• Äldre 22 Apr 21:50
    41551 visningar
    716 svar
    716
    41551

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Äldre 23 Apr 13:26

    feministlarv

  • Äldre 23 Apr 13:26

    Ja. Tradition och kultur är ständigt förändringsbara. Visst kan man säga att företelseer har en annan induviduell mening än de traditonellt har.

    Men fan vad knepigt det är när ingen bryr sig om att sätta sig in i sammanhang utan bara pusslar ihop fragment här och där och bygger sina egna hemmasnickrade varianter men ändå vill kalla det traditon. Om man inte är troende eller vill ge sin vigsel en mer personlig tolkning så är det ju fullt möjligt att viga sig borgligt.

    Det är alltid bra att ha kunskap om reglerna innan man försöker sig på att bända/bryta dem men personliga tolkningar. Hur jobbigt kan det vara att lära sig grunderna om de sakrament man vill applicera på sig och sina livsval?

  • Umbrag­eous
    Äldre 23 Apr 13:27
    Rockan skrev 2010-04-23 12:50:49 följande:
    Nej, så generellt uttryckte jag mig då rakt inte. Det handlade om en specifik företeelse.
    Varför gäller det just den här specifika företeelsen att det gamla sättet måste vara helt borta för att en ny tillämpning ska få träda in?
  • Umbrag­eous
    Äldre 23 Apr 13:28
    nollåtta skrev 2010-04-23 13:20:30 följande:
    Men nej, det är tacky och smaklöst med brudöverlämning. Kronprinsessan borde föregå med gott exempel och följa sederna som svenska kyrkan anser lämpliga.
    Om hon ska föregå med så gott exempel så bord ehon väl inte gifta sig kristet, en religion som mördat miljoner i sina korståg.
  • isako
    Äldre 23 Apr 13:28

    Får inte vi "vanliga dödliga" så får inte hon. Punkt slut... ja enligt mig iaf


  • Äldre 23 Apr 13:29
    isako skrev 2010-04-23 13:28:08 följande:
    Får inte vi "vanliga dödliga" så får inte hon. Punkt slut... ja enligt mig iaf
    Vi vanliga dödliga får. Oftast.
  • Umbrag­eous
    Äldre 23 Apr 13:30
    isako skrev 2010-04-23 13:28:08 följande:
    Får inte vi "vanliga dödliga" så får inte hon. Punkt slut... ja enligt mig iaf
    Vi får absolut, får man inte byter man präst, jag bytte vår präst som var öppet emot homosexuella förhållanden.
  • jazzy
    Äldre 23 Apr 13:31

    Ja, självklart ska hon få det om det är vad hon vill


    3 barnsmamma
  • Kokomo
    Äldre 23 Apr 13:31
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 13:25:43 följande:
    Sin pappa. Mamman har oftast en given del i bröllopet/planeringen. Självklart är det ett fritt val, men man borde inte haka upp sig på de som väljer att göra så.
    Men alltså, vad är det man vill säga med denna gest då? Att man tycker om sin pappa? Isåfall, varför måste man prompt passa på att göra det i samband med att man ska gifta sig? Jag tycker bara hela grejen är så ologisk. Varför vill inte brudgummen visa med en gest att han tycker om sin pappa?
    Å jag tycker absolut inte det är särskilt självklart att mamman har en given del i bröllopsplaneringen. Men isåfall sänder det ju ut ännu bättre signaler, mamman får göra jobbet och pappan får stråla sig i glansen av det jobbet... Eller?
    Åååååh jag förstår bara inte detta och det irriterar mig att ingen verkar kunna ge mig ett logiskt svar angående varför man valt att göra så.
  • Äldre 23 Apr 13:32
    Umbrageous skrev 2010-04-23 13:27:04 följande:
    Varför gäller det just den här specifika företeelsen att det gamla sättet måste vara helt borta för att en ny tillämpning ska få träda in?
    För mig är det jämförbart med just svastika-exemplet. Brudöverlämning symboliserar för mig en vidrig historia, & något som fortfarande är en verklighet för många.

    Eftersom jag gärna kritiserar företeelsen kvinnoförtryck vill jag inte att en viktig del av symboliken för kvinnans omyndighet ska bli praxis, eftersom det för mig innebär ett indirekt godkännande.
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?