• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • KillBill
    Arnes mirakel skrev 2019-06-18 18:35:32 följande:

    Ett av inslagen du ojar dig över handlar om högerextremister som reser till Ukraina.

    Hur ofta gör statens media repotage om vänsterns resor till andra länder och vad de gör där?


    SVT blev alltså fällt pga av att högerextremisterna skildrades okritiskt. Är du upprörd över att statens media inte har skildrat vänsterns resor till andra länder lika okritiskt?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Arnes mirakel
    KillBill skrev 2019-06-18 20:04:16 följande:
    SVT blev alltså fällt pga av att högerextremisterna skildrades okritiskt. Är du upprörd över att statens media inte har skildrat vänsterns resor till andra länder lika okritiskt?
    Du missade att svara på frågan.

    Jag kan dock svara på din fråga. Nej. Jag är inte upprörd över något som sker på SVT. De levererar vad man kan förvänta sig.
  • KillBill
    Arnes mirakel skrev 2019-06-18 20:42:10 följande:
    Du missade att svara på frågan.

    Jag kan dock svara på din fråga. Nej. Jag är inte upprörd över något som sker på SVT. De levererar vad man kan förvänta sig.
    Jag tror som dig att det är mycket ovanligt att SVT eller annan public service gör okritiska reportage om vänsteranhängares resor till andra länder.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Arnes mirakel
    KillBill skrev 2019-06-18 21:08:38 följande:
    Jag tror som dig att det är mycket ovanligt att SVT eller annan public service gör okritiska reportage om vänsteranhängares resor till andra länder.
    Jag har nog aldrig sett SVT kritisera vänstern överhuvudtaget.
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-06-18 19:32:01 följande:
    Det var ogint att hoppas att praktikanter ska göra fel smile5.gif

    Så du har ingen aning om hur det fungerar på platsen i fråga alltså. Eller ens inom yrket.

    Ja, då kan man tro både det ena och det andra om hur text skapas på en nyhetsbyrå.  Nu är det väl drygt 10 år sedan jag var på TT och såg hur de arbetade - mycket har nog ändrats sedan dess.
    "Vem" som tryckte på knappen är en oväsentligt detalj för det faktum att SVT lägger ut Fake News som lätt hade kunnat kontrolleras.
  • Digestive
    Arnes mirakel skrev 2019-06-18 23:53:42 följande:

    Jag har nog aldrig sett SVT kritisera vänstern överhuvudtaget.


    När en mediaform mer eller mindre är fullständigt förutsägbar så beror det helt enkelt någonting.

    Den som hittar adekvat kritik mot exempelvis genusvetenskapen eller program som lyfter fram och djupdyker i exempelvis Jordan B Peterson tankegods (i Public Service)... kan se sig själv som ett modernt mirakel.
  • Arnes mirakel
    Digestive skrev 2019-06-19 09:42:04 följande:
    När en mediaform mer eller mindre är fullständigt förutsägbar så beror det helt enkelt någonting.

    Den som hittar adekvat kritik mot exempelvis genusvetenskapen eller program som lyfter fram och djupdyker i exempelvis Jordan B Peterson tankegods (i Public Service)... kan se sig själv som ett modernt mirakel.
    ...och när en mediakår unisont hyllas av det politiska block som regerat landet i stort sett oavbrutet de senaste 100 åren borde intellektuella krafter reagera.

  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-06-19 09:38:01 följande:
    "Vem" som tryckte på knappen är en oväsentligt detalj för det faktum att SVT lägger ut Fake News som lätt hade kunnat kontrolleras.
    Du påstår alltså att SVT lade ut en nyhet där TT av någon anledning gjort fel i syfte att sprida desinformation eller köra någon sorts bluff? Eller var det TT som ville sprida desinformation eller köra någon sorts bluff? 

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Fejknyheter

    "Fejknyheter (även engelskans "fake news") är en sorts bluff eller medvetet spridande av desinformation, antingen via så kallade traditionella nyheter eller via sociala medier, med avsikten att vilseleda i politiskt eller ekonomiskt syfte"

    På vilket sätt skulle TT vara inblandade i att skapa material för SVTs nu av dig påstådda medvetna bluff?

    Det blir märkligare och märkligare spinns med anklagelser om medarbetare, praktikanter och medveten desinfomation från TT/SVT.

    Detta 'förmodligen' rymmer tydligen en hel del av det som en tidigare skribent brukade påstå vara 'underförstått' i anklagelser över andras påstådda motiv.  Inte bara förmodas det hur en nyhetsredaktion sköter sina uppgifter utan nu förmodas TT eller SVT eller möjligen båda att ha en agenda som de driver med fake news.

    Eller kanske menar du helt enkelt att Fake News ha en annan betydelse än den gängse betydelsen?  Vem vet.

     
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-06-19 09:42:04 följande:

    När en mediaform mer eller mindre är fullständigt förutsägbar så beror det helt enkelt någonting.

    Den som hittar adekvat kritik mot exempelvis genusvetenskapen eller program som lyfter fram och djupdyker i exempelvis Jordan B Peterson tankegods (i Public Service)... kan se sig själv som ett modernt mirakel.


    Nu har kritiker mot genusvetenskap såväl som Jordan B Peterson fått komna till tals i SVT men jag antar att du inte bryr dig och att du anser att det är fördjävligt i alla fall..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-06-19 22:14:55 följande:

    Nu har kritiker mot genusvetenskap såväl som Jordan B Peterson fått komna till tals i SVT men jag antar att du inte bryr dig och att du anser att det är fördjävligt i alla fall..


    Sluta nu... jag har sett omkring 100 timmar material av Jordan B Peterson och vill du inbilla dig att ens en bråkdel av hans tankegods går att nå genom Public Service så har du fullständigt fel.

    En utmaning. Presentera blott namnen på hans tankegods med hjälp av Public Service.

    Jag skrev advekat kritik mot genusvetenskap. Är du själv medveten om att disciplinen använder sig av hermeneutik som vetenskaplig metod? Det vill säga samma vetenskaplig metod som teologi använder sig av - att tolka texter eller då tolka feministiska texter.

    Genusvetenskapen grundar inte ens sina teorier... det vill säga provar tesen mot sin antites (exempelvis miljö mot arv) liksom provar tesen mot all övrig vetenskaplig litteratur. Inte ens inom området pedagogik...

    Kvar har du alltså någonting som beter sig som disciplinen teologi men utan att ens bry sig om att falsifiera sina teser.

    Vart ser du sådan här genusvetenskaplig kritik i Public Service? Det finns en anledning till varför disciplinen inte längre är statligt finansierad i Norge... det räckte med en enda undersökande dokumentär och luftslottet sprack.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?