• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2015-06-17 11:50:44 följande:
    - Så himla mycket skillnad blir det inte. Långa sträckor är redan ok för 250 (även om max tillåtet är 200) och däremellan finns det flaskhalsar som hindrar full hastighet. Sedan finns det längre sträckor med kurvigare bana som skulle behöva läggas om längre sträckor.

    I extremfallet skulle vi kunna säga att vi bygger ett tredje spår längs med befintliga dubbelspår, och ett andra spår längs med befintliga enkelspår.

    Alldeles oavsett hur vi räknar på det blir det bra mycket billigare att justera till nuvarande banor för 200/250 än att bygga helt nya höghastighetsbanor.

    .
    - Ev trafikstörningar vid arbetena är självklart något man kalkylerar in när man räknar på samhällsnyttan.

    .
    Men det är inte lika flashigt med ombyggnation och uppgradering som med "höghastighetståg".

    .
    I Linköping håller höghastighetsbanan på att gå åt h*lvete redan innan den påbörjat.

    12-18 MILJARDER bara för att bygga stationen inne i stan:
    http://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/forskare-tveksam-till-ostlankentunnel-7825762.aspx

    .
    Tänk vad mycket vettigare saker man skulle kunna göra inom dagens järnväg för 170 miljarder.
    Jag håller med om att projektet högahastighetsbana verkar vara ett dyrt prestigeprojekt. Jag tycker att två extra spår enligt X3000-modellen mellan de tre eller fem största resmålen skulle utgöra en fullvärdig ökning av kapaciteten och samtidigt ge kortare restider på en acceptabel nivå, även om jag nu påpekat vissa konsekvenser och kostnader du missat att ta med.
  • Rutgers
    Flash Gordon skrev 2015-06-17 11:30:58 följande:
    Nä, inget tåg i Sverige får köra fortare än 200 idag och det klarar både 2000 och 3000 av.

    Oavsett vilket tåg man vill köra i 250 måsta man punktvis bygga om de befintliga banorna.
    1. Korrekt, men medelfarten är högre för X2000.

    2. Snarare punktvis som är klart för 250.
  • Tom Araya

    Jag kan säga att i Norrland är det många och långa sträckor tåget bara får köra i 70 p.g.a. banans beskaffenhet...

  • Gert

    Nu har miljöpartisten som kritiserade sexlag själv blivit dömd för våldtäkt efter att ha drogat sin inneboende student.

    www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/kritiserade-sexlag-valdtog-kvinnlig-student

    Att han är miljöpartist går att läsa om i alternativmedia men det står självklart inte i SVT:s artikel. SVT är ju som alla vet Miljöpartiets högkvarter.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Rataxes
    Gert skrev 2015-08-02 01:43:45 följande:

    Nu har miljöpartisten som kritiserade sexlag själv blivit dömd för våldtäkt efter att ha drogat sin inneboende student.

    www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/kritiserade-sexlag-valdtog-kvinnlig-student

    Att han är miljöpartist går att läsa om i alternativmedia men det står självklart inte i SVT:s artikel. SVT är ju som alla vet Miljöpartiets högkvarter.


    Kuriosa:
    Vänsterliberal allmänmedia, inklusive förment opartiska SR och SVT, utelämnar i sin rapportering såväl mannens etnicitet/nationalitet som hans partitillhörighet.
    Däremot basunerar media ut såväl namn, bild och partitillhörighet för Marcus Silverbåge som ertappats med att felaktigt ha tagit emot studiemedel i ett antal månader efter att han avslutat sina studier.
    Det är naturligtvis ett bagatellartat brott jämfört med neddrogning och våldtäkt.
    Men eftersom Silverbåge är Sverigedemokrat gäller en annan måttstock för tillämpning av de pressetiska reglerna.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • 1annan

    Saxat ur DI m.a.p. järnvägar och MP


    Då dristar jag mig att än en gång berätta om Botniabanan: Göran Persson ledde en minoritetsregering, precis som (s) gör idag.
    Han behövde stöd från (mp) [precis som idag]. Peter Eriksson var språkrör på den tiden;
    förutom det var han också riksdagsman men även kommunalråd i Kalix. För att stödja GP krävde Eriksson att Botniabanan skulle byggas. Det fanns inga pengar i budgeten
    för det, och som bekant får staten inte låna till infrastruktursatsningar.
    (Just det vill f.ö. Magdalena "Ladan" Andersson ändra på, men än så länge går det inte). Vad göra? Man kringgick budgetlagen genom att bilda det statliga bolaget "Botniabanan AB".
    Företaget, inte staten, tog upp de nödvändiga lånen, och bygget blev av. Men lån måste betalas,
    och GP löste det genom att låta Banverket hyra Botniabanan för 50 år från det statliga bolaget
    "Botniabanan AB". På det sättet var regeringskrisen avvärjd, men det fanns naturligtvis inte mer pengar i budgeten
    än tidigare. Så Banverket fick i uppdrag av regeringen att använda underhållspengarna till att betala
    hyra på Botniabanan. Underhållet, i den mån det måste göras, fick man låna till.
    Hyran var nämligen så hög att den förbrukade HELA underhållsbudgeten för järnvägen. Så GP och (mp) har gemensamt ställt till detta tågkaos, något som man idag talar MYCKET tyst om.
    Men den intelligente läsarern kollar fakta själva innan man tror på vad PK-media basunerar ut!


    Ja, detta visar på hur (MP) driver igenom "politiska" åtgärder, som inte lönar sig
    och som Svenska folket sedan får betala i form av pålagor eller brister i samhällets
    tjänster till medborgarna.

    Vi kommer snart att stå utan kärnkraft, det skall bli intressant att se de första elransoneringarna när hela städer kopplas bort några timmar när det är svinkallt,
    vindstilla, mörkt och effekten inte räcker till.
  • 2annan

    Ja, mitt inlägg verkade stoppa hela debatten om (MP).

    Det som en gång verkade vara ett friskt parti, med miljön som fokus har idag degenererat till ett "stödparti" som stöder den som kan ge en möjligheten att stanna vid politikens grötfat.

    Man kan inte påstå att de nuvarande representanterna för partiet har mycket att komma med vad avser miljöpolitiken.

    Man vill tvinga fram en statlig konkurs av vattenfall, genom att helt sonika lägga ner vattenfalls brunkolsverksamhet i Tyskland, dvs ingen försäljning, bara lägga ner. Nu kommer det inte att lyckas, för Tyskland behöver ju se till att man kan garantera medborgarna en stabil och säker kraftförsörjning, annars kommer tyskarna att frysa, svälta och förlora sina arbeten när deras industri släcks ner.

    Men miljöpartiet har ju *moral* , så de fortsätter driva detta orealistiska alternativ, trots att de inte kommit med något förslag om HUR Tyskland skall klara sig om Vattenfall slår igen butiken där.

    Bottniabanan har vi redan avhandlat, och resultatet är naturligtvis ett Banverk som inte kan hålla RESTEN av järnvägsnätet i skick, för utan pengar går det inte, och ni kan ju själva läsa om sprucken räls som INTE byts ut.

    Att de som inte bor i huvudstaden, eller utmed planerade höghastighetstågförbindelser är beroende av bil, ignorerar man högaktningsfullt.

    Ett sämre samhällsrivar-parti får man leta efter. Fullständigt ogenomtänkta förslag som drabbar tredje man så att samhället kan kollapsa.

    Nej, i alla fall jag HATAR inte (MP) som TS anger, men anser dem vara totalt inkompetenta för att sitta i Sveriges regering, de borde HÖGST ha ansvar för en kolonilott, men då skulle det antagligen bara bli tistlar och maskrosor där.

    Snälla du, titta på effekterna av deras förslag och fråga dig själv sedan om det verkligen är dessa dårar du vill ha som bestämmer över ditt liv.

Svar på tråden Varför hatar folk MP?