• Dallis

    Cerclage?

    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

  • Svar på tråden Cerclage?
  • Dallis
    MagdaA skrev 2010-10-21 15:25:18 följande:
    Dallis: hej tjejen! jag som hoppades att plutt hade "trillat ut" redan... låter som du haft några riktigt tuffa dagar, hoppas det blir bättre och lättsammare framöver! Skönt att cerklaget är borta nu iaf. Vilken vecka är du i nu?
    Jag har också hoppats på det, men icke!
    Det har varit jobbigt rent psykiskt. Hade ju ställt in oss på att cerklaget skulle väck i måndags, sen ställde vi om oss till tisdagen..
    Nu är det iaf borta och det känns bra.
    Nu är jag i v 36+5, så Plutt är välkommen vilken när som helst nu :)
  • MagdaA
    PennyJenny skrev 2010-10-21 15:52:50 följande:
    Skönt att du ändå inte känner dig alltför orolig. Jag märkte att ju mer jag nojjade och oroade mig desto mer sd hade jag. Vilken vecka är du i nu?  Försök ta det lugnt och vila så mycket du bara kan, tappen har ju trots allt minskat en del på sistone.

    kram
    vecka 23, 22+4. så några veckor till får han allt stanna inne!
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    karo skrev 2010-10-21 12:48:37 följande:
    Jag är konstant orolig, att det  inte blir roligt att vara gravid.

    Jag hade buktande hinnblåsa nu med Lowa men då sa de att det var försent med cerclage...
    Ibland vet jag inte om jag litar på vården till 100%
    Säger som JennyPenny att det beror så mycket på vem man träffar... Det ska ju finnas någon som klarar av att sätta cerklaget också trots buktande hinnor. Det är inte helt enkelt har jag förstått!
    Jag kom in med buktande hinnor och öppen 2 cm och fick cerklage. Jag hade bara ryggmärgsbedövning så jag hörde hur läkaren svor och var arg över hur "omöjligt" det var att sätta cerklaget Men de fick dit det och det höll i nästan 4 veckor när min son föddes och dog i samma ögonblick som navelsträngen klipptes Hjärta
    Men med "förebyggande" cerklage är möjligheterna mycket större!!!
    Vilken vecka är du i?

    Magda: ja nu får du se till att ta det lugnt!!! Fortfarande lång och fin, men ändå blir den ju kortare... Du har ingen funneling i alla fall, eller?
    Skönt med täta kontroller!

    Dallis: hur känns det nu? Inget på G?
  • Niinis

    hej alla!

    jag har läkartid om 6 dagar så då får vi se hur det verkar där inne i magen. hade ju en stor blödning men inget efter det. Gravidsymptomen fortsätter so mvanligt (illamående osv) så det kanske inte var missfall trots allt?

    Fick idag veta att min son har ADHD, lite tungt men samtidigt befriande.

    kikar in lite snabbt bara, har fullt upp här hemma med ungarna Skrattande

    skönt att ni andra verkar må bra!!

  • karo

    Jag bor i skara så jag tillhör Skövde kärnsjukhus, de säger att de ska klara cerclage där och jag hoppas inte de chansar med tanke på allt man gått igenom.

    Nu när jag var gravid sist så gick jag på kontroller på spec, och när jag var där den 12 april så såg allt bra ut tills jag skulle hosta då var det som "sesam öppna dig". Så jag blev sjukskriven och fick bara gå upp o duscha.
    En vecka senare så var det en buktande hinnblåsa, så de körde mig till Östra, där de lyckade hålla mig 1 dag tills förlossningen starta. Lowa föddes och levde 1 timme efter förlossningen.

    Jag prata med spec i göteborg om man kunde komma till de, men de tycker att skövde är lika bra... Det är inget roligt att tvivla på vården, men ibland lyssnar de inte. Har frågat om man får bricanyl tabl om man skulle få sd men då sa läkarn att man skulle bli inlagd med dropp. Verkar vara så olika....

    På måndag är jag 12+2 vet inte om det är tidigt att göra cerclaget då.

  • Schäfer
    karo: förra gången jag fick cerklage hade jag dropp i 1½ dygn efter operationen för att förebygga sammandragningar.
    Denna gången hade jag bara dropp ett halvt dygn, sov kvar en natt på sjukhuset.
    Bricanyl tabletter har jag aldrig fått utskrivna då min läkare tycker att jag ska komma in för undersökning om sammandragningarna blir för jobbiga i stället för att ligga hemma och självmedicinera... Men jag skulle nog ändå tycka att det skulle vara tryggt att ha tabletterna...
    Vet du om du kommer att få stanna kvar efter ingreppet?

    12+2 är inte för tidigt. Anledningen till att man inte vill sätta det för tidigt är att man ska ta sig förbi den "vanliga risktiden för missfall" som ju går vid v.13.
  • MagdaA
    hej på er! varit å lämnat pojken på dagis och sen hämtat lite papper hos en kollega. hade eg tänkt åka till jobbet och sitta där några timmar idag men efter läkarens order om extra vila så bad jag kollegan ta hem papperna i stället så kan jag sitta med det hemma i lugn och ro. Det var bra, för kollegan berättade att det tydligen går nån väldigt smittsam halsfluss på jobbet, en kollega hade tom fått order av läkaren att inte åka till jobbet och helst inte träffa nån annan heller. nån sån skit vill jag inte dra på mig!

    Så nu blir det en lugn hemma-dag. ska göra lite data-jobb nu en stund, sen tänkte jag lägga mig på soffan

    Schäfer:
    han sa inget om funneling och jag kunde inte se nått, sså jag hoppas inte de! skulle de va nån och så pass mycke att det fanns risker så tror jag inte att han skulle chansa. ja, det är skönt med täta kontroller. nu är det ju bara 5 dagar kvar till nästa koll Niinis: förstår att diagnosen känns jobbig, men visst hade ni misstänkt det? Hoppas han och ni får dne hjälp han behöver nu. Ett av mina syskonbarn har ADHD men han var nog 9 år innan han fick diagnosen. Han tar medicin för det nu och har blivit mycke lugnare och stabilare.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA

    Måste få berätta nått underbart. Jag hade en me&i-träff igår. det var hos en ny värdinna som jag bara träffat som hastigast 1 gång förut. Men redan då kände jag sådär "shit vilken härlig person!" Så igår hade vi en supertrevlig träff, massa mysiga mammor! I vardagsrummet hade dom en hel vägg med massa foton, bröllor, flickan när hon var liten osv. sen var det en bild på hon och hennes man, där dom höll i ett litet litet barn, och jag förstod att barnet inte hade klarat sig, syntes på bilden. iom att dom hade bilden framme så förstod jag att hon var väldigt öppen med att dom hade förlorat ett barn. så när alla gäster hade åkt och jag höll på att packa ihop så frågade jag henne. sen höll jag inte på att komma därifrån! vi pratade över en halvtimme, och det var så himla skönt. tror vi båda behövde det! Hon är en udnerbar människa, som sagt, jag känner henne inte sedan innan, men en sån som man verkligen kan öppna sig inför! Deras pojke hade dött i magen i vecka 30. När han kom ut såg dom att han var sjuk men läkarna har inte kunnat konstatera exakt vad det var. en teori är gbs, men dom är inte säkra. han var även tillväxthämmad, så liten för vecka 30. efter honom har dom fått en flicka som är 2,5 år idag.

    Har aldirg tidigare kunnat prata så öppet med någon om det vi gått igenom, och som verkligen verkligen förstår! Det är en sak med trådar fär på FL å så, men att träffa nån live som varit med om samma sak, på samma sjukhus osv. Jag var alldelens varm när jag åkte därifrån, samtidigt som jag var så ledsen för deras skull.


    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • SaraDK
    karo skrev 2010-10-21 20:56:03 följande:
    Jag bor i skara så jag tillhör Skövde kärnsjukhus, de säger att de ska klara cerclage där och jag hoppas inte de chansar med tanke på allt man gått igenom.

    Nu när jag var gravid sist så gick jag på kontroller på spec, och när jag var där den 12 april så såg allt bra ut tills jag skulle hosta då var det som "sesam öppna dig". Så jag blev sjukskriven och fick bara gå upp o duscha.
    En vecka senare så var det en buktande hinnblåsa, så de körde mig till Östra, där de lyckade hålla mig 1 dag tills förlossningen starta. Lowa föddes och levde 1 timme efter förlossningen.

    Jag prata med spec i göteborg om man kunde komma till de, men de tycker att skövde är lika bra... Det är inget roligt att tvivla på vården, men ibland lyssnar de inte. Har frågat om man får bricanyl tabl om man skulle få sd men då sa läkarn att man skulle bli inlagd med dropp. Verkar vara så olika....

    På måndag är jag 12+2 vet inte om det är tidigt att göra cerclaget då.

    Jag fick en dotter i v.22 som inte överlevde och har en dotter (9 år) som föddes i v.29 och har en cp-skada (spastisk diplegi) och sitter i rullstol. Jag är nu gravid i v. 13+2 och ska oxå få cerklage insatt på måndag. Min läkare sa att de brukar sätta cerklage i v. 13-14... Hade varit skoj att hålla kontakten, eftersom vi har lite lika bakgrund och framtid...

  • SaraDK
    Schäfer skrev 2010-10-20 09:25:20 följande:
    Hej, vad spännande och skönt att det snart är dax!
    Som du skriver varierar det mycket hur man känner av det. Jag som är inne på mitt tredje cerklage har sällan kännt av mitt cerklage. Men vet att några känner av det dagligen!
    Samma dag som de satte det fick jag morfin var 4:e timme ungefär sen har jag inte tagit mer smärtstillande.
    Du kommer även märka att olika läkare säger olika om det mesta Man får välja vad och vilka man väljer att tro på!
    Men enligt min läkare så är första veckan efter insättandet viktigast att man tar det lugnt så det får läka i fred, sedan tar det upp till 3 veckor innan det är 100% läkt och starkt! Förutsatt att man slipper infektioner och/eller sammandragningar som påverkar cervix.

    Spa låter mysigt, du vet väl att man inte får bada när man har cerklage pga infektionsrisken!? Inte ens hemma i badkaret.... Men ansiktsbehandlingar och så är ju ok... Inget sex heller
    Oki... Känns lugnande att veta på ett ungefär hur det kan vara.
    Det är inte spa vi ska på utan Spamalot, som är en teater baserad på Monty Phyton. Bl a Johan Glans och de från Hipp Hipp medverkar. Borde ju inte vara något problem eftersom man sitter stilla. Får bara hoppas på att jag inte har ont...
Svar på tråden Cerclage?