• Anonym (irriterad fru)

    Min man är helt oförmögen att göra fler saker samtidigt

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, mest gnälla av mig lite och höra om någon känner igen sig. 

    Nu till problemet: min man är HELT oförmögen att göra två saker samtidigt. På nivån "han får panik om han måste tömma av potatisen samtidigt som han hackar sallad".  

    Senaste exemplet var förra veckan när vi åkte och storhandlade efter jobbet. Jag måste ha bärhjälp och därför åker båda. Jag körde och hämtade honom direkt efter jobbet, vi åkte ut och storhandlade vilket tog lite tid och när vi kom hem efter det var hela familjen vrålhungrig. Jag började direkt vi kom innanför dörren med att sätta på pastavatten så att det skulle vara på g. Sedan gjorde jag espresso till mig, packade jag in åtta kassar med mat under tiden vattnet kokade, satte på en tvättmaskin, värmde färdig köttfärssås, dukade, kokade pasta, rev parmesanost, gjorde sallad, matade djuren, öppnade posten och hann diska hela frukostdisken under tiden också. Det tog väl drygt 30 minuter och jag gjorde i princip två saker på en gång hela tiden för att hinna. 
    Min man...  duschade. Och tog på sig rena kläder. Vi blev klara samtidigt.

    Om nu jag skulle ha skitit i allt och gått och duschat så hade min man gjort ungefär så här: packat in åtta kassar mat. Diskat. Satt på pastavatten. Tittat på under tiden det kokade upp. Tagit fram köttfärssås. Värmt den. Bett mig duka. Kommit på att det behövs sallad också, så när maten var klar hade han gjort den. Och allt hade nog tagit bortåt ett par timmar att bli klar med, under tiden hade familjen svimmat av hunger.

    Det är så här med ALLT. Han fixar verkligen inte att hålla flera bollar i luften utan allt tar eeevigheter för honom att uträtta. Jag fattar att alla gör på olika sätt, men nu är det så att vardagen ändå är ganska pressad tidsmässigt, middagen ska fram snabbt, under tiden så dukar man och kollar barnens skolväskor osv osv.
    Det här börjar att bli ett problem för jag märker att jag kommer och "tar över" och multitaskar bara för att vi ska hinna. Jag skulle SÅ gärna vilja köra mindfulness helt ut och stenhårt ägna mig åt en syssla åt gången och humma buddistiska mantran för att grunda mig under tiden, men nu ser inte livet ut så utan det är rena chickenracet med jobb-hämtningar-middagar-läxläsning-nattning-förbereda kläder och mat inför morgondagen. Med min mans tempo skulle vi inte hamna i säng förrän midnatt och jag märker att jag börjar irritera mig på honom och hans handfallna stil. 

    Råd? (Känner någon igen sig?) 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-05 09:47
    Jag skriver nu oanonymt i tråden och heter Rushmore.

    Rushmore = irriterad fru

  • Svar på tråden Min man är helt oförmögen att göra fler saker samtidigt
  • Apocalypso
    Nape skrev 2011-10-03 17:58:10 följande:
    Fast nu låter du lite hård där. Min man är inte ett dugg misslyckad- han är bara katastrofalt dålig på att planera och så är han "kökshandikappad". Han gör skitäcklig mat i fel ordning.

    Han har andra kvaliteter som väger upp detta flera gånger om. Och så älskar jag honom massor.

    (Du riktade dig kanske bara mot TS, kände bara att jag behövde försvara min snubbe lite.)
    Jag riktar mig till alla som känner ett behov av att nedvärdera sin partner på nätet, alla som vill spy galla mer eller mindre offentligt och i melodramatiska, tårdrypande ordalag drar på sig offerkoftan samtidigt som de sablar ner på den andre.

    Visa lite respekt eller skilj er, behandla varandra som vuxna istället för att förminska och förlöjliga varandra så mår både ni och de bättre samt era barn lär sig hur man uppför sig i ett förhållande. Det är så jag kräks när jag hör okända snacka skit om sina respektive när de är ute och shoppar i sällskap. Inte förvånande att folk skiljer sig eller vänstrar. Jag har ifrågasatt mina manliga kollegor varför de lever med så blåsta kvinnor som jag ibland hör dem framställas som, så ni är ju inte ensamma om det här svinaktiga beteendet.

    Jag skulle bli rasande om min partner snackade skit om mig som allt för många gör om sina sk livskamrater. Är ert val av partner skit så gör dem och er själva en tjänst och separera! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Only weak men fear strong women!
  • Anonym (irriterad fru)
    Cornellia skrev 2011-10-03 18:12:07 följande:
    Men hur jobbar han själv med problemet? För han måste väl inse att det är ett problem (om han nu inte är helt bakom flötet)?

    Jag känner väl igen det du beskriver, men min man har jobbat med problemet i typ 10 år nu, och nu börjar han faktiskt få upp farten och klarar att göra lite mer saker samtidigt. Dessutom börjar han bli lite bättre på att prioritera. Men det har krävts tålamod från min sida, och logiska argument (tex istället för att bli irriterad så bara lugnt fråga om en dusch verkligen är högre prioriterat än att ge barnen mat).
    Ja... han ser det inte riktigt som en problem utan gör en sak åt gången och funderar inte på att det tar väldigt lång tid. Han har fortfarande inte fattat att det är bra att börja med att sätta på pastavatten eller värma ugnen direkt, under tiden det är på gång så diskar man. Istället så börjar han med att diska och torka av allt, sedan plockar han fram recept, läser noga, tar fram råvarorna, sätter på ugnen och så tar allt evigheter. 
  • riboflavin
    Anonym (irriterad fru) skrev 2011-10-03 18:12:40 följande:
    Det är nog bästa tipset, vi är dåliga på att göra matlådor eller förbereda. 
    Tro mig, det gör underverk att det finns en färdig lasagne när allt annat bara är superstress. Kanske skulle maken som tydligen inte är så bra på just matlagningsbiten få ansvar för att plocka fram det som behövs förmorgondagen på kvällen?
    I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • Anonym (irriterad fru)
    Apocalypso skrev 2011-10-03 18:13:31 följande:
    Jag riktar mig till alla som känner ett behov av att nedvärdera sin partner på nätet, alla som vill spy galla mer eller mindre offentligt och i melodramatiska, tårdrypande ordalag drar på sig offerkoftan samtidigt som de sablar ner på den andre.

    Visa lite respekt eller skilj er, behandla varandra som vuxna istället för att förminska och förlöjliga varandra så mår både ni och de bättre samt era barn lär sig hur man uppför sig i ett förhållande. Det är så jag kräks när jag hör okända snacka skit om sina respektive när de är ute och shoppar i sällskap. Inte förvånande att folk skiljer sig eller vänstrar. Jag har ifrågasatt mina manliga kollegor varför de lever med så blåsta kvinnor som jag ibland hör dem framställas som, så ni är ju inte ensamma om det här svinaktiga beteendet.

    Jag skulle bli rasande om min partner snackade skit om mig som allt för många gör om sina sk livskamrater. Är ert val av partner skit så gör dem och er själva en tjänst och separera! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Standardtipset på FL: vänj dig eller separera!

    Jag gnäller inte över min man till mina vänner, för jag tycker att det är respektlöst. Därför är anonyma nätforum bra för att få pysa av sig lite irritation och också få höra att man inte är ensam och få lite bra idéer på hur man löser saken.  Jag skulle gärna LÖSA det här på ett smidigt, klokt och pedagogiskt sätt. 
  • Little Ms Chatterbox

    Jag går väl mot strömmen och frågar varför man ska behöva göra 22 saker samtidigt när det tar lika lång tid att göra en sak efter varandra? Nu menar jag inte att stå att titta på att vattnet ska koka upp men som du beskriver det så har du kokat spagetti i ca 20 minuter, blev det verkligen god mat? Var det viktigt att diska upp frukosten? Jag gissar att det blev lite disk efter middagen, är det inte effektivare att diska allt på en gång?
    Däremot tycker jag inte det är "ok" att bli lämnad med en massa matkassar som ska packas in och den andra personen går och duschar. (är ok om han jobbar som rörmokare eller annat äckligt som inte har i köket att göra.) Dusch tycker jag tillhör det personliga medan handling och inplockning av matvaror, speciellt när det så många kassar som det kan bli vid stor handling. 
    Men var det sagt från din sida att: -"Ja det är ok, gå och duscha du så tar jag det här" Då har du redan sagt att det är ok att bli behandlad såhär, och då har du ju inget att klaga över heller.

    Jag är en person som gillar att göra klart det som jag håller på med men det är nog mer planering med i min tid, blir oftast färdig med det som det är tänkt att jag ska hinna med även om jag gör en sak i taget. Sällan jag känner mig stressad över att saker hopar sig.
    Min sambo börjar med att skala potatisen vad det än är för middag, kallops som falukorv. Det stör mig liten med inget som jag tänker göra något åt för det finns så mycket mer som är värt att lägga energi på.


  • Lindreas
    Anonym (irriterad fru) skrev 2011-10-03 18:17:13 följande:
    Standardtipset på FL: vänj dig eller separera!

    Jag gnäller inte över min man till mina vänner, för jag tycker att det är respektlöst. Därför är anonyma nätforum bra för att få pysa av sig lite irritation och också få höra att man inte är ensam och få lite bra idéer på hur man löser saken.  Jag skulle gärna LÖSA det här på ett smidigt, klokt och pedagogiskt sätt. 
    Jag tror att ni kanske skulle börja förbereda middagen kvällen innan, ni kanske har rutiner som kan förbättras? Jag förstår att du vill lösa det här, annars går man runt och blir bitter till slut. Vad säger han själv när du påtalar problemet?
  • Regnig måndag

    Tycker du ska tänka tvärtom, vad för problem har du som måste klara allt samtidigt.

    "Trots" att jag är kvinna har jag ungefär lika svårt för att hålla många bollar i luften. Det gick bra av ren överlevnadsinstinkt  så länge som barnen var riktigt små men fy så illa jag mådde av den livssituationen.
    Efter småbarnsåren har jag aktivt jobbat på att tona ner simultankapacitetsförmågan och jag måste säga att resultaten blir i allmänhet bättre.

    Men för din del är det bättre om du accepterar att ni är olika och inrätta vardagen efter det. Att det faktiskt inte handlar om könstillhörighet utan är en personlig egenskap.

  • Anonym

    Ha ha ha, här är en till som känner igen sig PÅ PRICKEN! Har tyvärr inga råd att ge dig, men brukar väl ibland "tipsa honom" hur han kan göra saker för att det ska gå så snabbt som möjligt. Det känns bara så frustrerande att liksom alltid "ha jour" och tvingas tänka på allt som ska göras...

    I likhet med övriga långsamma män som nämns här, är även min toppen på allla andra sätt! Glad

  • Anonym (irriterad fru)
    riboflavin skrev 2011-10-03 18:16:54 följande:
    Tro mig, det gör underverk att det finns en färdig lasagne när allt annat bara är superstress. Kanske skulle maken som tydligen inte är så bra på just matlagningsbiten få ansvar för att plocka fram det som behövs förmorgondagen på kvällen?
    Vi får nog försöka dela upp ansvarsbiten på något sätt för just nu fungerar det inte. Tack för klocka förslag!
  • Anonym (Anna)

    Min man gör inte så.. Shit vilken tur jag har
    Iofs skulle jag aldrig tillåta att han går och duschar.. Har vi bråttom att göra mat, gör vi det tillsammans, när det  är klart finns det ledig tid att duscha

Svar på tråden Min man är helt oförmögen att göra fler saker samtidigt