• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Suck och suck

    Alltså det är ändå skillnad på invandrartät förort och integrerad invandrartät förort, värt att nämna i sammanhanget. Jag skulle ALDRIG vilja bo i Fittja, Hallunda, Hjulsta, Rinkeby osv. Sådana förorter som är rena gangsterhålor. Det kan vara skrämmande att gå i deras centrum, klockan 12.00. mitt på dagen liksom. Däremot då området är bra integrerat med många olika slags bebyggelse och där det ÄR invandrartätt men samtidigt väldigt uppblandat med olika samhällsklasser, så som jag bor nu, så måste jag säga att det är det bästa stället jag bott på, då jag flyttat runt i Stockholm. Jag har bott i Östermalmskvarter också och måste säga att det är bland de VÄRSTA område jag har bott i, om jag jämför med alla boenden (har bott på drygt 20 olika ställen i Stockholm). I områden med bara välbärgade kan man känna sig oerhört "trängd" och det kan vara lika jävligt insnöat som i "Änglagård" med iakttagande grannar och snofsighet. Vidrigt! Sen blir barnen väldigt inbundna, som i en skyddad verkstad, där iallafall jag tycker att de inte utvecklas riktigt normalt (den erfarenhet jag har av Lidingöskolor och sånt). Här i det området jag bor nu, så har jag blivit lycklig av hur otroligt jädra avslappnade och trevliga och lättsamma folk kan vara (och då har de invandrarursprung) i jämförelse mot ansträngda fyrkantiga, snofsiga, elaka, besvärliga, ignorerande svenska grannar kan vara. Men som sagt. Vidrigt i Hallundaområden är det ju, men det är ju för att det flockas gangsters i dessa hålor. Blanda upp lite mer, så blir det bättre.

  • Suck och suck

    Alltså det är ändå skillnad på invandrartät förort och integrerad invandrartät förort, värt att nämna i sammanhanget.
    Jag skulle ALDRIG vilja bo i Fittja, Hallunda, Hjulsta, Rinkeby osv. Sådana förorter som är rena gangsterhålor. Det kan vara skrämmande att gå i deras centrum, klockan 12.00. mitt på dagen liksom.
    Däremot då området är bra integrerat med många olika slags bebyggelse och där det ÄR invandrartätt men samtidigt väldigt uppblandat med olika samhällsklasser,
    så som jag bor nu,
    så måste jag säga att det är det bästa stället jag bott på,
    då jag flyttat runt i Stockholm.
    Jag har bott i Östermalmskvarter också och måste säga att det är bland de VÄRSTA område jag har bott i, om jag jämför med alla boenden (har bott på drygt 20 olika ställen i Stockholm). I områden med bara välbärgade kan man känna sig oerhört "trängd" och det kan vara lika jävligt insnöat som i "Änglagård" med iakttagande grannar och snofsighet. Vidrigt!
    Sen blir barnen väldigt inbundna, som i en skyddad verkstad, där iallafall jag tycker att de inte utvecklas riktigt normalt (den erfarenhet jag har av Lidingöskolor och sånt).
    Här i det området jag bor nu, så har jag blivit lycklig av hur otroligt jädra avslappnade och trevliga och lättsamma folk kan vara (och då har de invandrarursprung) i jämförelse mot ansträngda fyrkantiga, snofsiga, elaka, besvärliga, ignorerande svenska grannar kan vara.
    Men som sagt. Vidrigt i Hallundaområden är det ju, men det är ju för att det flockas gangsters i dessa hålor.
    Blanda upp lite mer, så blir det bättre.

  • Suck och suck

    Ursäkta att jag blev tvungen att posta inlägget två gånger, men jag glömde att skriva i Firefox i första inlägget och då blir det så ihoptryckt i Opera, i och med att jag tagit bort rörliga bilder och popups och sånt i det programmet så ställer det till med problem i texten, vid inlägg också.

  • bitte67
    Didaj skrev 2010-06-22 20:02:53 följande:
    Ja det finns väl svenska terrorister också förstås?! Det var inte jag som talade om terrorister och muslimer i samma mening.

    Jag syftade på att det i svensk lag är olagligt att speciella ingångar för män och kvinnor och att avvisa kvinnor för att de har mens. Jag tycker att om islam och moskéerna nu står för sådant, så får den ta moderniseras till att vara mer könsneutralt.

    Religion är vår tids största folkdödare och många invandrare som söker asyl i Sverige gör det för att de är kristna eller judar och förföljs av muslimer i sina hemländer.
    Nej, fel av mig. Men det är ju lite så att folk (läs svenskar, amerikaner, etc) sätter likhetstecken mellan muslimer och terrorister så jag tog liksom det för givet, förlåt.

    Det finns även muslimer som blir förföljda för sin tro, ta bara palestinierna som exempel.

    Jag är heller ingen anhängare av religioner men accepterar ändå att de finns. Sedan att man har olika regler för män och kvinnor är inget unikt för islam. Det har även judendomen och kristendomen, men det talar man tyst om.
  • Dorian Ertymexx
    Stinky skrev 2010-06-22 12:29:17 följande:
    Men det är skitsamma hur mycket DU sett och hört! Du verkar rätt blind och döv ändå, så vad du säger och katten skiter, kan man ju stoppa i en och samma låda när det gäller det här ämnet. Vad statistiken visar och vad polisen säger, är av större värde!
    Och på tal om Järva-området som du bara sett EN bil brinna i; hur förklarar du att min arbetskompis fick kvittera ut en ny bil via försäkringsbolaget, då ETT HELT JÄVLA GARAGE stod i brand för några år sedan där borta?!
    Eh, jaha? Så det brinner aldrig i garage utanför invandrartäta förorter? Olyckor, pyromaner och puckon finns bara bland invandrare, är det vad du försöker säga? Bränder sker överallt. Att ett helt garage brinner behöver inte bero på ligister, det kan vara just en olycka, eller ett försäkringsbedrägeri som gick fel eller vad som helst. Roligt att du försöker pinna allt på invandrarna.

    Ja, och polisen har konstaterat att brottsligheten är värst i innerstan, inte i förorten. Det är ju det vi säger. Men du vägrar att lystra till dina egna resonemang!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2010-06-22 12:43:15 följande:
    Javisst.

    Och att försöka blunda för att det finns invandrartäta områden med problem med något slags "tja problem finns väl överallt" är ganska dumt det med - och en stor otjänst mot alla i sammanhanget.
    Fast det är ju så - problem FINNS överallt. Och att hävda att alla invandrartäta förorter automagiskt är värre än alla svenska villaområden är obildat och korkat. Och fördomsfullt.

    Ingen här har förnekat att det finns problem. Det är när folk försöker utmåla förorterna till "ghetton" eller krigszoner, eller att det är konstanta bilbränder, mord och överfall som jag blir arg och förtvivlad. Det här är lugna, bra områden med uselt rykte. Ofta oförtjänt dåligt rykte. Och nästan uteslutande skapat av folk som aldrig satt sin fot här. Klart som fan att vi kommer till våra hemtrakters försvar! Skulle inte du om någon överdrev, bespottade och snackade skit om ditt hem?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Joppis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-23 14:33:21 följande:
    Eh, jaha? Så det brinner aldrig i garage utanför invandrartäta förorter? Olyckor, pyromaner och puckon finns bara bland invandrare, är det vad du försöker säga? Bränder sker överallt. Att ett helt garage brinner behöver inte bero på ligister, det kan vara just en olycka, eller ett försäkringsbedrägeri som gick fel eller vad som helst. Roligt att du försöker pinna allt på invandrarna.

    Ja, och polisen har konstaterat att brottsligheten är värst i innerstan, inte i förorten. Det är ju det vi säger. Men du vägrar att lystra till dina egna resonemang!
    Så Leif har fel då?
    ">

  • Dorian Ertymexx
    Lilysmamma skrev 2010-06-22 16:08:53 följande:
    Men har du missat vad som hänt nyligen i Rinkeby? Det om nått var väl att skita i sitt eget bo? Dom tände eld på skolbyggnader, polisstationen, containrar. Kastade sten på polis och brandmän.

    Ok att detta kanske inte är nått som händer varje dag, men man kan ju knappast neka till att det hänt och påstå att stenkastning inte pågår i dessa områden. Det VAR boende i Rinkeby som gjorde detta.

    Skit samma vad anledningen var, dom GJORDE det.
    Ja, och samma sak är sant för fina svenskar som råkar gilla AIK, HIF eller DIF eller något annat lag. De går också bärsärkargång, oftare i innerstan (fast de bor i finare områden, oftast) eller i Solna och förstör och misshandlar. Så vad exakt är din poäng? Att frustrerade människor beter sig illa?

    Och det är ju exakt min poäng - det HÄNDER INTE varje dag! Det är inte så att jag eller någon annan säger att det är konstant lugnt och fint (även om det faktiskt nästan är det), utan att det inte är ett konstant helvete som några vill göra gällande.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.