• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Ikka

    För att det inte ska bli oklart;

    ....vad jag menar när jag skriver att jag träffat få drogberoende utan bakomliggande orsaker till varför de håller på med droger är att det på så sätt, utifrån de erfarenheter jag har, är ytterst få droberoende som inte har bakomliggande faktorer som skulle kunna fortsätta leda dem nedåt bland drogerna.....
    Majoriteten av alla drogberoende har saker med sig i ryggsäcken som mkt väl skulle kunna ge dem en knuff ned i ett missbruk är det jag försöker säga...

    Tack för mig! 

  • Rorschach
    Ikka skrev 2011-08-09 15:54:29 följande:
    Jag ser ett drogberoende som ett steg i vad jag skulle kalla fel riktning - i värsta fall ett första steg nedför en trappa som leder till missbruk.
    Det baseras på mina erfarenheter av det hela, många av de personer som jag känner som hållit på med droger har lagt av, lämnat det hela bakom sig och mår bättre nu. 

    Att bli beroende av sin drog är absolut ett steg i fel riktning,
    Det är däremot nått väldigt få råkar ut för.
  • 2ggrpappa

    Är väl för trött nu, för jag fattar inte det som skrevs. Att väldigt få blir beroende av sin drog.

    Om man använder sin drog regelbundet så är man väl beroende, eller fattar jag det fel.
    Visst man kan säga att man inte är beroende  men om man välja att ta drogen så är det väl ett beroende?
    Det är svårt det här tycker jag Vart går gränsen för beroende och inte?
    Det är väl ett beroende då man vill ha drogen, annars så blir man "orolig"

  • Rorschach
    2ggrpappa skrev 2011-08-10 02:05:59 följande:
    Är väl för trött nu, för jag fattar inte det som skrevs. Att väldigt få blir beroende av sin drog.

    Om man använder sin drog regelbundet så är man väl beroende, eller fattar jag det fel.
    Visst man kan säga att man inte är beroende  men om man välja att ta drogen så är det väl ett beroende?
    Det är svårt det här tycker jag Vart går gränsen för beroende och inte?
    Det är väl ett beroende då man vill ha drogen, annars så blir man "orolig"

    http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=4242
    Regelbunden användning är inte mer än regelbunden användning,, sedan måste man offra delar av sitt liv för att kunna bruka sin drog för att komma nära stora ord som beroende och missbruk.

    Gränsen kan inte misstolkats och med det så kan vi konstatera att den breda majoriteten av drogbrukare är varken beroende eller missbrukar.
  • Karolinan01
    2ggrpappa skrev 2011-08-10 02:05:59 följande:
    Är väl för trött nu, för jag fattar inte det som skrevs. Att väldigt få blir beroende av sin drog.

    Om man använder sin drog regelbundet så är man väl beroende, eller fattar jag det fel.
    Visst man kan säga att man inte är beroende  men om man välja att ta drogen så är det väl ett beroende?
    Det är svårt det här tycker jag Vart går gränsen för beroende och inte?
    Det är väl ett beroende då man vill ha drogen, annars så blir man "orolig"
    Fleralet droger kan medföra ett kemiskt (fysiskt) beroende ofta i kombination med ett psykiskt beroende. Alla droger medför dock inte detta och alla användare utvecklar inte heller ett beroende.
  • 2ggrpappa
    Karolinan01 skrev 2011-08-10 02:20:59 följande:
    Fleralet droger kan medföra ett kemiskt (fysiskt) beroende ofta i kombination med ett psykiskt beroende. Alla droger medför dock inte detta och alla användare utvecklar inte heller ett beroende.
    Tack nu förstår jag lite mer; tror jag.
    Men om man inte utvecklar ett beroende,
    innebär det att man inte använder drogen.
    Om man är användare så är man väl egentligen beroende? Om man hårddrar det alltså. 

    Det psykiska beroendet är svårare att bryta eller?
    och hur vet man skillnaden? Brukarna vet väl bara att de vill ha det, och om det sedan är fysiskt eller psykiskt struntar de.

    har lite svårt att se att en brukare inte är beroende...det kanske är vad man lägger i ordet beroende.

    Du verkar veta din sak iaf.
  • Karolinan01
    2ggrpappa skrev 2011-08-10 02:34:19 följande:
    Tack nu förstår jag lite mer; tror jag.
    Men om man inte utvecklar ett beroende,
    innebär det att man inte använder drogen.
    Om man är användare så är man väl egentligen beroende? Om man hårddrar det alltså. 

    Det psykiska beroendet är svårare att bryta eller?
    och hur vet man skillnaden? Brukarna vet väl bara att de vill ha det, och om det sedan är fysiskt eller psykiskt struntar de.

    har lite svårt att se att en brukare inte är beroende...det kanske är vad man lägger i ordet beroende.

    Du verkar veta din sak iaf.
    Jag är absolut inte mer insatt i ämnet än gemene man men man har väl inte varit gud bästa barn alla gånger Flört.
  • Karolinan01
    2ggrpappa skrev 2011-08-10 02:34:19 följande:
    Tack nu förstår jag lite mer; tror jag.
    Men om man inte utvecklar ett beroende,
    innebär det att man inte använder drogen.
    Om man är användare så är man väl egentligen beroende? Om man hårddrar det alltså. 

    Det psykiska beroendet är svårare att bryta eller?
    och hur vet man skillnaden? Brukarna vet väl bara att de vill ha det, och om det sedan är fysiskt eller psykiskt struntar de.

    har lite svårt att se att en brukare inte är beroende...det kanske är vad man lägger i ordet beroende.

    Du verkar veta din sak iaf.
    Det finns de som kan hantera droger, dvs. de kan kontrollera sitt bruk. De har varken utvecklat ett fysiskt eller ett psykiskt beroende. De är med andra ord brukare men inte beroende. Ett beroende är utvecklat om du till varje pris, oavsett vilka konsekvenser ditt handlande får, måste bruka din drog.
  • 2ggrpappa
    Karolinan01 skrev 2011-08-10 02:38:35 följande:
    Jag är absolut inte mer insatt i ämnet än gemene man men man har väl inte varit gud bästa barn alla gånger Flört.
    Jag tycker du är mer insatt än många andra. Det är intressant att diskutera med dig.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)