• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Lady Namárië
    mirre67 skrev 2010-04-23 15:13:26 följande:
    Så du anser alltså att du har rätt göra dig själv till någon sorts taleskvinna för hur alla kvinnor ska göra på sina bröllop för att det du tycker är det enda rätta?? Om din bästa kompis kom och talade om för dig att hon jättegärna ville bli överlämnad av sin pappa på sitt bröllop, då skulle du alltså göra allt för att förhindra hennes önskning? Din andra kommentar om brudrov är inte värt att kommentera, det är alldeles för löjligt.
    Var i all världen har jag skrivit att jag skulle göra allt för att förhindra hennes önskning? Jag har skrivit att jag skulle fråga henne om hon har funderat på vad handligen symboliserar, för jag tycker inte att man skall göra viktiga saker utan att reflektera över dem.

    Jag tycker att du läser in väldigt mycket konstigheter i mina inlägg. Jag har inte utnämnt mig till taleskvinna för alla kvinnor. Jag är väl däremot i min fulla rätt att uttrycka mina åsikter, precis som du är? Eller gäller åsiktsfriheten bara de som tycker precis som du?

    Okej, jämförelsen med brudrov var kanske lite för hårddragen för att poängen skulle gåfram. Ponera då istället att min bästa väninna skulle komma och säga "Åh, jag skulle vilja ha såna där söta svastikor på inbjudningarna och vigselprogrammen. De är ju en så fin gammal symbol för solen och passar så bra på ett sommarbröllop!"

    Tyccker du att jag i det läget också skall nicka och hålla käften och tänka att hon har rätt att göra precis vilka oreflekterade dumheter som helst på sin stora dag?
    rasajj skrev 2010-04-23 14:01:59 följande:
    Och jag tycker brudoverlamningen ar en fin symbol da den visar att den nya unionen mellan brud och brudgum inte startat forran EFTER ceremonin. Det ar just ceremonin, vigseln, som ar borjan av aktenskapet, inte nar de gar in i byggnaden dar ceremonin tar plats. Jag tycker den svenska ordningen forminskar betydelsen av att ha en vigsel alls.
    Nu missar du symboliken i att man tillsammans har valt att ingå äktenskapet och därför går fram till vigselförrättaren gemensamt. Hur i all världen kan det förminska betydelsen av en vigsel?

    Och - som någon annan skrev - hur kan det vara mindre fint att gå sida vid sida med sin blivande make än att ha med sig en helt annan karl in?
    So say we all
  • Jezamine

    Varför skall det vara mindre fint att eskorteras fram till altaret av sin far el annan manlig anhörig?


    Avstängd tills vidare
  • Lady Namárië
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-23 16:28:43 följande:
    Är din syn på kvinnoförtryck viktigare än att din bästa vän får bröllopet hon drömmer om? Så fint av dig
    Alla gånger, så länge det hon drömmer om symboliserar något fult och unket.
    So say we all
  • puss

    wohooo, min röst gjorde det jämt!!
    JA om dom vill ha det så.


    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Lady Namárië
    Jezamine skrev 2010-04-23 17:49:25 följande:
    Varför skall det vara mindre fint att eskorteras fram till altaret av sin far el annan manlig anhörig?
    För att din far eller övriga manliga släktingar förhoppningsvis inte har ett skit att göra med ditt äktenskap?
    So say we all
  • puss
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 17:53:34 följande:
    För att din far eller övriga manliga släktingar förhoppningsvis inte har ett skit att göra med ditt äktenskap?
    har väl ingen med att göra alls då, så varför bjuda in folk öht?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Johan01
    Lady Namárië skrev 2010-04-23 17:47:42 följande:
    Var i all världen har jag skrivit att jag skulle göra allt för att förhindra hennes önskning? Jag har skrivit att jag skulle fråga henne om hon har funderat på vad handligen symboliserar, för jag tycker inte att man skall göra viktiga saker utan att reflektera över dem. Jag tycker att du läser in väldigt mycket konstigheter i mina inlägg. Jag har inte utnämnt mig till taleskvinna för alla kvinnor. Jag är väl däremot i min fulla rätt att uttrycka mina åsikter, precis som du är? Eller gäller åsiktsfriheten bara de som tycker precis som du? Okej, jämförelsen med brudrov var kanske lite för hårddragen för att poängen skulle gåfram. Ponera då istället att min bästa väninna skulle komma och säga "Åh, jag skulle vilja ha såna där söta svastikor på inbjudningarna och vigselprogrammen. De är ju en så fin gammal symbol för solen och passar så bra på ett sommarbröllop!"Tyccker du att jag i det läget också skall nicka och hålla käften och tänka att hon har rätt att göra precis vilka oreflekterade dumheter som helst på sin stora dag? Nu missar du symboliken i att man tillsammans har valt att ingå äktenskapet och därför går fram till vigselförrättaren gemensamt. Hur i all världen kan det förminska betydelsen av en vigsel?Och - som någon annan skrev - hur kan det vara mindre fint att gå sida vid sida med sin blivande make än att ha med sig en helt annan karl in?
    Alltså, jag tycker den här jämförelsen med hakkors är lite skev alltså. Jag kan inte låta bli att tycka det. Så du tycker på allvar att om din vän önskar att hennes pappa följer med henne in på bröloppet på det sättet kungen ska göra, utan att det är tvång eller något sådant med i bilden så är det jämdförbart med att gå runt med hakkors på brölloppet för att man tycker dom är fina?

    Jag köper bara inte det. Kalla mig ologisk om du vill eller inkonsikvent eller hellt dum i huvudet.
  • Lady Namárië
    puss skrev 2010-04-23 17:54:41 följande:
    har väl ingen med att göra alls då, så varför bjuda in folk öht?
    Resten av bröllopsgästerna för väl inte bruden till altaret?

    (Det skulle iofs vara en rätt kul variant. 40 pers som bär in brudparet och slänger dem framför prästen. : -D)

    Jag menar att äktenskapet är ett förbund mellan de två som valt att ingå det (av egen fri vilja). Om man nu vägrar köpa symboliken med att kvinnan lämnas från en man till en annan, varför skall man då överhuvudtaget blanda in någon mer än de två som gifter sig?

    Jag blir helt paff över folk som väljer att gå in med bröder, svärföräldrar, brevbärare, lokala ICA-handlar och fan och hans morbror - "vem som helst, bara det inte är brudgummen!" liksom. Varför?
    So say we all
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?