• Lully Hill

    45 år och planerar IVF

    Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

    Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

    I denna tråd spirar hoppet för oss!

    Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

    Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

    Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

    Kramar från Lully 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

    Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

    Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

  • Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Lully Hill

    Hej alla "gamlingar"!

    I boken "Is your body babyfriendly" av Alan Beer samt enligt uppgift från min doktor på Lifeclinic gäller följande för oss äldre:

    I vår ålder så skall man inte göra IVF på vilken cykel som helst. Alla våra cykler är inte lika bra. FSH svajar bl a. Vi kanske bara har någon cykel per år som är bra. Det hör till åldern och hormonvärden kan ändras från cykel till cykel. Därför skall man ta FHS och Östradiol test 2 dag i cykeln och meddela kliniken samma dag om man vill köra igång. Värdet för FSH skall vara under 15 och för Östradiol under 25 (tror jag) Då är man inne i en fertil cykel!!!
    Man måste alltså ha medicinerna redo, planera att köra med korta protokollet och ha en klinik som går med på detta . 
    Klinikerna i Sverige och CFC tror inte på detta. Jag försökte ta upp frågan med dem men de ser ut som fågelholkar.

    Bara man kan få bestämma själv så kan man ju greja detta själv och bara ringa upp dem och säga "Nu kör jag"!

    Resultatet av IVFbehandlingen är alltså mycket beroende på hormonvärdena dag 2 enligt forskningen i USA.  Köp boken eller googla på detta så hittar ni mer information. Detta låter hur vettigt som helst i mina öron!
    /Lully


    Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero

    Ja jag tror det är viktigt att själv bestämma sig för att jag går på tex akupunktur för att det ev kan förbättra lite kontra om jag inte gör något alls. Sen göra klart för den man går till att tidsplanen ser ut så här och det är vad vi har att jobba med. Så kanske man slipper hamna i destruktiva diskussioner som bara stressar för då är det bara slös med pengar och energi.

    Jag tyckte programmet var sådär, vågade inte gå riktigt på djupet och det framgick inte hur alla orättvisa regler ser ut med åldersgränser och landstingsfinansierade försök etc. Sen kunde de väl hoppa över att ta upp skräckexemplet på surrogathemmet i Thailand kan jag tycka. Blir så sensations-jobbigt och hur långt är inte det från allas vår verklighet?

  • callimero

    Lulu - jag har även hört från en tjej här som går i Italien, där testar det LH på cd 1 eller 2, minns ej säkert, för att fastställa vilket preparat som är bäst. Alltså Gonal-f eller Puregon. Eller Menopur / Fostimon som även innehåller just LH. Har frågat CFC men det var tyvärr svar a la fågelholk där med.

  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-09-28 11:24:52 följande:
    Lulu - jag har även hört från en tjej här som går i Italien, där testar det LH på cd 1 eller 2, minns ej säkert, för att fastställa vilket preparat som är bäst. Alltså Gonal-f eller Puregon. Eller Menopur / Fostimon som även innehåller just LH. Har frågat CFC men det var tyvärr svar a la fågelholk där med.
    Ja, jag har tänkt på det här med LH värdet. Tar man det överhuvudtaget i Sverige??
    Det är så frustererade det här!!

    Jag ahr läst på en det och det verkar som menopur eller Fostimon skall funka bättre på oss äldre. Det var också medicinen Lifeclinic rekommenderarde.

    Dr D var mycket bestämd på den här punkten. Inte köra IVF på en felaktig cykel!! Bortkastade pengar menade han.

    Men hur skall man göra med kliniken då de inte är med på tåget?

    Lully
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero

    Det togs i samband med utredningen men inte sen. LH alltså.

    Jag har också hört att Menopur etc ska funka bäst på oss äldre men det kan också variera mellan cykler beroende på hur ens värde är.

    Ja hur ska man gå vidare och ta prov samt tolka dessa när ingen vill befatta sig med dessa? Min ordinarie gyn har förklarat att de minsann inte tar emot patienter över 43 när det gäller fertilitet. Jag har gått på samma mottagning sedan i 20-årsåldern och tycker de borde skämmas!

  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-09-28 11:52:21 följande:
    Det togs i samband med utredningen men inte sen. LH alltså.

    Jag har också hört att Menopur etc ska funka bäst på oss äldre men det kan också variera mellan cykler beroende på hur ens värde är.

    Ja hur ska man gå vidare och ta prov samt tolka dessa när ingen vill befatta sig med dessa? Min ordinarie gyn har förklarat att de minsann inte tar emot patienter över 43 när det gäller fertilitet. Jag har gått på samma mottagning sedan i 20-årsåldern och tycker de borde skämmas!
    Ja det är jobbigt! Tyvärr får man väl gå till någon privatläkare och betala 1500 för ett läkarbesök på fem minuter. Samt fullt pris för blodproven.

    CFC har ju några samarbetsläkare i Sverige. Någon här som känner till vilka de är i Stockholmstrakten?

    De borde hjälpa till!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • myran6801

    Kan man inte be samarbetsläkaren ta de där proverna o sedan som ni säger bestämma själv om man vill köra. Jag är säker på att det är superviktigt för vid två sv mina fyra Ivf har jag bara fått ett ynka ägg. Det var säkert sådana cykler som jag inte borde gjort Ivf!!!! Kalimero, vi går ju hos samma Gyn, kan vi inte få till sådana test tror du?

  • callimero
    myran6801 skrev 2011-09-28 13:39:08 följande:
    Kan man inte be samarbetsläkaren ta de där proverna o sedan som ni säger bestämma själv om man vill köra. Jag är säker på att det är superviktigt för vid två sv mina fyra Ivf har jag bara fått ett ynka ägg. Det var säkert sådana cykler som jag inte borde gjort Ivf!!!! Kalimero, vi går ju hos samma Gyn, kan vi inte få till sådana test tror du?
    Ska fråga honom. Funderar dock på hur tillförlitligt det är i mitt fall då jag knaprar Neovletta inför nytt försök. Det kanske påverkar värdena?

    Har blödit konstant nu i en månad vilket kanske beror på dessa, verkar inte finnas annan förklaring enligt gyn. Är orolig om det kan påverka också, slemhinnan tex. Men förhoppningsvis rättar det till sig när jag slutar ta dessa och får "mens". Jag får så ojämn äggtillväxt annars när jag kör igång med korta och spraya vill jag inte. Gjorde så första försöket och alla de 9 folliklar jag hade var borta när jag gjorde ÄP.
  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-09-28 14:01:50 följande:
    Ska fråga honom. Funderar dock på hur tillförlitligt det är i mitt fall då jag knaprar Neovletta inför nytt försök. Det kanske påverkar värdena?

    Har blödit konstant nu i en månad vilket kanske beror på dessa, verkar inte finnas annan förklaring enligt gyn. Är orolig om det kan påverka också, slemhinnan tex. Men förhoppningsvis rättar det till sig när jag slutar ta dessa och får "mens". Jag får så ojämn äggtillväxt annars när jag kör igång med korta och spraya vill jag inte. Gjorde så första försöket och alla de 9 folliklar jag hade var borta när jag gjorde ÄP.
    Det här med Nevoletta är nytt för mig!
     Berätta gärna mer. Varför vill det att du äter det? Vilken effekt skall det ha? Är det CFC som föreslagit detta?
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Zinfandel

    Ja, ni såg ju svaret Svend gav på min LH-fråga, så det funkar inte på CFC heller.

    Vad tråkigt att ni har såna erfarenheter av akupunktur. Professorn jag går till är väldigt positiv till IVF och hon har hjälpt många. Hon säger själv att hon inte kan hjälpa alla att lyckas naturligt eftersom det ju kan finnas fysiska hinder men hon hjälper å andra sidan oerhört många IVF-are och riktar då in sig på annat än vid naturliga försök. Hon har aldrig bett mig vänta. 

Svar på tråden 45 år och planerar IVF