• dansar

    LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!

    Hej alla ni som kämpar för att bli med barn!

    Jag vet inte om fler känner ett behov av att skriva av sig om allt möjligt som har med barnlöshet att göra, det kanske bara är jag, men då får det vara så. Jag och min man har försökt bli med barn i fem år nu, genomgått 4 IVF och inte ens varit i närheten av ett plus. 
    Vi är i 30-årsåldern, alla våra vänner har ungar och nu börjar yngre syskon skaffa barn. Överallt är det upptryckt i ansiktet på oss hur underbart det är att vara förälder och vi påminns ständigt om hur vi inte fått uppleva det och kanske aldrig får det. Julen var särskilt jobbig, då vi inte har så många barn i släkten var allt fokus på de få små när de öppnade klappar, åt mat, lekte, busade osv. Och samtalen vid matbordet handlade nästan uteslutande om barnen och mammorna var i centrum för svaren (såklart). Det var som en nål i ögat som vreds om varje gång och timme efter timme diskuterades det jultraditioner för barnen, klappar, matvanor och alt där emellan. Samma sak när man umgås med vänner. Jag skiter i hur lilla Anna och Bertil vände sig för första gången, jag vill inte sitta där när ni diskutrerar saken i en hel timme! Vill ibland bara skrika till - DET GÖR ONT!  PRATA OM NÅGOT ANNAT! (Men gör det förstås inte)

    Och överallt vill folk lägga sig i vår situation och komma med "goda råd", som tillexempel att "slappna av så går det". Folk förstår inte hur ont eller hur förolämpande en sån kommentar kan vara. 

    Till sist har vi alla dessa trådar här inne. Som i sig är fantastiska och uppmuntrande, det är skönt att prata med folk som går igenom samma sak som en själv, prata symtom och hormonbehandlingar. Men jag har alltid hamnat bland dem i tråden som fått alla "styrkekramar" i slutändan, aldrig fått skriva om hur vi plussade. Det gör ont.

    Missförstå mig inte, jag unnar ALLA mina vänner, familjemedlemmar och kämpande systrar här på FL all tid i världen att få prata om sina ungar, jag kommer nog alldeles säkert vara likadan! Men det gör ont att inte få vara inkluderad, att inte få instämma när de pratar om hur underbart det är när ens barn somnar på ens bröst. 

    Är det någon som känner igen sig?? Tänkte att här kan vi skriva om allt som INTE har med plus, symtom eller sånt att göra. Här kan vi få gnälla av oss med likasinnade helt enkelt! Det kanske bara är jag som sagt, men finns det fler som känner likadant, välkomna!
    Kram på er!

  • Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!
  • Wittra

    Jaa....ni tjejer. Fick mens denna månad. Sambons kusins tjej väntar deras andra barn men har 3 barn från tidigare förhållande också. Alltså 5 barn. Detta är en tjej som knappt jobbat, har otroligt dålig ekonomi och de går knappt runt redan. De har dessutom en väldigt stormig relation där bråk avlöser varandra. Så idag droppar hon på Facebook att de ska ha ett barn till.

    Jag blir så jävla trött. Till råga på allt ska jag och sambon gifta oss till sommaren och tanken på att se henne gravid på MIN bröllopsdag får mig att se rött. Eftersom vår relation inte är bra sedan tidigare så finns en chans att hon inte går med. Jag hoppas på det. Jag orkar inte mer snart....

  • Jag är bara jag

    Idel motgångar för många av er just nu... Men man orkar faktiskt fortsätta,tro en veteran när jag påstår det! Glad Däremot borde kanske vi alla bli bättre på att fräsa ifrån,prioritera oss själva-och vår partner förstås- och strunta mer i vad andra kan tänkas tycka och tro.  Men behöver inte extra tjafs och elände när man redan har så fullt upp med bara barnlösheten!

    Imorron åker vi för att göra FET på fredag. Drömmer  Massa piller och sprutor,måtte det vara värt det den här gången!

  • Veronica1

    Jag är bara jag; just ja du åker imorgon , blandade känslor kan jag tro. Jag ska hålla alla tummar & tår på fredag . Ha en trevlig resa & ett stort lycka till!!!!

  • Jag är bara jag
    Veronica1 skrev 2014-03-03 15:39:50 följande:
    Jag är bara jag; just ja du åker imorgon , blandade känslor kan jag tro. Jag ska hålla alla tummar & tår på fredag . Ha en trevlig resa & ett stort lycka till!!!!
    Tack! Glad  Känner mig ovanligt lugn,kanske flippar ur imorron! Så mycket hålla koll på så jag hinner inte tänka på resten egentligen. Kommer i vart fall försöka sysselsätta mig under ruvartiden så jag inte får tid tänka för mycket.
  • Tiana

    Lycka till nu Jag är bara jag!

    Här vet jag inte hur jag mår. Idag är Dagen Då Mensen Borde Komma. Lite molvärk till och från, inga andra symptom, mensen lyser med sin frånvaro och jag är så ledsen att jag inte vet vad. Jag vill ju hoppas, men det lär väl bli som vanligt att mensen kommer snart ändå... Att det ska ställa till med såna känslor det här!

  • Starshaped

    Jag bara jag: Ja visst är det märkligt! Jag vill mest bara skrika åt de : "Jag kan ta över om nu ditt barn är så jävla jobbigt!!" Men ja de är väl för uppe i sitt eget för att fatta hur det känns för andra. Lite hemmablinda. Vilken resa ni gjort, och fortfarande så starka och hoppfulla. Vilken power! Bra jobbat och väldigt inspirerande måste jag säga! Ni må kanske vara "äldst" här på sidan, men ålder har inget med hur bra förälder man blir, så fortsätt kämpa för er dröm! Jag kommer hålla tummar och tår för er denna vecka, även om jag inte riktigt vet vad allt innebär som ni nu ska genomgå så önskar jag er all lycka till och hoppas såklart att allt går finemang!

  • Starshaped

    Vi är som sagt bara i början på vår resa, även om den känns låååång för oss. Vi har försökt få barn i två år nu, och efter nästan ett år av utredningar, prover, undersökningar, pergotimetabletter och mycket väntetid. Kommer vi förhoppningsvis snart få vårt första IVF försök. Men vi är ena riktiga rookies. Så om någon eller några som själva genomgått IVF försök känner och orkar, så får ni jättegärna skriva ner hur det gick till ? ( vet bara att ägg och spermie sammanförs utanför, och sedan läggs i värmeskåp för att sedan sättas in igen) Men innan då? Och efter? Hur det kändes? Både fysiskt och känslomässigt? mm Tack på förhand!

  • Jag är bara jag

    IVF finns 2 varianter. Korta och långa metoden. Vid korta börjar man med äggblåsestimulerande sprutor dag 2-3,en till spruta som förhindrar spontan äl dag 6,sen tar man båda ett tag. Max 15 dar med den första sprutan. VUL runt dag 6 och 8,blodprov för att kolla östrogen. Äl-spruta 3 dar innan äggplocket. Äggplock kan göra allt från jätteont till inte kännas,man får mycket lugnande och smärtstillande. Mannen lämnar spermaprov samtidigt,sen väntar man på besked om hur många ägg som tatt sig,sen sätts ett embryo in 2 dar efter Äp  Har man riktigt många ägg odlas de i 5 dar och 40% får nåt embryo till frysen. Vid långa metoden tar man nässpray från dag 21 för att helt sätta kroppens egna hormoner ur spel. Sen samma sort sprutor från dag 2-3 och framåt,ingen extra spruta då,men VUL 2 ggr,blodprov,äl-spruta och samma procedur. Det kommer gå bra!  Solig 

    Värst är väntan på besked om befruktning! Vi kom dit endast 2 ggr...Har helt enkelt usla ägg. Embryodonation innebär ägg och spermier från donatorer,vår äggdonator är 22. Embryona är minst 5-dagarsodlade och av hög kvalitet så chanserna är höga. Jag har tatt bort min egen äl och preparerat mig och slemhinnan med många mediciner-10 per dag i form av piller,proggisar och sprutor. På fredag tinas embryona och sätts in i mig! Drömmer  Min ålder skiter vi i,kanske andra bryr sig,men de känner ju inte till vår kamp.

    Tack för alla tummar!

  • Starshaped
    Jag är bara jag skrev 2014-03-03 17:49:27 följande:
    IVF finns 2 varianter. Korta och långa metoden. Vid korta börjar man med äggblåsestimulerande sprutor dag 2-3,en till spruta som förhindrar spontan äl dag 6,sen tar man båda ett tag. Max 15 dar med den första sprutan. VUL runt dag 6 och 8,blodprov för att kolla östrogen. Äl-spruta 3 dar innan äggplocket. Äggplock kan göra allt från jätteont till inte kännas,man får mycket lugnande och smärtstillande. Mannen lämnar spermaprov samtidigt,sen väntar man på besked om hur många ägg som tatt sig,sen sätts ett embryo in 2 dar efter Äp  Har man riktigt många ägg odlas de i 5 dar och 40% får nåt embryo till frysen. Vid långa metoden tar man nässpray från dag 21 för att helt sätta kroppens egna hormoner ur spel. Sen samma sort sprutor från dag 2-3 och framåt,ingen extra spruta då,men VUL 2 ggr,blodprov,äl-spruta och samma procedur. Det kommer gå bra!    Värst är väntan på besked om befruktning! Vi kom dit endast 2 ggr...Har helt enkelt usla ägg. Embryodonation innebär ägg och spermier från donatorer,vår äggdonator är 22. Embryona är minst 5-dagarsodlade och av hög kvalitet så chanserna är höga. Jag har tatt bort min egen äl och preparerat mig och slemhinnan med många mediciner-10 per dag i form av piller,proggisar och sprutor. På fredag tinas embryona och sätts in i mig!   Min ålder skiter vi i,kanske andra bryr sig,men de känner ju inte till vår kamp. Tack för alla tummar!

    Tackar så hjärtligt för svaret! Precis! Det är er kamp, och ni har lika stor rätt till längtan efter ett barn som alla andra
  • Tiana
    Starshaped skrev 2014-03-03 16:57:20 följande:
    Vi är som sagt bara i början på vår resa, även om den känns låååång för oss. Vi har försökt få barn i två år nu, och efter nästan ett år av utredningar, prover, undersökningar, pergotimetabletter och mycket väntetid. Kommer vi förhoppningsvis snart få vårt första IVF försök. Men vi är ena riktiga rookies. Så om någon eller några som själva genomgått IVF försök känner och orkar, så får ni jättegärna skriva ner hur det gick till ? ( vet bara att ägg och spermie sammanförs utanför, och sedan läggs i värmeskåp för att sedan sättas in igen) Men innan då? Och efter? Hur det kändes? Både fysiskt och känslomässigt? mm Tack på förhand!
    Då är vi "lika långt gångna"Flört. Vi har försökt lite över två år och nästa gynbesök avgör IVF eller inte...
Svar på tråden LESS på ofrivillig barnlöshet? Skriv av dig!