• Lycka77

    Efter upprepade mf-forts

    Vi fanns där för varandra när vi hade det som jobbigast...

    Nu har vi äntligen fått våra efterlängtade små, den värsta tiden är över.
    Här kan vi dela vardagens små bekymmer men även de underbara stunderna.
    Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Svar på tråden Efter upprepade mf-forts
  • Finessan

    Cia, skulle tro att det finns många fler koagulationsprover att ta som kanske skulle kunna ge svar, eller det vet jag att det gör. Inte ens jag lyckades få alla. {#lang_emotions_wink} Sen är väl en del autoimmuna sjukdomar ärftliga och såna kan man väl gå latent med, om jag inte missminner mig.

    I vår familj, så vitt jag vet, så är det bara jag som råkat ut för mf. Uppredpade. Min mormor hade tydligen ett, men det har ju många så inget konstigt med det.

    Vad jobbigt för din syster. {#lang_emotions_frown}


  • ginkgo

    Hej på er! 


    Hittade precis tråden och har läst den. Vet inte om ni minns mig... Jag fick i alla fall vår efterlängtade lilla tjej i juli förra året, så hon är snart 10 månader. Hjälp vad tiden rusar på. 
    Måste säga att det var jätteintressant att läsa era tankar kring detta att försöka igen. Jag har själv funderat mycket och vet varken in eller ut. Redan innan lillan kom, var jag och min man helt inne på att försöka en gång till. Så när hon föddes var det en självklarhet. Jag var helt hög på bebis och tänkte redan på nästa. Under hösten när vi sen börjar prata kring detta, visar det sig att han ändrat sig. Han känner sig för gammal och är nöjd med våra två flickor. Jag blev helt paff. Men ju mer jag funderade så kunde jag förstå de praktiska skälen, typ för litet hus, mer föräldraledighet etc. Men de känslomässiga är svårare att slå bort. Längst inne vill jag gärna ha en liten till. Och, förbjudna tanke, helst en liten kille. Vi förlorade ju L och tanken att inte få en pojke känns sorglig. (självklart är detta bara en helt orationell tanke, men ni förstår väl vad jag menar...) Men jag vet inte om jag orkar och precis som ni skriver, så har jag känt att längtan måste vara så stark att man tar sig igen alla hinder, misslyckanden och oro. Jag vet inte om jag är så stark... Och man måste ju vilja båda två. Så nu sitter man här med två superfina barn, men med en ständig gnagande känsla. Som du skrev Finesssan, jag vill känna mig helt nöjd med beslutet. Men det kanske man inte kan uppnå? Man får helt enkelt leva med det. Eller? 
    Det är har inneburit att jag inte kan göra mig av med barnens kläder, grejer och sånt. Samtidigt som det tar en massa onödig plats. Jag vet inte... 
    Grattis till er som fått bebis och ni som är gravida. Roligt att läsa!
    Jag lägger till mig i listan:
    Mammarazzi: Flicka född 090909 (efter 2 mf och 1 ma) + Flicka född 060115 (efter 1 ma)
    Sparken: Lillasyster beräknad 100905 (efter 1 ma) + flicka född 080531 (efter 1 ma och 2 mf)
    Lilleskuttan: Pojke född 090122 efter 4 mf/ma
    Cia: Flicka 050310 (Utan mf) + Pojke 080806 (3mf och 1Ma)
    Krusbär: Pojke född 090814 efter 3 mf/ma
    a80: Flicka född 090327 (efter 1 mf, 2 ma)
    LillaD: pojke född 090916 (efter 3 mf)
    Babblar på: tjej maj09(efter 5 mf)
    Lycka77: Flicka 092005 (efter 2ma, 1mf)
    Finesssan: Flicka 080623 (efter 4?mf)
    hella73: Flicka 090320 (efter 1 mf, 3 ma)
    Bubblan_73: Flicka född 080216 (efter 3 mf, 1 ma)
    Iske : tjej född 050601 (inga mf ) tjej född 090528 (efter 8 mf)
    Ginkgo: Flicka född 050423 + Pojke f/d 070925 + Flicka född 090703 (efter 3 mf)
  • Iske

    Cia vet att min mamma hade två sena mf innan hon fick mig.... och sen fick hon ju syrran och i mellan oss var det inga problem...

  • Krusbär
    Cia: Tråkigt med din syster. Men det kan ju vara "bara" ett vanligt mf. Ang. ärftlighet så finns det inte (upprepade) i släkten vad jag vet - men vad vet man egentligen? Kanske inget man pratar om och särskilt inte förr, då kanske man inte ens visste om tidiga mf?

    Ginko: Jobbigt för dig om ni inte är ense om beslutet. Men som du skriver så måste ju båda vilja. Har ni pratat om det igen nyligen och han är helt säker? Isåfall kanske du inte har något val, vilket kan vara en lättnad eller bara ännu jobbigare...? Hoppas att ni kommer fram till en lösning.

    Finessan: Hur går dina tankar idag?
  • Cia o krabaten

    Krusbär: Så sant!


    Min mormor förlorade ett barn i 6e månaden enligt min mor (aldrig pratat med mormor om det) pga att hon skulle ta bort åderbråck på benen... Vet inte vad som stämmer i det.
    Men mormor har ju aldrig sagt det och vem vet om det funnits tidiga mf också?
    Och som du säger om man ens visste om att man var gravid då?!
    Nu hoppas vi iaf på ett "vanligt" mf och att det går bra nästa gång, när det nu blir.
  • Cia o krabaten

    *Suck*


    Att man aldrig lär sig!
    Nu har jag varit inne i en tråd om sorg och fortsatte till presentationen och sedan en youtube om begravning av dennes dödfödda barn.
    Tårarna sprutar!
    Både pga alla mf och de barn som aldrig fick bli, men även av rädsla att förlora ngt av mina barn.
    Hua, bäst att hålla sig ifrån den delen av forumet...
  • Sparken

    Cia - det där "misstaget" gör jag också ibland. Förra veckan läste jag en blogg om en kvinna i 30-års ålder som fick cancer när hennes dotter var 4 månader och nu ca 1.5 år senare gick hon bort. Jag storgrät verkligen när jag läste bloggen som hennes sambo nu skrivit i sedan kvinnan dog. Väldigt fint skrivet men fruktansvärt!! Man ska verkligen glädjas och uppskatta det man har i livet!!

    Ginkgo - hej, jag vet inte om vi hälsat innan. Beklagar att du förlorat ett barn! Hur fruktansvärt det är hoppas jag slippa få reda på! I vilken vecka förlorade ni er son? Hoppas du/ni kan komma fram till något bra angående syskon. Men er lilla tjej är ju inte ett år än så sambon kanske kan ändra sig såsmåningom annars hoppas jag att du kan komma till ro med dina tjejer.

    Min mamma har inte haft några missfall (har ingen syster) däremot har min sambos bror och hans tjej haft flera tidiga missfall. Men det kanske bara är tillfälligheter, om det är ärftligt (undantag kromosomfel) borde det väl ligga hos tjejen? Min sambo har aldrig testat om han har kromosonfel och hans mamma har inte haft några missfall som hon vet om iallafall.

  • Finessan

    Ginko, intressant att läsa om dina tankar. Lite lika här eftersom jag vet att mannen vill, men jag som tvekar.

    Krus, jag vet inte... Från och till. Idag har jag i alla fall köpt Folsyra på apoteket. {#lang_emotions_surprised}

    Cia, de där sidorna ska man låta bli! Jag halkar in på cancerbloggar ibland och blir helt förstörd och drabbas av diverse katastroftankar. Inte bra för hälsan.

    Jag och mannen var iväg ensamna i helgen för första gången! Jag har aldrig varit borta från V mer än en natt. Det var välbehövligt vill jag lova, men så skönt att komma hem till skruttis igen. {#lang_emotions_heart}


    Mammarazzi: Flicka född 090909 (efter 2 mf och 1 ma) + Flicka född 060115 (efter 1 ma)
    Sparken: Lillasyster beräknad 100905 (efter 1 ma) + flicka född 080531 (efter 1 ma och 2 mf)
    Lilleskuttan: Pojke född 090122 efter 4 mf/ma
    Cia: Flicka 050310 (Utan mf) + Pojke 080806 (3mf och 1Ma)
    Krusbär: Pojke född 090814 efter 3 mf/ma
    a80: Flicka född 090327 (efter 1 mf, 2 ma)
    LillaD: pojke född 090916 (efter 3 mf)
    Babblar på: tjej maj09(efter 5 mf)
    Lycka77: Flicka 092005 (efter 2ma, 1mf)
    Finesssan: Flicka 080623 (efter 4 mf)
    hella73: Flicka 090320 (efter 1 mf, 3 ma)
    Bubblan_73: Flicka född 080216 (efter 3 mf, 1 ma)
    Iske : tjej född 050601 (inga mf ) tjej född 090528 (efter 8 mf)
    Ginkgo: Flicka född 050423 + Pojke f/d 070925 + Flicka född 090703 (efter 3 mf)
  • Krusbär

    Har ni kloka gummor några tips på bra preventivmedel? Är lite inne på pessar då kroppen nu verkar fungera normalt och jag inte vågar ta hormoner igen...

Svar på tråden Efter upprepade mf-forts