• Äldre 22 Apr 21:50
    41447 visningar
    716 svar
    716
    41447

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • trädis
    Äldre 24 Apr 22:25
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-04-24 22:13:46 följande:
    Fast både böner och psalmsång är, liksom att brudparet sida vid sida går fram till altaret, lika stora delar av Svenska Kyrkans vigselordning.Antingen plockar man bort allt, eller också så plockar man inte bort någonting alls. Och det beslutet är Svenska Kyrkans och dess företrädare att fatta.
    jag kanske tycker fel. jag är inte särskilt kyrklig av mig.
    däremot ser jag inget fel i att man låter sin pappa föra in en till altaret. det behöver inte ligga förlegad kvinnosyn bakom en sån ceremoni, det kan bara vara så att paret tycker det är fint.

    sen håller jag med om att kungafamiljen får rätta sig efter svenska folket eftersom det är deras pengar. men vad jag vet så kommer det inte att bli någon omröstning i den här frågan?
    världens lyckligaste mamma
  • Äldre 24 Apr 23:40
    P A K skrev 2010-04-24 21:50:46 följande:
    dels för jag personligen tycker att det - med tanke på dagens jakt på jämställdhet - känns urfånigt att ens far skall lämna över en till en annan man. Det är ju faktiskt det som den seden betyder "nu lämnar jag över ansvaret över denna kvinna till dig". År 2010 känns det helt passé.
    Men då passar ju det perfekt i ett kungligt bröllop...{#lang_emotions_wink}
  • saltab­andite­n
    Äldre 25 Apr 00:05
    trädis skrev 2010-04-24 22:25:04 följande:
    jag kanske tycker fel. jag är inte särskilt kyrklig av mig. däremot ser jag inget fel i att man låter sin pappa föra in en till altaret. det behöver inte ligga förlegad kvinnosyn bakom en sån ceremoni, det kan bara vara så att paret tycker det är fint.
    Det låter ungefär lika trovärdigt som att man har svastikan för att det är en "fin symbol".
    För de som verkligen inte har koll är det den urspungliga benämningen på nazikorset.
    Om det vore ok att använda det för att det "är fint" lika ok är det med brudöverlämning.
    Och för de som verkligen har noll koll är brudöverlämningen symbolen för kvinnoförtryck.

    Har man så pass lite koll på historien och traditioner som blivande statsöverhuvud så borde man skämmas faktiskt. Rejält och länge.
  • Äldre 25 Apr 07:58
    trädis skrev 2010-04-24 22:25:04 följande:
    jag kanske tycker fel. jag är inte särskilt kyrklig av mig. däremot ser jag inget fel i att man låter sin pappa föra in en till altaret. det behöver inte ligga förlegad kvinnosyn bakom en sån ceremoni, det kan bara vara så att paret tycker det är fint.sen håller jag med om att kungafamiljen får rätta sig efter svenska folket eftersom det är deras pengar. men vad jag vet så kommer det inte att bli någon omröstning i den här frågan?
    För paret kanske det bara är menat som en fin gest, ja, men för de hundratusentals kvinnor som gifts bort under tvång så är det så mycket mer.

    Om man som (eventuellt) blivande statsöverhuvud vars bröllop kommer visas över hela världen inte kan tänka bortom sin egen sfär & förstå att symboliken i brudöverlämning står för kvinnoförtryck så blir jag oroad.
  • Blind Urmaka­re
    Äldre 25 Apr 08:02

    Nej, Victoria som Sveriges representant (eller åtminstone kommer bli representant) ska representera Sverige och i Sverige har vi inte brudöverlämning eftersom det i sig representerar en tid där kvinnan inte var myndig och gick från faders ägande till sin mans ägande.


    Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Äldre 25 Apr 08:59

    fortfarande VM i feministdravel....

  • Molson Canadi­an
    Äldre 25 Apr 09:46
    Add3 skrev 2010-04-24 20:33:10 följande:
    Hehehe Nu tror jag man drar lite väl stora växlar på detta bröllop om man låter religionsfriheten bero på exakt hur det utformas... Jag tror att de som uppfattar det så behöver vidga sina vyer rejält.
    Eller så har du väldigt snäv vy i den här saken, vilket inte vore särskilt konstigt eftersom du inte har något intresse för den. Religionsfrihet bygger på att trossamfund får tro som de vill. I det här fallet, är planen alltså att gå emot den tro som trossamfundet har och reducera tron till en gullig kuliss. Det är ganska talande att ungefär alla som säger att Victoria och Daniel ska få göra som de vill bortser från det faktum att det är Svenska kyrkan som bestämmer hur deras vigselakt ska se ut när de väljer att gifta sig i Svenska kyrkan. När man inte respekterar Svenska kyrkan som trossamfund så undermineras religionsfriheten. Dessvärre är det främst Svenska kyrkan som drabbas av denna ignorans. Få engagerar sig i vad Katolska kyrkan, Pingströrelsen, Muslimska församlingen, Judiska församlingen etc. har för tro och ännu färre menar sig ha rätt att kliva in i något av de samfunden och kräva att de gör om sin tro och gudstjänstordning för sin egen personliga smak. 
  • Äldre 25 Apr 09:59
    Molson Canadian skrev 2010-04-25 09:46:58 följande:
    Eller så har du väldigt snäv vy i den här saken, vilket inte vore särskilt konstigt eftersom du inte har något intresse för den. Religionsfrihet bygger på att trossamfund får tro som de vill. I det här fallet, är planen alltså att gå emot den tro som trossamfundet har och reducera tron till en gullig kuliss. Det är ganska talande att ungefär alla som säger att Victoria och Daniel ska få göra som de vill bortser från det faktum att det är Svenska kyrkan som bestämmer hur deras vigselakt ska se ut när de väljer att gifta sig i Svenska kyrkan. När man inte respekterar Svenska kyrkan som trossamfund så undermineras religionsfriheten. Dessvärre är det främst Svenska kyrkan som drabbas av denna ignorans. Få engagerar sig i vad Katolska kyrkan, Pingströrelsen, Muslimska församlingen, Judiska församlingen etc. har för tro och ännu färre menar sig ha rätt att kliva in i något av de samfunden och kräva att de gör om sin tro och gudstjänstordning för sin egen personliga smak. 
    Eller så drar du för stora växlar på ett bröllop och behöver lite vidare perspektiv...{#lang_emotions_undecided}

    Kom igen, religionsfriheten hänger inte på detta, hur mycket du än anstränger dig. En liten nyhet för dig, jag skulle tro att bröllopets religiösa del för de allra flesta är en 'gullig kuliss'.
  • Äldre 25 Apr 10:44
    Molson Canadian skrev 2010-04-24 20:33:27 följande:
    Nja, det även om man själv jobbar ihop pengarna för bröllopet så kan man inte göra som man vill utan måste anpassa sig till kyrkans tro om man väljer att gifta sig i kyrkan. 
    Jo, men vissa kyrkor tillåter det. Jag var på ett bröllop där de inte gick in i kyrkan tillsammans, och på de 3 bröllop jag varit på det senaste året så har det sjungits flera låtar som inte har något med kyrkan att göra. Men vill inte den kyrkan göra så, så bestämmer ju den det. Men jag tycker framför allt att man ska följa svenska traditioner och symbolisera SVERIGE om man ska vara prinsessa. Annars vad har vi kungahuset till?
  • Molson Canadi­an
    Äldre 25 Apr 11:09
    Add3 skrev 2010-04-25 09:59:01 följande:
    Eller så drar du för stora växlar på ett bröllop och behöver lite vidare perspektiv... Kom igen, religionsfriheten hänger inte på detta, hur mycket du än anstränger dig. En liten nyhet för dig, jag skulle tro att bröllopets religiösa del för de allra flesta är en 'gullig kuliss'.
    Eller så tänker du inte så långt. {#lang_emotions_wink}
    Det är ingen nyhet för mig att människor reducerar religionsfriheten till en gullig kuliss. 
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?