• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-10-25 11:14:33 följande:
    småfötter...usch...får rysningar...Kräks

Liisa: vad jobbigt med panikångest... Hoppas du får må bra under graviditeten!!! Själv tycker jag att det är jätte jobbigt nu...bara väntar på att allt ska gå åt helvete Jag är i "mina kritiska veckor" kom jag på igår så inte så konstigt att allt känns jobbigt... Tyvärr lär jag nog få ha det så här i någon månad till innan det känns bättre.

Niinis: är övertygad om att SöS är duktiga också! Även om det inte sätts lika många där som på KS så finns det med största sannolikhet en gammal räv som satt ett gäng på 80-talet när det var så mycket vanligare med cerklage
    På KS är man ju alltid nervös för att få en "elev" i stället...

Thalis: börjar du jobba snart? Hur känns det?

Magda: fick du tag i specen? Är det lugnare idag?

Har mått skit dåligt senaste dagarna och kom som sagt på igår att jag är i min mest kritiska period. I mina första två graviditeter var det i denna vecka som jag har blivit inlagd... Så jag gissar att det kommer kännas så här nu i någon månad innan det förhoppningsvis känns bättre...
    Oroar mig för undersökningen på onsdag också...tänk om jag öppnat mig mer Vill så gärna få behålla denna lilla skrutt...
    jamen det var precis dom orden min BM använde, att det BARA var de gamla rävarna som sätter cerklage hos dom Skrattande så nu känns det genast mycket bättre vid närmare eftertanke!
  • Schäfer
    Niinis skrev 2010-10-25 14:18:30 följande:
    jamen det var precis dom orden min BM använde, att det BARA var de gamla rävarna som sätter cerklage hos dom Skrattande så nu känns det genast mycket bättre vid närmare eftertanke!
    Skrattande
  • Niinis
    Thalis skrev 2010-10-25 10:45:24 följande:

Ninnis: Vad jobbigt det måste kännas! Förstår att du oroar dig för att gå igenom det hela en gång till! Men det kommer att gå kanon!

Och skönt att er son får stöd!
    Vår dotter kommer att utredas av BUP,och vi har sett mycket som tyder på ADHD. MEN eftersom hon adopterades vid 5 år så vet mán inte hur mycket som kan vara ADHD och mycket beror på tiden innan adoptionen.

det var lite samma sak här, eftersom sonen kom redan i v.24+3 så är det svårt att säga vilka problem som kommer därifrån, vilka problem som beror på omognad osv. Att han kanske behöver extratid på sig? han är ju bara 6 år och har ändå vart i normal stora grupper på dagis och nu förskoleklass, han följer dom i sin ålder osv men har aldrig haft resurs eller extrahjälp, men nu hoppas jag att med diagnosen ska de se honom lite extra, det kan en extremprematur behöva Skrattande men det är svårt att veta vilka av barnens problem kommer från adhd eller liknande, och vilket pga andra faktorer!
  • Niinis
    MagdaA skrev 2010-10-25 13:09:57 följande:
    hej på er

fick en tid på specen så jag har varit iväg på koll nu. tappen låg på 35 mm så ingen förändring, känns skönt! läkaren tyckte jag kunde ta bricanyl 3 ggr/dag nu ett tag för att inte riskera att cervix blir påverkad. sen lät hon min tid till ord läkaren på onsdag vara kvar för en extra koll då.

så, nu kan jag känna mig lite lugnare några dagar igen.

ska lägga mig i soffan å mysa med Alex å se på film nu. Han ville gå ut å leka men jag lyckades finta honom

har ni andra hunnit börja fundera hur ni ska göra med dom 10 pappa-dagarna?

Liisa: hej! de va inte igår! men, jag hänger inte riktigt med... slipper du cerklage nu?
    va skönt!!! vilken vecka är du i nu? vet att du skrivit det 100ggr men minnet är kort Glad snart har du nog kommit över de kritiska veckorna vännen!
  • Niinis
    Thalis skrev 2010-10-25 11:19:21 följande:
    Jag mådde också jättedålig under mina kritiska veckor! Jag hade värsta härdsmälta och grät och grät och grät!
    Det kommer att gå hur bra som helst för oss alla,det något vi alla måste tro på! Men vi kommer att oroa oss tills vi har våra bebisar i famnen och sedan kommer vi att oroa oss för allt annat som tillhör föräldrarskapet!!

Jag börjar jobba den 3 november och det känns lite sådär! Jag vill så gärna jobba men har drabbats av foglossningen från helvetet. Kan knappt gå och det är rena pinan att vända sig i sängen eller ändra sittställning.
    Så vi får väl se om jag får börja jobba igen.
    är du också gravid nu? vilken vecka isåfall? har du cerklage? tänkte på det där med att du jobbar...
  • Niinis

thalis, hoppas det går bra för er med dottern!! det blir ju altid lättare om man kan få hjälp och även lära sig lite metoder hur man ska bemöta dessa barn som kan vara något intensiva, har hållit på att bli galen ett par ggr men nu känns det bättre när man fått kunskap och mer förståelse för hans problem!

• MagdaA

Niinis: jag är i vecka 24, 23+2 idag, så det känns helt klart hoppfullt! OM något skulle börja gå snett nu så finns ju iaf en lite chans att bäbisen klarar sig, även om vi såklart hoppas att han stannar minst 10 veckor till!

ang gamla rävar han som satte mitt cerklage var den gamlaste av gammel-rävar. Han hade varit pensionär i flera år, men hoppade in lite då och då, t ex för att sätta mitt cerklage, min ord läkares kommentar var "Han har satt flest och är bäst, så han får göra det" Så det var gammelräven som satte på mig, 2 år efter de gick han i "total-pension", tror läkare gör det vid 70 år, att då får dom inte ens jobba extra, men jag är inte 100 på att det stämmer, så rätta mig gärna! Hur som, när han väl gick i pension, så gick det inte ens 1 år så dog han! Så nu är gammel-räven borta tyvärr. Han var en mycket bra läkare, typ alla i Övik vet vem han var, han har gjort MASSOR av ks, och var även med när min mans storebror föddes bl a.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis
    Niinis skrev 2010-10-25 14:25:08 följande:
    är du också gravid nu? vilken vecka isåfall? har du cerklage? tänkte på det där med att du jobbar...

Är i v.22+3 och jepp jag har cerklage

Kommer bara att få jobba 50%

Snart mamma- igen!!
  • Liisa
    Schäfer skrev 2010-10-25 11:14:33 följande:
    småfötter...usch...får rysningar...Kräks

Liisa: vad jobbigt med panikångest... Hoppas du får må bra under graviditeten!!! Själv tycker jag att det är jätte jobbigt nu...bara väntar på att allt ska gå åt helvete Jag är i "mina kritiska veckor" kom jag på igår så inte så konstigt att allt känns jobbigt... Tyvärr lär jag nog få ha det så här i någon månad till innan det känns bä
    Mm har vart rätt jobbigt med panikångesten, fick min första attack i jan 2010, beror mkt på stress & sömnbrist, har vart för mkt under de senaste 4 åren helt enkelt. Såhär i efterhand kan jag ju konstatera att jag troligtvis hade panikångest även under grav med Theo......

Oh gumman jobbigt att vara i de "kritiska" veckorna, vet inte riktigt vad jag ska säga men en stooor bamsekram skickar jag till dig Hjärta
    Alexander & Rasmus 9/7-06, Linus 24/4-07 & Theo 6/2-09
  • Liisa
    MagdaA skrev 2010-10-25 13:09:57 följande:
    Liisa: hej! de va inte igår! men, jag hänger inte riktigt med... slipper du cerklage nu?
    Hej Magda
    Jag var ju med i "cerklagetråden" då jag vart gravid med Theo eftersom dom misstänkte försvagad livmoderhals efter att ha fått tvillingarna i v.22+6 & sen kom ju Linus i v.32+2.
    Då fick jag gå på bedömning om huruvida jag skulle få cerklage, men de ansåg inte att det behövdes.
    Theo föddes då i v.37+3.
    Har därför svårt att tro att det skulle bli aktuellt denna gång, så ja jag slipper cerklage
    Hoppas du fick lite rätsida på det *hihi*
    Alexander & Rasmus 9/7-06, Linus 24/4-07 & Theo 6/2-09