• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2018-05-27 15:21:54 följande:
    Berätta gärna vad som står i den låsta artikeln. Jag betalar inte för Dagens Kräkheter. 

    Crach Man har redan lagt in artikeln i tråden #2141 (detta utgör troligtvis ett brott mot upphovsrätten).


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Gabbe75
    FDFMGA skrev 2018-05-27 15:29:47 följande:
    Haha, så är det ju nuförtiden.

    Domedagsprofeterna tycks nästan ha gjort eländesdiskursen till en religion så fanatisk att den inte tål att bli motsagd, åtminstone inte på nätet.

    Men egentilgen handlar det väl mest om oförmåga att orka ta in fler än ett perspektiv.
    Ungefär som när sossarna slår sig för bröstet rörande att vi har en global högkonjunktur i hela västvärlden, främst orsakad och stimulerad av att centralbankerna hela tiden pumpar ut nya billiga pengar...

    En vacker dag kommer det en fet baksmälla orsakad av den förda penningpolitiken. Jag bävar för den dagen, då jag tror att 90-talskrisen bara var en mild bris i jämförelse.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-05-27 20:26:55 följande:
    Ungefär som när sossarna slår sig för bröstet rörande att vi har en global högkonjunktur i hela västvärlden, främst orsakad och stimulerad av att centralbankerna hela tiden pumpar ut nya billiga pengar...

    En vacker dag kommer det en fet baksmälla orsakad av den förda penningpolitiken. Jag bävar för den dagen, då jag tror att 90-talskrisen bara var en mild bris i jämförelse.

    Om vi nu befinner oss i en global högkonjunktur, varför går det så mycket bättre för Sverige än länder i vårt närområde t.ex. Danmark och Finland?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-05-27 22:13:21 följande:

    Om vi nu befinner oss i en global högkonjunktur, varför går det så mycket bättre för Sverige än länder i vårt närområde t.ex. Danmark och Finland?


    Det gör det ju inte. Hoppas verkligen inte att jag behöver påminna dig om att dela produktivitetstillväxten med befolkningen när du snackar om BNP återigen. Hoppas också att du har förstånd att rensa för offentliga jobb och sysselsättningsstöd. Gör du allt detta kommer du nämligen att finna att Sverige knappt har någon tillväxt alls, trots att vi befinner oss i toppen av en högkonjunktur. Kommunerna står inför en bomb när konjunkturen vänder nedåt igen. Så ser den krassa verkligheten ut.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-05-27 22:47:59 följande:

    Det gör det ju inte. Hoppas verkligen inte att jag behöver påminna dig om att dela produktivitetstillväxten med befolkningen när du snackar om BNP återigen. Hoppas också att du har förstånd att rensa för offentliga jobb och sysselsättningsstöd. Gör du allt detta kommer du nämligen att finna att Sverige knappt har någon tillväxt alls, trots att vi befinner oss i toppen av en högkonjunktur. Kommunerna står inför en bomb när konjunkturen vänder nedåt igen. Så ser den krassa verkligheten ut.


    Faktum är att även om du ser till BNP per capita så har Sveriges tillväxt varit högre än i Finlandsoch Danmarks.

    Jag antar att du kan presentera fakta som stödjer påståendet att Sverige knappt har någon tillväxt alls?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-05-27 23:12:08 följande:
    Faktum är att även om du ser till BNP per capita så har Sveriges tillväxt varit högre än i Finlandsoch Danmarks.

    Jag antar att du kan presentera fakta som stödjer påståendet att Sverige knappt har någon tillväxt alls?
    Här har du en länk.

    https://samnytt.se/sveriges-tillvaxt-prognostiseras-bli-den-lagsta-pa-over-tre-decennier/

    Märk väl att här har man inte rensat för ökningen i offentlig sektor eller särskilda stöd. Artikeln belyser bara det jag nämnde om BNP och BNP/Capita. Ändå en väldigt talande artikel. Just nu har vi dessutom en glödhet byggsektor som ytterligare dopar marknaden när lånade pengar ingår i tillväxten.

    När konjunkturen väl vänder nedåt kommer det bli kärvt, mycket kärvt. Vi kommer nämligen att ha kvar alla problem som dessutom säkerligen kommer förstärkas.
  • Padirac
    Madderook skrev 2018-05-28 01:42:36 följande:
    Förluster sedan länge
    eso.expertgrupp.se/rapporter/20093-invandring.../
    Nu är ju inte de offentliga finanserna hela ekonomin i Sverige.

    Det är ett misstag att enbart titta på detta - det är som att se rut och rot som enbart statliga utgifter och inte se vilka fördelar som får av dessa bidrag/avdrag
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-05-27 23:40:37 följande:
    Här har du en länk.

    https://samnytt.se/sveriges-tillvaxt-prognostiseras-bli-den-lagsta-pa-over-tre-decennier/

    Märk väl att här har man inte rensat för ökningen i offentlig sektor eller särskilda stöd. Artikeln belyser bara det jag nämnde om BNP och BNP/Capita. Ändå en väldigt talande artikel. Just nu har vi dessutom en glödhet byggsektor som ytterligare dopar marknaden när lånade pengar ingår i tillväxten.

    När konjunkturen väl vänder nedåt kommer det bli kärvt, mycket kärvt. Vi kommer nämligen att ha kvar alla problem som dessutom säkerligen kommer förstärkas.
    Lite intressant fakta för dig som gillar nyckeltalet BNP per capita.

    Finlands BNP per capita var i slutet av 2017 4,5 procent lägre än år 2007.


    Danmarks BNP per capita var i slutet av 2017 0,6 procent högre än år 2007.


    Sveriges BNP per capita var i slutet av 2017 6,3 procent högre än år 2007 (nästan hela ökningen har skett under sittande regering)

    Källa: Näringslivets Ekonomifakta


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Kalle
    KillBill skrev 2018-05-28 20:18:59 följande:

    Lite intressant fakta för dig som gillar nyckeltalet BNP per capita.Finlands BNP per capita var i slutet av 2017 4,5 procent lägre än år 2007.

    Danmarks BNP per capita var i slutet av 2017 0,6 procent högre än år 2007.

    Sveriges BNP per capita var i slutet av 2017 6,3 procent högre än år 2007 (nästan hela ökningen har skett under sittande regering)

    Källa: Näringslivets Ekonomifakta


    Då borde vi alltså vara generösa och låta dessa länder ta emot fler invandrare medan vi tar en paus.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna