• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • HRE
    Redan47 skrev 2015-06-04 13:21:31 följande:

    HRE, sluta omg med östrogen. det är inte bra för bebisarna. det går över placentan. AV samma anledning som vi inte ska ta östrogen i någon form under amning.
    Jag har ont i huvudet nu o då,kan inte säga om det blev mer i samband med avslut m medicin. Har bara klart för mig att det är vanligt o okey med huvudvärk. Generellt mådde jag mkt bättre psyk när jag slutade med östrogenet. Nu tar jag bara en utropets 200mg till natten. Ska så göra någon vecka till. För det var bra för något, som jag inte kommer ihåg, min Dr sa på spec mvc. Jag är jätte trött jämt. Flåsig, speciellt på morgon o fm slår hjärtat mer och det blir jobbigt att andas. Men det ska visst va så... Ökad blodmängd o hjärtats volym. 

    MISSNe, nu är du oxå på G. Härligt. Jag tyckte det var en lång väntan till inskrivning o KUB och hade ett privat VUL inbokat veckan innan MVC. Tvivlade om jag verkligen var gravid....


    Jag har slutat med östrogen;.)

    Jag är också andfådd, kanske är det för vi väntar två och det trycker lite mer. Jag jämför också min mage med andras och min börjar mycket högre om jag uttrycker mig så. Ingen liten kula och jag ser mer ut som en tunna;.) Jag har tänkt att det är där den där extra maten jag ätit satt sig men det kan ju också vara så att två trycker upp "allt annat" mer.

    Jag är ändå ute och går en timme flera dagar i veckan så flåset borde inte vara så dåligt.

    Jag är sååå glad att jag är arbetslös om man får säga det. Jag hade varit helt slut om jag skulle jobba. Tycker synd om alla er som gör det...
  • MillaQ2
    zaq1234 skrev 2015-06-04 15:00:12 följande:

    blomman..så det är det som är risken...att moderkakan slutar att fungera..är den risken större vid ÄD?

    Redan, jag går alltid in via safari o går in den vägen o då funkar det med mobilen..men jag förstår irritationen då inte appen funkar.


    Jag har försökt läsa om det är större risk för placenta insufficiens vid ÄD men hittar bara andra faktorer, ålder, rökning mm Men det står att moderkakan börjar åldras när det är en månad kvar till beräknad förlossning, så ju mer tiden går efter det ju större risk måste det ju vara. Men det betyder förstås inte att det är vanligt att den slutar fungera. Bara att man ska vara observant, mäta magen, tänka på fosterrörelserna etc.
  • Blomman701

    Zaq1234 vet inte om det är en faktor/risk, jag är personligen rädd för att just det ska hända! Skulle tro att det är en kombo av ålder, donation, risken för havandeskapsförgiftning med mera som gör att äd till högrisk graviditet som de vill avbryta i tid.

  • skade

    Jo placentaproblem är vanligare vid ÄD pga immunologiska faktorer. Proppar, avlossning etc Därför finns det större risker med att gå över tiden. Att vara 40+ ökar också risken, vilket vissa av oss ju är...

  • Bling Bling

    Hej
    Vågar mej kanske in här till er om det går bra.

    Plussade den 27maj hade 322 i hcg. efter insättning av 2 st 2 dagars den 15 maj.
    Var på ultra ljud igår och dom såg 2 säckar  en mätte 4.6 den andra mätte 6.5
    Samtidigt säger han att jag är i v 4.6.
    Den största såg bra ut sa han men var osäker på den andra för han tyckte den var liten.Tänkte när jag åkte hem att det är nog kört för den lille.

    Sköterskan ringde idag och berättade att mit hcg låg på 8900 som tog igår med..hon säger det är vanligt att den ena är större än den andra.
    Hoppet kom tillbaka lite efter hennes samtal,

    Nägon som har erfarenhet a detta

  • HRE

    Bling Bling, grattis!

    Vänta till nästa UL. På mitt första sa läkaren att den ena såg oregelbunden ut och kanske skulle bli missfall. Men ett par dagar senare på nästa UL såg allt bra ut!

    Huvudsaken är att du är GRAVID! Liten eller stor spelar ingen roll.

    Här fick jag en chock idag! Nog för jag känner mig stor och svullen men nu såg jag bilder från min systers möhippa för en månad sedan. Först sitter en stor boll som är mitt ansikte, sen kommer en ännu större boll som är min överkropp och så två ganska normalstora ben. Helt klotrund i ansiktet och värsta dubbelhakan! Suck... Kortisonstinn minst sagt. Och nu ser jag väl ännu värre ut...

    Dessutom brukar jag svullna ännu mer när jag trappar ner kortisonet så då vet jag inte hur jag kommer att se ut.

    Trots allt har jag bara gått upp 5 kilo och även om jag vägde lite mycket innan så måste jag säga att jag ser enorm ut för min vikt och längd. Tur man bara gör detta en gång;.)

  • zaq1234

    Grattis bling bling!

    Jag går upp så konstigt i vikt, för 2 v sedan 1.6 kg på en vecka o dessa senaste två har jag inte gått upp ett hekto.. Men var hos bm igår o magen har ändå växt 2 cm på dessa två veckor. 30 cm nu i v 31+5. Blodtryck125/80. Hjärtljud 125. Kändes lågt.. Min känsla att det är en pojke förstärks. Tsh på 1,1.

    Ni som tagit tsh i syfte att kunna bli gravid o inte hade problem sen innan. Vad har ni fått för direktiv efter förlossning ang levaxin.

    Min bm sa att jag kunde sluta abrupt dagen efter förlossning, men av alla 10 mediciner man ätit i denna ÄD process så har det varit viktigt att fasa ut. Har ju inte så stort förtroende för min bm, så jag vill kolla vad ni har fått för info?

  • TyckOmMig

    zaq-efter förlossningen ska jag trappa ner till 50 mg och ta nytt TSH blodprov efter 6 v det är direktiv från min endokrina läkare och jag åt ju inte Levaxin innan även om jag utvecklade struma vid förra ED graviditeten.Äter nu bara 75 mg och ligger på 2,0 vilket är gränsen vad man önskar som gravid behöver öka till 100 mg de sista veckorna nu.

    På tisdag är det dags för nytt TUL på em och hela fm från kl 8.30 -12.00 är det Tvillingträff precis i anslutning till Ultraljudsmottagningen/SPEC MVC.

    Hela förra veckan har jag däremot haft huvudvärk och svårigheter att bocka mig ner då det känts som om huvudet skulle sprängas...begynnande bihåleinflammation tyvärr men tycker det lättat något i helgen-blir till att få kortison nässpray Rhinocort eller Nasonex och Rinexin utskrivet på tisdag om det inte blivit bättre!

    Hoppas detta meddelande kommer fram då jag nästan aldrig sitter vid datan utan mer Ipad men den har vägrat samarbeta många dagar nu...som några av er också bekräftat!

  • Snart lycklig

    Välkommen och grattis Blng Bling!

    Ego: mindre bra. Är sjukskriven på 50% sedan knappt två veckor tillbaka. Helt orkeslös, såååååååå överdrivet trött. Svullna och mkt ömma fötter. Sover tyvärr jäkligt dåligt om nätterna pga av att jag har så förbaskat ont i bröstryggen. Ni vet vid operationsärr, kan det bli mindre känsel, lite pirrigt så där i huden. Så känns det över hela bröstryggen bak för mig. Varit på en gravidmassage och han intygade att det helt enkelt var dålig cirkulation. Det molvärker om natten så jag vill gråta. Brukar vandra omkring i lägenheten om nätterna och vet inte vad jag ska ta mig till. Det är dock bara att kämpa på.

    Idag ringde jag förlossningen, då jag inte känt några direkta rörelser på 2-3 dgr. De tyckte jag skulle komma för koll. Min bebis har aldrig varit överdrivet livlig, därför svårt att avgöra skillnader.

    Jag var på KS fr 13.30-19.30. CTG såg jättebra ut. Fick göra två UL, få den första läkaren måste springa på ett kejsarsnitt. Allt oxå bra på ul, flödet i navelsträngen också bra.

    Nu till det mindre bra, mitt blodtryck låg på 150/90 hela tiden och det gjordes ett antal kontroller. Svag/liten förhöjning av levervärdet, inte alarmerande. Slutade med en svag (enligt dem) blodtryckssänkande medicin, Trandate 100 mg x 2 st per dag. Extra besök på specen på tisdag, trots sedan tidigare inbokad tid även på fredag. På tisdag nya bp och nytt ctg. Blev bjuden på mat på förlossningen och de var så gulliga allihopa. Hoppas nu bara att jag inte utvecklar ngn allvarlig havandeskapsförgiftning!

    Kram.

  • HRE

    Snart lycklig, låter lite jobbigt..... men tur du blivit sjukskriven, kan du inte få 100%?

    Bra också de håller koll på dig. Vilken vecka är du i nu?

    Själv går jag in i v. 17 imorgon - heltokigt ju!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus