• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • klyban
    Skogshuggaren skrev 2017-03-27 08:07:02 följande:
    Jaha, det var väl ungefär som jag trodde. Du tolkar in saker som inte alls står i principprogrammet.

    Alltså fortfarande inga bevis på att det finns rasistiska skrivningar i vare sig partiprogram eller principprogram.
    Dock är det en konstig formulering, och krävs någon som skrivit den och förklara den.
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2017-03-27 09:42:09 följande:
    Nedrävd essens skulle i detta fall kunna vara våra ... anlag(?) ... för att få en viss sexuell läggning. 

    Olika anlag är unika för specifika grupper.

    Skulle kunna vara miljö också, finner den texten mycket luddig.
    Det kan vara så att den är skriven så medvetet, där man kan läsa in det som man önskar.
    Kan även tolka in miljö här.

  • klyban
    KillBill skrev 2017-03-27 10:52:08 följande:
    Exempelvis en tolkning gjord av ledande moderater..

    www.aftonbladet.se/debatt/article22563295.ab

    Rasistisk i klartext, knappast, knappast och åter igen knappast.
    Eftersom det är skrivit som det är, så kan man bara få de som skrivit texten och berätta vad det verkligen betyder.
    Dock är man så extremt kåt att få det till rasistiskt, och föga förvånad att det är där man hamnar till slut.

    Jag väljer en neutral hållning, då jag kan inte tolka såpass här luddiga formuleringar utan hjälp av de som skrev detta.

  • Missermajser
    klyban skrev 2017-03-27 11:08:47 följande:

    Skulle kunna vara miljö också, finner den texten mycket luddig.
    Det kan vara så att den är skriven så medvetet, där man kan läsa in det som man önskar.
    Kan även tolka in miljö här.


    Tanken med att ta upp genetiskt arv och kultur är väl för att belägga det avslutande stycket om att det nedärvda behovet att tillhöra en gemenskap/grupp/folk. Sd's lösning syftar då på att en nationell identitet är den bästa formen att organisera sig kring.
    Man tycks då mena att det inte bara är miljön, utan även nedärvda egenskaper som avgör essensen.
    Som jag förstått saken på filosofilektionerna så är genetiskt arv och t.ex. förförståelse inte end del av essensen utan de sk filter som påverkar essensen. Jag kan ju ha fattat fel förstås så om någon kan detta bättre får ni gärna rätta mig.

    Att andra politiska tankegångar än Sd's skulle bygga på att vi är oskrivna tomma blad  känns väldigt förmätet och plumpt måste jag säga. 

    Det finns intressant forskning om hur gener påverkar människors känslighet för den miljö de lever i och hur den varierar.
    Den ger dock inget stöd till SD's principprogram.....
  • Världsmedborgare
    Skogshuggaren skrev 2017-03-27 08:07:02 följande:
    Jaha, det var väl ungefär som jag trodde. Du tolkar in saker som inte alls står i principprogrammet.

    Alltså fortfarande inga bevis på att det finns rasistiska skrivningar i vare sig partiprogram eller principprogram.
    Det behövs inget förtydligande i deras partiprogram, då många av SD:s anhängar och politiker mer eller mindre tävlar om vem som ska vara den värsta rasisten.
    Hela Nätet dräller av rasistiska utalanden, rasistiska artiklar och rasistiska bilder, där SD stolt genom åren har visat upp sig i ord, handling och bild.
    Få kan t.ex ha missat Åkessons uppträdande tillsammans med en kvinna (glömt hennes namn) iklädd SS-uniform.

    Tveksamt om det finns nåt mer fegt och patetiskt än en SD-politiker som förnekar att rasismen inte skulle frodas hos många av deras anhängare och hos deras politiker.
    Så väl dokumenterat som det blivit genom de år som SD existerat, så tycker jag dom numera borde kunna stå för sin rasism, så slipper dom hålla på och ljuga om det, för att sen omgående bli avslöjade av media.

    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2017-03-27 11:29:16 följande:
    Som skrivet.

    Fri tolkning.

    Som dessutom bortser från att det faktiskt finns en förklaring i texten, bortom det aktuella citatet, som som pekar på annat.


    Helt klart, jag kan inte reda ut den.
    Men sen ser vi hur gärna man plockar ur saker i sitt sammanhang, och fokuserar på det som kan hjälpa dom i deras agenda.
    Sen kanske de har rätt, men jag kan inte ha hybrisen och tolka åt andra.

  • klyban
    Missermajser skrev 2017-03-27 11:40:55 följande:
    Tanken med att ta upp genetiskt arv och kultur är väl för att belägga det avslutande stycket om att det nedärvda behovet att tillhöra en gemenskap/grupp/folk. Sd's lösning syftar då på att en nationell identitet är den bästa formen att organisera sig kring.
    Man tycks då mena att det inte bara är miljön, utan även nedärvda egenskaper som avgör essensen.
    Som jag förstått saken på filosofilektionerna så är genetiskt arv och t.ex. förförståelse inte end del av essensen utan de sk filter som påverkar essensen. Jag kan ju ha fattat fel förstås så om någon kan detta bättre får ni gärna rätta mig.

    Att andra politiska tankegångar än Sd's skulle bygga på att vi är oskrivna tomma blad  känns väldigt förmätet och plumpt måste jag säga. 

    Det finns intressant forskning om hur gener påverkar människors känslighet för den miljö de lever i och hur den varierar.
    Den ger dock inget stöd till SD's principprogram.....

    Visst finns det poänger i det du säger, men det krävs en del fantasi för nå dit.
    Det är därför jag anser man måste ha SD hjälp med texten, och inte moderater eller AB som hatar SD och berätta vad det betyder.

  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-03-27 09:37:29 följande:
    Det går givetvis bra att gå till källan.

    Blir enklare då.

    Den nemdärvda essensen handlar i huvudsak om "kultur".

    Plus en del allmängiltigt mänskiligt - som det faktum att vi som människor tenderar att söka oss till likheter. Det har alldeles säkert något med biologi att göra.
    Kultur = Ras.

    Välkänt att rasister bytt ut ordet ras mot kultur, enbart för att undvika rasiststämpeln.
    F.ö en fransk nazist som föreslog det bytet, ett byte som numera annamats i de flesta rasistiska kretsar som förekommer offentligt.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • klyban
    Världsmedborgare skrev 2017-03-27 12:05:56 följande:
    Kultur = Ras.

    Välkänt att rasister bytt ut ordet ras mot kultur, enbart för att undvika rasiststämpeln.
    F.ö en fransk nazist som föreslog det bytet, ett byte som numera annamats i de flesta rasistiska kretsar som förekommer offentligt.
    Är ledsen, men du har inte tolkningsföreträde.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten