• Penida

    Är egentid något du tycker är viktigt som förälder?

    Det här med egentid verkar vara ett komplicerat ämne som väcker mycket känslor, alla verkar tolka vad det är olika och det kanske beroende på vilket situation man själv lever i?
    När ni röstar, utgå från er själva men utveckla gärna era svar. Berätta också gärna ålder på ert/era barn.

    Jag har försökt skapa alternativ utifrån vad jag har hört här på familjeliv. Passar inget in, rösta annatGlad


    Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är egentid något du tycker är viktigt som förälder?
  • Linnez

    Är ensamstående och får egen tid mest när barnen sover, då brukar jag ha "barnvakt" å gå å träna. Ibland så är barnen vakna, men brukar träna när det är dax för sovtid för den minsta. Skulle barnen vakna å vara ledsna så kan jag vara hemma på några få minuter bara. Rent psykiskt så måste jag få egen tid men även träna så jag känner mig frisk i kropp å själ. 
    Barnen är i förskoleålder 

  • Catti41

    Alltså vi får ihop det liksom. Den mesta egentiden får jag på mitt jobb (jätteroligt, spännande, intressant och utvecklande) så jag är nöjd och glad på helger och kvällar. Sen är den där tiden som uppstår när barnet är hos en kompis eller när en kompis är hos oss och de leker och leker och bara dyker upp till matdags, den tiden är jättetrevlig. Då grejar vi i trädgården eller städar tillsammans eller sorterar något och hinner göra vardagssaker som par. Annars när vi har barnvakt så gör vi mer särskilda specialsaker. Konsert eller finrestaurang. Men att bara vika tvätt ihop utan att bli störda är faktiskt härligt. Numera är barnet så,stort så man kan träna ihop, han cyklar och jag joggar och han hejar på, eller jag simmar ett antal längder medan han sitter på stranden och grejar i sanden med sin far. Det är väldigt enkelt att ha en sexåring!

  • Agdaa

    Är ensamstående utan avlastning så d där med egen tid hade jag för 10 år sen innan jag fick barn. Det är lyx som vissa unnar sig på sina barns bekostnad anser jag.

  • Agdaa

    Är ensamstående utan avlastning så d där med egen tid hade jag för 10 år sen innan jag fick barn. Det är lyx som vissa unnar sig på sina barns bekostnad anser jag.

  • modsey
    Agdaa skrev 2014-07-24 17:27:29 följande:
    Är ensamstående utan avlastning så d där med egen tid hade jag för 10 år sen innan jag fick barn. Det är lyx som vissa unnar sig på sina barns bekostnad anser jag.
    ha ha ha kan vara det mest komiska bittra jag läst någonsin på fl Foten i munnen
  • Agdaa
    Penida skrev 2014-07-02 22:34:14 följande:

    Någon annan som har en åsikt?


    Majsan70 skrev 2014-07-02 21:52:03 följande:

    Jag är glad för din skull att du kan hänga upp dig på ord.


    Du verkar som sagt inte veta vad anknytning är för nåt, men slå upp det för det är en förutsättning för att bli förälder att kunna :o
  • Hallonbåt02

    Egentid kan jag ha även när barnen är hemma t ex om dem sover eller om  dem är med sin pappa och gör något, jag känner inte att jag behöver egentid i form av att gå ut på fika eller träna  t ex.
    Jag arbetar med det jag älskar (hästar) och jag har turen nog att ha det hemma så när jag jobbar så har jag  egentid :)
    Mina barn stör inte mig och jag älskar att umgås med dem, jag har festat loss och haft roligt samt rest runt i världen och sett platser så det känns inte som att jag är "låst"  fast jag har barn utan tar de mer än gärna med mig vart det än är.
    Mina barn är 11, 9, 4 och 2 år och har ett 5:e på väg.

  • Penida
    Agdaa skrev 2014-07-24 17:27:29 följande:

    Är ensamstående utan avlastning så d där med egen tid hade jag för 10 år sen innan jag fick barn. Det är lyx som vissa unnar sig på sina barns bekostnad anser jag.


    Hur menar du? Vilka är vissa?
    Avskyr CIO-metoder
  • Julligulli
    Agdaa skrev 2014-07-24 17:27:29 följande:

    Är ensamstående utan avlastning så d där med egen tid hade jag för 10 år sen innan jag fick barn. Det är lyx som vissa unnar sig på sina barns bekostnad anser jag.


    Hur kan det bli på barnens bekostnad om man är två föräldrar som delar på ansvaret, och/ eller barnet även har fler anknytninspersoner?
  • LillGris

    Vi är så jäkla bortskämda, barnen (1 år och 2,5 år) sover vid typ 19,30 och sover sen hela nätterna så vi har "partid" hemma varje kväll mer eller mindre. Visst, bara några timmar innan sovdags men ändå - guld värt! Och så ser vi till att båda får tid utan barnen utanför hemmet. Visst är det kul att hänga med barnen, men det är ju också kul att få stå i en garnaffär i en timma och bara känna på garnerna.. Eller flanera i en bokhandel.. Eller bara typ ta en kaffe I LUGN O RO! Det måste man få unna sig om man har möjligheten:)

Svar på tråden Är egentid något du tycker är viktigt som förälder?