man bör göra om man opererat bort en äggledare? Jag opererade ju bort en och de sa att den andra såg bra ut. Behöver man spola den då. Du som har båda kvar tycker jag ju absolut borde spola, så det inte finns några "rester" kvar så att säga i den äggledare du fick X:et.... Det jag funderar på är om det är något man ska ringa och "begära" att få eller ej.

    Tack alla för att ni finns! Ni har gjort denna vecka mycket enklare för mig

  • LYCKA82
    Ting81 skrev 2010-10-12 16:24:29 följande:
    Läkaren ringde upp igen. Nu hade de fått provsvaren och det är med all sannolikhet utomkveds sa de.
    Jag ska in dit kl 08:00 imorgon.

    Jag är helt tom.

     
    Stackare... alla har vi varit där.. ja man känner sig verkligen tom just då.. stå på dig imorn och be att dem gör nåt snabbt.. Man vill ju inte bara gå hemma och vänta på att äggledaren ska spricka. Får du d minsta ont tycker jag att du ska åka in,.

    RaraS: Krämen heter "Contrakel", scar care cream. Kostade ca 300 kr,. Kan användas på nya samt gamla ärr.. 2-3 gr dagligen i högst ett halvår. Men man får vänta tills såren läkt först och bildat ett ärr.. Sök på nätet, billigare att köpa online än på hälsokosten har jag sett..
  • Mika1980

    Rara S: Hur länge har du haft kompresserna nu? Du borde inte ha dem längre än en vecka, det kan ha motsatt effekt då det kan växa bakterier i kompressen. Jag hade kompress de första 5-6 dagarna, sedan hade jag utan & rengjorde med sårtvätt en gång per dag (samt tvättade försiktigt med tvål när jag duschade). Däremot satte jag på en kompress om jag hade byxor som skavde mot ärret, men annars är det bra att "lufta" det. :) Du behöver inte vara orolig så länge ärret inte börjar vätska (var) eller du får feber.

    Sunflower: Ja det kanske är det som är skillnaden, de kanske tycker att det är onödigt att spola äggledaren som man inte haft x i, men å andra sidan har man ju hört att en bukoperation i sig kan skada äggledarna och att det ger en ökad risk för x.. Ja ja, jag ska i alla fall till Sophiahemmet i morgon och göra vul, håll tummarna för en liten äggblåsa i höger äggstock!

    Ting81: Jag är ledsen för din skull, vet hur det känns. Men var inte rädd, dina hormonnivåer är förmodligen ganska låga och därmed finns ingen överhängande risk för att X:et är så pass stort så att äggledaren spricker - de kan ju inte ens se den genom vul. Bra att du ska dit i morgon, det är bara att bita ihop och gå igenom den behandling de anser är bäst. Du kommer bli återställd och du kommer kunna bli med barn igen. Kram

  • RaraS

    Tack, Lycka82, för krämen!

    Och Mika81:
    Den var för 8 dagars sedan jag gjorde operationen och jag har bytt plåster efter jag duschat. Men det är kanske dags att börja lufta! Ska göra det...men jag ska nog fortsätta ha på ett av såren på dagtid i alla fall...som du säger, byxorna kommer skava.

    Hur gör man med tejpen? Ska man låta de sitta tills den trillar av eller ska man försöka pilla bort den?

    Och lycka till imorgon på VUL! Vi håller tummarna! Och håller med...det borde ju vara bra att göra en spolning om man har gjort en bukopertion, som du har gjort...berätta imorgon hur det gick!

  • Mika1980

    Rara: vad menar du för tejp? Har du kirurgtejp på ärret, under kompressen? Då tycker jag att det är dags att du tar bort den, så att du kommer åt att rengöra :)

    Tack..återkommer och berättar hur det gick i  morgon!

  • RaraS
    Mika1980 skrev 2010-10-12 20:01:39 följande:
    Rara: vad menar du för tejp? Har du kirurgtejp på ärret, under kompressen? Då tycker jag att det är dags att du tar bort den, så att du kommer åt att rengöra :)

    Tack..återkommer och berättar hur det gick i  morgon!

    Tack :) Vad skulle jag göra utan rådgivningen här!

    Jo, precis, de hade tejpat en smal tejp direkt på stygnen, under kompressen...men det lossnade ganska lätt nu när jag vågade börja dra i den. Var väl rädd att det skulle börja blöda om jag började dra i tejpen.... Men nu har jag rengjort och nu luftas det för fullt! Bättre sent än aldrig kanske... De borde skicka med någon beskrivning hem hur man ska göra, typ "Generell rådgivning efter operation".

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3