• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • zaq1234

    Hur gick det för dig idag tyckommig? Fick du göra notch eller TUL? Jag fick göra notch o det såg bra ut, så skönt.

  • zaq1234

    Först fick jag se bebisen o hon kollade puls på den, mätte huvud o andra delar, sa att den växt som den ska. Sedan var jag tvungen att ligga helt stilla o inte prata, så letade hon upp ca 3 olika blodkärl, de som för blod till moderkaka, lyssnade på flödet samt tittade på ett diagram, det skulle vara symmetriska kurvor, hon kollade om hon hittade ngn notch, vilket skulle ha synts som en bulle på diagrammet. Det är först efter v 24 som notch ska vara borta. Känns så skönt att so far so good...

  • TyckOmMig

    zaq-mitt notch och TUL gick över förväntan bägge tvillingarna ligger på övre delen av sin kurva och jag är mer än nöjd de väger idag 779 gr/736gr och fick se dom i 4D också och fick 6 underbara bilder med hem så mina övriga barn/man fick se dom sötnosarna!

    Notch mätningen var ua inga problem där heller och fick klartecken för Fluconazol recept utskrivet om jag skulle drabbas mer av den väldigt otrevlig svampinfektion enligt SPEC läkaren var det ok att ta när man gått så här långt i veckorna.Känns verkligen närmare nu och mer verkligt då man både känner dom bägge och kan se då de sparkar för fullt utanpå magen sen även kul intressant att få se när de ligger och boxar på deras tydliga skiljevägg dem emellan idag!

    Längtar så efter dom men passar även på att rå om mina andra lite extra dessa sista 12 v!

  • Redan47

    Nojig.... Inte da' ;) tog ett nytt hcg för att försäkra mig om vilket håll det går åt- puh, ökat enligt kurvan. Väntar ff svar på progestoron som jag är mest intresserad av Mha att jag ökat på. Kram på er!

  • zaq1234

    Redan, inte konstigt att vara nojjig alls, sedan är vi ju så vana att ta prov för det ena o det andra, så vi vet ju hur vi ska gå Till väga. Jag blev nojjig igår kväll för att det var länge sedan jag kollade blodtrycket, så jag åkte till mvc öppen mottagning i morse o kollade, har ju vanlig tid där nästa torsdag men vill inte gå o undra en vecka.

  • MillaQ2

    Nu skriver jag här istället, har blandat ihop trådarna lite, sorry :)

    Hoppas det fortsätter på rätt spår Redan47, låter ju väldigt bra hittills. Oron har blivit ens följeslagare men så skönt att kunna dela tankar och erfarenheter med er andra.

  • Redan47

    Välkommen Milla!

    Visst zaq, vi är ju liksom med vår graviditet på detaljnivå och lagt jätte resurser på olika plan flr detta. Plus risker m havandesk frg- som ska tas på allvar. Det är ju vår hälsa det handhar om. Jag tar blodtryck hemma i stort sett varje morgon för att se vad normalt är och avvikelser. Vi har inga drop in eller npgot.

    Åker på söndag på min värde semester- gåvan till mig själv för denna gravresa. Det ska bli skönt att koppla av mentalt o fysiskt en vecka. Kram ps mitt progestoron hade på 6dafar kommit fr 47 till över 190. Inte undra på jag känner mug drogad....

    Men påtalat werlabs att jag inte är nöjd ned svar som >190. Vill ha fakta tal som tidigare. Lång tid svaret oxå.

  • zaq1234

    Jag har funderat på att skaffa en blodtrycksmätate att ha hemma.

    Är de som man kan köpa på Apoteket tillräckligt bra, det känns ju viktigt att man kan lita på dom. Så man inte får mer oro om den visar för högt eller missar saker om den visar för lågt. Kan ngn rekommendera ngn bra?

  • Redan47

    Zaq: jag har Omron m2 el m6. Inte hemma just nu. Men de är bra, de som används inom vården. Lätt att använda. Kolla prisjakt.

    Jag på väg hem igen, blev inget dropp... Mina vener vill inte alls. Så efter många försök- fick vi ge oss. Så kan det va. För kallt ute för min kropp allt drar ihop sig. Men nu har j progestoron höjts så det känns inte på liv o död just nu.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus