• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mika1980

Ingela och Shibby: Ni kanske kan guida mig i ivf-djungeln när det blir min tur? :) Om det går vägen med allt hoppas jag kunna försöka om en eller ett par månader. Tycker det verkar krångligt med alla sprutor och allt :/

Shibby, skönt att du börjar må lite bättre. Snåla inte med värktabletter..och använd vetevärmare/värmekudde, det hjälpte mig jättemkt när jag hade som mest ont!

Någon av er som opererades för ett tag sedan, kan ni fortfarande känna er ömma över ärret? Jag har ju som sagt som ett kejsatsnittärr, men tycker inte att det ska ömma efter så lång tid (över 2 månader).

• acinna

Shibby: Skönt att höra att du mår bättre!!!

Mika: Jag opererades för en månad sedan, visserligen med titthål, men jag känner av "ärret" vid naveln. Det är hårt, stelt och nu när jag tvättade det med sprit så blödde det lite... *suckar* 

• Shibby 78
    Mika1980 skrev 2010-10-17 19:06:09 följande:
    Ingela och Shibby: Ni kanske kan guida mig i ivf-djungeln när det blir min tur? :) Om det går vägen med allt hoppas jag kunna försöka om en eller ett par månader. Tycker det verkar krångligt med alla sprutor och allt :/

Shibby, skönt att du börjar må lite bättre. Snåla inte med värktabletter..och använd vetevärmare/värmekudde, det hjälpte mig jättemkt när jag hade som mest ont!

Någon av er som opererades för ett tag sedan, kan ni fortfarande känna er ömma över ärret? Jag har ju som sagt som ett kejsatsnittärr, men tycker inte att det ska ömma efter så lång tid (över 2 månader).
    Vi kanske kommer köra ganska samtidigt då. Jag antar att jag måste läka lite först, samt att mensen ska komma igång. Fick med mig lite starkare tabletter hem från sjukhuset, bl annat en sort som heter oxinorm el oxiferm eller nåt. Funkar super att sova på iaf Glad

Efter första op -07 upplevde jag att det läkte fort och jag hade ingen ömhet, men det är säkert olika för alla. Ring om du känner dig orolig.

Acinna: Tack!
    X vänster äl 2007, X höger äl 2010, IVF here we come
  • Mika1980

Shibby: Doxyferm tror jag att den heter - den plus voltaren och 1 g Alvedon åt jag i ett par veckor efter op, minns att jag brukade längta efter att ta Doxyferm just eftersom den lindrade bäst och att man kunde få vila en stund.
    Ja vore kul om vi kunde börja försöka samtidigt, men det tar väl ett tag att ordna allt med recept, provtagningar osv.. Ska ni försöka här i Sverige? Gör ni privat då eller - det är väl väntetid genom landstinget? Nej jag vill inte ringa SöS, blev inte så bra bemött i samband med utskrivningen, jag var alldeles för dålig för att åka hem men de menade att jag "redan hade legat inne i 5 dygn", de ville bara åt min sängplats. Jag kände mig väldigt ledsen och besviken, det är ju inte så att man så gärna vill ligga inne men jag är ensamstående och var så dålig så att jag inte kunde ta hand om mig själv. :/ Men som tur är kunde mamma bo hos mig i några dagar, så jag klarade mig ändå.

• Shibby 78
    Mika1980 skrev 2010-10-17 19:59:12 följande:
    Shibby: Doxyferm tror jag att den heter - den plus voltaren och 1 g Alvedon åt jag i ett par veckor efter op, minns att jag brukade längta efter att ta Doxyferm just eftersom den lindrade bäst och att man kunde få vila en stund.
    Ja vore kul om vi kunde börja försöka samtidigt, men det tar väl ett tag att ordna allt med recept, provtagningar osv.. Ska ni försöka här i Sverige? Gör ni privat då eller - det är väl väntetid genom landstinget? Nej jag vill inte ringa SöS, blev inte så bra bemött i samband med utskrivningen, jag var alldeles för dålig för att åka hem men de menade att jag "redan hade legat inne i 5 dygn", de ville bara åt min sängplats. Jag kände mig väldigt ledsen och besviken, det är ju inte så att man så gärna vill ligga inne men jag är ensamstående och var så dålig så att jag inte kunde ta hand om mig själv. :/ Men som tur är kunde mamma bo hos mig i några dagar, så jag klarade mig ändå.
    Doxyferm fick jag inte. Det är väl antibiotika? Fick ingen antibiotika utskriven. OxyNorm är ett kraftigt smärtstillande medel med morfin i.
    Ja, vi kommer försöka här i Gbg. Har en son född -05 så vi får bekosta själva, hoppas det inte ska vara så långa väntetider. Utredning behövs inte då vi dels redan gjort en, samt att vi nu vet att felet är mitt. Hoppas bara kunna dra igång med behandling så fort som möjligt.

Tråkigt att du kände att du blev så dåligt behandlad vid utskrivningen. Jag låg bara inne över en natt men jag fick välja själv om jag ville åka hem. Läkaren frågade mig hur jag ville göra när de gick ronden och då valde jag att åka hem. Saknade sambon och sonen så mycket, och ville hem till min egna säng.
    Vilken tur att du hade din mamma som kunde hjälpa dig!

Kram
  • acinna

Shibby: Oj, vad olika det är. Fick inte några tabletter med mig hem alls... Tror jag åt max 10 Alvedon hemma efteråt, så jag är tacksam!!!
    Hoppas du mår bra snart, och att ni snart får försöka!

Mika: Tråkigt att se hur de behandlat dig, och tur att det finns snälla mammor som ställer upp! 

• Mika1980

Shibby: Ja just det - jag åt ju två typer av antibiotika också eftersom jag hade fått någon infektion. Men vad hette då den där smärtstillande som var så bra? Tror att det var ngt morfinpreparat också iaf :)

Jag har kollat runt på nätet hela dagen och mer eller mindre bestämt mig för ivf på Copenhagen fertility center - men jag är ju så dålig på att förstå danska så att jag är rädd att jag missförstår saker och ting. Det står tex att en ivf kostar 17500 DKK, och tre behandlingar 36 000 typ..innebär det att de två sista behandlingarna är FET eller tar de ut nya ägg vid varje försök? Om man blir gravid på första eller andra försöket, brukar man få spara det/de sista till syskonförsök??

Ni kanske inte kan svara på mina frågor men jag har liksom börjat känna mig lite hemma här och vill inte byta "tråd" :)

• angio101

Mika80: Jag har också ett kejsarsnittärr sen jan-10. Har för mig att ömheten var över till sen april-maj, men känselbortfallet och kliandet satt i längre, kan fortfarande känna att det kliar ibland. Nu sa iofs  "alla" (bla min mor som jobbar inom vården, fd barnmorska) att mitt ärr läkte väldigt fint.

Vad jag oroade mig för var att om jag blev gravid igen "för tidigt" så skulle ärret och musklerna innanför inte ha läkt ihop tillräckligt utan spricka upp igen. Frågade gynläkaren om det på min tilltjatade efterkontroll och hon sa att det var absolut ingen fara, det tar åtminstone tre månade innan gravidmagen börjar växa och då har alla muskler etc läkt ihop för länge sedan.

• mariliza

Shibby; Får man bekosta ivf själv för att man har ett barn sedan tidigare?  Sedan undrar jag får man gå i någon slags "gräddfil" till ivf då man fått operera bort äggledarna? Jag menar man slipper ju hela utredningsbiten. Hur lång tid har du fått i uppgift om att det skall ta innan ni får börja?

• Shibby 78
    mariliza skrev 2010-10-18 13:45:49 följande:
    Shibby; Får man bekosta ivf själv för att man har ett barn sedan tidigare?  Sedan undrar jag får man gå i någon slags "gräddfil" till ivf då man fått operera bort äggledarna? Jag menar man slipper ju hela utredningsbiten. Hur lång tid har du fått i uppgift om att det skall ta innan ni får börja?
    Hej,

Ja, man får bekosta det själv. Vi har bara bokat tid för första mötet, men sköterskan jag pratade med sa att hon trodde det skulle räcka med vul, spermaprov och mina tidigare journaler innan vi sätter igång. Utredning känns ju överflödig då det är rätt självklart varför det inte kommer bli något. Jag och min sambo har ju "lyckats" plussa 3 gånger, även om det resulterat i endast 1 barn, så det verkar ju inte finnas några direkta problem oss emellan.

Funderar ni på ivf oxå?
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3