• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Snart lycklig

    Glad midsommar till er alla!

    TyckOmMig, hoppas ni mår bra och att bebisarna växer på sig. Hoppas också att du får lite permis.

    Grattis till många av er som fått bra besked såsom UL och hjälp från vården. Jag måste också säga att jag, trots min höga ålder, sedan jag blev gravid bemötts otroligt bra och med positiva kommentarer.

    De tycker att jag kämpat så oerhört, så att de vill inte att jag eller de inom vården chansar med något.

    Igår på förlossningen träffade jag som vanligt en massa gulliga BM. Lämnade urin- och blodprover, gjorde ctg och kollade blodtrycket ett antalet ggr. Äggvitan låg kvar på samma nivå som på morgonen hos BM. Blodproverna var bra, enligt dem. Dock inte mitt blodtryck trots medicinering. Slutade med att jag fick öka dosen till 3x100mg Trandate per dag. Jag fick först vila extra länge, sedan ta en tablett där och sedan vila igen, sedan nytt. Blodtryck som blev godkänt.

    Fick till slut träffa en fantastisk läkare, som verkligen hade läst min journal. Hon började med att trösta mig om att kejsarsnitt är det enda rätta för mig, så hon tyckte jag skulle tacka min placenta Previa. Efter min historia så hade hon definitivt velat att jag skulle gjort kejsarsnitt ändå. Hon fick mig att lova att göra kejsarsnitt även om moderkakan mirakulöst skulle flytta sig. Fick stränga order att inte lämna stan. De anser att min graviditet är klassad som mkt högriskgraviditet. Framförallt om moderkakan avger blödningar, vilket kommer att ske om och när jag öppnar mig lite. Hon var så söt, hon började nästan gråta när jag grät, när vi pratade om min historia. Fick också stränga order om att vila (och att inte dansa loss hejvilt idag).

    Ny koll på förlossningen på söndag.

    Mellan raderna tyckte tag att hon menade på att födseln kanske till och med blir tidigare än 37+0. (Idag v 33, 32+1.) Hon sa det inte rakt ut, men......

    En HF kan ju ligga lite bakom smygande, eller eskalera snabbt. Det enda man kan göra är att hålla koll på symptomen och sedan göra täta kontroller. Ringa en gång för mkt än en gång för lite. Blir det allvarligare finns det bara en sak att göra, förlösas, så att moderkakan kommer ut.

    Kram tjejer!

  • Blomman701

    Snart lycklig det blir bra med ett planerar snitt! Förhoppningsvis får du veta i tid när det är dags. :) Mitt största problem nu är magen, magknip från helvetet men det är bara att röra på sig, stretcha och andas j-vligt djupa andetag så går det med. Och upp och rör på dig så fort du kan, gåstol till toan blev en räddare i nöden! Kram

  • weeme

    Skönt när vården inte är nonchalanta Snart lycklig!

    Hoppas ni alla hade en fin midsommar. Vår var lugn som vanligt, jag sov massor i dag var en trött-dag.

  • Snart lycklig

    Tack för att ni peppar mig inför planerat snitt, om det nu blir planerat. Var idag återigen på kontroll på förlossningen (bokad tid) och allt var inom ramarna, blodtryck 140/80, ctg perfekt och äggvita fortf på 1+. Ny koll hos BM på tisdag och sedan UL och specen på fredag.

    Idag sa de att det är ju fantastiskt om det går så långt som till 37+0, men tveksamt trodde de. Alltså max 4 1/2 v kvar. Ojojoj.......

    Om jag börjar blöda rikligt är det ambulans som gäller vid placenta previa. Bara de orden gör ju en nervös......

  • Snart lycklig

    Jag har tagit er på orden och mest legat ner denna helg. Snart får jag väl liggsår ;)

    Dock säger vården att jag inte kan påverka detta på ngt vis gm stress el dyl. En del säger till och med att det är bra att ha lite bokat, så man tänker på annat. Hur som helst tar jag det lugnt oavsett vad jag gör.

  • Redan47

    SL: skönt det bt lugnat sig m medicin! Vila betyder ju inte ligga 24h :)... Men att oxå knoppa av det som ligger över dig och låta mannen axla en del nu. Du bär barnet, den bördan just nu räcker för dig. Lyssna på kroppen! Ge dig själv utrymme att vila för du är värd det och behöver det! Någon tv serie du kan avverka en tid framåt? Bra att du har fått tydliga förhållningsorder. Jätte kram !!!

    www.sydsvenskan.se/inpa-livet/chatt-havandeskapsforgiftning/

    Professor Hansson i Lund forskar på hvskförg, ovan länk en chat dokumenterad.
    Bla så berättar han att stresshormoner utsöndras vid havandeskapsförg, så neg stress bör undvikas.
    Och att trombyl är förebyggande.
    Jag har läst Deras forskning mkt intressant, och inom några år kommer vi tidigt med hjälp av ett blodprov veta om vi får det.
    Inte ens min läkare på spec Mvc visste om tex trombylen....

  • HRE

    Snart Lycklig - tänk så här att snart har ni bebis i famnen! Det är huvudsaken. Sen kan man ju tycka att med din resa borde du slippa sånt här....

    Ni vet ju att jag hatar Fragmin. Ni som kommit längre i graviditeten och har större mage - var sätter ni sprutorna? Jag har börjat tycka det är rätt läskigt att sätta dem i en spänd mage. Antar att man väl inte punkterar de stackars bebisarna men det känns inte bra. Önskar man kunde få skiten i tablettform....

  • TyckOmMig

    HRE-sätter mina i låret efter snittet har jag precis fått min sista Fragmin spruta för en stund sedan!
    Uppdatering men minigossarna planerad hemgång till helgen med hemsjukvård må ons fre som stöd och fr.o.m. Ikväll åker jag hem till mina andra barn blir hämtad av 4 äldsta sonen som jobbar här i närheten och pendlar de 6 milen för att vara hemma med mina egna åker tillbaka till kl 9 morgonen därpå- legat här i en vecka nu en väldigt speciell vecka då kejsarsnitt och födda i v33+0 var nytt för mig(man blir aldrig fullärd).
    Den värsta chocken smärtan har lagt sig börjar känna att jag successivt blir redo på detta vis.Amningen börjar så smått komma igång Valentin & Constantin är relativt duktiga till att orka suga en liten stund men sjunkit mkt i vikt så sondmatningar är det enda som är kvar.
    Det ska bli så skönt att få komma ut härifrån om så bara halva dygnen hämta krafter innan huvudansvaret väntar med att ha dom hemma-jag blir så uppassad på sjukhuset god mat får vi trevlig personal på NEO men det är inte mkt man hinner mellan matningar pumpande just nu!

  • Redan47

    HRE, jag sätter mina längre ut horisontellt m naveln, drar ut skinn/fett. Funkar bäst på högres sidan, vänster tenderar ge blåmärken. Låret har jag provat tidigare, gjorde så fasligt ont, blev blåmärken ixå, så jag väntar med att flytta mig dit. Hur mår du nu?
    Jag mår bättre men behöver sova på em för stt må bäst. Har ej gjort det i helgen o sena kvällar.... Jag är helt slut idag. Somnade 21 igår vaknade 01, kunde inte somna om... Låg vaken till 5. Åt lite frukost la mig o surt kom upp i halsen. Usch! Sedan dess sovit till o från. Hjärtat hoppar så i kroppen, obehagligt o svårt att somna in då.
    Frk röd grattis!! Glömde skriva det. Härligt med det där avstampet som hjärtat är.
    Weeme: blodtrycket hoppas det håller sig på lagom nivåer nu! Ta det lugnt.

  • Redan47

    Tyckommig vilken riv start! Skönt att barnen ändå verkar må så bra! Får de åka hem redan? Är inte smitta o infektioner fortf risk för dem? Inte flr att sjukhus är den renaste platsen ;p
    Kram och så skönt du mår bättre efter omständigheter!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus