• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • sasssyy

    det borde vara hennes exmake som överlämnar henne vid ett ev andra äktenskap...OM man håller på innebörden att kvinnan är en ägodel...



    Jag tycker att kronprinsessan gör ett bra val att skapa en ny tradition... Vad hennes syfte med det vet vi inte men pressen kommer säkerligen ligga på henne så att hon förklarar det och då öppnar det ju upp dörrar för nya traditioner med nya innebörder.

  • Rockan
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 09:45:22 följande:
     Jag anser att en kronprinsessa som säger sig ha stort symbolvärde för folket har ett stort ansvar att ta reda på bakgrunden till de traditioner hon väljer att stödja. Faktum är att hennes val kommer att få stor betydelse för trenderna i bröllopsvärlden, och det är synd och skam om ännu fler hakar på överlämningstrenden utan att reflektera över den ursprungliga innebörden.
    Faktum är ju också att hon enligt grundlagen måste ära de svenska kyrkliga traditionerna. Jag tror det blir ramaskri bland de insatta rojalisterna om kungen skulle gå med på det....
  • mazquE

    jag vet inte hur det ligger till med lagen. men om det är så att man inte får föras in av pappan så ska hon självklart inte få sin vilja igenom bara för att hon står högt upp. samma skit för varje männinska. tycker ingen i kungafamiljen är ett dugg mer värda än någon annan, så samma regler för de!!

  • talamod
    Molson Canadian skrev 2010-04-22 22:43:03 följande:
    Nja, det är knappast en "uppgradering". Det har varit standard i Svenska kyrkan ända sedan starten att inte ha brudöverlämning. Om jag inte minns fel var det standard även under den katolska tiden i Sverige. 
    Faktum är att vi har redan före kristen tid en förhållandevis jämlik tradition. Också under vikingatid skulle båda parter ge samtycke, dvs man sålde inte inte sina döttrar/söner mot deras vilja. Mao en lång tradition av individens frihet och självständighet vad gäller vem man gifter sig med.
    ♪♫ ♂-89 ♀-92 ♀-94 ♂-99 BF 30/5-10 ♪♫
  • Rockan
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-23 09:48:32 följande:
    fy fan va mycket prettohormoner det susar runt i den här tråden. Ja för fan låt inte folk få välja själva, vi kanske ska LAGSTIFTA mot brudöverlämnadet?
    Det är redan lagstiftat att kungahuset ska vara medlemmar av, samt ära, den svenska kyrkan. Varför ska Victoria inte behöva följa den lagen?
  • Scarlet
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-23 09:48:32 följande:
    fy fan va mycket prettohormoner det susar runt i den här tråden.Ja för fan låt inte folk få välja själva, vi kanske ska LAGSTIFTA mot brudöverlämnadet?
    Ja, herregud, jag haller med helt! Visst, det harstammar fran gammaldags patriarkiska tradittioner bla, bla bla... Men skit i det, nufortiden ar det en tradition i England och USA, och det ar valdigt romantiskt tycker jag. Mycket roligare att brudgummen inte har sett bruden forran dagen innan, sa att man verkligen langtar efter varann. Kandes fantstiskt att stiga in i kyrkan sjalv, min mans och mina ogon mottes dar han stod vid altaret medan jag gick in. Han hade inte heller sett klanningen innan, sa det var en stor overraskning for honom.

    Sa tagga ner lite och ha lite kul for en gangs skull ,allt behover inte var super-ultra-politiskt korrekt varje sekund av livet, ibland kan man bara gora nagot for att det ar roligt och romantiskt!
  • Denebola
    Jagvetmest skrev 2010-04-23 09:53:19 följande:
    Ja, därför att man kan fira jul också utan att tro på Jesus. M a o man behöver inte tolka allt så bokstavligt.
    Julen fanns innan kristendomen kom till Sverige...
  • Lady Namárië
    Scarlet skrev 2010-04-23 09:54:08 följande:
     Sa tagga ner lite och ha lite kul for en gangs skull ,allt behover inte var super-ultra-politiskt korrekt varje sekund av livet, ibland kan man bara gora nagot for att det ar roligt och romantiskt!
    Klart man kan. Man bör dock i alla fall tänka över sina val och vad de har för vidare innebörd, inte bara hitta på egna betydelser som passar ens egna syften.
    So say we all
  • Jezamine
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 09:57:01 följande:
    Klart man kan. Man bör dock i alla fall tänka över sina val och vad de har för vidare innebörd, inte bara hitta på egna betydelser som passar ens egna syften.
    Var och en blir salig på sin tro.
    Avstängd tills vidare
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?