• Dallis

    Cerclage?

    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

  • Svar på tråden Cerclage?
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-10-15 11:38:25 följande:
    Usch vad jobbigt Ring och be att få kolla upp det, dummt att gå och inte veta och oroa sig...
    Jag hade mega blödning i v.7 och i v.14. Då blödde det mycket mer än en kraftig mens med klumpar som var stora som äpplen... Jag var också övertygad om att det var missfall, men grav.symptomen bestod och på ultraljud 2 dagar senare såg vi ett hjärta som tickade och på mig var det en hinnseparation.
    Min blödning kom plötsligt och gick över lika fort!
    Håller tummarna för Dig vännen! *kram*
    tack, ja det verkar ju som det är typ 50/50, antingen missfall eller ej. Ska kolla upp detta nästa vecka om det blir mer blödningar eller smärtor.
  • Lanie

    Hej alla fina!

    Ser att det går framåt för er allihopa.. har suttit o smygläst ett tag nu, ville bara berätta att jag plussade i onsdags, så nu blir det några veckor av oro för o se om den lille stannar kvar i magen o sen börjar min cerklageresa också.. skulle ringa till specmvc i v 8 för o boka tid för operation...

  • MagdaA
    Lanie skrev 2010-10-15 15:20:52 följande:
    Hej alla fina!

    Ser att det går framåt för er allihopa.. har suttit o smygläst ett tag nu, ville bara berätta att jag plussade i onsdags, så nu blir det några veckor av oro för o se om den lille stannar kvar i magen o sen börjar min cerklageresa också.. skulle ringa till specmvc i v 8 för o boka tid för operation...
    Grattis till +! Håller alla tummar och tår! Känner igen ditt nick, visst har du skrivit här förut? Såg i din pres att ni förlorat er son, beklagar
    Niinis skrev 2010-10-15 15:17:49 följande:
    jag känner såhärr, jag är så trött på att oroa mig år efter år för graviditeter, och är sååå trött psykiskt just nu efter gravid beskedet så jag känner att det blir som det är meningen att det ska bli, jag förlitar mig helt på det. Jag tänker inte gå och kolla upp detta om blödningarna inte fortsätter osv. Nu verkar de avtagit lite grann, så det får bli som det blir, nu försöker jag koncentrera mig på de barn jag redan har här hemma Skrattande lagat supergod middag och bakat blåbärspaj med vaniljsås så att sonen förhoppningsvis blir glad när han kommer hem från skolan! Och nu ska jag mysa med lilltjejen. En till liten vore väldigt välkommen och älskad, men är det inte menat så är det inte. Men vi får hålla tummarna!

    Och underbart att det går så bra för dig vännen!!{#emotions_dlg.flower}
    Du kloka kvinna! Ett mf går ju hur som inte att stoppa om det är så det är, går inte att göra nått åt. så fokusera du på nuet, dina barn, din familj. går det vägen så går det och då är vi alla glada! Tänker på dig! Puss!
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Lanie
    MagdaA skrev 2010-10-15 15:31:47 följande:
    Grattis till +! Håller alla tummar och tår! Känner igen ditt nick, visst har du skrivit här förut? Såg i din pres att ni förlorat er son, beklagar
    Niinis skrev 2010-10-15 15:17:49 följande:
    jag känner såhärr, jag är så trött på att oroa mig år efter år för graviditeter, och är sååå trött psykiskt just nu efter gravid beskedet så jag känner att det blir som det är meningen att det ska bli, jag förlitar mig helt på det. Jag tänker inte gå och kolla upp detta om blödningarna inte fortsätter osv. Nu verkar de avtagit lite grann, så det får bli som det blir, nu försöker jag koncentrera mig på de barn jag redan har här hemma Skrattande lagat supergod middag och bakat blåbärspaj med vaniljsås så att sonen förhoppningsvis blir glad när han kommer hem från skolan! Och nu ska jag mysa med lilltjejen. En till liten vore väldigt välkommen och älskad, men är det inte menat så är det inte. Men vi får hålla tummarna!

    Och underbart att det går så bra för dig vännen!!{#emotions_dlg.flower}
    tack! jo jag var här o skrev för några veckor sen, Thalis introducerade tråden för mig så har läst igenom det ni skrivit ända från början o så har jag hållit mig uppdaterad under tiden.. :)
  • Schäfer
    Lanie skrev 2010-10-15 15:20:52 följande:
    Hej alla fina!

    Ser att det går framåt för er allihopa.. har suttit o smygläst ett tag nu, ville bara berätta att jag plussade i onsdags, så nu blir det några veckor av oro för o se om den lille stannar kvar i magen o sen börjar min cerklageresa också.. skulle ringa till specmvc i v 8 för o boka tid för operation...
    Grattis Lanie, så roligt!!! Ska bli kul att få följa din resa också
    Mår du bra?
    Niinis skrev 2010-10-15 15:18:46 följande:
    tack, ja det verkar ju som det är typ 50/50, antingen missfall eller ej. Ska kolla upp detta nästa vecka om det blir mer blödningar eller smärtor.
    Kramar till dig! Du har en sund inställning
    Dallis skrev 2010-10-15 11:51:15 följande:
    Det känns ganska hyfsat. Jag var inne en sväng på förlossningen (igen) i onsdags. Fick en liten, liten blödning. CTG:n var bra, men jag fick en spruta Bricanyl. Det var en skum läkare, han verkade inte riktigt veta vad han skulle göra. Han pratade om att klippa cerklaget och att jag inte fick ha sd då, därav sprutan, men sen när jag hade fått sprutan, så fick jag åka hem igen. Jag fattar inte riktigt vitsen med det. Sd kommer ju tillbaka när Bricanylen slutar verka.... Men men. Ringde till Lund igår, för att höra vad de tycker och eftersom det hade slutat blöda, så skulle jag avvakta till klippet på måndag.

    Just nu vill jag bara ha ut ungen. Det känns som att jag har varit gravid i 1½ år, det är trångt i magen, Plutt försöker sträcka på sig, vilket medför att magen aldrig är rund, utan snarare rektangulär och hoan trycker ner mot cerklaget.... Jag har fått för mig att det blir förlossning nästa vecka och skulle bli sjukt besviken om så inte är fallet. Jag har ju trots allt inte BF förrän 12/11...
    Schäfer skrev 2010-10-14 17:42:05 följande:
    Måste fråga alla - är det någon som varit med om att de inte kunnat se cerklaget på vul?
    Har blivit lite rädd här hemma så idag har jag inte vågat duscha... Går bara på toa...
    På min första akuttid i Lund, kunde läkaren inte se cerklaget på vul och hon har haft svårt att se det efter det också. På senaste kollen, med en annan läkare, kunde tom jag se det tydligt och det har jag inte kunnat göra de andra gångerna
    Ja, det är kanske inte alltid lätt att se cerklaget. Jag fick intrycket att det är väldigt ovanligt att ha cerklage fler gånger än 3 just pga all ärrbildning.
    Mitt första cerklage han vi ju aldrig "klippa" heller så det blir ju såklart större skador av att det slits loss också...
    Det gör mig lite ledsen också att detta kanske/troligen är sista gången jag har cerklage = sista graviditeten...

    Snart är det måndag, spännande Tänk att du kommit så långt!!!
  • Lanie
    Schäfer skrev 2010-10-15 17:44:54 följande:
    Grattis Lanie, så roligt!!! Ska bli kul att få följa din resa också
    Mår du bra?
    Niinis skrev 2010-10-15 15:18:46 följande:
    tack, ja det verkar ju som det är typ 50/50, antingen missfall eller ej. Ska kolla upp detta nästa vecka om det blir mer blödningar eller smärtor.
    tack, det är med skräckblandad förtjusning... än så länge mår jag bra, inget illamående eller trötthet, lite spänningar i brösten, spänningar över magen, lite trög mage, tendenser till halsbränna (redan!!) har väl känt ikväll att jag kanske har feber på gång.. har inte alls mått bra, frusit hela dagen o nu är jag nästan lite för varm.. eller så beror det på trötthet, har sovit för dåligt i veckan. har drömt alldeles för mkt om plus, bebisar, graviditeter, har haft svårt o skingra tankarna, vaknat stup i kvarten..

    nu är det ju bara mest jobbigt att behöva gå o vänta...
  • Dallis
    Schäfer: Det känns helt sjukt att vi är så här långt. Vi blev gravida första gången juni-09, så vi har väntat länge på bebis. På ett sätt känns det som att vi aldrig kommer få en liten, men samtidigt är det såååå nära nu. Jag blir mer och mer besatt av att nästa vecka SKA det komma ut en liten. Vi får väl se hur det blir :)

    Lanie: Grattis till ert Plus
  • Lanie
    Dallis skrev 2010-10-16 00:31:04 följande:
    Schäfer: Det känns helt sjukt att vi är så här långt. Vi blev gravida första gången juni-09, så vi har väntat länge på bebis. På ett sätt känns det som att vi aldrig kommer få en liten, men samtidigt är det såååå nära nu. Jag blir mer och mer besatt av att nästa vecka SKA det komma ut en liten. Vi får väl se hur det blir :)

    Lanie: Grattis till ert Plus
    Tack!

    håller med dig i dina tankar, så tänker jag också, att jag aldrig kommer att få ta med mig ett levande barn hem. vi blev gravida i nov förra året o nu är jag gravid igen o fortfarande finns inget levande barn här hemma...det blir väldigt långa graviditeter...
  • Dallis
    Lanie skrev 2010-10-16 09:23:24 följande:
    Tack!

    håller med dig i dina tankar, så tänker jag också, att jag aldrig kommer att få ta med mig ett levande barn hem. vi blev gravida i nov förra året o nu är jag gravid igen o fortfarande finns inget levande barn här hemma...det blir väldigt långa graviditeter...
    Sjukt långa! Det känns som jag har varit gravid konstant sen juni-09. De månaderna mellan graviditeterna som jag inte var gravid, det är som att de inte existerar i mitt huvud.
    Jag har väldigt svårt att se mig komma hem med ett barn. För det mesta känns det som att vi kommer åka hem barnlösa igen. Galet svårt att slappna av och bara vänta på vår Plutt
  • Lanie
    Dallis skrev 2010-10-16 16:57:16 följande:
    Sjukt långa! Det känns som jag har varit gravid konstant sen juni-09. De månaderna mellan graviditeterna som jag inte var gravid, det är som att de inte existerar i mitt huvud.
    Jag har väldigt svårt att se mig komma hem med ett barn. För det mesta känns det som att vi kommer åka hem barnlösa igen. Galet svårt att slappna av och bara vänta på vår Plutt
    jag fattar inte heller vart de senaste fem månaderna har tagit vägen, många gånger har jag bara existerat o varje dag har solen gått upp, det känns nästan som om tiden mellan nov-okt inte har existerat alls, hur vi plussade, hur vi berätta på nyårsafton för våra vänner att vi skulle ha barn, illamåendet jag kände i början, den chockerande förlossningen den där kalla dagen i maj, ögonblicket när jag fick hålla wilton för första gången, o han somnade in på mitt bröst strax därefter, begravningen, sorgearbetet, vägen tillbaka o så plusset igen. det känns så konstigt att det är mitt liv..

    ja, hur ska man kunna slappna av o bara vänta på sitt barn när man har det här bagaget? för o klara det måste man ju vara en robot eller något annat som inte kan känna...
Svar på tråden Cerclage?