• JakobK

    Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?

    Med idéer från en annan tråd ("Alla män är potentiella våldtäktsmän") så startar jag här en tråd där vi kan diskutera och ge förslag på vad som kan göras för att minska antalet våldtäkter i samhället.


     
  • Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?
  • Anonym (gottegris)
    Anonym (Eh!) skrev 2016-05-12 10:24:02 följande:
    Här hoppas jag att lagen kommer att ändras.
    Det vore befängt. Om man inte är medveten om att man begår ett brott, hur kan man hållas ansvarig? Det kommer aldrig någonsin ändras.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-13 01:46:59 följande:
    Haha va? I det scenariot HAR jag ju våldtagit henne. Då bör jag sys in. 
    Men du skrev ju att du skulle neka om någon tjej skulle anklaga dig dagen efter för våldtäkt. En kväll du inte minns. Eller fattade jag fel?
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-12 00:39:58 följande:
    Du menar falskeligen anklaga mig för brott? Det kan väl hända alldeles oavsett?

    Det blir ändå ord mot ord, för jag kommer garanterat neka. 


  • Palestrina
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-13 01:48:16 följande:
    Det vore befängt. Om man inte är medveten om att man begår ett brott, hur kan man hållas ansvarig? Det kommer aldrig någonsin ändras.
    En samtyckeslag skulle kunna ändra på det.
  • Anonym (Lena)
    Palestrina skrev 2016-05-13 13:35:59 följande:
    En samtyckeslag skulle kunna ändra på det.
    Japp! Så jag hoppas de kommer fram till att skapa den.

    Det som kan bli problem är väl det där som sker i förhållanden när en vaknar och den andra sover, svårt att säga JA då. Vet tjejjer skrivit här på FL att de vaknat av att partner har sex med dem och de känner sig våldtagna. Själv älskade jag att vakna av min make och kunde låtsas sova vidare till 'inträngning'. Men det var ju ok mellan oss och är något de säkert kommer titta på i lagutformningen eller så blir det vägledande domslut.
  • Anonym (Lena)
    pyssel skrev 2016-05-11 18:27:01 följande:
    Våldtäkt är ett uppsåtsbrott, dvs att personen ska ha haft insikt om att hen begår ett brott under våldtäkten. Så förmodligen. Eftersom här kommer "uppfattande av signaler" och "vilka signaler" in i bedömningen.
    Visst har lagstiftarna också pratat om att ändra tillbaka lite till gamla ordningen då bara de grövsta dömdes för våldtäkt och de andra för sexuellt utnyttjande. Så våldtäkt kommer tas mer eller mindre bort. För det ligger i brottet och ordet också att det ska användas någon typ av våld. Så sexuellt utnyttjande eller så kommer allt att ändras till. Eller minns jag fel?
  • Anonym (gottegris)
    Anonym (Lena) skrev 2016-05-13 08:36:15 följande:
    Men du skrev ju att du skulle neka om någon tjej skulle anklaga dig dagen efter för våldtäkt. En kväll du inte minns. Eller fattade jag fel?
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-12 00:39:58 följande:
    Du menar falskeligen anklaga mig för brott? Det kan väl hända alldeles oavsett?

    Det blir ändå ord mot ord, för jag kommer garanterat neka. 


    Det är skillnad på att bli anklagad för våldtäkt och att utföra en våldtäkt.

    Hur full jag än blir, och hur lite jag än minns, så våldtar jag inte folk.
  • pyssel
    Anonym (Lena) skrev 2016-05-13 14:10:54 följande:

    Visst har lagstiftarna också pratat om att ändra tillbaka lite till gamla ordningen då bara de grövsta dömdes för våldtäkt och de andra för sexuellt utnyttjande. Så våldtäkt kommer tas mer eller mindre bort. För det ligger i brottet och ordet också att det ska användas någon typ av våld. Så sexuellt utnyttjande eller så kommer allt att ändras till. Eller minns jag fel?


    Förmodligen ersättas med sexuellt övergrepp. För att även utsatta tolkar in fysiskt våld i begreppet och inte anmäler.
    Alla hästar hemma
  • fulelakman

    Eftersom antalet våldtäkter i sverige är c:a 59 / 100.000 innevånare känns det inte spontant som en allmän kampanj mot alla män är receptet på framgång. Dessutom har siffran ökat kraftigt, även om den inte fördubblats under det senaste decenniet.

    Man kan också jämföra med mord, som ligger runt 120 per år, eller 1.2 per 100.000 innevånare, ochså där en ökning under det senaste decenniet.

    om nu 6 promille av befolkningen inte kan behärska sig, eller har en defekt empati eller en defekt syn på kvinnor ( som utgör den största delen av våldtäktsoffren) så blir ju frågan hur man identifierar dessa, och sätter in åtgärder, eller om man skall ge hela den manliga befolkningen testosteronhämmare från 15 års ålder.

  • Tecum
    Palestrina skrev 2016-05-13 13:35:59 följande:
    En samtyckeslag skulle kunna ändra på det.
    En samtyckeslag kommer inte att ändra något annat än argumenten. "Hon sa ja!". "Nej det gjorde jag inte!" Som vanligt står ord mot ord och när det inte finns vittnen eller bevis väljer rätten oftast att fria.
    Och den som inte minns att hen haft sex minns inte heller om det var ja eller nej...
Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?