• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • Rockan
    rednose skrev 2010-04-23 22:38:45 följande:
    fattar inte att man orkar bry sig så mycket..

    nu är det helg för mig. ska faktiskt plåta ett bröllop imorgon där mamman överlämnar sin dotter. jämställt och bra? Eller är det oxå helknas?

    Just människoförtryck & hederskulturer intresserar mig & eftersom jag skiter i en hel massa annat så orkar jag bry mig

    För mig låter det lite knas det med faktiskt, men jag håller tummarna för fint väder åt brudparet ändå
  • Rockan
    Stinky skrev 2010-04-23 22:57:10 följande:
    Men du vill ändå lägga en massa tid på den svenska monarkin och hur de bör föra sig?

    Jag tänker inte att ett mail till KU tar så lång tid?
  • Mei

    Blä på brudöverlämning! Synd om Vickan får som hon vill i denna fråga. Om etiketten kan reglera att klänningsärmen ska vara lång och alltmöjligt trams som följs slaviskt (för att inte tala om alla andra offer hon gjort genom livet pga sin börd och titel) så kan man väl följa svensk sed istället för att bidra till att ändra normen till en patriarkal gammal unken skittradition som vi inte har haft här.

  • Colisa

    Nej, tycker hon borde välja den gamla svenska seden, som står för något väldigt vackert och som dessutom passar bra ihop med de värderingar de flesta svenskar har idag.
     
    Brudöverlämning tycker jag är en ful och tråkig sed med trist symbolik.

  • Denebola
    giftgrodan skrev 2010-04-23 22:56:24 följande:
    Nej, det var precis det jag menade! Jag talade om traditionen att gå in tillsammans.
    Ah, då misstolkade jag dig
  • Hs egen

    Pga den att feministhysteri som råder i Sverige har gått överstyr så nu får människor som väljer det traditionella stå tillbaka. Är det jämställdhet?

  • giftgrodan
    Hs egen skrev 2010-04-23 23:38:45 följande:
    Pga den att feministhysteri som råder i Sverige har gått överstyr så nu får människor som väljer det traditionella stå tillbaka. Är det jämställdhet?
    Men det ÄR ju inte det traditionella! Det traditionella är att brudparet går in tillsammans!
  • Choko

    Tycker att man ska få göra som man själv känner. Det är deras bröllop. Vill folk titta får de finna sig i att titta på bröllopet som det är.

  • jaghopparhögt
    Hs egen skrev 2010-04-23 23:38:45 följande:
    Pga den att feministhysteri som råder i Sverige har gått överstyr så nu får människor som väljer det traditionella stå tillbaka. Är det jämställdhet?
    Haha fail =D
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?