• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-06-17 21:56:54 följande:
    Precis, medan ingenting kunde klassas som TAN-vinklat överhuvudtaget.

    Jag menar att vart enda undersökt fall som kan placeras på TAN/GAL-skalan har varit GAL-vinklade. Helt enkelt 100%.

    Tror du själv att högerkonservativa och dylika känner sig representerade i Public Service? Vi har en uppsjö av så kallad alternativ media av en anledning... och då menar jag långt beyond Samhällsnytt och Fria Tider.
    Precis? Du hade fullständigt fel. Näringslivets medieinstitut kunde bara finna 12 fall av 50  anmälningar. och detta ska ses i skenet av de kanske 10 000 TV program som sänts de senaste 7 åren.. Inte ens med välvilja kan man få det till att  "den aktuella mediasörjan vinklas till 100% åt ett enda håll. Vart enda fall som har undersökts i närliggande tid har varit GAL-vinklat". 

    Gal-Tan är dessutom ingen objektiv sanning. Rapporten är ett utslag av subjektiva värderingar från ett par snubbar som avlönas av Svenskt Näringsliv.

    Läs gärna vad PJ Anders Linder skriver om Gal-Tan:
     http://www.bt.se/ledare/pj-anders-linder-varning-for-den-nya-god-ond-skalan/
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-06-17 22:13:08 följande:

    Precis? Du hade fullständigt fel. Näringslivets medieinstitut kunde bara finna 12 fall av 50  anmälningar. och detta ska ses i skenet av de kanske 10 000 TV program som sänts de senaste 7 åren.. Inte ens med välvilja kan man få det till att  "den aktuella mediasörjan vinklas till 100% åt ett enda håll. Vart enda fall som har undersökts i närliggande tid har varit GAL-vinklat". 

    Gal-Tan är dessutom ingen objektiv sanning. Rapporten är ett utslag av subjektiva värderingar från ett par snubbar som avlönas av Svenskt Näringsliv.

    Läs gärna vad PJ Anders Linder skriver om Gal-Tan:

     www.bt.se/ledare/pj-anders-linder-varning-for-den-nya-god-ond-skalan/


    All sorts partiskhet går inte att placera på en GAL/TAN-skala. Men av de som gick att placera på en sådan skala var samtlig GAL-vinklade respektive ingen var TAN-vinklad.

    Visst finns det problem med den aktuella skalan men frågan är enkel: tror du att högerkonservariva och dylika överlag känner sig representerade av Public Service? Svaret på den frågan är ett rungande nej... för att föra diskussionen frammåt.

    Är inte det ett problem KillBill? - i både frågan om påstådd objektivitet/opartiskhet liksom i frågan vad man rimligen kan tvinga folk att betala för.

    Skulle du själv vilja betala för stora mediakanaler via skattsedeln om de inte representerar dig som medborgare för fem öre?

    Det brukade vara något av en helig ko det där... att folk ska känna sig representerade och speciellt i sådana här sammanhang... men det gäller tydligen bara när det passar. Hyckleriet är slående.

    Varför ska påtagligt stora grupper av Sveriges befolkning betala riktade skatter för stora mediakanaler som inte representerar dem för fem öre?
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-06-17 22:38:12 följande:

    All sorts partiskhet går inte att placera på en GAL/TAN-skala. Men av de som gick att placera på en sådan skala var samtlig GAL-vinklade respektive ingen var TAN-vinklad.

    Visst finns det problem med den aktuella skalan men frågan är enkel: tror du att högerkonservariva och dylika överlag känner sig representerade av Public Service? Svaret på den frågan är ett rungande nej... för att föra diskussionen frammåt.

    Är inte det ett problem KillBill? - i både frågan om påstådd objektivitet/opartiskhet liksom i frågan vad man rimligen kan tvinga folk att betala för.

    Skulle du själv vilja betala för stora mediakanaler via skattsedeln om de inte representerar dig som medborgare för fem öre?

    Det brukade vara något av en helig ko det där... att folk ska känna sig representerade och speciellt i sådana här sammanhang... men det gäller tydligen bara när det passar. Hyckleriet är slående.

    Varför ska påtagligt stora grupper av Sveriges befolkning betala riktade skatter för stora mediakanaler som inte representerar dem för fem öre?


    Jag tycker mest att det är ett problem att det finns personer som du som drar långtgående slutsatser av bedömningen av 50 anmälningar under 7 år där 12 anmälningar av någon som jobbar med opinionsbildning bedöms ha slagsida mot Gal. Det borde vara klart för de flesta att dessa 12 anmälningar inte är representativa för de kanske tiotusentals program som har sänts sedan 2012.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Arnes mirakel
    KillBill skrev 2019-06-17 23:23:15 följande:
    Jag tycker mest att det är ett problem att det finns personer som du som drar långtgående slutsatser av bedömningen av 50 anmälningar under 7 år där 12 anmälningar av någon som jobbar med opinionsbildning bedöms ha slagsida mot Gal. Det borde vara klart för de flesta att dessa 12 anmälningar inte är representativa för de kanske tiotusentals program som har sänts sedan 2012.
    Det finns fler som sett problem med fritt tänkande individer. "Om vi för kommunismens skull är tvungna att utrota nio tiondelar av befolkningen, må vi inte vika tillbaka för detta offer." - Lenin

    Alla som följer SVT kan ju se att de är vänstervridna. Ett bevis så gott som något är att varenda vänsterskribent sitter nöjd med vad SVT presterar.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-06-17 23:23:15 följande:

    Jag tycker mest att det är ett problem att det finns personer som du som drar långtgående slutsatser av bedömningen av 50 anmälningar under 7 år där 12 anmälningar av någon som jobbar med opinionsbildning bedöms ha slagsida mot Gal. Det borde vara klart för de flesta att dessa 12 anmälningar inte är representativa för de kanske tiotusentals program som har sänts sedan 2012.


    Det är bra att du gör saken tydlig KillBill. Visst är det problematiskt att det finns personer som inte kommer fram till samma slutsatser som du själv...

    Du kan väldigt tryggt lägga studien åt sidan om nu enbart dina slutsatser av den har existensvärde... och helt enkelt vagga in faktumet att Public Service inte representerar en påtaglig del av Sveriges befolkning.

    Förvisso inte dina problem men det du håller på med nu landar inte särskilt snyggt.

    Mitt intresse är iallafall utspillt tills du svarar på frågor och vill diskutera mer av det jag skriver än särskilt utvalda passager som ska hårklyvas ad absurdum.

    Tills dess så är vi ett par miljoner medborgare som är rätt säkra på att Public Service inte representerar oss... men vi drar väl helt enkelt felaktiga slutsatser och behöver givetvis undersökningar som grundligt och bortom alla tvivel intygar saken.

    Nu ska jag sitta och hålla andan tills Public Service sänder den snart 10-åriga dokumentären Hjernevask som framställdes i ett av våra egna grannländer. Efter det ska jag dyka ner i Public Services "Jordan B Peterssons"-arkiv och snorkla runt i vattenglaset som har ställts fram åt världsstjärnan.

    Önska mig lycka till med denna objektiva och opartiska media.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-06-18 00:19:09 följande:

    Det är bra att du gör saken tydlig KillBill. Visst är det problematiskt att det finns personer som inte kommer fram till samma slutsatser som du själv...

    Du kan väldigt tryggt lägga studien åt sidan om nu enbart dina slutsatser av den har existensvärde... och helt enkelt vagga in faktumet att Public Service inte representerar en påtaglig del av Sveriges befolkning.

    Förvisso inte dina problem men det du håller på med nu landar inte särskilt snyggt.

    Mitt intresse är iallafall utspillt tills du svarar på frågor och vill diskutera mer av det jag skriver än särskilt utvalda passager som ska hårklyvas ad absurdum.

    Tills dess så är vi ett par miljoner medborgare som är rätt säkra på att Public Service inte representerar oss... men vi drar väl helt enkelt felaktiga slutsatser och behöver givetvis undersökningar som grundligt och bortom alla tvivel intygar saken.

    Nu ska jag sitta och hålla andan tills Public Service sänder den snart 10-åriga dokumentären Hjernevask som framställdes i ett av våra egna grannländer. Efter det ska jag dyka ner i Public Services "Jordan B Peterssons"-arkiv och snorkla runt i vattenglaset som har ställts fram åt världsstjärnan.

    Önska mig lycka till med denna objektiva och opartiska media.


    Är det inte på tiden att du förklarar vad du menade med:

    "den aktuella mediasörjan vinklas till 100% åt ett enda håll. Vart enda fall som har undersökts i närliggande tid har varit GAL-vinklat". Var du ute efter att missleda eller vad handlade det om?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-06-18 00:32:23 följande:

    Är det inte på tiden att du förklarar vad du menade med:

    "den aktuella mediasörjan vinklas till 100% åt ett enda håll. Vart enda fall som har undersökts i närliggande tid har varit GAL-vinklat". Var du ute efter att missleda eller vad handlade det om?


    Det blev förklarat i inlägg #2247:

    >>Jag menar att vart enda undersökt fall som kan placeras på TAN/GAL-skalan har varit GAL-vinklade. Helt enkelt 100%<
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-06-17 16:05:58 följande:
    Har du kännedom om arbetsplatsen och arbetsuppgifterna på public service eller gissar du hejvilt om praktikanter?
    Ordet "förmodligen" borde ge dig en ledtråd men säg såhär: låt oss hoppas att det handlar om en praktikant.

    Alternativet är att det är en fastanställd (förväntat professionell) journalist som inte klarat av att göra en normal kontroll av innehållet.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2019-06-17 12:14:23 följande:
    Du förstår helt enkelt inte det nya medielandskapet.
     
    Idag är det viktigare att publicera snabbt än att publicera rätt. Det är du som är omodern när du anser att det viktigare att publicera rätt än att publicera snabbt.

    Undantaget då om det skulle komma något som framställde Trump i god dager. Där kan det finnas en anledning att hålla på publiceringen.
    Jag vet, lika omodern som ett svenskt invasionsförsvar.

    Den aktör som ska vara den som informerar landet vid en kris kan inte slänga bort sitt förtroende genom att kopiera in Fake News i sina kanaler.
  • Liberté
    Arnes mirakel skrev 2019-06-17 23:48:27 följande:

    Det finns fler som sett problem med fritt tänkande individer. "Om vi för kommunismens skull är tvungna att utrota nio tiondelar av befolkningen, må vi inte vika tillbaka för detta offer." - Lenin

    Alla som följer SVT kan ju se att de är vänstervridna. Ett bevis så gott som något är att varenda vänsterskribent sitter nöjd med vad SVT presterar.


    Det blir ännu tydligare när man får sina nyheter primärt på franska och engelska. När samma nyhet når SVT brukar vissa aspekter saknas eller att de betonar ord så att det som sägs skiftar tungt så det bättre passar.

    Sen av någon anledning försvinner all EU kritik i princip helt från SVT, det positiva tas upp men det negativa sopas under mattan.

    Bråket Sverige / Ungern var helt absurt där Sverige kritiserades starkt för att lägga sig i saker som inte har med dem att göra, något som helt vinklades om till "kritik mot Ungerns rasism" .

    Kan säga att denna åsikt delas av de flesta av mina utlandssvenskar till vänner. Lätt att vara blind när man lever i svenska bubblan.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?