• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • KillBill
    KillBill skrev 2019-11-21 13:16:01 följande:

    SD ledarenm Jimmie Åkesson säger i intervju i P1 nu på morgonen att en av public service främsta uppgifter ska vara att "förmedla gemensamma normer och värderingar".


    Är det bara jag som tycker att det börjar bli läskigt? Hur tusan kan partier som M och KD tänka sig att samarbeta med parti som hyser fascistoida idéer?


    Länk till intervjun: 

     https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7348428


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    KillBill skrev 2019-11-21 13:16:01 följande:

    SD ledarenm Jimmie Åkesson säger i intervju i P1 nu på morgonen att en av public service främsta uppgifter ska vara att "förmedla gemensamma normer och värderingar".


    Är det bara jag som tycker att det börjar bli läskigt? Hur tusan kan partier som M och KD tänka sig att samarbeta med parti som hyser fascistoida idéer?


    Statliga institutioner som förmedlar "gemensamma normer och värderingar".

    Tycker det låter som socialdemokrati.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-11-21 13:16:01 följande:

    SD ledarenm Jimmie Åkesson säger i intervju i P1 nu på morgonen att en av public service främsta uppgifter ska vara att "förmedla gemensamma normer och värderingar".

    Är det bara jag som tycker att det börjar bli läskigt? Hur tusan kan partier som M och KD tänka sig att samarbeta med parti som hyser fascistoida idéer?


    K Markatta skrev 2019-11-21 13:50:00 följande:

    Statliga institutioner som förmedlar "gemensamma normer och värderingar".

    Tycker det låter som socialdemokrati.


    Nog finns det uttalade socialdemokrater som tänker i sådana banor (inlägg #2731):
    FDFMGA skrev 2019-10-31 16:47:16 följande:

    Det egentliga "problemet" är ju att public service inte ska vara värderingsfri eller värdeneutral utan spegla det somliga kallar grundläggande svenska värderingar.

    Ju längre man befinner sig från dessa grundläggande svenska värderingar, desto mer känner man sig också avlägsen från public service och uppfattar det som att public service är tendentiöst.

    Själv är jag lite mer till vänster än mitten av det svenska åsiktsspektrat och jag tycker förstås att public service är något högervridet.

    Men det kan jag leva med.


    Och nog ingen risk för att just denna socialdemokrat behöver känna sig ensam - det fantastiska ältandet om sådant som >>Rätt/fel värdegrund!!!<< har ju socialdemokratins anhängare, med etablissemangets omnejd, fått till en sådan meme att man idag kan köpa T-shirtar med sarkastiska tryck om saken och dito kaffemuggar.

    Skriver i E-Prime.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-11-21 17:18:30 följande:
    K Markatta skrev 2019-11-21 13:50:00 följande:

    Statliga institutioner som förmedlar "gemensamma normer och värderingar".

    Tycker det låter som socialdemokrati.


    Nog finns det uttalade socialdemokrater som tänker i sådana banor (inlägg #2731):Och nog ingen risk för att just denna socialdemokrat behöver känna sig ensam - det fantastiska ältandet om sådant som >>Rätt/fel värdegrund!!!<< har ju socialdemokratins anhängare, med etablissemangets omnejd, fått till en sådan meme att man idag kan köpa T-shirtar med sarkastiska tryck om saken och dito kaffemuggar.

    FDFMGA får svara för sig själv men jag tror inte att du fårtsått vad han menar.

    Hursomhelst så är det tydligt för alla som har läst och förstått PS  uppdrag att uppgiften inte handlar om att förmedla gemensamma normer och värderingar utan tvärtom betonas att PS ska vara 
    självständigt i förhållande till staten, olika intresseorganisationer och andra maktgrupper i samhället, vara opartiskt och tillgodose skiftande behov och intressen hos landets befolkning

    Uppdrag
    Sveriges Radio har i uppdrag att sända radio i allmänhetens tjänst. Programverksamheten ska präglas av oberoende och starkt integritet och bedrivas självständigt i förhållande till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen och maktsfärer i samhället.


    Alla som sänder radio och tv lyder under radio- och tv-lagen. Därutöver har Sveriges Radio ett sändningstillstånd och årliga anslagsvillkor som utfärdas av regeringen efter beslut av riksdagen  Nuvarande sändningstillstånd gäller perioden 2014-2019. I Sveriges Radios uppdrag ingår bland annat:


    ·         Ha ett mångsidigt och brett programutbud och ett särskilt ansvar för det svenska språket.


    ·         Spegla hela landet och variationen i befolkningen utifrån ett jämställdhets- och mångfaldsperspektiv. Vara opartisk och saklig.


    ·         Att fortsätta att fördjupa, utveckla och vidga kulturutbudet.


    ·         Stärka musiken och verksamhet knuten till Berwaldallen, Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören.


    ·         Nyhetsverksamheten och samhällsbevakning ska utgå från olika perspektiv och utifrån olika geografiska, sociala och andra utgångspunkter. Bidrar till mångfald i nyhetsurval, stimulerar till debatt, granskar myndigheter, organisationer och företag.


    ·         Erbjuda ett varierat utbud av program för barn och unga.


    ·         Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning


    ·         Ha ett utbud på de nationella samiska, finska, meänkieli och romani chib, jiddisch samt andra minoritetsspråk.


    Några av grundförutsättningarna för Sveriges Radios public service-uppdrag


    Oberoende och integritet 
    Programverksamheten skall bedrivas självständigt i förhållande till staten, olika intresseorganisationer och andra maktgrupper i samhället. Sändningsrätten skall utövas opartiskt och sakligt samt med beaktande av att en vidsträckt yttrandefrihet och informationsfrihet skall råda i radion. Ingen utanför företaget kan påverka vad som ska sändas eller inte sändas.


    Tillgängligt för alla 
    Programmen skall rikta sig till och vara tillgängliga för publiken i hela landet samt i skälig omfattning tillgodose skiftande behov och intressen hos landets befolkning. Meningen med public service-uppdraget är att var och en skall kunna hitta något värdefullt och omistligt bland Sveriges Radios program.


    Mångfaldspolicy
    Sveriges Radio ska vara ett företag där olikheter i samspel är en tillgång. Alla medarbetare har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter oavsett kön, etnicitet, trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.


    Språkvård
    I sändningstillstånden för SR, SVT och UR sägs det att språkvårdsfrågor skall beaktas i programverksamheten.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-21 17:18:30 följande:
    K Markatta skrev 2019-11-21 13:50:00 följande:

    Statliga institutioner som förmedlar "gemensamma normer och värderingar".

    Tycker det låter som socialdemokrati.


    Nog finns det uttalade socialdemokrater som tänker i sådana banor (inlägg #2731):Och nog ingen risk för att just denna socialdemokrat behöver känna sig ensam - det fantastiska ältandet om sådant som >>Rätt/fel värdegrund!!!<< har ju socialdemokratins anhängare, med etablissemangets omnejd, fått till en sådan meme att man idag kan köpa T-shirtar med sarkastiska tryck om saken och dito kaffemuggar.
    Förmodligen inget man får lära sig på danskursen - men något som säkert de flesta kan förstå  utan någon större ansträngning.

    Nej, public service har inte till uppgift att vara värderingsfri. Hur skulle det se ut om man inte lägger några värderingar på företeelser som mord, våldtäkt, tortyr, diktatur med mera.

    Men det somliga kallar grundläggande svenska värderingar  ger ju utrymme för så oerhört många fler nyanser än den som råder i t ex hönshushögerns åsiktskorridor där minsta avvikande viskning för hönsen att kackla upprört, utan att de ens tycks förstå varför.

    Men har väl en i flocken börjat så sprider det sig promptSkrattande
  • nihka
    KillBill skrev 2019-11-21 13:16:01 följande:

    SD ledarenm Jimmie Åkesson säger i intervju i P1 nu på morgonen att en av public service främsta uppgifter ska vara att "förmedla gemensamma normer och värderingar".


    Är det bara jag som tycker att det börjar bli läskigt? Hur tusan kan partier som M och KD tänka sig att samarbeta med parti som hyser fascistoida idéer?


    Jaja. Bara precis i motsats till PS uppdrag. Varför vill man öht göra nåt med PS? Är det inte bättre att bara starta upp en SD-propagandabyra? 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KillBill skrev 2019-11-21 13:16:01 följande:

    SD ledarenm Jimmie Åkesson säger i intervju i P1 nu på morgonen att en av public service främsta uppgifter ska vara att "förmedla gemensamma normer och värderingar".


    Är det bara jag som tycker att det börjar bli läskigt? Hur tusan kan partier som M och KD tänka sig att samarbeta med parti som hyser fascistoida idéer?


    Jaja. Bara precis i motsats till PS uppdrag. Varför vill man öht göra nåt med PS? Är det inte bättre att bara starta upp en SD-propagandabyra? 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-21 18:05:50 följande:

    Förmodligen inget man får lära sig på danskursen - men något som säkert de flesta kan förstå  utan någon större ansträngning.

    Nej, public service har inte till uppgift att vara värderingsfri. Hur skulle det se ut om man inte lägger några värderingar på företeelser som mord, våldtäkt, tortyr, diktatur med mera.

    Men det somliga kallar grundläggande svenska värderingar  ger ju utrymme för så oerhört många fler nyanser än den som råder i t ex hönshushögerns åsiktskorridor där minsta avvikande viskning för hönsen att kackla upprört, utan att de ens tycks förstå varför.

    Men har väl en i flocken börjat så sprider det sig prompt


    Hade du haft ett minne att räkna med så hade du kommit ihåg att jag höll med dig i sak...

    ...men gestikulera du vidare i luften med allsköns påståenden som ska uppfattas som att jag står bakom dem.

    Alltid ett nöje att ta emot dina trubbiga bidrag men numret du slår har ingen abonnent.
    Skriver i E-Prime.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-21 18:42:05 följande:
    Hade du haft ett minne att räkna med så hade du kommit ihåg att jag höll med dig i sak...
    Sorry. jag brukar kanske inte läsa dina inlägg särskilt noga.

    Men jag kan hålla med om att numret jag ibland slår inte har någon abonnent.

    Samtidigt,apropå minne, så slår jag mycket sällan ditt nummer om du inte citerat mig innan. Det har jag förklarat några gånger.

    Men då är vi överens om att public service inte ska vara värderingsfri. Däremot har vi säkert helt olika uppfattningar om vad som ryms inom det uppdrag public service har.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?